Nästa fråga
Nu kommer den.
Eilen kokoontuneet Suomen uskontokuntien johtajat ovat aloittaneet keskustelut siitä, pitäisikö valtiollisissa jumalanpalveluksissa näkyä myös muiden kuin kristillisten kirkkojen edustus.
Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteeri Heikki Huttunen kertoo, että asia nousi tapaamisessa esiin arkkipiispa Jukka Paarman aloitteesta.
Ja, vad ska man riktigt tänka?
Henrik
Läs nyheten på Kotimaas hemsida.
Eilen kokoontuneet Suomen uskontokuntien johtajat ovat aloittaneet keskustelut siitä, pitäisikö valtiollisissa jumalanpalveluksissa näkyä myös muiden kuin kristillisten kirkkojen edustus.
Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteeri Heikki Huttunen kertoo, että asia nousi tapaamisessa esiin arkkipiispa Jukka Paarman aloitteesta.
Ja, vad ska man riktigt tänka?
Henrik
Läs nyheten på Kotimaas hemsida.
9 kommentarer:
Folkkyrkan är på väg att bli en statskyrka, det har vi redan kunnat se och konstatera. Politikerna har redan länge ängsligt försökt undvika allt som på något sätt skulle kunna störa de invandrade religionsminoriteterna, framför allt islam. Ju mer politiserad kyrkan blir, desto mer av samma hukar- och väjarmentalitet kommer vi att få se också från det hållet. Alltsammans är fullständigt logiskt.
Det går som det alltid har gått när Herodes och Kaifas väl har funnit varandra.
Snart kommer vi väl att få se moskéer som byggs för kyrkskattemedel, eller åtminstone understöds på det sättet.
Vi har ju redan en längre tid blivit itutade att muslimerna och vi har samma gud, och med den läran i botten blir också den fortsättningen naturlig.
Det finns en sann ekumenik, och det finns en falsk. Den falska kan hellre kallas synkretism, så vet vi vad vi talar om. Såna initiativ som Paarmas är prydligt på väg åt det hållet.
Har verkligen David Hedegårds "Ekumeniken och Bibeln" totalt försvunnit från de lutherska teologernas bokhyllor??
Ingmar R
Av Anonym, Klockan torsdag, maj 15, 2008 8:55:00 em
Folkkyrkan blir då garanterat aldrig en statskyrka, utvecklingen inom lagstiftningen har redan en lång tid pekat i precis motsatt riktning.
Jag tror inte heller ett ögonblick på att moskéer någonsin kommer att byggas med kyrkoskattemedel.
Det här initiativet handlar väl nu om politisk korrekthet: man skall hjälpa invandrare från de muslimska länderna att integreras i sitt nya hemland (vi behöver ju invandring av arbetskraft för att trygga levnadsstandarden för alla, inte sant?).
Frågan är om initiativet leder till en invit och om den i så fall får ett positivt gensvar. Det tror jag inte. En medveten muslim lär knappast någosin acceptera en underordnad roll i en kristen gudstjänst, var den än hålls.
Men visst pekar initiativet på den profillöshet som är europeernas dygd, inte sant?
Av Esa Killström, Klockan torsdag, maj 15, 2008 10:20:00 em
Till en självständighetsfest skulle jag kunna inbjuda nästan vem som helst, men till en gudstjänst kan jag inte ha några andra än kristna att medverka. Inte kan man väl be någon som förnekar Treenigheten, och Jesus Guds Son, att delta i en gudstjänst??
Detta kan inte hänga på om de andra besvarar inviten. Om vi läser NT så har vi detta mycket klart för oss.
Håller vi på att urholkas också här??
Jag förstår givetvis din "poäng" eller vad man skall kalla den, men den politiska korrektheten måste nog underordna sig i en gudstjänst vad som är möjligt.
Men mycket går. När jag i tiden var kyrkoherdekonferensens ordförande i Hfors, då ganska ung (1982) försökte jag kämpa mot olika fenomen, bl.a tilläts Dalai Lama att tala i Domkyrkan!!!! Minns inte dock säkert om det var under ordförandeskapet, eller när jag någon gång senare var med - Jouko Sihvo vill jag minnas att då var khde - domprost - och han släppte in Dalai Lama. Ofattbart!
Muslimerna högaktar för övrigt dem som tar sin tro på allvar, för det gör de. De har ganska stor förståelse för dem som håller fast vid Bibeln, Guds Ord. Det förstår de.
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 16, 2008 12:45:00 fm
Finns det någon översättning till svenska av nyheten? Tyvärr är min finska alltjämt inte vad den borde vara. När jag en gång för flera år sedan beklagade mina bristande kunskaper i detta nordiska språk för dåvarande rektorn för Åbo akademi svarade denne att det inte skulle skada om finnarna lärde sig bättre svenska. Det har Gustav Björskstrand säkert rätt i, men det minskar inte mitt utanförskap, som också berör det egna landets kyrkohistoria.
Av Anonym, Klockan fredag, maj 16, 2008 10:44:00 fm
"Ledarna för de religiösa samfunden i Finland som samlades igår, har påbörjat samtal om även representation för andra samfund än de kristna kyrkorna borde synas i de statliga gudstjänsterna.
Generalsekreteraren för ekumeniska rådet i Finland, Heikki Huttunen, berättar att frågan kom upp vid sammankomsten på initiativ av ärkebiskop Jukka Paarma."
hälsn Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 16, 2008 11:05:00 fm
Broder Esa, med "statskyrka" avsåg jag nu inte en regelrätt statskyrka enligt gammal rikssvensk modell, jag tänkte mer på hur kyrkan mer och mer har tenderat att ty sig till "världens domstolar" för att lösa sina interna konflikter. Och om jag inte minns helt fel har man redan gjort ansatser att få kyrkans tjänsteinnehavare juridiskt mer jämställda med t ex statens och kommunens anställda?
I en situation där kyrkan bit efter bit lämnar över sin suveränitet vad gller de egna angelägenheterna, saker som borde hanteras på konfessionell bas, till staten, där tycker jag inte det är så alldeles långsökt att tolka det som att kyrkan är på väg att bli ett bihang till statsmakten. Helt frivilligt dessutom, vad det verkar. Det inledande inlägget här ovan blir då en delrapport i det skeendet.
I och för sig håller jag med dig om att vi knappast får se muslimer spela andra fiolen i en kristen gudstjänst. Men inte tror väl någon att det stannar där? Islam vill spela första fiolen, och ge nu lillfingret så får vi se vart handen sen tar vägen.
Biskop Younans bok översattes till finska med FMS-pengar, eller hur? Samme Younan som bekänner Muhammed vara Guds profet till arabfolken.
Em islamvänlig bok i förfjol, betald med kyrkans pengar. En präst som redan för tio år sedan pläderade för att kyrkan borde hjälpa de islamiska invandrarna att få gudstjänstutrymmen. Varför skulle det då vara så lågsökt att säga att vi ännu kan få se moskéer stödda med kyrkskattemedel?
Det är i varje fall den skrift jag ser på väggen. Om du ser något annat och mer tilltalande hoppas jag verkligen att det är du som har rätt!
Ingmar R
Av Anonym, Klockan fredag, maj 16, 2008 12:10:00 em
Bästa Ingmar,
du ser banden stärkas mellan kyrka och stat, och tolkar det här som en medveten strävan från kyrkligt håll. Jag ser det som en följd av skilsmässan mellan kyrka och stat, där en alltmer självmedveten sekulär statsmakten alltmer kopplar greppet om alla viktiga organisationer, på gott och ont.
Du pekar kritiskt på parallellen i mellanöstern. Har du tänkt på att Younan är biskop för Jordaniens lutherska kyrka, dvs en kristen kyrka som verkar tämligen fritt, på muslimsk mark och på den muslimska statens villkor? Då kan man kanske förstå vissa formuleringar som inte skulle vara gångbara på annat håll.
Vad våra statliga gudstjänster beträffar förvandlades de från lutherska till ekumeniska för några år sedan, något jag upplever som positivt. När man nu väcker diskussion om ytterligare vidgat deltagande kan man se det som ett bidrag till diskussionen om de statliga gudstjänsternas existensberättigande i den sekulära staten. Artigt och taktiskt, måhända. Men klokt? Knappast. Och det positiva gensvaret lär nog utebli.
Av Esa Killström, Klockan fredag, maj 16, 2008 10:12:00 em
Nej, Esa, jag "pekar inte kritiskt på några paralleller i Mellanöstern", det ser du nog om du läser det jag skrev.
Jag pekar på det som hände här i Finland, när kyrkans missionsorganisation finansierade översättningen av Younans bok, och drar sedan utifrån detta en slutsats angående vad som kan tänkas hända i framtiden, fortsättningsvis här i Finland.
Vad gäller de kristnas frihet att verka i Jordanien, så räcker det med att ställa en enda fråga, så har vi den saken färdigbehandlad, åtminstone jag. Har de frihet att evangelisera bland muslimer?
Har de inte det, (och det har de inte) då åtnjuter de samma slag av "frihet" som t ex de kristna under sovjetväldet.
För övrigt har vi kapat Henriks bloggtråd för en inbördes diskussion nu, så jag föreslår att vi fortsätter samtalet privat, om det behövs. Min adress är ingmar@ironn.org
Ingmar R
Av Anonym, Klockan lördag, maj 17, 2008 8:06:00 fm
Tack för översättningen! Från rikssvensk horisont låter det inte särskilt radikalt, men det betyder inte att det är ett föredömligt handlande. Vi har vant oss vid det mesta, som bekant.
Av Anonym, Klockan måndag, maj 19, 2008 6:39:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida