Vems är kyrkan?
T.f. khden i Vörå församling, Tomas Klemets, skriver några superaktuella ord i programmet för SLEF:s sommarfest i Vörå:
"Den första evangelifesten i Vörå hölls år 1883. Det berättas att den dåvarande kyrkoherden i Vörå, Ture Birger Wegelius, var ovillig att upplåta kyrkan för evangelifesten. Några evangeliskt sinnade husbönder sökte då upp kyrkoherden och ställde följande fråga: - Höödu Birger, vems je tjyrtjon, tiin elo våån? Det berättas att kyrkoherden böjde sig inför detta demokratiska argument, och ända sedan dess har evangelifesten firats i Vörå kyrka."
De evangeliskt sinnade husbönderna träffade mitt i prick. Deras fråga är profetisk. Den frågan - vems är kyrkan, din eller vår - är den fråga som kristna människor nu skall ställa till kyrkans biskopar och präster.
Det första svaret är givetvis: Herrens. Men det finns något oerhört starkt i dessa välsignade österbottningars ord (jag delar inte den hfrs-centrering som i politiska sammanhang gjort sig gällande, allra minst i kristna sammanhang: ju längre norrut i stiftet, desto bättre - det är en tumregel som i allmänhet har hållit!); kyrkan är inte prästernas, inte biskoparnas, utan vår dvs församlingens, den församling som bekänner och tror på Kristus.
Var finns dessa husbönder idag?
Henrik
"Den första evangelifesten i Vörå hölls år 1883. Det berättas att den dåvarande kyrkoherden i Vörå, Ture Birger Wegelius, var ovillig att upplåta kyrkan för evangelifesten. Några evangeliskt sinnade husbönder sökte då upp kyrkoherden och ställde följande fråga: - Höödu Birger, vems je tjyrtjon, tiin elo våån? Det berättas att kyrkoherden böjde sig inför detta demokratiska argument, och ända sedan dess har evangelifesten firats i Vörå kyrka."
De evangeliskt sinnade husbönderna träffade mitt i prick. Deras fråga är profetisk. Den frågan - vems är kyrkan, din eller vår - är den fråga som kristna människor nu skall ställa till kyrkans biskopar och präster.
Det första svaret är givetvis: Herrens. Men det finns något oerhört starkt i dessa välsignade österbottningars ord (jag delar inte den hfrs-centrering som i politiska sammanhang gjort sig gällande, allra minst i kristna sammanhang: ju längre norrut i stiftet, desto bättre - det är en tumregel som i allmänhet har hållit!); kyrkan är inte prästernas, inte biskoparnas, utan vår dvs församlingens, den församling som bekänner och tror på Kristus.
Var finns dessa husbönder idag?
Henrik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida