"Vi får lära oss att leva med detta"
På tisdagen kommer biskoparnas bok att ges offentlighet, en sexualetisk bok, vet inte riktigt vad den till alla delar kommer att omfatta.
Utan att försöka vara profetisk antar jag att vi inte får ett enigt och entydigt svar i fråga om homosexualiteten heller. Enligt ryktet så har två biskopar inte undertecknat texten, vilket - om det alls stämmer - är en principiellt intressant markering. Vad som därmed sägs beror ju på innehållet.
Jag misstänker att en ton i boken blir vi får lära oss att leva med detta. Jag hoppas min misstanke är obefogad, men skriver ut den i varje fall - detta har blivit ett allt vanligare svar i kyrkliga sammanhang. Kyrkan har svårt att enas om någonting.
Å ena sidan är denna sats "vi få lära oss att leva med detta" en ärlig bekännelse. Sanningen är ofta(st) den att man inte kan komma fram till ett svar som alla kan enas om, det må sedan gälla nästan vad som helst. I och för sig är detta en redovisning av det faktiska läget: hur göra när man helt enkelt inte kan övertyga varann?
Å andra sidan är det något mycket beklämmande över en sådan tes. Men felet är kanske inte att man säger så, det är ju i överensstämmelse med verkligheten, utan det faktum att teologin idag inte kan lösa teologiska problem på ett övertygande sätt. Det är med andra ord inte fel på svaret, det är fel på instrumentet som skall ge svar, på teologin.
Vi har hamnar i en situation där demokratin och inte teologin blir avgörande. Av hänsyn till de olika grupperingarna kan man inte fastlå något så absolut att inte de andra åsiktsgruppernas positioner skulle synas i slutresultatet.
Orsakerna finns säkert redan i utgångsläget. Det handlar om en ofta oredovisad och icke verkställd uppgörelse med de olika förförståelserna. Därför blir diskussionen svår.
I dessa diskussioner är Bibeln centralt med, men inte alltid som norma normans.
Det är detta som är kyrkans verkliga kris.
Nu behövs en teologi som har sina rötter i Bibeln. Detta är redan en sats som för många framstår som en omöjlighet, eftersom Bibeln för många per definitionem inte kan ge något entydigt svar.
Men detta är inte kyrkans bekännelse. Tvärtom talar såväl KL 1§ och KO 1§ om grunden för kyrkans tro: den heliga Skrift, dess profetiska och apostoliska skrifter.
Vi måste återvända till det bibliska mönstret att bejaka sanningen och att avvisa villfarelsen. Det går inte att leva med både ett ja och ett nej.
Men om denna kända tes används nu, återstår alltså att se.
Henrik
Utan att försöka vara profetisk antar jag att vi inte får ett enigt och entydigt svar i fråga om homosexualiteten heller. Enligt ryktet så har två biskopar inte undertecknat texten, vilket - om det alls stämmer - är en principiellt intressant markering. Vad som därmed sägs beror ju på innehållet.
Jag misstänker att en ton i boken blir vi får lära oss att leva med detta. Jag hoppas min misstanke är obefogad, men skriver ut den i varje fall - detta har blivit ett allt vanligare svar i kyrkliga sammanhang. Kyrkan har svårt att enas om någonting.
Å ena sidan är denna sats "vi få lära oss att leva med detta" en ärlig bekännelse. Sanningen är ofta(st) den att man inte kan komma fram till ett svar som alla kan enas om, det må sedan gälla nästan vad som helst. I och för sig är detta en redovisning av det faktiska läget: hur göra när man helt enkelt inte kan övertyga varann?
Å andra sidan är det något mycket beklämmande över en sådan tes. Men felet är kanske inte att man säger så, det är ju i överensstämmelse med verkligheten, utan det faktum att teologin idag inte kan lösa teologiska problem på ett övertygande sätt. Det är med andra ord inte fel på svaret, det är fel på instrumentet som skall ge svar, på teologin.
Vi har hamnar i en situation där demokratin och inte teologin blir avgörande. Av hänsyn till de olika grupperingarna kan man inte fastlå något så absolut att inte de andra åsiktsgruppernas positioner skulle synas i slutresultatet.
Orsakerna finns säkert redan i utgångsläget. Det handlar om en ofta oredovisad och icke verkställd uppgörelse med de olika förförståelserna. Därför blir diskussionen svår.
I dessa diskussioner är Bibeln centralt med, men inte alltid som norma normans.
Det är detta som är kyrkans verkliga kris.
Nu behövs en teologi som har sina rötter i Bibeln. Detta är redan en sats som för många framstår som en omöjlighet, eftersom Bibeln för många per definitionem inte kan ge något entydigt svar.
Men detta är inte kyrkans bekännelse. Tvärtom talar såväl KL 1§ och KO 1§ om grunden för kyrkans tro: den heliga Skrift, dess profetiska och apostoliska skrifter.
Vi måste återvända till det bibliska mönstret att bejaka sanningen och att avvisa villfarelsen. Det går inte att leva med både ett ja och ett nej.
Men om denna kända tes används nu, återstår alltså att se.
Henrik
4 kommentarer:
Då och då stöter jag på påståendet att "Bibeln inte ger några entydiga svar" på det ena eller det andra.
Vad man då egentligen menar är i allmänhet att Bibeln inte ger de svar man vill ha.
Samtidigt som man vill bibehålla ett yttre sken av respekt för samma Bibel.
Då är det ärligare att göra som en man, som med stor pondus steg upp i en kristen samtalsgrupp, och lade fram sin mening i frågan som diskuterades. Hans slutkläm: "Och det här är min åsikt, och sedan får det stå vad det vill i Bibeln!"
Gud vill ju ha oss antingen kalla eller varma. Att hyckla en respekt för Ordet, som i verkligheten inte finns, det är väl ändå att vara ljum?
Ingmar R
Av Anonym, Klockan måndag, oktober 06, 2008 11:26:00 fm
Jag ser att du, Ingmar har dragit rätta slutsatser av det som du på KP:s blogg har läst om Bibelns auktoritet. :)
mvh Markus Saarinen
Av Anonym, Klockan måndag, oktober 06, 2008 4:47:00 em
Det är ju alldeles sant att Bibeln inte alltid lämnar entydiga svar på saker vi grubblar över. Det är å andra sidan osant att Bibeln alltid är otydlig och aldrig ger klara besked.
Av Andreas Holmberg, Klockan måndag, oktober 06, 2008 10:26:00 em
Min åsikt om Bibelns auktoritet hade jag med mig långt innan jag registrerade mig på KP-bloggen i somras, Markus. Den grundlades redan på sjuttiotalet, och har bara blivit fastare med åren!
Jag har varit nog välsignad att ha fått ha goda lärare alltifrån det jag kom till tro, sådana som har lagt ner tid och möda på att försöka lära mig att ens nödtorftigt skilja mellan Guds Ord och människors tyckande!
Det är en nåd jag skulle unna alla.
Ingmar R
Av Anonym, Klockan tisdag, oktober 07, 2008 12:31:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida