Icke rum!
För många år sedan visades i TV en reklam som gick ut på att det alltid finns rum för ännu en (tilaa vielä yhdelle) som använder Rexona (deodorant). Jag minns också en dramatisk reklam som visade en annan reklamsnutt (med anspelning på den förstnämnda) där en man trängde sig in i en fullsatt buss, och folk försökte ge plats. Men bussen stannade efter något tiotal meter, folk lämnade bussen grimaserande och sist - när ingen annan var kvar - visade sig en glad man i dörren. Han sade: alltid finns det rum för ännu en som inte använder Rexona...
Nu tänker jag dock på betydligt allvarligare saker. Det handlar inte om deodorant. Det handlar nog om rum för ännu en, för två, för tiotals, närmare bestämt för dem som väntar på att få gå in i kallet som präst i vår kyrka, men som har en defekt: den traditionella ämbetssynen.
Jag tänker fortsätta att upprepa det för mig ofattbara tills något sker.
Döm själva!
Detta är situationen:
1. Den gamla ämbetssynen, som kyrkan har haft i 2000 år, och som på denna punkt delas av majoriteten av kristna, har tydligt förklarats vara legitim i vår kyrka. Senast nu under teologdagarna i Grankulla sade ärkebiskopen det. Det är inte någon villolära, sade han.
2. Detta är heller inte den viktigaste frågan i kyrkan, sade han också.
3. Präster som förnekar Kristi försoningsdöd och uppståndelse, som säger att Jesus dog i onödan, att helvetet inte finns och att förlåtelse därför inte behövs (av Gud), eller andra som säger att Bibeln är motstridig, att Paulus inte ansåg Jesus vara Guds Son, inte ens gudomlig - sådana kan vara och bli präster i vår kyrka.
4. Men de som i fråga om ämbetsteologin av teologiska skäl inte kan omfatta/vara säker på/finna fast mark under fötterna visavi det riktiga i beslutet, men som bekänner tron på alla punkter, kan inte bli präster.
5. Om dessa gäller: icke rum!
Vi har försökt vädja till biskoparna, och mötts av ett entydigt nej (jag understryker att samtal med biskopen i Borgå ännu inte har förts, så jag kan inte säga något om hans inställning tillsvidare, bara hoppas på att vi i Borgå stift kan hitta en annan väg).
11000 kyrkokristna, inklusive kvinnliga präster, har vädjat till biskoparna. Svaret blev ett blankt nej. Villkoret är att alla - oberoende av sin övertygelse och sitt samvete - agerar enligt "den nya ordningen". De inomkyrkliga väckelserörelsernas ledare har vädjat - inget resultat.
Jag har försökt fråga mig hur OFTA sådana situationer, där det skulle bli omöjligt att komma vidare, rent konkret skulle uppstå. Det mesta en präst gör, gör han ensam. Alla förrättningar, alla samtal. Mycket kan åtminstone de flesta av dessa unga prästkandidater - oberoende av övertygelse - göra tillsammans med andra: diskutera arbetet, planera, bedja osv. "Tvivlet" gäller om beslutet (1986) har fattats på bibliska grunder, men utöver den frågan som därför kulminerar i altargemenskapen, finns mycket annat.
När de flesta av dessa har förklarat sig villiga att vika undan och ge företräde åt majoriteten, vad är det då som hindrar?? Skulle inte också sådana präster behövas och kunna vara till välsignelse i vår kyrka?? Trots sin "defekt"?
Inte är det ju ämbetsfrågan, kvinnliga eller manliga präster, som förkunnas.
Det talas om inbördes respekt. Men ännu gäller "icke rum".
Efter föredraget om tolerans och intolerans, som ärkebiskopen höll, och frågestunden som följde, mötte jag flera trötta och desillusionerade präster (!) Och jag mötte teologer som med gråten i halsen konstaterade; det finns ingen plats för mig i kyrkan!
Hur har det blivit såhär nu? Är detta av Gud?
Vems kyrka talar vi om?
Helst skulle jag inte längre skriva ett ord om detta, men de unga teologernas och flera kollegers situation tvingar mig till solidaritet.
I den församling där jag hade förmånen att arbete i drygt 25 år, visste alla min inställning i sakfrågan. Jag är fullt medveten om att alla inte delade min uppfattning. Och ändå gick det mycket bra, det var inte något hinder för vänskap, för gemenskap, för deltagande. Vi talade nästan aldrig om den frågan. Någon gång nog visst, men förhållandevis mycket sällan.
Församlingarna är olika, olika personer ser olika på denna fråga, jag vill inte gå mellan någon människa och hans eller hennes Gud.
Senaste år var "nettoförlusten" för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland drygt 23 000 personer, en ökning jämför med året innan. Vill man nu verkligen att också kyrkans trognaste medlemmar, för det handlar det ju ofta om, också skall söka sig bort?
KAN VI VERKLIGEN INTE KOMMA TILL NÅGOT SLAGS ELD UPPHÖR i denna fråga - utan att göra våld på annans övertygelse??
Jag måste erkänna att jag (motvilligt men dock) ibland frågar mig om det är värt att kämpa för något slags sammanhållning när det är så omöjligt, så ovilligt. En Markku Koivisto synas i sömmarna, goda unga män utestängs, allt medan öppna förnekare (tyvärr inga överord) har full frihet att verka, finns det någon hållbar logik i allt detta??
Mitt recept har ju varit att dogmatiskt leva enligt sin övertygelse (gäller också de som tolkar Bibeln på annat sätt), och pragmatiskt försöka hålla ihop så mycket det går, om det också skulle leda till att man i olika situationer skulle "sitta i olika hörn" inom vår kyrka. Det försökte jag säga under biskopsvalsdiskussionerna, men det hördes inte, och togs inte emot av de flesta.
Vad säger de kristna lekmännen? Vems kyrka är detta? Biskoparnas? Prästernas? Vems?
Tycker Ni att de som har den gamla synen och har betänkligheter visavi altargemenskapen ändå kan vara präster i kyrkan?
Så här kan det inte fortsätta.
Kanske någon annan har ett bättre recept?
Min bedömning är denna: om det inte hos vår kyrkas biskopar finns beredskap att prästviga dessa unga, så kommer många av dem ändå att prästvigas. Inte kommer de unga teologerna att länge stå och titta på detta. Vår kyrka går då miste om sådana präster som den absolut skulle behöva. Präster blir de sannolikt, åtminstone flera av dem, kanske förblir de också kyrkans medlemmar även om de inte får prästrättigheter inom vår kyrka, men hur länge kan detta pågå innan slutsatser fattas, oåterkalleligt?
För mig är det så svårt när jag tycker att det egentligen skulle finnas lösningar inom räckhåll.
Må HERREN gripa in nu och hjälpa och leda oss alla!
Henrik
Nu tänker jag dock på betydligt allvarligare saker. Det handlar inte om deodorant. Det handlar nog om rum för ännu en, för två, för tiotals, närmare bestämt för dem som väntar på att få gå in i kallet som präst i vår kyrka, men som har en defekt: den traditionella ämbetssynen.
Jag tänker fortsätta att upprepa det för mig ofattbara tills något sker.
Döm själva!
Detta är situationen:
1. Den gamla ämbetssynen, som kyrkan har haft i 2000 år, och som på denna punkt delas av majoriteten av kristna, har tydligt förklarats vara legitim i vår kyrka. Senast nu under teologdagarna i Grankulla sade ärkebiskopen det. Det är inte någon villolära, sade han.
2. Detta är heller inte den viktigaste frågan i kyrkan, sade han också.
3. Präster som förnekar Kristi försoningsdöd och uppståndelse, som säger att Jesus dog i onödan, att helvetet inte finns och att förlåtelse därför inte behövs (av Gud), eller andra som säger att Bibeln är motstridig, att Paulus inte ansåg Jesus vara Guds Son, inte ens gudomlig - sådana kan vara och bli präster i vår kyrka.
4. Men de som i fråga om ämbetsteologin av teologiska skäl inte kan omfatta/vara säker på/finna fast mark under fötterna visavi det riktiga i beslutet, men som bekänner tron på alla punkter, kan inte bli präster.
5. Om dessa gäller: icke rum!
Vi har försökt vädja till biskoparna, och mötts av ett entydigt nej (jag understryker att samtal med biskopen i Borgå ännu inte har förts, så jag kan inte säga något om hans inställning tillsvidare, bara hoppas på att vi i Borgå stift kan hitta en annan väg).
11000 kyrkokristna, inklusive kvinnliga präster, har vädjat till biskoparna. Svaret blev ett blankt nej. Villkoret är att alla - oberoende av sin övertygelse och sitt samvete - agerar enligt "den nya ordningen". De inomkyrkliga väckelserörelsernas ledare har vädjat - inget resultat.
Jag har försökt fråga mig hur OFTA sådana situationer, där det skulle bli omöjligt att komma vidare, rent konkret skulle uppstå. Det mesta en präst gör, gör han ensam. Alla förrättningar, alla samtal. Mycket kan åtminstone de flesta av dessa unga prästkandidater - oberoende av övertygelse - göra tillsammans med andra: diskutera arbetet, planera, bedja osv. "Tvivlet" gäller om beslutet (1986) har fattats på bibliska grunder, men utöver den frågan som därför kulminerar i altargemenskapen, finns mycket annat.
När de flesta av dessa har förklarat sig villiga att vika undan och ge företräde åt majoriteten, vad är det då som hindrar?? Skulle inte också sådana präster behövas och kunna vara till välsignelse i vår kyrka?? Trots sin "defekt"?
Inte är det ju ämbetsfrågan, kvinnliga eller manliga präster, som förkunnas.
Det talas om inbördes respekt. Men ännu gäller "icke rum".
Efter föredraget om tolerans och intolerans, som ärkebiskopen höll, och frågestunden som följde, mötte jag flera trötta och desillusionerade präster (!) Och jag mötte teologer som med gråten i halsen konstaterade; det finns ingen plats för mig i kyrkan!
Hur har det blivit såhär nu? Är detta av Gud?
Vems kyrka talar vi om?
Helst skulle jag inte längre skriva ett ord om detta, men de unga teologernas och flera kollegers situation tvingar mig till solidaritet.
I den församling där jag hade förmånen att arbete i drygt 25 år, visste alla min inställning i sakfrågan. Jag är fullt medveten om att alla inte delade min uppfattning. Och ändå gick det mycket bra, det var inte något hinder för vänskap, för gemenskap, för deltagande. Vi talade nästan aldrig om den frågan. Någon gång nog visst, men förhållandevis mycket sällan.
Församlingarna är olika, olika personer ser olika på denna fråga, jag vill inte gå mellan någon människa och hans eller hennes Gud.
Senaste år var "nettoförlusten" för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland drygt 23 000 personer, en ökning jämför med året innan. Vill man nu verkligen att också kyrkans trognaste medlemmar, för det handlar det ju ofta om, också skall söka sig bort?
KAN VI VERKLIGEN INTE KOMMA TILL NÅGOT SLAGS ELD UPPHÖR i denna fråga - utan att göra våld på annans övertygelse??
Jag måste erkänna att jag (motvilligt men dock) ibland frågar mig om det är värt att kämpa för något slags sammanhållning när det är så omöjligt, så ovilligt. En Markku Koivisto synas i sömmarna, goda unga män utestängs, allt medan öppna förnekare (tyvärr inga överord) har full frihet att verka, finns det någon hållbar logik i allt detta??
Mitt recept har ju varit att dogmatiskt leva enligt sin övertygelse (gäller också de som tolkar Bibeln på annat sätt), och pragmatiskt försöka hålla ihop så mycket det går, om det också skulle leda till att man i olika situationer skulle "sitta i olika hörn" inom vår kyrka. Det försökte jag säga under biskopsvalsdiskussionerna, men det hördes inte, och togs inte emot av de flesta.
Vad säger de kristna lekmännen? Vems kyrka är detta? Biskoparnas? Prästernas? Vems?
Tycker Ni att de som har den gamla synen och har betänkligheter visavi altargemenskapen ändå kan vara präster i kyrkan?
Så här kan det inte fortsätta.
Kanske någon annan har ett bättre recept?
Min bedömning är denna: om det inte hos vår kyrkas biskopar finns beredskap att prästviga dessa unga, så kommer många av dem ändå att prästvigas. Inte kommer de unga teologerna att länge stå och titta på detta. Vår kyrka går då miste om sådana präster som den absolut skulle behöva. Präster blir de sannolikt, åtminstone flera av dem, kanske förblir de också kyrkans medlemmar även om de inte får prästrättigheter inom vår kyrka, men hur länge kan detta pågå innan slutsatser fattas, oåterkalleligt?
För mig är det så svårt när jag tycker att det egentligen skulle finnas lösningar inom räckhåll.
Må HERREN gripa in nu och hjälpa och leda oss alla!
Henrik
2 kommentarer:
Tack, Henrik, för din trägna kamp! Vill gärna, liksom Aron och Hur stödde Mose händer, ställa mig i bön för sanningen, inte dagens tolkning utan Bibelns. Och prästens, kyrkans egentliga uppdrag (Rom 15:16,17)
bog
Av Anonym, Klockan fredag, januari 12, 2007 1:33:00 em
TACK! Bra! Gör det!
Och låt oss hålla ihop med Guds folk, var de än finns!
H
Av Henrik Perret, Klockan lördag, januari 13, 2007 11:39:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida