Glädjande reaktioner
I dagens Helsingin sanomat får biskop Heikka svar på tal. Anmärkningsvärt är nog att biskop emeritus Juha Pihkala öppet skriver att Mikko Heikka framför sina egna åsikter, som han som medlem i arbetsgruppen inte omfattar. Han konstaterar också att Heikka inte helt ger rättvisa åt vad som arbetsgruppen skulle göra, inte heller – enligt biskop Pihkala – och inte helt korrekt beskriver arbetsgruppsbetänkandets karaktär.
Pihkala understryker att arbetsgruppen inte tog ställning, utan mera enades om behovet av pastorala direktiv.
Mitt intryck – som jag understryker att enbart är en gissning, och som gäller bara högst till en del – är att flera av de pensioneringar som nu skett och sker också kan ha samband med det svåra skede som kyrkan nu går in i. Knappast vill någon biskop gå till historien som den som öppnade slussarna för nya beslut, som en mycket stor del av åtminstone fotfolket och också prästerna inte kan omfatta. Pihkalas ord i slutet av sin insändare “dixi et salvavi animam meam” - jag har talat och räddat min själ, antyder nog att frågorna har gått djupt i själen. Att biskopar öppet “polemiserar” med varandra är en nyare företeelse; förr i tiden teg man hellre som muren, men nu märker man oenigheter allt oftare.
I samma tidning fanns två andra insändare: teol. dr Katja Juntunen, jag fick googla fram hennes uppgifter (doktor i exegetik, om Matt 5), samt teol. Dr och docenten, khde i Nyslott, Sammeli Juntunen, som likt sin namne ansåg att Heikka inte kom med några vägande teologiska argument.
Jag tror att de som följer med händelserna borde läsa insändarna – detta är en stor fråga. Kanske kan de som vill få tag på dagens Hesari, ett lösnummer får man kanske och i bibliotekens läsesalar finns den säkert!
I något kommande nummer av Kristet perspektiv (2010) ska jag försöka kommentera argumentet framom andra: den hermeneutiska nyckel som man använt sig av både i ämbetsfrågan och nu inför välsignelsen av samkönade par. När man läser föredragen från det seminarium som hölls, märker man hur alla brottas med det faktum att Bibeln är entydigt avvisande till utövad homosexualitet. Sen försöker man lösa detta faktum på två sätt: antingen säger man att vi idag inte talar om den homosexualitet som bl.a Paulus talade om, eller så säger man att tron är oföränderlig, medan etiken (kärleken) är föränderlig. Detta kommer ju på något sätt att innebära att man ser på Bibeln som inspirerad vad evangeliet beträffar, men inte vad lagen och budorden beträffar.
Jag tror att ingetdera argumentet håller. Det går att påvisa att man i antiken, t.o.m. i Pauli hemtrakter, kände till ansvarsfyllda homosexuella förhållanden. Och den dialektik som den populariserade versionen av tro – kärlek hos Luther nu uttrycks med, kan starkt ifrågasättas.
Jag skriver detta – ännu en gång – med litet tungt hjärta. Jag är ingen ambassadör för någon “antigay”-rörelse. Det är tyvärr bara så att denna fråga skall avgöras inom kyrkan nu dessa veckor och månader, och senast i kyrkomötet under 2010 (som det nu ser ut). De människor som frågorna gäller, vill jag lämna i fred. Jag talar endast om kyrkans val och uppmanar alla till mycket bön nu. Frågan kan bli ödesdiger för kyrkan.
Sist vill jag berätta att också Estlands kyrka har reagerat på Svenska kyrkans beslut.
Viron evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokouksen julkilausuma
Viron evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi 25. marraskuuta 2009 julkilausuman ”Suhtautumisesta homoseksuaaliseen käyttäytymiseen kirkossa ja kirkkojen yhteydestä”.
Julkilausumassa ilmaistaan huoli siitä, että muutamissa kirkoissa, joiden kanssa on täydellinen yhteys, on ryhdytty siunaamaan ja vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja sekä asettamaan papin virkaan pappeja, jotka elävät homoseksuaalisessa suhteessa.
Viron kirkon kirkolliskokous painottaa, että kirkkojen yhteys kasvaa yhteisestä uskosta ja ilmenee myös opillisena yksimielisyytenä.
”Jos joku kirkko hyväksyy tällaisen toiminnan virallisesti, siinä tulee näkyviin selvä eroavuus kristillisen uskon ja kirkon opetuksen ymmärtämisessä, mikä estää alttari- ja saarnatuoliyhteyden toteutumista kirkkojen välillä,” todetaan julkilausumassa.
Viron evankelisluterilainen kirkko on Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkko ja kuuluu myös Porvoon yhteisöön sekä Euroopan Protestanttisten Kirkkojen Yhteisöön [entinen Leuenbergin kirkkoyhteisö - suom.huom].
Urmas Viilma
Viron ev.lut. kirkon kansleri
Detta uttalande kan vara en signal om att den ekumeniska reaktionen på Svenska kyrkans beslut blir starkare än många hade trott.
Kyrkan får svåra frågor – och vi, kyrkans medlemmar vilka vi än är, är alla små människor, var och en med sina problem. Alla av oss är lika beroende av Guds nåd. Men alla är också i behov av daglig omvändelse och bättring, så att vi i tro kan leva av Kristi nåd och förlåtelse.
Nu krävs det stor andlig vishet så att kyrkans huvudfråga inte blir bortglömd. Och samtidigt tror jag att också den frågeställning som jag här har berört ur litet olika synvinklar, hör mycket nära samman med den största av alla våra frågor: vårt gudsförhållande.
Kyrkan måste bli och vara Kristus-centrerad, inte problemcentrerad. Men till det kan höra att låta Kristus ta itu med problemen. Det är just det som måste ske också inför de beslut som nu väntar.
Henrik
Pihkala understryker att arbetsgruppen inte tog ställning, utan mera enades om behovet av pastorala direktiv.
Mitt intryck – som jag understryker att enbart är en gissning, och som gäller bara högst till en del – är att flera av de pensioneringar som nu skett och sker också kan ha samband med det svåra skede som kyrkan nu går in i. Knappast vill någon biskop gå till historien som den som öppnade slussarna för nya beslut, som en mycket stor del av åtminstone fotfolket och också prästerna inte kan omfatta. Pihkalas ord i slutet av sin insändare “dixi et salvavi animam meam” - jag har talat och räddat min själ, antyder nog att frågorna har gått djupt i själen. Att biskopar öppet “polemiserar” med varandra är en nyare företeelse; förr i tiden teg man hellre som muren, men nu märker man oenigheter allt oftare.
I samma tidning fanns två andra insändare: teol. dr Katja Juntunen, jag fick googla fram hennes uppgifter (doktor i exegetik, om Matt 5), samt teol. Dr och docenten, khde i Nyslott, Sammeli Juntunen, som likt sin namne ansåg att Heikka inte kom med några vägande teologiska argument.
Jag tror att de som följer med händelserna borde läsa insändarna – detta är en stor fråga. Kanske kan de som vill få tag på dagens Hesari, ett lösnummer får man kanske och i bibliotekens läsesalar finns den säkert!
I något kommande nummer av Kristet perspektiv (2010) ska jag försöka kommentera argumentet framom andra: den hermeneutiska nyckel som man använt sig av både i ämbetsfrågan och nu inför välsignelsen av samkönade par. När man läser föredragen från det seminarium som hölls, märker man hur alla brottas med det faktum att Bibeln är entydigt avvisande till utövad homosexualitet. Sen försöker man lösa detta faktum på två sätt: antingen säger man att vi idag inte talar om den homosexualitet som bl.a Paulus talade om, eller så säger man att tron är oföränderlig, medan etiken (kärleken) är föränderlig. Detta kommer ju på något sätt att innebära att man ser på Bibeln som inspirerad vad evangeliet beträffar, men inte vad lagen och budorden beträffar.
Jag tror att ingetdera argumentet håller. Det går att påvisa att man i antiken, t.o.m. i Pauli hemtrakter, kände till ansvarsfyllda homosexuella förhållanden. Och den dialektik som den populariserade versionen av tro – kärlek hos Luther nu uttrycks med, kan starkt ifrågasättas.
Jag skriver detta – ännu en gång – med litet tungt hjärta. Jag är ingen ambassadör för någon “antigay”-rörelse. Det är tyvärr bara så att denna fråga skall avgöras inom kyrkan nu dessa veckor och månader, och senast i kyrkomötet under 2010 (som det nu ser ut). De människor som frågorna gäller, vill jag lämna i fred. Jag talar endast om kyrkans val och uppmanar alla till mycket bön nu. Frågan kan bli ödesdiger för kyrkan.
Sist vill jag berätta att också Estlands kyrka har reagerat på Svenska kyrkans beslut.
Viron evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokouksen julkilausuma
Viron evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi 25. marraskuuta 2009 julkilausuman ”Suhtautumisesta homoseksuaaliseen käyttäytymiseen kirkossa ja kirkkojen yhteydestä”.
Julkilausumassa ilmaistaan huoli siitä, että muutamissa kirkoissa, joiden kanssa on täydellinen yhteys, on ryhdytty siunaamaan ja vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja sekä asettamaan papin virkaan pappeja, jotka elävät homoseksuaalisessa suhteessa.
Viron kirkon kirkolliskokous painottaa, että kirkkojen yhteys kasvaa yhteisestä uskosta ja ilmenee myös opillisena yksimielisyytenä.
”Jos joku kirkko hyväksyy tällaisen toiminnan virallisesti, siinä tulee näkyviin selvä eroavuus kristillisen uskon ja kirkon opetuksen ymmärtämisessä, mikä estää alttari- ja saarnatuoliyhteyden toteutumista kirkkojen välillä,” todetaan julkilausumassa.
Viron evankelisluterilainen kirkko on Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkko ja kuuluu myös Porvoon yhteisöön sekä Euroopan Protestanttisten Kirkkojen Yhteisöön [entinen Leuenbergin kirkkoyhteisö - suom.huom].
Urmas Viilma
Viron ev.lut. kirkon kansleri
Detta uttalande kan vara en signal om att den ekumeniska reaktionen på Svenska kyrkans beslut blir starkare än många hade trott.
Kyrkan får svåra frågor – och vi, kyrkans medlemmar vilka vi än är, är alla små människor, var och en med sina problem. Alla av oss är lika beroende av Guds nåd. Men alla är också i behov av daglig omvändelse och bättring, så att vi i tro kan leva av Kristi nåd och förlåtelse.
Nu krävs det stor andlig vishet så att kyrkans huvudfråga inte blir bortglömd. Och samtidigt tror jag att också den frågeställning som jag här har berört ur litet olika synvinklar, hör mycket nära samman med den största av alla våra frågor: vårt gudsförhållande.
Kyrkan måste bli och vara Kristus-centrerad, inte problemcentrerad. Men till det kan höra att låta Kristus ta itu med problemen. Det är just det som måste ske också inför de beslut som nu väntar.
Henrik
6 kommentarer:
"antingen säger man att vi idag inte talar om den homosexualitet som bl.a Paulus talade om, eller så säger man att tron är oföränderlig, medan etiken (kärleken) är föränderlig. Detta kommer ju på något sätt att innebära att man ser på Bibeln som inspirerad vad evangeliet beträffar, men inte vad lagen och budorden beträffar."
Jag undrar hur utandad man (liberalerna) verkligen anser att Bibeln är ens i frågan om evangeliet. Som nästan enad front(?) avvisar man ju Kristi kroppsliga uppståndelse och ankomst i härlighet, och kanske ännu mer man- och kvinnogrant skapelse- och syndafallsberättelsens historicitet, vilka bildar den ofrånkomliga grunden för evangeliet!
Henrik, vad är din fingertoppskänsla angående kyrkomötets beslut i frågan om kyrklig vigsel/välsignelse av samkönade par 2010? Vartåt lutar det?
mvh
Markus Saarinen
Av Anonym, Klockan onsdag, december 02, 2009 9:41:00 em
Mn fingerkänsla är att taktiken kommer att vara att försöka avdramatisera frågan genom att tala om förbön för människor, och välsignelse av hem.
Man kommer att tala om pastorala behov, om vikten att hjälpa människor osv.
Det är ju klart att man kan och skall be för alla människor. Men man kan inte be om något mot Guds vilja, medvetet alltså.
Det kommer nog att bli intensivt. Frågan är om vi klarar en "torjuntavoitto" ännu, kan hända. För 28 ombud räcker.
Men det bör sägas att det beror också på hur frågan förs fram, om det innebär ingrepp i "kyrkans böcker", typ kyrkohandboken, är det en majoritetsfråga. Men det kan också komma förslag om att biskopsmötet (eller varje biskop i sitt stift)skall få ta hand om frågan och ge direktiv för hur präster ska handlägga frågan.
Det kommer nog att bli reaktioner. Estlands kyrkas reaktion, liksom andra kyrkors, kanske gör också vår kyrka litet försiktigare, vilket ju vore väl.
NU behövs nog vaksamhet och mycket bön och undervisning. Och samtidigt GODA alternativ för homosexuella. Ari Puonti har precis skrivit en ny bok, där han försöker visa på en kristen utväg.
Gripande!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan onsdag, december 02, 2009 9:53:00 em
”Jos joku kirkko hyväksyy tällaisen toiminnan virallisesti, siinä tulee näkyviin selvä eroavuus kristillisen uskon ja kirkon opetuksen ymmärtämisessä, mikä estää alttari- ja saarnatuoliyhteyden toteutumista kirkkojen välillä"...
Det här uttalandet - som tydligen betyder att Estlands lutherska kyrka säger upp altar- och predikstolsgemenskap med Svenska kyrkan - försätter också Borgå stift och ELKF i en allvarlig situation: genom Tuulikki Koivunen Bylunds medverkan i den nyligen timade biskopsvigningen har nattvardsgemenskapen bekräftats, vilket enligt 2 Joh innebär att ELFK är fullt medskyldig till Svenska kyrkans synd. Endast genom att avsäga sig denna gemenskap kan den frigöras från delaktighet i synden. Heder åt Estlands kyrka som förmår säga detta i klartext.
Av Ola Österbacka, Klockan torsdag, december 03, 2009 5:36:00 em
Just det, heder åt Estlands kyrka, vi gick genast med i spelet...
Sorgligt.
Timo Eskola har skrivit en fin insändare under rubriken "Make no mistake about it" och säger i klartext att om ELKF går in för detta samma så kommer kyrkan att spricka.
Jag har bara hört om detta, väntar ännu på hans text, men så mycket vet jag av referatet att det låter bra.
Men som sagt: andra problem finns ju också.
H
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, december 03, 2009 10:49:00 em
Kanske man borde tro innan man ser, men vad beträffar den sprickande kyrkan är nog så med mig, att det ska jag se förrän jag tror. Några få kommer väl att ta sig ut ur ELFK, när den dagen kommer, men stora flertalet kommer att sitta kvar i sin bänk i "fädernas kyrka" och stänga ögon och öron för att detta inte längre är fädernas kyrka. Varför skulle den här gränsen i Guds Ord betyda mer än de andra, som redan är passerade, har betytt?
Men det är ju jul snart, så kanske man kunde sjunga något i stil med "grodan sitter grön och grann i grytan..."
Av Ingmar R, Klockan fredag, december 04, 2009 8:22:00 em
Kannattaa huomata, että Viron evl. kirkko puhui väärinmenetelleistä kirkoista monikossa, joten se viittasi ilmeisesti myös Suomen ja Norjan evankelisluterilaisten kirkkojen ordinaatiokäytäntöihin ja Englannin anglikaanisen kirkon rönsyilevään toimintaan. Onhan meilläkin esim. Olli "Marja-Sisko" Aalto ja Laura Mäntylä.
Ruotsin kirkkoa tuskin kiinnostaa pätkän vertaa ekumeeniset suhteet Baltian pieniin luterilaisiin vapaalta pohjalta toimiviin kirkkoihin, siellä on lähinnä luotettu siihen, että Suomen ja Norjan kirkot ensin hiljaisesti myötäilevät ja sitten päätyvät lopulta painostuksen edessä samaan ratkaisuun.
Av Mikko N., Klockan måndag, december 28, 2009 12:39:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida