Henriks kommentarer

24 oktober 2006

Det kom ett brev...

You've got mail! Du har fått epost, det kom ett brev, något i den stilen hette en film som jag en gång såg. (Jag fäste mig faktiskt vid att huvudpersonerna mailade till varann med Mac, inte med PC..)
Och det hände alltså mig nu. Det kom ett brev - ett mail.
En person kommenterade mitt förra inlägg med bl.a följande ord:

Märkligt är bl.a. att vår ärkebiskop inte tycks se att det också gäller församlingsborna. Eller är det nästa steg: Att vi församlingsbor inte får välja vi heller, utan om frs vill sända en kvinnlig präst att döpa våra barn får vi ta henne eller vara utan (det finns en webbplats som talar om att om du vill "beställa ett dop", osv...)

Faktiskt, hur länge kan vi tillhöra denna kyrka, som inte förefaller sätta något värde på oss, samtidigt som de inte ens påstår att vi avviker från bekännelsen. Varför är inte bekännelsen det avgörande - så länge vi alla omfattar den, borde vi väl samarbeta och sträcka oss mot varandra för att nå varandras händer och tillsammans förhärliga och lovsjunga den ende Guden, det som är vårt livs mål?


Jag tror att brevet (email) berör verkligheten ur flera perspektiv. Man talar ofta om vår kris i kyrkan nu som om den bara skulle gälla en liten grupp präster. Det är ju egentligen ingen som vet. Men jag tror att vår ärkebiskop (också) gör en felbedömning. Det handlar om många församlingsbor, vilket är principiellt viktigt. Vi präster är ju utbytbara tjänare, men församlingen är primär. Den är vi satta att tjäna, med Guds Ord och sakramenten.

DÄRFÖR: nu borde lekmännen reagera. Säga hur Ni vill ha det! Inte efter eget huvud bara, utan i ljuset av Guds Ord.

Det märkliga är dock att när det talas om synen på kristendomen (jag har inte hört hans kommentar, men Stig K på Kp brukar vara mycket observant) så skulle man ju tycka att den första reaktionen skulle gälla andra kristendomstolkningar. Men nu har man sagt att beslutet 1986 inte innebär en förändring i läran, utan en annan ordning. Både den gamla och den nya har man kallat legitim.

Hur går detta ihop?

Jag vet inte om jag - av förekommen anledning - läser in för mycket i ärkebiskopens ord. Han har sagt motsvarande saker tidigare. Men tyvärr upplever jag nog en tydligare blick, om inte ett pekande, mot dörren. Det är som om ärkebiskopen resignerat: det finns inga andra lösningar än att Ni...

Det är något av andra världskrigets straff för officerare, som fick en pistol med ett skott och fick gå in i en skogsdunge.

Men mina frågor är:

1. Vilket är det problem som är så stort att man måste gripa till så drastiska åtgärder?
I mindre än 2% av församlingarna är detta ett problem! Kan man inte säga att vi tvärtom klarat av att leva tillsammans förvånansvärt bra??

2. Blir det inte större problem om man löser det enligt dessa biskopliga anvisningar?
Jag avser såväl biskopsmötets redogörelse, ärkebiskopens och även vemodigt nog min vän Borgåbiskopens recept (detta med urkraften och annat som man måste kämpa med och mot).

3. Är det vi som har den gamla synen som gör detta till ett problem eller är det majoriteten?
Jag tycker att frågan hela tiden kommer upp, men när man frågar hur, vem och var så börjar det ofta med att majoriteten inte vill ha minoriteten, eller är jag blind?

Visst finns det stora problem i vår kyrka, så stora att man kan fråga om en kyrka kan hålla ihop med sådana inre spänningar. Men det finns också en hel del Guds folk i kyrkan, en klar Kristusbekännelse, människor som vill hålla sig till Guds Ord.

I varje fall tycker jag det är så:

En bror kan inte säga till sin bror eller sin syster: du måste lämna ditt hem! Eller: du får inte vara hemma!

Det kan bara Far säga,
sedan om eller när det är dags.

Henrik

6 kommentarer:

  • Jag ser ingenting nytt i ärkebiskopens uttalanden. Och ingenting som skulle vara värt att bry sig om. Det är bara att inse att de som armbågar sig fram till biskopsstolen numera är av ett visst slag, och är man av detta slag, så handlar man också som man gör. Varför alls lyssna till dessa personer? Varför bry sig om dem som saknar varje form av andlig auktoritet? Har vi inte redan sett och smakat tillräckligt av frukterna för att kunna begripa oss på trädet? Hur mycket mer behöver vi äta av de ruttna äpplena? -- Att man talar om en "liten skara präster" o.d. är en del av den fullkomligt normala manipuleringen av folket. Inte är det frågan om någon felbedömning från ärkebiskopens sida. Bo Giertz' samexistenslinje är utarbetad under förutsättning att de på andra sidan är rejäla typer, ett slags gentlemen. Det var ett misstag redan då att tänka i de banorna - och detta redan på det pragmatiska planet. Huvudproblemet består däri, att villfarelsen är institutionaliserad i "vår" kyrka. Med den institutionaliserade villfarelsen och dess företrädare _kan_ och _skall_ inte något samförstånd sökas. Behöver vi biskopar? Om inte, så låt oss klara oss utan. Om ja, så låt oss finna någon.

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, oktober 25, 2006 12:26:00 em  

  • Hej! Jag ser nog något nytt, kanske inte egentligen i sak, men nog i ton och i "grad", devs när det gäller slutsatser. Jag är ju helt enig i aatt man inte borde höra på dylika röster, men ändå är ju ärkebiskopen en till det yttre ledande röst i vår kyrka.
    Hans budskap aktualiserar nog många viktiga frågor, och snart är det nog stora frågor som står för dörren. Läste det senaste numret av prästförbundets tidning och där finns mycket som visar på hur frågor hänger ihop.
    Däremot så vet jag inte om jag riktigt hänger med i kritiken av Giertz' syn och linje. Många av mina ideologiska vänner har kritiserat den, bl.a G.A. Danell, men jag tycker att en kristen inte är beräknande; även om man kunde anta att det går dit det går så var det meningsfullt att försöka, tycker jag nu ännu åtminstone.
    Men fram för öppet samtal, redan det skulle vara ett under...
    Nu exponerar sig kyrkan som det samfund och den tumultplats där man minst av alla platser på jorden kan acceptera samvets- och tankefrihet, alla vackra ord och fraser till trots.
    Detta sagt utan att avse att kyrkan skall vara ett torg där allt är tillåtet och accepterat. Jag tror att reformationen och förnyelsen - om den mera kan ske - måste ske genom moteldar. Säger som Lasse Marjokorpi, att det bästa sättet att argumentera för en rätt ämbetsteologi är att förkunna ett klart och rent evangelium. Det är där det skall börja om det kan börja. Mardrömmen, som vi inte rår på, är om Kyrkans Herre flyttar ljusstaken från Ev.luth kyrkan i Finland - då är det meningslöst att vara kvar.

    Vi ska inte se oss som ett oppositionsparti, vi skall tvärtom hävda kyrkans tro i enlighet med Judas v. 3. Må Gud nu leda oss rätt, det är svåra tider!

    mvh Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan torsdag, oktober 26, 2006 5:23:00 em  

  • Henrik, du skrev:
    "En bror kan inte säga till sin bror eller sin syster: du måste lämna ditt hem! Eller: du får inte vara hemma! Det kan bara Far säga, sedan om eller när det är dags."

    Men om de flesta som bor i huset säger att Far inte längre får fungera som far i huset, säger att han inte har där att göra? Jag tycker att det är dithän det har gått i folkkyrkorna. Det handlar inte om skärmytslingar trossyskon emellan, det handlar om att Gud inte tillåts styra kyrkan med sitt ord.

    Sedan undrar jag om kvinnoprästfrågan för dig är adiafora eller en lärofråga. Om den är adiafora (sådant som Gud varken befallt eller förbjudit i sitt ord), tycker jag inte att man ska väja för motparten i gudstjänster, i prästvigningar o.s.v. Men om det är en lärofråga, alltså en fråga som Gud i sitt ord har avgjort, undrar jag hur du vågar söka kompromisser med dem som har den motsatta läran.

    Vägen fram kan aldrig bli tydlig innan du bestämmer dig för om kvinnoprästfrågan är en fråga om adiafora eller lära.

    Följande utgår ifrån att kvinnopräster är en fråga om lära såtillvida att Guds ord förbjuder kvinnliga präster (för tydlighetens skull: så som ämbetet är utformat i folkkyrkorna):

    Det är tydligt att Finska folkkyrkan gått in i en ny fas. Nu känner kvinnoprästförespråkarna sig så starka, att de kan börja utmanövrera motståndarna (med början i prästerskapet) - enligt en färsk undersökning är endast omkring 3% av befolkningen mellan 15-74 år mot kvinnliga präster.

    Först krävde förespråkarna bara att de skulle accepteras i sin uppfattning. Sedan fick de fotfäste och blev alltfler. De kom så småningom i majoritetsställning och kvinnopräster tilläts så i praktiken. Nästa steg var att minska minoriteten till försumbar. Åtgärder mot motståndets rörelseförmåga och fortlevnad vidtogs. Där är ni nu och:

    ni är vid vägs ände. Lurade - grundlurade - gång på gång genom trevligt prat, handslag och leenden som mest ledde till att förespråkarna vann mark, medan det konsekventa motståndet bröts ned och kompromissandet bredde ut sig.

    Nuförtiden sprider sig strategin att be om ursäkt för att man är kvinnoprästmotståndare även när man menar att det är en lärofråga.

    Man ber och bönfaller förespråkarna om att få sätta upp ett bibeltroget stånd på den livsåskådningsmarknad som folkkyrkan de facto är. Hur mycket det har skadat Guds sak att Guds barn drar ned Guds ord i relativismens smuts kan knappast överskattas.

    Hur många Guds barn har inte invaggats i tron att det är något speciellt med folkkyrkan, något slags oförstörbar prägel som binder Guds barn till henne, hur länge avfallet än pågår, hur brett det än sveper!

    Med en liten omformulering kunde denna folkkyrkoideologi uttryckas: Right or wrong, my church! Folkkyrkan usurperar på rätten att göra vad som helst. Medan Guds barn klamrar sig krampaktigt fast vid den. Ja, envist som alkoholisten vid sin flaska.

    DET ÄR NÄRA TILL SLUTSATSEN ATT FRÄLSNINGEN FÖR DESSA GUDS BARN KRÄVER ETT MEDLEMSKAP I EN RELIGIÖS ORGANISATION SOM STRIDER MOT GUDS ORD.

    mvh

    Hermanni Pihlajamaa

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, oktober 29, 2006 4:46:00 em  

  • Hej Hermanni!

    För mig är kvinnoprästfrågan en lärofråga. Det är en bibelfråga, bekräftad både genom påbud och förbud.

    Den linje jag drev i biskopsvalsdiskussionerna, och som kanske ingen förstod utom jag själv (:-), var en helt och hållet pragmatisk syn, som utgick från det (beklagliga) faktum att lojaliteten mot folkkyrkan, hur den än ter sig, är så stor, och att en ny situation skulle förutsätta en konsensus mellan herdar och hjorden.

    För det andra tror jag att det för människornas FRÄLSNINGs skulle är viktigt att käbblet om kvinnoprästfrågan tonas ner, det är en fråga som skymmer själva gudsfrågan som för mig är viktigare - även om jag inte sållar mellan det Gud har sagt. Men vid en dödsbädd skulle jag t.ex. inte tala om kvinnliga präster, utan om Jesus.

    Jag tror att utvecklingen går åt det håll du nämnde. Vi har dock i den församling jag stod i 26 år nästan haft gammaltroende gudstjänster, vi har undervisat och lärt, utan att någon skulle ha hindrat oss. Vi ahr haft ingång till skolor för andakter och besök, sjukhus och annat likaså, vilket skulle försvåras om vi grundar ett eget samfund.

    Det kan hända att vi inte har ett val. Hittills har jag alltid tänkt att de skall lämna kyrkan som inte har kyrkans tro. Men sedan när FAR övertygar mig, om Han gör det, så är min dag kommen.

    Låt oss nu be om vishet, klarsyn. Jag tycker att det är onödigt att nu finna sig i en korseld mellan bröder, som man i det mesta tänker lika med, när man samtidigt ständigt är angripen från andra hållet.

    mvh Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan tisdag, oktober 31, 2006 11:58:00 fm  

  • Henca, hur kan du skriva så här om något som för dig är en lärofråga och du är för minoritetens syn:
    "Är det destruktivt att säga att man vill att båda åsiktsgrupperna skall rymmas inom samma kyrka och att vi skall försöka vara fleixbla och komma överens, dock så att alltid majoritetens syn skall gälla framom minoritetens?"
    ??


    Du skriver:
    "Men sedan när FAR övertygar mig, om Han gör det, så är min dag kommen."
    Om din Far är Bibelns Gud, är Hans ord i t.ex. Rom 16:17 övertygande: "Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem."
    ??

    /Hermanni

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, november 19, 2006 4:16:00 em  

  • Hej Hermanni!

    Jag tycker att jag redan har svarat på din fråga i tidigare inlägg.
    Du inlägger i "kyrka" något annat än jag - det som du talar om berör egentligen hela "folkkyrkans" problematik.
    Jag ber inte FAR om ledning för att acceptera eller inte acceptera liberal teologi och villfarelse, men jag ser min "existens" inom kyrkan som en ändamålsenlighetsfråga, dvs om man kan bedriva en biblisk kristendom inom kyrkan kan det ha sina fördelar. Man måste både ha något att säga (Judas v 3) och någon att säga det åt.

    Jag ville välja en väg som INTE innebär att "gå i ok" med dem som inte tror". Jag hoppa(s)(des) på kyrkans reformation.

    Men som sagt: "var och en vare full viss i sitt sinne."

    Jag tror och tycker att väckelserörelserna som har stannat i Ev.luth kyrkan i Finland efter Kalajoki och annat skamligt har kunnat bli till välsignelse.

    Många hälsningar

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan söndag, november 19, 2006 8:34:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida