"Ju sämre, desto bättre"
De senaste veckorna har Lenins ord kommit för mig: ju sämre, desto bättre.
Jag har inte läst orden i det ursprungliga sammanhanget så jag kan bara gissa vad han menade. Men jag tror att de - rätt förstådda - kan äga sin tillämpning på den kyrkliga situationen idag.
Jag har för någon dag sedan hört om att en hinna av is har kommit på väckelsen i vårt stift. Vem, vilka och vad som avses kan jag bara spekulera om. Jag förenar mig helt om att Gud må smälta ner denna is, också om isen skulle finnas, eller där den finns, hos mig! AMEN.
Samtidigt skulle jag vilja säga att vårt stift nu behöver en Andens väckelse. En sann förnyelse, som inte är förutsägbar, inte partisk, inte ett ställningstagande för någon annan än för Jesus, för den Treenige Guden, Fadern och Sonen och Anden. Inte bara ett tal om att vi skulle behöva väckelse, utan en verklig väckelse som drabbar oss ALLA.
Jag såg på OBS! ikväll, Ni kan säkert se det på hemsidan snart. Där kunde jag inte undgå att märka vilken oerhörd defens det finns inom kyrkan. Ett lågt valtdeltagande tolkas (åtminstone) delvis som att man är nöjd med hur församlingen och kyrkan sköts idag! Det är nog långt ifrån vad jag skulle våga säga - det är i och för sig inte det minsta kriterium på vad som eventuellt är sant - enligt min mening handlar det nog betydligt mera om likgiltighet, frustration och CCL (could not care less..).
Kyrkan har ännu inte insett att apparaten måste göras mera fältduglig, byråkratin måste avvecklas i högsta möjliga mån, och det andliga bli det viktigaste. Också det sades i programmet, att nya undersökningar visat att kyrkan måste kunna svara på unga människors behov av andlighet, och det är bara att instämma i detta!
Sen är frågan: vad skall kyrkan bjuda på?
Många undersökningar (internationella) visar att det är de stora kyrkorna (katolska och ortodoxa) och de evangelikalt-karismatiska kyrkorna som växer idag. Enligt bedömare är det också dessa grupper som kommer att överleva detta sekel (!), om Kristus dröjer. De liberala och halvt eller helt urvattnade protestantiska kyrkornas prognos är inte god.
Därför är det smärtsamt att ofta, vilket varit fallet under de senaste veckorna, möta förakt och likgiltighet från kristnas sida. Det är med illa dold tillfredsställelse (nästan, åtminstone något av detta) man konstaterar att de konservativa "kanske lämnar kyrkan och bildar eget". Ungefär som om man verkligen önskade det.
Det är inför sådana perspektiv som Lenins ord börjar "leva". Är det kanske så att kyrkan måste komma i i ett verkligt kristillstånd innan vi vaknar, och förstår vad klockan är slagen?? Sedan när "utvecklingen" gått så långt att man står inför det helt omöjliga, den öppna förnekelsen, som kyrkokristna vaknar och förstår att såhär kan det inte fortsätta.
Jag avser inte alls någon enskild fråga. Jag ser inte ett käbbel kring ämbetsfrågan som något alternativ för framtiden. Jag avser en förnyelse, en förkrosselse på bred front, en Jesusrörelse i ordets djupaste innebörd. Gränsen behöver inte gå mellan det som kallas "konservativt" och annat. Men gränsen går säkert där Guds Ords gränser finns!
På kyrkomötet kom ett förslag till nyskrivning av lagtexten upp, där också sådan verksamhet som sker utanför församlingens (organisatoriska) regi kan betraktas som konkurrerande verksamhet och sådant kan biskopen (enligt förslaget) ingripa mot, åtminstone alltså vad prästvigda personers medverkan beträffar.
Detta kan avse t.ex. gudstjänstgemenskaper, husförsamlingar och dylikt som under de senaste åren vuxit fram inom kyrkan. Om jag har fel, ber jag att någon som vet bättre, rättar mig.
Så här står det bl.a (se hela inlägget på kyrkans hemsida, kyrkomötet, kyrkostyrelsens framställning)
Pappisviran hoidon valvominen kuuluu piispan ja tuomiokapitulin tehtäviin. Tällä on kosketuskohtia myös kilpailevaan toimintaan. Tehtävänsä nojalla piispalla ja tuomiokapitulilla on oikeus ja velvollisuus puuttua sellaiseen papin toimintaan taikka jumalanpalvelusten tai kirkollisten toimitusten hoitoon, joka ei ole kirkon järjestyksen mukaista. Tällaista voisi olla esimerkiksi jumalanpalvelusten pitäminen ja kirkollisten toimitusten järjestäminen yritystoimintana tai seurakuntien kanssa kilpailevana yhdistyksen tai muun yhteisön toimintana, johon pappi osallistuu.
Se vart vi är på väg!
Jag vill genast understryka att jag inte vet om biskoparna eller några biskopar står bakom detta förslag, eller om det är kyrkans jurister som närmast drivit på detta. Men det kan komma att gälla (beroende på det kyrkliga klimatet) SLEY:s (finska evangelieföreningens), Folkmissionens, Student- och Skolungdomsmissionens, Lutherstiftelsens m.fl. gudstjänster, som nu firas med kyrkoherdens tillstånd i kyrkor, eller andra lokaliteter. Kanske skulle också t.ex. Nokiamissionen och motsvarande gemenskaper kunna falla innanför denna bestämmelse.
Jag vill betona att jag inte gillar separatism. Allt skall ske under ordning, och med rättfärdighetens vapen i högra handen och i den vänstra. Men om det kyrkliga maskineriet vill sluka och dräpa sådana celler med hänförda människor, ofta med tyngdpunkt på unga vuxna, är det nog början till slutet.
Skulle man inte i stället kunna säga något av Pauli "Kristus blir på det ena eller andra sättet förkunnad", något som han kunde glädja sig över!
Om man måste försöka styra andligt liv genom lagparagrafer och förordningar, har man nog kommit nära konkursens brant! Jag hoppas innerligt att det skall finnas helt andra vägar, att allt sunt andligt liv skall välkomnas av såväl biskopar, präster som kyrkfolk!
Detta är som sagt ett förslag, som kyrkostyrelsen framställt till kyrkomötet, och som nu behandlas av lagutskottet. Jag hoppas att det inte går igenom, det är väl knappast någon överraskning för någon!
Jag måste erkänna att jag är förvånad, faktiskt förvånad, över att man så öppet blottar sina avsikter! Och samtidigt konstaterar jag att det ju inte nödvändigtvis behöver drabba alla grupperingar och samlingar, men det öppnar för möjligheten till en "toppstyrning" och en hantering av andliga frågor som enligt min mening är totalt missriktad.
En annan sak är om det skulle handla om manipulering av människor, om ekonomiskt och moraliskt missbruk mm. Exempel på sådant finns tyvärr också inom den andliga sektorn.
Men det finns något av ett deprimerande accelerando, och ett crescendo i kyrkan idag, åt fel håll. Jag tror att det nu är de troende i kyrkan som skall reagera.
De knäppta händernas väg är det första svaret. Det kan inte skada någon, det drabbar orättfärdigheten, inte det sanna andliga livet.
Men det kan också behövas ett "röstande med fötterna", att församlingen understöder sådana präster och sådana samlingar där ett bibliskt evangelium förkunnas.
Och det behövs ett öppet och frimodigt samtal om vad kyrkan skall vara, vad kyrkan skall säga och göra.
Kyrkan behöver förändras, till en mera Kristuslik kyrka. Till det hör ett liv i kärlek. Till det hör också att "kämpa för den tro, som en gång för alla gavs åt de heliga".
Kanske vägen dit måste gå genom ett ju sämre, desto bättre.
Eller har jag blivit paranoid? Är läget bättre än jag tror? Finns det någon som tycker att "allt är väl"?
När jag skriver detta, undrar jag om någon egentligen förstår vad jag menar... För inte vill jag kyrkan illa!
Henrik
P.S. Man kan inte skriva allt i samma inlägg. Men jag vill gärna säga att det finns MYCKET att glädja sig över, mycket att tacka för. Många som ber, många Ordets tjänare som håller ut, många kristna som inte ger upp. Tack Gud för alla dessa! Tack också för alla möjligheter som ännu finns!
Samtidigt finns det också mörka moln. Det är dessa som jag denna gång vill varna för, och vill att vi tillsammans skall bedja bort dem...!
Jag har inte läst orden i det ursprungliga sammanhanget så jag kan bara gissa vad han menade. Men jag tror att de - rätt förstådda - kan äga sin tillämpning på den kyrkliga situationen idag.
Jag har för någon dag sedan hört om att en hinna av is har kommit på väckelsen i vårt stift. Vem, vilka och vad som avses kan jag bara spekulera om. Jag förenar mig helt om att Gud må smälta ner denna is, också om isen skulle finnas, eller där den finns, hos mig! AMEN.
Samtidigt skulle jag vilja säga att vårt stift nu behöver en Andens väckelse. En sann förnyelse, som inte är förutsägbar, inte partisk, inte ett ställningstagande för någon annan än för Jesus, för den Treenige Guden, Fadern och Sonen och Anden. Inte bara ett tal om att vi skulle behöva väckelse, utan en verklig väckelse som drabbar oss ALLA.
Jag såg på OBS! ikväll, Ni kan säkert se det på hemsidan snart. Där kunde jag inte undgå att märka vilken oerhörd defens det finns inom kyrkan. Ett lågt valtdeltagande tolkas (åtminstone) delvis som att man är nöjd med hur församlingen och kyrkan sköts idag! Det är nog långt ifrån vad jag skulle våga säga - det är i och för sig inte det minsta kriterium på vad som eventuellt är sant - enligt min mening handlar det nog betydligt mera om likgiltighet, frustration och CCL (could not care less..).
Kyrkan har ännu inte insett att apparaten måste göras mera fältduglig, byråkratin måste avvecklas i högsta möjliga mån, och det andliga bli det viktigaste. Också det sades i programmet, att nya undersökningar visat att kyrkan måste kunna svara på unga människors behov av andlighet, och det är bara att instämma i detta!
Sen är frågan: vad skall kyrkan bjuda på?
Många undersökningar (internationella) visar att det är de stora kyrkorna (katolska och ortodoxa) och de evangelikalt-karismatiska kyrkorna som växer idag. Enligt bedömare är det också dessa grupper som kommer att överleva detta sekel (!), om Kristus dröjer. De liberala och halvt eller helt urvattnade protestantiska kyrkornas prognos är inte god.
Därför är det smärtsamt att ofta, vilket varit fallet under de senaste veckorna, möta förakt och likgiltighet från kristnas sida. Det är med illa dold tillfredsställelse (nästan, åtminstone något av detta) man konstaterar att de konservativa "kanske lämnar kyrkan och bildar eget". Ungefär som om man verkligen önskade det.
Det är inför sådana perspektiv som Lenins ord börjar "leva". Är det kanske så att kyrkan måste komma i i ett verkligt kristillstånd innan vi vaknar, och förstår vad klockan är slagen?? Sedan när "utvecklingen" gått så långt att man står inför det helt omöjliga, den öppna förnekelsen, som kyrkokristna vaknar och förstår att såhär kan det inte fortsätta.
Jag avser inte alls någon enskild fråga. Jag ser inte ett käbbel kring ämbetsfrågan som något alternativ för framtiden. Jag avser en förnyelse, en förkrosselse på bred front, en Jesusrörelse i ordets djupaste innebörd. Gränsen behöver inte gå mellan det som kallas "konservativt" och annat. Men gränsen går säkert där Guds Ords gränser finns!
På kyrkomötet kom ett förslag till nyskrivning av lagtexten upp, där också sådan verksamhet som sker utanför församlingens (organisatoriska) regi kan betraktas som konkurrerande verksamhet och sådant kan biskopen (enligt förslaget) ingripa mot, åtminstone alltså vad prästvigda personers medverkan beträffar.
Detta kan avse t.ex. gudstjänstgemenskaper, husförsamlingar och dylikt som under de senaste åren vuxit fram inom kyrkan. Om jag har fel, ber jag att någon som vet bättre, rättar mig.
Så här står det bl.a (se hela inlägget på kyrkans hemsida, kyrkomötet, kyrkostyrelsens framställning)
Pappisviran hoidon valvominen kuuluu piispan ja tuomiokapitulin tehtäviin. Tällä on kosketuskohtia myös kilpailevaan toimintaan. Tehtävänsä nojalla piispalla ja tuomiokapitulilla on oikeus ja velvollisuus puuttua sellaiseen papin toimintaan taikka jumalanpalvelusten tai kirkollisten toimitusten hoitoon, joka ei ole kirkon järjestyksen mukaista. Tällaista voisi olla esimerkiksi jumalanpalvelusten pitäminen ja kirkollisten toimitusten järjestäminen yritystoimintana tai seurakuntien kanssa kilpailevana yhdistyksen tai muun yhteisön toimintana, johon pappi osallistuu.
Se vart vi är på väg!
Jag vill genast understryka att jag inte vet om biskoparna eller några biskopar står bakom detta förslag, eller om det är kyrkans jurister som närmast drivit på detta. Men det kan komma att gälla (beroende på det kyrkliga klimatet) SLEY:s (finska evangelieföreningens), Folkmissionens, Student- och Skolungdomsmissionens, Lutherstiftelsens m.fl. gudstjänster, som nu firas med kyrkoherdens tillstånd i kyrkor, eller andra lokaliteter. Kanske skulle också t.ex. Nokiamissionen och motsvarande gemenskaper kunna falla innanför denna bestämmelse.
Jag vill betona att jag inte gillar separatism. Allt skall ske under ordning, och med rättfärdighetens vapen i högra handen och i den vänstra. Men om det kyrkliga maskineriet vill sluka och dräpa sådana celler med hänförda människor, ofta med tyngdpunkt på unga vuxna, är det nog början till slutet.
Skulle man inte i stället kunna säga något av Pauli "Kristus blir på det ena eller andra sättet förkunnad", något som han kunde glädja sig över!
Om man måste försöka styra andligt liv genom lagparagrafer och förordningar, har man nog kommit nära konkursens brant! Jag hoppas innerligt att det skall finnas helt andra vägar, att allt sunt andligt liv skall välkomnas av såväl biskopar, präster som kyrkfolk!
Detta är som sagt ett förslag, som kyrkostyrelsen framställt till kyrkomötet, och som nu behandlas av lagutskottet. Jag hoppas att det inte går igenom, det är väl knappast någon överraskning för någon!
Jag måste erkänna att jag är förvånad, faktiskt förvånad, över att man så öppet blottar sina avsikter! Och samtidigt konstaterar jag att det ju inte nödvändigtvis behöver drabba alla grupperingar och samlingar, men det öppnar för möjligheten till en "toppstyrning" och en hantering av andliga frågor som enligt min mening är totalt missriktad.
En annan sak är om det skulle handla om manipulering av människor, om ekonomiskt och moraliskt missbruk mm. Exempel på sådant finns tyvärr också inom den andliga sektorn.
Men det finns något av ett deprimerande accelerando, och ett crescendo i kyrkan idag, åt fel håll. Jag tror att det nu är de troende i kyrkan som skall reagera.
De knäppta händernas väg är det första svaret. Det kan inte skada någon, det drabbar orättfärdigheten, inte det sanna andliga livet.
Men det kan också behövas ett "röstande med fötterna", att församlingen understöder sådana präster och sådana samlingar där ett bibliskt evangelium förkunnas.
Och det behövs ett öppet och frimodigt samtal om vad kyrkan skall vara, vad kyrkan skall säga och göra.
Kyrkan behöver förändras, till en mera Kristuslik kyrka. Till det hör ett liv i kärlek. Till det hör också att "kämpa för den tro, som en gång för alla gavs åt de heliga".
Kanske vägen dit måste gå genom ett ju sämre, desto bättre.
Eller har jag blivit paranoid? Är läget bättre än jag tror? Finns det någon som tycker att "allt är väl"?
När jag skriver detta, undrar jag om någon egentligen förstår vad jag menar... För inte vill jag kyrkan illa!
Henrik
P.S. Man kan inte skriva allt i samma inlägg. Men jag vill gärna säga att det finns MYCKET att glädja sig över, mycket att tacka för. Många som ber, många Ordets tjänare som håller ut, många kristna som inte ger upp. Tack Gud för alla dessa! Tack också för alla möjligheter som ännu finns!
Samtidigt finns det också mörka moln. Det är dessa som jag denna gång vill varna för, och vill att vi tillsammans skall bedja bort dem...!
8 kommentarer:
Jag förstår vad du menar. Känns inte bra. Blir det kanske så att de som vill ha LIV och ANDE söker sig till gemenskaper där de hittar det?
/roger
Av Anonym, Klockan måndag, november 20, 2006 10:23:00 em
Jag tror det. Vattnet slutar inte rinna om stenar sätts i fåran. det söker sig bara nya vägar.
Hälsn H
Av Henrik Perret, Klockan måndag, november 20, 2006 11:06:00 em
”Puuttua toimintaan, joka ei ole järjestyksen mukaista”, eller ifall det blir tävling mellan kyrkan och en annan organisation? Man ser ju, att det blåser ganska kyligt nu. Orsaken till detta klimat är säkert inte en hinna utan ett tjockt lager av likgiltighetens och de hårda värdenas is. Vem kan hjälpa en sådan kyrka? De vanliga kristna brukar trivas när man är vänliga, intresserade och toleranta. Och inte rädda för tävling utan tvärton glada over, att det finns utbud.
Av Anonym, Klockan tisdag, november 21, 2006 12:40:00 em
Tankarna går till konventikelplakatets dagar. Den officiella kyrkan lyckades inte kväsa det andliga livet då heller.
Men vad är det som styr kyrkans jurister?
Lenins ord torde syfta på att ju sämre folket har det, desto mera benägna är de att stöda en revolution. Det var därför de mera moderata socialisterna var hans värsta fiender.
Håkan Salo
Av Anonym, Klockan onsdag, november 22, 2006 2:18:00 em
Hej Henka
Det låter skrämmande att mänskor som på sätt eller annat förkunnar Kristus - utanför ramarna - skulle straffas. Vad är en konkurrerande förening? Kan vi, skall vi kalla att förkunna frälsning konkurrens. Detta driver nog aktiva och brinnande mänskor till andra fållor. Vem sätter måttstocken för var och vad? Ribban är nu väldigt låg för vad och hur ifråga om präster - men åt andra hållet . Helena
Av Anonym, Klockan onsdag, november 22, 2006 9:50:00 em
Hej Helena, vilken Helena du än är...
Tack för din kommentar!
Jag tycker precis som Du! Tänk att man skall försöka anse detta som konkurrens. Inte uppfattar väl vi heller ens andra samfund som konkurrens, inte åtminstone jag, så länge det handlar om sakliga metoder där folk själva får välja var de går och "betar".
Givtevis tycker jag att det är bäst att hålla ihop, men viktigare än den organisatoriska enheten är den andliga, att vi har familjegemenskap också fast vi samlas i olika hus..
Må vi alla be om vishet nu och om stor försonlighet i rätt mening, så att vi inte söndrar GUDS verk, annat kan gärna gå litet sönder.. :-)
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, november 23, 2006 1:25:00 fm
Det är nog ganska oklart detdär med "konkurrerande samfund". Kan man i detta inbegripa t.ex. en förening som ordnar Svenska dagen-fest och vill ha en präst som håller slutandakt i ungdomsföreningshuset?
Carola
Av Anonym, Klockan torsdag, november 23, 2006 9:52:00 fm
Hej Carola!
Detta med Svenska Dagen-fest osv tror jag inte berörs av förslaget. Utan det handlar främst om nattvardsgudstjänster och därmed jämförbara samlingar, och även t.ex. prästvigningar som kyrkans medlemmar eventuellt är med om (såsom i Sverige). Alla präster kan fortfarande predika och sköta förrättningar, därför att kyrkans medlemar har rätt att för förrättning (dop, vigsel, begravning) vidtala vilken präst de vill.
Men det kan gälla de "gammaltroende" samlingar som nu hålls (med den lokala kyrkoherdens och församlingsrådets lov) på församlingens område, eller sådana gudstjänster där kyrkans präster medverkar. Detta skulle en biskop och domkapitlet enligt förslaget i framtiden kunna stoppa.
Jag förstår inte varför man inte tvärtom skulle GLÄDJA SIG över andligt arbete, så länge det inte handlar om manipulation eller osund andlighet eller sådant.
Jag tror att man begår ett principiellt allvarligt misstag om man tror att man med paragrafer och lagstiftning kan styra andligt liv!
Man skall samtala, be, undervisa, uppmuntra. Det är mycket effektivare!
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, november 24, 2006 11:25:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida