Såsom i en spegel...
Seminariet där kyrkan tar ställning till homosexualiteten pågår som bäst i Helsingfors. Efter detta inlägg finns adressen till kyrkans hemsida, där inläggen publiceras (ofta i förkortad form).
I inläggen av Kari Kuula, Kai Peltonen, Martti Nissinen, Riitta Särkiö, Antti Laato .m.fl. kan man konstatera att majoriteten inte har några som helst betänkligheter när det gäller Bibelns ord om utlevd homosexualitet.
Enligt min mening visar de flesta inläggen på kyrkans och teologins kris. Påståendet att man med Bibeln kan bevisa vad som helst, förefaller sant. Jag skriver "förefaller", för det är ju inte så.
Här går nog spåren tillbaka till den teologiska utbildningen, som har gett en teologi som är helt suverän i förhållande till de bibliska texterna. Hur man t.ex. som Kuula kan påstå att Paulus grundar sin syn "på den allmänna opinionen" och att han inte anför skapelsen som argument, förblir en gåta. Paulus säger ju: "De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen..
Genomgående har vi motsatsparet (vilket Laato hänvisar till) de bytte ut - Gud utlämnade dem.
Vi finner ingenstans i Bibeln någon "utvecklingslinje" som möjligher att ett Guds nej blir ett ja. Paulus talar om sanning och lögn, om naturligt och skamligt. Oberoende av vad vi har för åsikter kan vi inte komma förbi detta.
Man frågar sig varför kyrkan (!) inte kallat exegeter och teologer med en annan syn? Är detta det enda kyrkan kan åstadkomma? Inte just någon representant för väckelserörelserna är kallad att delta i diskussionerna, några finns med, men inte många. Jag ifrågasätter objektiviteten och sakligheten i dessa diskussioner, tyvärr.
Vad har vi efter detta?
Vi har en förvirrad kristenhet inom kyrkan och kyrkorna. De flesta människor känner intuitivt att en utlevd homosexualitet är "mot naturen".
Vi ser goda teologer och kyrkokristna lämna kyrkan. Igår fick jag senast höra om ett äkta par, den ena känd redan som teolog trots sin unga ålder, som skrev ut sig. De hade väntat ett år på "någon signal från kyrkans ledning" som skulle ge uttryck för att detta inte är rätt, men INGENTING hände.
Men för mig finns det viktigaste perspektivet kvar: kvar blir människan, som brottas med sin sexualitet, och möter dåliga rådgivare. Rådgivare som i praktiken kommer att bejaka ett liv som för in på en väg som inte har Guds välsignelse. Guds välsignelse skapas inte genom att formulär införs i handboken.
Hur man skall kunna "överbrygga" dessa åsiktsgrupper inom kyrkan och hålla ihop en sådan kyrka blir nog en omöjlighet. Man måste nog verkligen fråga sig om man skall överbrygga sådana åsiktsgrupper, eller om man måste våga tro att Guds vilja, uttryckt i Bibeln, är GOD för människan, också när Gud talar till synes strängt.
Prof. Laato har rätt när han säger att om Bibelns "nej" blir ett "ja", så finns det härefter INGEN FRÅGA eller detalj som man inte skulle kunna ändra med motsvarande hermeneutiska argumentation.
Det skrämmande är nog (må läsaren pröva detta och fråga sig om det överord eller inte) att kyrkan blir en spegel av samhällets värderingar. Vi vet alltså genom att iakta samhällets trender var kyrkan kommer att stå om en tid. För kyrkan kommer efter, efter visserligen, men säkert.
"Om saltet mister sin sälta.." Vad sker då?
Prästbröder, kristna! Höj upp din röst nu! Låt det bibliska vittnesbördet ljuda klart. Visa omsorg och inklusivitet mot ALLA människor, inklusive homosexuella. Ta också upp kampen med dina egna svårigheter, så visar du att alla är lika beroende av Guds nåd, att ingen är hel, men att alla kan leva i Guds helande gemenskap.
I den kristna församlingen är det inte "vi" och "de". Mina tillkortakommanden, överträdelser och försummelser (läs: synder) ropar i min själ så att jag inte skulle vilja skriva en enda rad om sådant som gäller andra människor.
Jag har full sysselsättning av att städa min egen trappa.
Men man får inte vara en dålig vägvisare genom att bejaka vad Gud avvisar, för det är i grunden obarmhärtigt, fast det ytligt sett kan se ut som medmänsklighet.
Ett litet smakprov på Antti Laatos text följer här. Läs hemsidan och inläggen och se vad klockan är slagen.
Raamatullinen hermeneutiikka ja sen uskottavuus ekumeenisissa dialogeissa
• Jos kirkot päätyisivät yleisesti lopputulokseen, jonka mukaan Raamatun “ei”sana muutetaan “kyllä”sanaksi,
niin koko Raamatun hermeneutiikka ajautuisi ekumeeniseen kriisiin.
• Raamatussa ei tämän jälkeen voisi olla mitään asiaa tai yksityiskohtaa, jota ei halutessa voitaisi muuttaa
vastaavalla hermeneuttisella argumentoinnilla.
• Kirkot eivät maailmanlaajuisesti tule hyväksymäänhomoseksuaalista elämäntapaa kristillisen
avioliittonäkemyksen rinnalle.
• Ekumeenisissa suhteissa on aina arvostettu raamatun hermeneutiikkaa suuri arvo meidän kirkollemme
(prof. Antti Laato)
Mera kan du läsa här: http://www.evl.fi/kkh/ktk/parisuhde/Kirkotjahomoseksuaalisuus/
Henrik
I inläggen av Kari Kuula, Kai Peltonen, Martti Nissinen, Riitta Särkiö, Antti Laato .m.fl. kan man konstatera att majoriteten inte har några som helst betänkligheter när det gäller Bibelns ord om utlevd homosexualitet.
Enligt min mening visar de flesta inläggen på kyrkans och teologins kris. Påståendet att man med Bibeln kan bevisa vad som helst, förefaller sant. Jag skriver "förefaller", för det är ju inte så.
Här går nog spåren tillbaka till den teologiska utbildningen, som har gett en teologi som är helt suverän i förhållande till de bibliska texterna. Hur man t.ex. som Kuula kan påstå att Paulus grundar sin syn "på den allmänna opinionen" och att han inte anför skapelsen som argument, förblir en gåta. Paulus säger ju: "De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen..
Genomgående har vi motsatsparet (vilket Laato hänvisar till) de bytte ut - Gud utlämnade dem.
Vi finner ingenstans i Bibeln någon "utvecklingslinje" som möjligher att ett Guds nej blir ett ja. Paulus talar om sanning och lögn, om naturligt och skamligt. Oberoende av vad vi har för åsikter kan vi inte komma förbi detta.
Man frågar sig varför kyrkan (!) inte kallat exegeter och teologer med en annan syn? Är detta det enda kyrkan kan åstadkomma? Inte just någon representant för väckelserörelserna är kallad att delta i diskussionerna, några finns med, men inte många. Jag ifrågasätter objektiviteten och sakligheten i dessa diskussioner, tyvärr.
Vad har vi efter detta?
Vi har en förvirrad kristenhet inom kyrkan och kyrkorna. De flesta människor känner intuitivt att en utlevd homosexualitet är "mot naturen".
Vi ser goda teologer och kyrkokristna lämna kyrkan. Igår fick jag senast höra om ett äkta par, den ena känd redan som teolog trots sin unga ålder, som skrev ut sig. De hade väntat ett år på "någon signal från kyrkans ledning" som skulle ge uttryck för att detta inte är rätt, men INGENTING hände.
Men för mig finns det viktigaste perspektivet kvar: kvar blir människan, som brottas med sin sexualitet, och möter dåliga rådgivare. Rådgivare som i praktiken kommer att bejaka ett liv som för in på en väg som inte har Guds välsignelse. Guds välsignelse skapas inte genom att formulär införs i handboken.
Hur man skall kunna "överbrygga" dessa åsiktsgrupper inom kyrkan och hålla ihop en sådan kyrka blir nog en omöjlighet. Man måste nog verkligen fråga sig om man skall överbrygga sådana åsiktsgrupper, eller om man måste våga tro att Guds vilja, uttryckt i Bibeln, är GOD för människan, också när Gud talar till synes strängt.
Prof. Laato har rätt när han säger att om Bibelns "nej" blir ett "ja", så finns det härefter INGEN FRÅGA eller detalj som man inte skulle kunna ändra med motsvarande hermeneutiska argumentation.
Det skrämmande är nog (må läsaren pröva detta och fråga sig om det överord eller inte) att kyrkan blir en spegel av samhällets värderingar. Vi vet alltså genom att iakta samhällets trender var kyrkan kommer att stå om en tid. För kyrkan kommer efter, efter visserligen, men säkert.
"Om saltet mister sin sälta.." Vad sker då?
Prästbröder, kristna! Höj upp din röst nu! Låt det bibliska vittnesbördet ljuda klart. Visa omsorg och inklusivitet mot ALLA människor, inklusive homosexuella. Ta också upp kampen med dina egna svårigheter, så visar du att alla är lika beroende av Guds nåd, att ingen är hel, men att alla kan leva i Guds helande gemenskap.
I den kristna församlingen är det inte "vi" och "de". Mina tillkortakommanden, överträdelser och försummelser (läs: synder) ropar i min själ så att jag inte skulle vilja skriva en enda rad om sådant som gäller andra människor.
Jag har full sysselsättning av att städa min egen trappa.
Men man får inte vara en dålig vägvisare genom att bejaka vad Gud avvisar, för det är i grunden obarmhärtigt, fast det ytligt sett kan se ut som medmänsklighet.
Ett litet smakprov på Antti Laatos text följer här. Läs hemsidan och inläggen och se vad klockan är slagen.
Raamatullinen hermeneutiikka ja sen uskottavuus ekumeenisissa dialogeissa
• Jos kirkot päätyisivät yleisesti lopputulokseen, jonka mukaan Raamatun “ei”sana muutetaan “kyllä”sanaksi,
niin koko Raamatun hermeneutiikka ajautuisi ekumeeniseen kriisiin.
• Raamatussa ei tämän jälkeen voisi olla mitään asiaa tai yksityiskohtaa, jota ei halutessa voitaisi muuttaa
vastaavalla hermeneuttisella argumentoinnilla.
• Kirkot eivät maailmanlaajuisesti tule hyväksymäänhomoseksuaalista elämäntapaa kristillisen
avioliittonäkemyksen rinnalle.
• Ekumeenisissa suhteissa on aina arvostettu raamatun hermeneutiikkaa suuri arvo meidän kirkollemme
(prof. Antti Laato)
Mera kan du läsa här: http://www.evl.fi/kkh/ktk/parisuhde/Kirkotjahomoseksuaalisuus/
Henrik
11 kommentarer:
Det är kanske inte alltför provokativt att påstå att kyrkan inte endast (i framtiden) blir en spegel av samhället utan redan i mångt och mycket är en spegel av samhället.
Av Vesa, Klockan tisdag, januari 16, 2007 10:31:00 fm
Hej! Vi är helt av samma åsikt (här också), Vesa.
Jag uttrycker mig semantiskt så att man kan tolka mig såsom det skulle gälla framtiden, men jag avser det du säger.
Det som sker är att kyrkan blir en spegel... är en beskrivning av en "argumentation" där både rötterna och produkten finns, men upptäcks under diskussionens gång.
Tack för kommentaren! Det var bra att aktualisera detta!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, januari 16, 2007 1:12:00 em
Bröder, det är gott att hos er känna värmen av glöden som brinner i vinterkylan där eldhärdarna förkolnat.
Tack för spegelbilden som verkligen är talande. Den behövs också här på andra sidan där kölden hunnit än längre.
Av Anonym, Klockan tisdag, januari 16, 2007 5:15:00 em
Jesus sade: skall väl Människosonen när Han kommer finna tro på jorden? Det är nog ord som blir aktuella.
Jag tycker att alla gamla diskussioner kommer i nytt ljus nu när samma slags argumentation förekommer, och när t.o.m. de som driver homofrågan med ingen respekt för Bibeln Ord talar om släktskapet mellan ämbetsfrågan och homosexfrågan.
Ingen kan väl förneka att Bibeln är entydig och tydlig i denna fråga. Frågan är ju om vi vill höra.
Dag visar att frågeställningarna är desamma, och det är lätt för oss alla att konstatera att det gäller även utom nordiska och lutherska sammanhang!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, januari 16, 2007 9:37:00 em
Håller helt och hållet med dig om detta.
Varför tänker kyrkan ändra sin åsikter för att "passa i samhället"? Man kan ju bara inte ändra på det som vår tro är byggd på och det som bibeln säger, bara för att trycket och pressen utifrån ökar!
Blev mycket förskräckt när jag läste i Vasabladet om kyrkomötet idag. Men jag tror, att om det skulle godkännas en sådan sak som homoäktenskap, skulle kyrkan garanterat splittras. Många ungdomar (och andra också naturligtvis) skulle protestera, för många ungdomar håller på att "vakna upp" nu. Det är åtminstone ett glädjeämne mitt i allt detta.
Gud gör saker, och jag hoppas att vi ska få se en ny Andens rörelse som präglas av renhetslängtan och passion i Finland. Låt oss be om det!
Tack för att du står upp för det som är sant.
H. Ann-Sofie
Av Anonym, Klockan onsdag, januari 17, 2007 1:32:00 em
Hej
Jag vill också tacka för att du reagerar på det som sker inom vår kyrka. Du uppmanar oss andra ibland till reaktioner. Vad avses? Bön? Debatter i tidningar?
I och för sig är bönen ett kraftfullt verktyg. Det känns som om man inte kan så värst mycket annat.
h. Gerd
Av Anonym, Klockan onsdag, januari 17, 2007 2:10:00 em
Tack Henrik! Det var bra skrivet. Vår kyrka behöver fler som du som vågar stå upp för Guds ord.
h. Kajsa
Av Anonym, Klockan onsdag, januari 17, 2007 3:46:00 em
Hej!
Tack för feed back! Jag blir tröstad av respons, för det är ett "vårtecken". Bönen är det viktigaste, för den är en verklig möjlighet.
Jag tror nog att det är bra att skriva och höra av sig, yttra sig i olika sammanhang, samtala med människor, ge uttryck för en kristen syn.
Låt oss leva ett kristet liv, fira kristna helger så det hörs och syns och smakar (avser inte ett skenheligt beteende).
Jag tror faktiskt att BEKÄNNELSE (av tron på Kristus) öppnar för vittnesbördet, för möjligheter.
Så länge vi har den synen att "sången om Kristus skall aldrig få tystna" - inte alls nödvändigtvis med den formuleringen - så finns det hopp.
Tack! Ni gav mig själavård, mer än ni (kanske) fattar. Hoppas också andra läsare får nytt mod!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan onsdag, januari 17, 2007 10:04:00 em
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Av Jossan, Klockan söndag, januari 21, 2007 10:41:00 em
Hej!
Jag håller också med Kajsa om att det borde finnas flera som du som vågar stå upp för Guds ord.
Du är en bra förebild för många.
mvh/Johanna
Av Jossan, Klockan söndag, januari 21, 2007 10:43:00 em
Jossan, tack för din kommentar! Låt oss tillsammans, ni yngre och vi äldre (skriver inte gammal :-) ) kämpa för den tro som en gång för alla gavs åt de heliga (Judas v. 3).
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, januari 22, 2007 12:02:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida