Henriks kommentarer

22 april 2008

Härlig är hjorden

Jag har grubblat mycket på herden och på hjorden. Så många gånger har fokus riktats på människorna, i en situation när tiotusentals människor lämnar kyrkan på grund av att de inte tror (se undersökningar om orsaken), tröstar sig många med att konstatera att det är ju ändå flera miljoner som är kvar. Jag har tidigare skrivit om detta, för det stör mig.

Varje medlem som lämnar kyrkan är en förlust för kyrkan. Jag bekänner mig öppet till dem som saknar varje medlem som går.

Däremot förnekar jag inte att det kan vara konsekvent. Inte heller - och allraminst - kan jag säga att det gör detsamma, om man tror eller inte tror, huvudsaken är att man är medlem. Inte så.

Men kyrkan är sjukhuset, "det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka", sade Jesus. Där finns ofärdiga och udda typer, av vilka jag är en.

Men när det gäller kyrkosynen och arbetet är det viktigt att notera vad Jesus säger.

Han säger inte till människorna: ni borde bli kristna! Så lyder inte missionsbefallningen.

Han säger till lärjungarna: gör dem (alla folk) till lärjungar!

Jesus börjar med kärnan, Han börjar inifrån.

Det är därför jag tror att människornas sekularisering till stor del är de kristnas problem. En av de största orsakerna, tror jag, är skillnaden mellan ord och handling. Man talar om kärlek. Man talar om omsorg, men hur är det i verkligheten? Man talar om vikten av att Guds vilja skall få gälla, men hur det med oss kristna?

Ingen väntar sig fullkomlighet av oss. Det man väntar är att vi vill leva som vi tror. Att vi inte alltid lyckas är en annan sak.

Men det finns också en annan sida. Kommer vår samtids människor att på den yttersta dagen säga: "ingen har lejt oss"? Ingen kom med inbjudan till Festen, Gudsrikets fest.

När en församling, en kyrka, skall växa, skall det ske genom att satsa på kyrkans troende medlemmar så att de blir missionärer i sin omgivning, ett heligt prästerskap, som Petrus skriver.

Om kyrkan förföljer sina troende medlemmar, vilket nu sker (!), slutar det inte väl. Detta sagt utan att förutsätta åsiktslikhet i alla frågor (men nog vad trosbekännelsen beträffar).

Detta svaga folk, som kallas kristna, har Herren utvalt. Jesus talade med mänga människor, Han var "syndares och publikaners vän". Men Hans "arbetsmetod" gick i hög grad ut på att "utbilda lärjungar", och ge dem uppdraget att gå ut till människorna.

Jag tror på allvar att det är så den kyrkliga förnyelsen skall gå vidare. Det skall inte ske genom att låta kyrkan genomsyras av allehanda idéer och tankar så att den moderna människan kan känna sig hemma där.

Det skall tvärtom ske genom att missionera, för att vinna skrev Paulus.

Jesus sade: frukta icke, du lilla hjord, ty det har behagat er Fader att ge er riket. (Luk 12:32).

Arbetskoncentration på hjorden, denna härliga hjord, så lätt att utdöma som hopplös.

Vågar vår kyrka det? Vågar vi alla det?

Det ger långt mera framgång än att försöka vara alla till lags. Det ger slutligt ingenting. Kyrkan mister dem som inte tror därför att de inte får något annat än de redan har. Och kyrkan mister de troende, om de inte sköts och utrustas, om de inte får förtroenden och medansvar.

Ett uppdrag.

Missionsuppdraget, som inte börjar först några tusen km från vårt lands gränser. Vårt land är i högsta grad ett missionsfält. Här finns uppdraget för Kristi lärjungar.

Om någon förstod mig så att kyrkan inte skall bry sig om människorna, så är det ett totalt missförstånd.

Kyrkan skall vara Jesu efterföljare, och försöka handla som Jesus gjorde. Vara de svagas vän. Ta sig an de utstötta, de som inte noteras. Men kyrkan måste förkunna trons väg, som betyder dop och undervisning, och omvändelse till Kristus. Och kyrkan och dess ledning skall våga satsa på hjorden, på Jesu lärjungar, och uppmuntra dem som tror på Jesus Kristus att ge sig helt för missionsuppdraget. Nära och längre bort, överallt där det finns människor.

Henrik

3 kommentarer:

  • Jag är "Mangsläsare". Det finns något i Frank Mangs tankar som tilltalar mig något alldeles otroligt - inte så att jag myser och tycker det är jättebra, utan så att det han säger talar till mig, är ett tilltal.
    Han hade hjärta för de sjuka och svaga, hjärta som få andra. Ändå drar han en gräns mellan den som ska kallas kristen, och den som inte gör skäl för den beteckningen, som fick mig att dra efter andan första gången jag läste den.
    "Det var i Antiokia som lärjungarna först började kallas kristna". Den texten kommenterar han rätt och slätt med att säga att ingen annan än den som är en lärjunge till Jesus bör kallas en kristen.
    Fram till den dag jag läste detta första gången hade jag levt med den föreställningen att detta att vara kristen är något slags förstadium till att sedan gå vidare in i ett lärjungaskap.
    Frank vände upp och ner på hela mitt tänkesätt. De som i all sin ofullkomlighet var beredda att erkänna Jesus som Herre, följa Honom, lyda Honom, ta korset och säga nej till sig själva, de kallades alltså kristna i Apostlagärningarna!
    Inte de som käftade mot, inte de som marknadsanpassade evangeliet, inte de som gick sina egna vägar när det passade dem och Guds vägar när det någon sällsynt gång passade, inte de som nog gärna tog emot nåden, men sedan missbrukade den till lösaktighet.
    Bara lärjungarna.
    Såna kan också komma på villovägar, det ser vi av korintierbreven, men på inget sätt blev villovägarna vare sig överslätade eller godkända! Kallelsen tillbaka till efterföljelsens lärjungavandring var kristallklar. Varningen för att allt kan gå förlorat likaså.
    "Kristen" är en hederstitel, den högsta som finns. Frank lärde mig att inte använda den riktigt hur som helst.

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan torsdag, april 24, 2008 10:45:00 em  

  • Kristen, ja just det. Instämmer. Med tillägget "trolovad med Kristus", alltså döpt och troende.

    med vänlig hälsning:

    Glad jag städse vill bekänna
    jag är döpt i Jesu namn!

    Henrik

    P.S. Detta sagt i teologiskt syfte, ej i polemiskt syfte!

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan torsdag, april 24, 2008 10:55:00 em  

  • Jaså, du har också observerat vilka mängder av polemik som bedrivs med teologin som vitmålning?
    Ordet polemik finns ju inte i bibeln, där talas det i stället om att vara som från vettet i sitt begär efter ordstrider.
    Fast "polemik" låter ju onekligen bättre! :)
    Ha en välsignad vecka!

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan måndag, april 28, 2008 11:28:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida