Ämbetsfrågan ingen ordningsfråga
I dagens nummer av Hbl ingår några kommentarer av mig som jag inte riktigt känner igen (detta sagt utan den minsta kritik mot den vänliga och sakliga redaktören!).
Jag anser inte att ämbetsfrågan är en ordningsfråga, utan en bibelfråga, en fråga om hur vi skall förstå Guds Ord. Jag talade om ordningen i den meningen att kyrkans ledning sätter kyrkans ordning framom kyrkans bekännelse. De andra, majoriteten, kallar ämbetsfrågan en ordningsfråga. Ändå menar de att en syn, som enligt biskopsmötet inte är en villolära, måste vara kyrkoskiljande. Hur går detta ihop?
Det fatala med kyrkan idag är att de som då i en "ordningsfråga" har en annan syn måste utträda ur kyrkan, medan de som lär i strid med kyrkans bekännelse inte utgör något problem. Så kan det inte vara.
Antingen måste man säga att den syn som kyrkan haft i två tusen år är en villolära, en heresi, eller så kan man inte hävda att den måste vara kyrkoskiljande.
Det mesta som en präst gör, gör han ensam. Den skara som var i kyrkan i Vammala församling, skulle inte ha krävt två präster (åtminstone om jag kunde tolka TV-sändningen rätt). Det gick ju att ordna ändå, vilket visar att det som behövs är god vilja.
Jag - och andra med mig - menar dock att kyrkans huvudfråga är frälsningsfrågan. Och att kyrkans ständiga käbbel om ämbetsfrågan blir kontraproduktivt för kyrkan. Man kan och skall samtala, studera frågan, bedja och lyssna, men man kan inte strunta i Ordet, och heller inte utan fast biblisk och teologisk mark under fötterna gå vidare.
De tio församlingarna, mindre än 2% var inte min uppskattning, utan ett resultat av en undersökning som Paula Närhi utförde.
Om en patient mår ganska bra, men inte riktigt bra, och får en medicin som resulterar i att patienten mår mycket sämre, så måste man våga ifrågasätta receptet, dvs den föreslagna medicinen.
Om nu kyrkan hade problem i ca 10 församlingar före Heikkas arbetsgrupps förslag till policy började tillämpas, och nu efter att man går in för dessa riktlinjer har problem i betydligt flera församlingar, måste man ifrågasätta den ordinerade "medicinen". Man måste helt enkelt säga: det var fel medicin, fel väg.
Jag tror att vägen heter "icke våld". En teologisk fråga kan man inte lösa med tvång, polis eller rättegångar. Kyrkan är också deras hem som har den traditionella synen.
När jag skriver dessa rader, känner jag mig "hes", fast jag inte talar. Jag grips av en känsla av vanmakt. Jag inser att vägarna är blockerade, man förstår inte därför att man inte vill förstå. Något nytt måste till. Jag tycker vi behöver besinna oss nu och inte skada genom egenmäktiga snitt och operationer enligt biskopligt recept.
Inte kan en medlem i kyrkan visa på dörren åt en annan, om det handlar om troende kristna som vill hålla fast vid Bibeln och bekännelsen.
INGENTING annat än vi själva hindrar oss från att visa god vilja. Låt majoritetens rätt gå först, nog ryms minoriteten någonstans, någon tid, någon gång. Mitt recept är inte att kvinnliga präster skall gå med på att svälja oförrätter, utan att man kan ordna turer så att konflikter inte behöver uppstå.
Om man vill.
Henrik
P.S. Med svärdets logik menade jag en hänvisning till 1 Kung. 3:25, där Salomo först föreslog att svärdet skulle lösa problemet och skipa rättvisa. Läs hela texten och sammanhanget. En hemsk och härlig text!
Jag anser inte att ämbetsfrågan är en ordningsfråga, utan en bibelfråga, en fråga om hur vi skall förstå Guds Ord. Jag talade om ordningen i den meningen att kyrkans ledning sätter kyrkans ordning framom kyrkans bekännelse. De andra, majoriteten, kallar ämbetsfrågan en ordningsfråga. Ändå menar de att en syn, som enligt biskopsmötet inte är en villolära, måste vara kyrkoskiljande. Hur går detta ihop?
Det fatala med kyrkan idag är att de som då i en "ordningsfråga" har en annan syn måste utträda ur kyrkan, medan de som lär i strid med kyrkans bekännelse inte utgör något problem. Så kan det inte vara.
Antingen måste man säga att den syn som kyrkan haft i två tusen år är en villolära, en heresi, eller så kan man inte hävda att den måste vara kyrkoskiljande.
Det mesta som en präst gör, gör han ensam. Den skara som var i kyrkan i Vammala församling, skulle inte ha krävt två präster (åtminstone om jag kunde tolka TV-sändningen rätt). Det gick ju att ordna ändå, vilket visar att det som behövs är god vilja.
Jag - och andra med mig - menar dock att kyrkans huvudfråga är frälsningsfrågan. Och att kyrkans ständiga käbbel om ämbetsfrågan blir kontraproduktivt för kyrkan. Man kan och skall samtala, studera frågan, bedja och lyssna, men man kan inte strunta i Ordet, och heller inte utan fast biblisk och teologisk mark under fötterna gå vidare.
De tio församlingarna, mindre än 2% var inte min uppskattning, utan ett resultat av en undersökning som Paula Närhi utförde.
Om en patient mår ganska bra, men inte riktigt bra, och får en medicin som resulterar i att patienten mår mycket sämre, så måste man våga ifrågasätta receptet, dvs den föreslagna medicinen.
Om nu kyrkan hade problem i ca 10 församlingar före Heikkas arbetsgrupps förslag till policy började tillämpas, och nu efter att man går in för dessa riktlinjer har problem i betydligt flera församlingar, måste man ifrågasätta den ordinerade "medicinen". Man måste helt enkelt säga: det var fel medicin, fel väg.
Jag tror att vägen heter "icke våld". En teologisk fråga kan man inte lösa med tvång, polis eller rättegångar. Kyrkan är också deras hem som har den traditionella synen.
När jag skriver dessa rader, känner jag mig "hes", fast jag inte talar. Jag grips av en känsla av vanmakt. Jag inser att vägarna är blockerade, man förstår inte därför att man inte vill förstå. Något nytt måste till. Jag tycker vi behöver besinna oss nu och inte skada genom egenmäktiga snitt och operationer enligt biskopligt recept.
Inte kan en medlem i kyrkan visa på dörren åt en annan, om det handlar om troende kristna som vill hålla fast vid Bibeln och bekännelsen.
INGENTING annat än vi själva hindrar oss från att visa god vilja. Låt majoritetens rätt gå först, nog ryms minoriteten någonstans, någon tid, någon gång. Mitt recept är inte att kvinnliga präster skall gå med på att svälja oförrätter, utan att man kan ordna turer så att konflikter inte behöver uppstå.
Om man vill.
Henrik
P.S. Med svärdets logik menade jag en hänvisning till 1 Kung. 3:25, där Salomo först föreslog att svärdet skulle lösa problemet och skipa rättvisa. Läs hela texten och sammanhanget. En hemsk och härlig text!
7 kommentarer:
Eller just en ordningsfråga!
Det är skäl att reflektera över de termer (ord) som nyttjas för nödvändiga begrepp (saker, detaljer och helheter som vi är överens om). För viktiga begrepp som vi i följd av det apostoliska ordet har och om vilka vi är överens kan skadas med dålig terminologi.
Ibland stökar översättningar från finskan till det för oss. Både järjestely och järjestys översätts ofta med ordning. Men om 'ordning' i den förra meningen sedan är den betydelse man tar fast på vid bruk av det svenska språket blir det kaotiskt, eftersom det teologiska begreppet 'ordo' inte är någonting man kan rösta om, utan det gudomligt givna. Heresin 'kvinnliga präster' bygger ju just på att man kan röra i det som gäller 'ordo' och rösta om det då man får impulsen och sen efter omröstning ha det på ett annat sätt.
hälsningar Halvar
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 8:53:00 fm
Vaikka monesti yritetään väittää ettei tällä virkakysymyksellä ja homoseksualismin hyväksymisellä ole mitään yhteistä niin hyvinpä aikaamme kuvastaa tuo tämänpäiväinen HBL:n sivun 4 jutut (naispappeuskysymys JA hieman alempana Sateenkaarimessu).
t. Juha S.
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 10:33:00 fm
Juha,
Tuskinpa media yksin yhdistää virkakysymystä homokysymykseen. Ei tarvitse paljoakaan raapustaa pintaa naispappeusasiassa näissä 92-piireissä, niin tämä toinen kysymys hypähtää samalla pöydälle.
Kun toimittajana soitin Henrik Perret'lle kysyäkseni miksi hän ei hyvänä kakkosena osallistunut piispa Björkstrandin vihkiäisiin, käki ei kyllä kauan kukkunut ennen kuin oltiin jo erään siellä vihkivän piispan synneissä homoasioissa.
Mielestäni olisi kaikkien osallisten kunnioittamista jos näitä kahta asiaa osattaisiin pitää erillään, kuten myös koirat ja ostoskeskukset.
Moni tällä "92-listalla" kuitenkin edustaa tätä teopessimismiä ja kaltevan pinnan oppia (kuten esim. Sven-Olav Back Kyrkpressen.fi-blogeissa), että kunhan virka-asiassa lipsutaan, niin ollaan jo siinä seuraavassa homolirissä.
Hbl:n sivuntaittohan tietysti luo aristoteelisen dramaturgian vaikutelman (jos A:ta seuraa B, niin A on B:n syy). Sekulaarisessa Hbl:n toimituksessa näitä kahta asiaa todennäköisesti vain yhdisti yksinkertaisesti avainsana kirkko.
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 11:02:00 fm
Till Jan-Erik Andelin. - Jfr vad som sägs i den norska kyrkans färska utredning i "homofilisaken": "Nemndsmedlemmene Riksaasen Dahl, Gullaksen, Hafstad, Kjølaas, Krogseth, Lappegard, Larsen, Laupsa, Karlsen Seim og Wagle vil i større grad vektlegge de overordnede prinsipper i Skriften som enkelttekstene må leses i lys av (jf. disse medlemmenes argumentasjon i delkapittel 3.6). En slik helhetlig tolkning vil også alltid forholde seg til den samtidskontekst tolkningen skjer innenfor. Et tolkningsarbeid i spenningen mellom Skriften og samtidskonteksten har tidligere resultert i at kirken har endret syn i de andre spørsmålene som er drøftet i dette delkapitlet. Det som tidligere ble oppfattet som et entydig 'Guds ord', er blitt modifisert og nyansert slik at det er åpnet for en ny holdning og praksis. Når en i ettertid likevel ser at bibeltekstene har klare åpninger for endring, er det en innsikt i tekstene som ble vunnet nettopp som en del av selve endringsprosessen. At tekstene om homoseksuelle handlinger oppleves som mer entydige i forhold til spørsmålet om homofilt samliv enn tekster om for eksempel slaveri og kvinners funksjoner, kan derfor ikke ses løsrevet fra at kirken i disse to spørsmålene allerede har etablert en kritisk lesning. På denne bakgrunn mener disse medlemmene at de endringer som har funnet sted i andre spørsmål, utgjør relevante paralleller til spørsmålet om homofilt samliv."
Se http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/index.html
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 2:47:00 em
Sven-Olav svarar alltså egentligen Juha S som tyckte att det är medierna som buntar ihop saker och ting, snarare än kyrkans eget folk.
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 4:52:00 em
Ja!, tänkte jag också säga till Henriks inledning till denna bloggtråd. Now you're talking. Håll upp dörren för kvinnan, oberoende av om du har för avsikt att gå in genom samma dörr eller inte.
Det låter som om nånting ur Maud Adlercreutz stora etikettbok Visst går det an (1952). Men också som om det vore en sanning ur större och mäktigare skrifter än så.
JEA
Av Anonym, Klockan tisdag, mars 27, 2007 5:35:00 em
Eftersom ämbetsfrågan är en trosfråga bör den väl bemötas med respekt. Inte kan det faktum att de kvinnliga prästerna fått lida under många år rättfärdiga att man nu behandlar "mansprästerna" illa. Inte har heller Hitlers judeutrotning gett judarna rätt att behandla palestinierna hur som helst.
Som Henrik många gånger framhållit finns det massor med uppgifter där prästerna arbetar ensamma och deras ämbetssyn inte utgör något hinder. Vi måste väl kunna klara oss också i högmässan med bara en präst, eller präster av samma kön, eller en av vardera könet så långt de kvinnoprästaccepterande manliga prästerna räcker till. De torde ju i alla fall vara i majoritet. Det får inte bli ett självändamål att det alltid ska vara två präster av olika kön i en högmässa.
Om vi nu kör ut "mansprästerna", så är nog "äktenskap kan endast ingås mellan man och kvinna"-prästerna följande offer.
Det är tyvärr ganska litet vi icke teologiskt bevandrade kan göra för att få slut på mobbningen av "mansprästerna", annat än skriva till bloggarna.
Carola
Av Anonym, Klockan lördag, mars 31, 2007 11:25:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida