Berea-modellen
Jag hörde häromdan på Miikka Ruokanen, professor i dogmatik vid teologiska fakulteten i Hfors, som besökte oss på STI. I sin öppningsföreläsning talade han om Kyrkan och evangeliets röst, i linje med det han talat om på evangelisationskongressen i Jyväskylä (www.ruokanen.com). Mycket läsvärt!
Han berättade om församlingar i Kina (hans fru är ju kinesiska, från Shanghai). Han talade om en församling på 100 000 medlemmar och frågade oss om vi kan gissa hur många präster församlingen har? - Ingen, var det rätta svaret! De hade nog aktiva lekmän, evangelister mm men inga präster. En annan församling, som bestod av 170 000 medlemmar hade en pastor,
Han underströk att detta inte är något ideal, men konstaterade att de kyrkor som växer i dagens värld är sådana kyrkor där lekmännen, det allmänna prästadömet, är starkt engagerade.
Jag tänkte i mitt stille sinne vilken prognos vår kyrka har som är så starkt prästcentrerad (och anställdscentrerad). Jag tror på en omgruppering av trupperna. Och jag tror att vår kyrkas framtid hänger på Gud själv, men konkret också vad de troende lekmännen gör.
Nu är det dags att understryka att vi skall läsa Bibeln. Vi skall införa Berea-modellen, den som judarna där använde när Paulus predikade:
“De tog emot ordet med all villighet och forskade dagligen i Skrifterna för att se om det kunde förhålla sig så.” Apg. 17:11
Det är så det borde ske i vår kyrka. Att de kristna skulle forska i skrifterna och se om det kunde förhålla sig så.
Nu betonade prof. Miikka Ruokanen att det i den kinesiska kristenheten finns stora problem, mycket svärmeri och en blandning av hedniska inslag, bl.a på grund av för lite kunskap i Guds Ord.
Präster behövs, och de skall predika Guds Ord. För att kunna göra det – och det betonade Miikka Ruokanen starkt – måste de själva vara bibelläsare. Det finns ingen genväg, sade han. Man måste dröja kvar inför Ordet och själv bli tänd av det för att kunna förkunna det.
En annan sak som jag fäste mig vid, när han berättade om de kinesiska kristna var deras starka betoning av Jesu kors och Jesu blod. På alla kyrkor fanns det stora kors. I alla rum, också i TV rum för studenter fanns ett stort kors på väggen. Körerna hade stora kors på sina sångmappar. Korset!
Och, om vi tar bort det mest intima och innerliga i vår kristna tro, talet om Jesu blod som utgöts för våra synder, vad blir då kvar?
Jag tror att vår enda räddning nu är att tillsammans söka HERRENS ansikte. Dörrar stängs, men när HERREN öppnar kan ingen stänga. Och vi måste närmare varandra, vi präster och lekmän. Samarbete, delat ledarskap, bön för varandra, sammanhållning i alla väder.
Men vårt hopp står till Gud. Det är Guds vishet som nu behövs i denna svåra tid. Den onde vill gärna slå sönder, och få oss splittrade.
Jag tror inte på den linje som nu erbjuds. Jag tror vi går mot romarrikets verkligheter: staten har alltid rätt, statens värderingar skall tränga in i allt, också in i trossamfund, inomkyrkliga beslut väger lätt, och den som agerar annorlunda är inte “kejsarens vän”.
Jag har blivit kritiserad för att jag har velat anbefalla de svåra frågorna åt Guds dom. Han välsignar det Han välsignar. Vem är jag att jag skall ställa villkor på Gud?! Men jag tror inte på tvång, jag tror förtroenden växer, och att andligt arbete bara föds av Ordets förkunnelse, gemensam bön och innerliga samtal. Jag tror att det kommer att visa sig vilka röster som styr oss.
Låt oss nu komma samman, i tro och bön, i lovsång och bibelstudium! Låt oss be om frimodighet, ödmjukhet och Guds egna svar på de stora frågorna!
Använd Berea-modellen, börja läsa Bibeln, och se om det som vi präster säger stämmer med Bibelns Ord.
Henrik
Han berättade om församlingar i Kina (hans fru är ju kinesiska, från Shanghai). Han talade om en församling på 100 000 medlemmar och frågade oss om vi kan gissa hur många präster församlingen har? - Ingen, var det rätta svaret! De hade nog aktiva lekmän, evangelister mm men inga präster. En annan församling, som bestod av 170 000 medlemmar hade en pastor,
Han underströk att detta inte är något ideal, men konstaterade att de kyrkor som växer i dagens värld är sådana kyrkor där lekmännen, det allmänna prästadömet, är starkt engagerade.
Jag tänkte i mitt stille sinne vilken prognos vår kyrka har som är så starkt prästcentrerad (och anställdscentrerad). Jag tror på en omgruppering av trupperna. Och jag tror att vår kyrkas framtid hänger på Gud själv, men konkret också vad de troende lekmännen gör.
Nu är det dags att understryka att vi skall läsa Bibeln. Vi skall införa Berea-modellen, den som judarna där använde när Paulus predikade:
“De tog emot ordet med all villighet och forskade dagligen i Skrifterna för att se om det kunde förhålla sig så.” Apg. 17:11
Det är så det borde ske i vår kyrka. Att de kristna skulle forska i skrifterna och se om det kunde förhålla sig så.
Nu betonade prof. Miikka Ruokanen att det i den kinesiska kristenheten finns stora problem, mycket svärmeri och en blandning av hedniska inslag, bl.a på grund av för lite kunskap i Guds Ord.
Präster behövs, och de skall predika Guds Ord. För att kunna göra det – och det betonade Miikka Ruokanen starkt – måste de själva vara bibelläsare. Det finns ingen genväg, sade han. Man måste dröja kvar inför Ordet och själv bli tänd av det för att kunna förkunna det.
En annan sak som jag fäste mig vid, när han berättade om de kinesiska kristna var deras starka betoning av Jesu kors och Jesu blod. På alla kyrkor fanns det stora kors. I alla rum, också i TV rum för studenter fanns ett stort kors på väggen. Körerna hade stora kors på sina sångmappar. Korset!
Och, om vi tar bort det mest intima och innerliga i vår kristna tro, talet om Jesu blod som utgöts för våra synder, vad blir då kvar?
Jag tror att vår enda räddning nu är att tillsammans söka HERRENS ansikte. Dörrar stängs, men när HERREN öppnar kan ingen stänga. Och vi måste närmare varandra, vi präster och lekmän. Samarbete, delat ledarskap, bön för varandra, sammanhållning i alla väder.
Men vårt hopp står till Gud. Det är Guds vishet som nu behövs i denna svåra tid. Den onde vill gärna slå sönder, och få oss splittrade.
Jag tror inte på den linje som nu erbjuds. Jag tror vi går mot romarrikets verkligheter: staten har alltid rätt, statens värderingar skall tränga in i allt, också in i trossamfund, inomkyrkliga beslut väger lätt, och den som agerar annorlunda är inte “kejsarens vän”.
Jag har blivit kritiserad för att jag har velat anbefalla de svåra frågorna åt Guds dom. Han välsignar det Han välsignar. Vem är jag att jag skall ställa villkor på Gud?! Men jag tror inte på tvång, jag tror förtroenden växer, och att andligt arbete bara föds av Ordets förkunnelse, gemensam bön och innerliga samtal. Jag tror att det kommer att visa sig vilka röster som styr oss.
Låt oss nu komma samman, i tro och bön, i lovsång och bibelstudium! Låt oss be om frimodighet, ödmjukhet och Guds egna svar på de stora frågorna!
Använd Berea-modellen, börja läsa Bibeln, och se om det som vi präster säger stämmer med Bibelns Ord.
Henrik
6 kommentarer:
Jag undrar om inte en biskopsposition hade varit dåligt för dig. För du behövs bland oss. Som biskop hade du väl troligtvis haft mycket mindre tid att jobba där du kan jobba idag. Mindre tid att inspirera och uppmuntra.
Av Anonym, Klockan lördag, september 12, 2009 4:44:00 em
Nu är jag väl tjatig igen, men jag undrar hur du tänker dig den situation där en kyrkobesökare lyssnar till predikan, och konstaterar att den inte stämmer med Guds Ord? Vad ska han/hon då göra, så där rent praktiskt?
Knyta näven i fickan och gå? Det är väl det vanliga, men speciellt konstruktivt.
Kontakta biskopen? Tillåt mig småle. Vist kan man göra det - till noll nytta. Annat än i det fall att predikanten verkligen har talat i enlighet med Guds Ord, då kan man väl i vissa fall få en reaktion från höga kapitlet.
Konfrontera prästen direkt? Jag talade en gång med en, som försökt sig på det. Han hade fått sig en föraktfull blick och en spydig kommentar: "Och hur många år har du läst teologi, då?"
Vad föreslås?
Nu ska jag försöka undvika vidare kommentarer i ämnet här.
Ingmar R
Av Anonym, Klockan lördag, september 12, 2009 5:14:00 em
Följande nyhet aktualiserar de ingrodda fördomar som fortfarande existerar och som dykt upp gång på gång under historiens gång. Kyrkans negativa inställning till homosexualitet bidrar och städer indirekt detta förhållningssätt även om man försöker två sina händer genom att officiellt inte döma de homosexuella utan endast homosexualitet. I praktiken dömer man dock åtminstone de homosexuella som lever ut sin läggning eller tendens. Och spären förskräcker.
STT–Reuters
Lontoo. Britannian pääministeri Gordon Brown on pyytänyt anteeksi epäinhimillistä tapaa, jolla brittiviranomaiset kohtelivat sotasankari Alan Turingia.
Turingin johtama tiedemiesryhmä ratkaisi natsi-Saksan murtamattomana pidetyn Enigma-salakoodausjärjestelmän.
Toisen maailmansodan jälkeen homoseksuaali matemaatikkonero joutui Britannian oikeusjärjestelmän vainoamaksi. Hänet tuomittiin seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi kemialliseen kastraatioon, jossa hän sai muun muassa naishormoniruiskeita.
"Ei ole liioiteltua sanoa, että ilman hänen ainutlaatuista osuuttaan toisen maailmansodan historia olisi voinut muodostua hyvinkin toisenlaiseksi", Brown sanoi esittäessään hallituksen ja valtion anteeksipyynnön Turingin kohtelusta.
Tuomion ja julkisen häpäisyn jälkeen Turing löydettiin kuolleena vuonna 1954. Hän oli kuollessaan vain 41-vuotias.
Yli 30 000 brittiä oli vedonnut hallitukseen, jotta se palauttaisi tiedemiehen maineen.
Av tg, Klockan lördag, september 12, 2009 8:49:00 em
Hej, Du talar om en mycket viktig aspekt, som jag har försökt betona. Det finns mycket att säga om det, och jag hoppas och vill att alla människor ska känna sig välkomna just i kyrkan, bland kristna. Men det finns också många homosexuella som vill kämpa emot det, och det finns många heterosexuella som kämpar med olika former av problem - avhållsamhet är aldrig skadlig.
För i andra ändan av denna problematik kommer ju då alternativet att mot Bibelns ord inte säga något. Som att läsa en bruksanvisning som varnar med tiga om det. Hur tycker du att man ska förstå Bibelns ord??? Ingen homosexuell har gjort mig illa, jag har inga "egna intressen" att försvara, snarare tvärtom på grind av så goda homosexuella vänner.
Ingmar: jag får återkomma. Kort bara: jag söker Guds svar, människor har sina strategier, men vad tänker HERREN??? OM du vet, så säg!
mvh
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, september 12, 2009 9:10:00 em
Jag föreställer mig att det i det här specifika fallet inte finns någon enkel handlingsregel, som skulle gälla för alla och överallt.
Själv har jag valt att konfrontera de gånger det varit aktuellt, antingen öga mot öga eller brevledes (obs, inga anonyma brev!)
Det är vad som passar mig och stämmer med min personlighet, men det passar inte alla.
Ta nu en blyg, försiktig, konflikträdd, av tsarandan påverkad gudstjänstbesökare.
En sådan vågar knappt ens knyta näven i fickan, av respekt för ämbete och prästkappa. Knappt ens tro att prästen faktiskt skulle kunna ha fel, hur illa det än skorrar. Inte kan man vare sig vänta eller kräva att en sådan människa ska gå och konfrontera predikanten. Eller skriva till biskopen heller, för den delen.
Man mår dåligt, men vågar och kan inte annat än göra det tyst.
Ibland har jag tänkt mig möjligheten av en "klagomur", en inofficiell instans dit folk kunde vända sig med sina frågor, när det känns som om den egna församlingens lärare spårar ur. En instans där människor skulle bli tagna på allvar med sina frågor och farhågor i stället för hånade och avsnästa.
En instans som skulle kunna förmedla budskapet till berörda undervisare: Det du predikade där och då håller inte måttet, tänk över saken!
Kanske också kunna stå till tjänst med upplysningar om var man hittar sund undervisning i olika frågor, både i tryck, på nätet, och "live" - alltså kunna berätta om var det finns platser där andlig mat serveras inom rimligt avstånd från frågeställaren.
Såna funderingar har jag.
Jag vet att Jesus vill att herdefunktionen ska upprättas bland oss, både vad det gäller att ge mat åt fåren och att stå till försvar för den.
Jag gör inte anspråk på att veta exakt hur det ska gå till, men inte annat än jag begriper är första steget att det etableras kontakt mellan fåren och de rätta herdarna, och ovanstående är ett förslag åt det hållet...
Ingmar R
Av Anonym, Klockan söndag, september 13, 2009 10:33:00 em
Kära "tg", den sanna kyrkan kallar alla slags syndare till syndernas förlåtelse, sinnesändring och till att bättra och tro bort från livet de synder som gör att man inte skall ärva Guds rike.Här tror jag att regelbundet bruk av Ordet om förlåtelse i Jesus och NATTVARDEN ÄR VIKTIGT OCH ALLA HAR VI VÅR TÖRNTAGG i vårt kött ELLER SOM I DE YTTERSTA AV DE YTTERSTA DAGARNA; VÅR "PÅLE I KÖTTET" Homosexfrågan är bara en av många synder i nästan alla NT:s syndakataloger och är inte den enda synd man skall tro förlåten och vilja avstå från för att bli frälst. "Pointen" är att inte göra synden lovlig, vare sig det gäller äktenskapsbrott, girighet,otukt,brott mot den apostoliska församlingsordningen eller ngt annat.
Betrakta Guds Ord och böj dig med mig till att alltid vilja det rena i ständig bön om förlåtelsen som är vår enda frälsning i denna jämmerdal. mvh Ulrik Fagerholm
Av Anonym, Klockan söndag, september 13, 2009 10:48:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida