Henriks kommentarer

23 april 2010

Vädjan till kyrkomötet

Denna text sändes enligt vad jag vet till alla svenska kyrkomötesombud. Den var undertecknad av litet under 90 präster och lekmän från Borgå stift. Namnen kan jag inte publicera utan vederbörandes tillstånd. Man kan i kommentarerna under denna text kommentera texten. Man kan också sända email till ngt eller alla kyrkomötesombud. Adresserna finns på kyrkans hemsida www.evl.fi/kirkolliskokous.

Henrik


Bästa kyrkomötesledamot!
Inför det förestående kyrkomötet önskar vi undertecknade rikta följande vädjan till Er för att uttrycka vår djupa oro för vår kyrkas framtid.
 
 
Vädjan till kyrkomötet
 
1) Evangeliet är en glad nyhet för alla mänskor, både heterosexuella och homosexuella.  Alla har vi samma kamp mot den onda begärelsen som finns i mänskans inre och frestaren angriper oss på de områden där vi är svagast.
 
2) Bibeln, både Gamla och Nya testamentet, tar avstånd från utlevd homosexualitet. Tre bibelställen som speciellt tydligt varnar för detta är 3 Mos 18:20-22 / Rom 1:25-28 / 1 Kor 6:9. Ändå talar Bibeln betydligt mer om heterosexuella synder. Men det är uppenbart att homosexproblematiken fått en alltför stor tyngd i debatten.
 
3) Den enda samlevnadsform som har Guds löften och Guds välsignelse är äktenskapet mellan man och kvinna. Också celibatet – att leva ensam – är enligt Bibeln gott och hedersamt. Vi vädjar till kyrkans beslutsfattare att inte införa någon välsignelseakt för en sådan samlevnadsform som inte har Guds välsignelse. Vi kan enbart välsigna det Gud välsignar, inte sådant som Gud fördömer.
 
4) Förespråkare för utlevd homosexualitet hävdar att vår tids form av homosexualitet var okänd på Bibelns tid. All homosexualitet var inte prostitution eller utnyttjande av svaga individer. Man vet att Nya testamentets författare levde mitt i en kultur där det fanns homosexuella par som älskade varandra och som önskade vara trogna mot varandra. Nya Testamentets författare tog avstånd även från denna samlevnadsform.
 
5) ”Gud har inte kallat oss till orenhet utan till ett liv i helgelse. Därför, den som nu avvisar detta, avvisar inte en människa utan Gud, som har gett er sin helige Ande” (1 Tess 4:7-8). Paulus skriver detta i samband med sin undervisning om äktenskap och sin varning för otukt.
 
6) Vi undertecknade kan inte delta i eller medverka i något som kan uppfattas som välsignelse av homosexuell samlevnad.
 
Vi förenar oss med Wolfhart Pannenberg, en av vår tids främsta teologer som nyligen pensionerats efter 27 år som professor i systematisk teologi vid universitetet i München. Han har allvarligt vädjat till kyrkorna att besinna det stora vägskäl som en eventuell kyrklig vigsel eller välsignelse av samkönade par ställer kyrkorna inför:
 
En homosexuell böjelse är inte en synd, men var och en ansvarar inför Gud hur den böjelsen hanteras. Kyrkan måste emellertid hålla fast vid de bibliska normerna även om många avviker från dem. Den som avviker måste kyrkan bemöta med förståelse men samtidigt inbjuda till omvändelse.
Om kyrkan låter sig pressas till att upphöra att se homosexuell samlevnad som ett avsteg från en biblisk norm och istället godtar homosexuella förbund, står kyrkan inte längre på biblisk grund utan står emot Skriftens entydiga budskap. En kyrka som tar ett sådant steg upphör att vara en helig, allmännelig och apostolisk kyrka.
 

3 kommentarer:

  • Här citeras tredje Mosebok. Ingen kan påstå att den skulle vara oklar på andra punkter heller. T.ex. förbjuder den att man äter något som innehåller blod eller att man skördar sin åker ända till kanten. Vidare påbjuder den mycket klart att äktenskapsbrytare och utövande homosexuella bör straffas med döden. Borde man inte påminna även om dessa påbud. Eller säger vi "skulle Herren ha sagt?" som hedningarna?

    Av Anonymous undrande, Klockan lördag, april 24, 2010 12:23:00 fm  

  • Tredje Mosebok är inte bindande alls, bara i det som bekräftas av Nya Testamentet. Straffregler o dyl är helt obindande. Det var därför onödigt att bifoga 3 Mos.-hänvisningen, men faktum är att vi när det gäller just "förbjudna leder" (släktskapstabun o dyl.) följer Moseböckernas anvisningar ganska väl och att därför den avvisande hållningen till sex med någon av samma kön (bortsett från de drakoniska straffen) möjligen skulle kunna anses mer relevant än annat. (Apropå äktenskapsbrytare är väl en hänvisning till Moseböckernas fördömande hållning där inte heller självklart helt irrelevant, bara för att straffsatserna som sagt är drakoniska och ej bindande för Nya testamentet?).

    Av Blogger Andreas Holmberg, Klockan lördag, april 24, 2010 5:31:00 fm  

  • Även handling behövs.
    Under den tid jag har varit präst har det skrivits en hel del deklarationer och uttalanden. Nu är det tid för handling: att bryta gemenskapen även i praktiken med dem som vill välsigna sådant som Gud förbjuder.
    Halvar Sandell

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, april 25, 2010 1:05:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida