Henriks kommentarer

17 maj 2007

Behövs inte?

Domkapitlet i Åbo ärkestift ordnar prästvigning i juni. En av de konservativa bröderna fick höra att denna ordination undantagsvis är en prästvigning till vilken bara manliga ordinander tillsvidare har anmält sig.

Tacksam över att ett sådant tillfälle mot förmodan erbjöds honom och med biskoparnas ord i gott minne, att inga särvigningar anordnas, "enda möjligheten är om det råkar bli en prästvigning med manliga ordinander", tar han itu med frågorna inför en ev. ordination.

Han hade dessutom försökt ordna frågan genom att höra sig för om han behövdes. Han hade vocatio, dvs kallelse. Enligt vad jag erfar var något i denna kallelse öppet, förhandlingsbart, och det skulle ha kunnat ske (han skulle tjänstgöra som sommarteolog i en församling, vilket givetvis inte möjliggör ordination - men den frågan kunde ha ordnats).

Nu var detta aktuellt. Jag skriver var. Tyvärr. För han fick beskedet att ordinationsundervisningen hade påbörjats vid månadsskiftet april-maj och att den nästan var avslutad. Han fick därför inte plats till en prästvigning som om jag minns rätt skulle hållas omkring den 10 juni. Formellt ingick också detta med hans tjänstgöring i avslaget.

Vi har ofta fått höra att vi är omedgörliga, inte kan tänja oss ens litet, vara flexibla.

Hur är det med den saken egentligen?

Jag ser mycket allvarligt på detta, för det är ett av bevisen på att vilja INTE FINNS.

Han har familj att försörja, han har arbetat med studentarbete, han har återupptagit sina studier och nu har han äntligen fått sin teol.mag. Som drygt 40 år gammal. Nu arbetar han på annan ort och pendlar mellan hemmet och tjänsteorten som är för långt borta för att kunna åka hem så ofta.

Jag understryker att det kan ju hända att något annat i arrangemangen ändå hade omöjliggjort hans medverkan. Men möjligheten för en "öppning" fanns.

Nu kan jag inte längre tiga. (Jag skulle för övrigt tro att det hade kunnat ordnas i Borgå stift, om situationen hade varit densamma, men man vet ju inte.)

Något måste nu ske, vi måste komma bort från detta.

I vår centrala bekännelseskrift, den Augsburgska bekännelsen, betonas att biskoparna inte har världslig makt över kyrkan:

"Petrus förbjuder biskoparna att uppträda såsom herrar i församlingarna. Nu är det icke fråga om att biskoparna skulle avstå från sin myndighet, utan endast så mycket begäres, att de skola tillåta, att evangelium rent förkunnas, och att de avskaffa några få föreskrifter, som icke kunna följas utan synd. Om de icke göra detta, må de själva se till huru de inför Gud skola stå till svars för att de genom sin oböjlighet bli orsak till kyrkosöndring."

Och litet tidigare heter det:

"Våra kyrkor begära icke, att biskoparna skola återställa endräkten med uppoffring av sin ställning, vilket det dock skulle anstå goda herdar att göra. De begära blott att biskoparna skola avlyfta orättmätiga bördor, som äro av nyare datum och införts i strid mot den allmänneliga kyrkans sedvänja."

Jag vill genast påpeka att CA (Augsburgska bekännelsen) i detta sammanhang bl.a avser prästernas celibat mm, men frågeställningen är relevant genom att det handlar om lydnadskrav för en ordning som är i strid med den allmänneliga kyrkans sedvänja, och som odiskutabelt härstammar från ett senare datum, och som dessutom på goda grunder kan ifrågasättas teologiskt.

Om man t.o.m. lämnar den yttersta frågan öppen, med respekt för Guds suveränitet, med högaktning för andras åsikter i princip, med rädsla för att utan att inse detta själv ha farit vilse, kan man ändå hävda att den policy som kyrkans ledning nu driver inte bygger vår kyrka. Biskoparna har enhetens ämbete, men tyvärr har det i praktiken blivit något helt annat. Varje tänkande människa måste ju förstå att situationen i t.ex. Vammala hade gått att lösa med god vilja (se tidigare skriverier).

Det finns en aspekt till i våra bekännelseskrifter, som ju bl.a Lutherstiftelsen har läst och börjat tillämpa. I skriften Om påvens makt och överhöghet heter det:

"Därför då de, som äro förordnade att vara biskopar bli fiender till evangeliet och vägra meddela vigning, behålla församlingarna sin rätt därtill. Ty där kyrkan är där är också rätten att förvalta evangeliet. Därför behåller kyrkan nödvändigtvis sin rätt att kalla, välja och viga sina tjänare.

Nu är det viktigt att betona att jag citerar dessa ord för att peka på en teologisk princip. Jag påstår inte att bekännelseskrifternas historiska situation och dagens läge i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är analoga. Däremot tycker jag mig se tendenser som reformatorerna med Luther i spetsen nog sannolikt skulle ha reagerat mot i liknande ordvändningar. En av frågeställningarna är om församlingarna vill ha präster, och kallar dem, medvetna om deras teologiska position. Jag vågar påstå att vad "evangelii lära" beträffar så är många av dem som nu förvägras vigning sådana som borde ordineras, medan flera av dem som nu är i tjänst inte skulle inneha prästämbetet i vår kyrka. Då talar vi inte i kategorier såsom trevlighet, åsiktsfrihet, tolkningsfrågor osv. Vi talar om huvudpunkterna i vår trosbekännelse.

Jag tror att utvecklingen kommer att leda till att prästvigningar "utanför" biskoparnas jurisdiktion kommer att bli vanligare. Detta leder sannolikt till att präster som medverkar vid sådana vigningar kommer att mista prästämbetet. Men vad mera kan ske? Om dessa ändå är uteslutna, vilken skada kan ske? Jag tror inte att så många av dessa i första hand kommer att utträda ur kyrkan, de förblir "glada kyrkoskattebetalare", men de får inte räkna med "andlig service". De kan glädja sig åt att de är med om att understöda värdefull diakoni, och i många fall också fin andlig verksamhet. Men i längden kan inte alla de som har den traditionella synen på frågor som ämbetsteologi, samkönat partnerskap, kristendomens unika ställning bland religionerna mm. förbli passiva. Allt flera frågor kommer att utgöra skiljelinjer, på olika sätt och i olika grad.

En annan aspekt som hör med är att kristenheten, den internationella kyrkogemenskapen, bör vara informerad om vad som sker nu i Finland. Det får inte handla om förtal, men väl om information. Många kyrkor i kyrkofamiljen är säkert inte glada över den vändning som situationen nu tagit. Jag har redan hört flera personer framhålla detta.

Detta var ingen önskelista. Kanske är min bedömning av det som kommer att ske helt felaktig. Det kommer de närmaste åren att utvisa. Kanske uppstår ett nätverk av nya gemenskaper, med helt annan struktur än våra förvaltningsenheter. Det handlar ju om kristendomens överlevnad - och i ljuset av detta är ordet att "Gud har rikedomar att ge åt alla som åkallar honom" säkert tillämpbart.

Men vattnet slutar inte rinna om en sten sätts i fåran för att blockera vattnets framfart. Då söker sig vattnet andra vägar.

Det må vi alla besinna, vi vanliga präster, och våra biskopar, som egentligen innehar samma ämbete, dock med skillnaden att en av deras viktiga uppgifter är att viga nya präster.

Henrik

10 kommentarer:

  • Ett centralt stycke i "Om påvens makt ..." (följer lite nedanför det citerade) lyder:

    "72] Av allt detta är det uppenbart, att kyrkan innehar rätten att välja och viga sina tjänare. Därför då biskoparna antingen omfatta falsk lära eller vägra att meddela vigning, äro församlingarna nödgade på grund av gudomlig rätt att genom sina i tjänst varande präster viga och förordna åt sig nya. Men det är biskoparnas ogudaktighet och våldsregemente, som vållat kyrkosöndringen och tvedräkten. Ty Paulus skriver, att de biskopar, som driva och försvara falsk lära och orätt gudstjänst, skola anses såsom ställda under förbannelse."

    Två frågor: 1) Kan man anse att landets biskopar "driva och försvara falsk lära och orätt gudstjänst"? 2) Kan man i fall av jakande svar söka prästvigning av dem som är under förbannelse?

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, maj 18, 2007 6:56:00 fm  

  • Hej!

    Bra att du tog med detta citat också. Så mycket kan jag säga att många diskussioner (som jag vet om) förs, och att det i nuläget nog mer och mer börjar handla om att när "huvuden börjar falla" då kan man inte bara stå och "räkna dem alla"...

    Vad dina frågor beträffar så måste ju var och en besvara dem så som han/hon tänker. Det är ju en bedömningsfråga.

    Jag tror - för att förena dina frågor i detta skede i ett perspektiv - att den linje, som också tydligt syns i bekännelseskrifterna, är att församlingen inte utan vidare kan följa biskopars beslut, bör stärkas. Jag tycker att vi principiellt har en felaktig kyrkosyn också i den meningen att "församlingen" degraderas till en bockare och en jasägare till snart sagt allt som sker.

    På frågorna, som är mycket allvarliga och mycket viktiga för en kyrka, måste man när det beger sig ge nyanserade och underbyggda svar. Det finns också en tidsaxel här, både ett NU och en pågående bedömning. Jag tror inte man skall strö ut för kategoriska svar, som inte är starkt underbyggda.

    Men inte är det väl ngn hemlighet att man inte i vår kyrka beivrar ens grova övertramp när det gäller lära, det gäller ju kanske inte alla biskopar (jag vet ej), åtminstone inte "på en gång" . Jag tycker mig höra att det inom biskopskollegiet också finns litet olika betoningar, en del biskopar vill verka för en större måttfullhet (i god mening), men vi får se vad som är förhoppningar och vad som är handling.

    Var och en som för fram ngt i strid mot Guds Ord står under förbannelse enl. Gal. 1. Det finns också annat i NT om vilket detsamma gäller, vilket just Gal. talar om. För mig är det viktigt att inte bara se det svart-vitt (totalitärt), utan fråga vad är under förbannelse, vad är rätt?
    Och det handlar inte bara om vad vi präster och biskopar lär och utsprider, utan också om vad vi "beskyddar" och låter pågå, var och en "i sin stad".

    Någonstans går nog gränsen för vad man kan ta emot, och om det handlar om att ta emot ngt av en som förnekar eller beskyddar förnekelse.

    En ohållbar tendens i kyrkan är nog att tänja sig för att så mycket som möjligt respektera kyrkans ordning, men redan har flera meddelat att de inte längre söker vigning av sin biskop.

    Men en tröst för oss alla är ordet om Honom som blev en förbannelse för vår skull. Och det är också biskoparnas hopp och räddning. Det må vi alltid också minnas och framhålla.

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan fredag, maj 18, 2007 11:31:00 fm  

  • Efter ha läst Vammalaprästens utläggningar har jag kommit till att det enda som har hänt där är att man fått en ny kyrkoherde, som gått in för att göra upp arbetsordningen som om alla präster vore identiska, alltså utan hänsyn till personliga egenskaper. (Det finns andra egenskaper än kön)

    Församlingen har valt sin präst väl medveten om hans begränsningar och precis som då det gäller präster som fanns före kvinnoprästbeslutet bör de helt klart respekteras. Så 20 år är ingen lång tid, de flesta har en mycket längre aktiv tid än det.

    Det som tas upp i detta inlägg gäller nya präster. Så länge det finns arbetsmarknad för dem så ser jag ingen fara i att viga nya "manspräster", men de får förstås inte vara av den sorten som går ut ur rummet, då en kvinnlig präst inträder.

    Carola

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, maj 18, 2007 1:20:00 em  

  • Hej, Carola, tack för synpunkter, liksom tack till Ola förresten, tacket blev oskrivet.

    Undrar hur många präster det finns som går ut ur rummet när en kvinnlig präst inträder. Men om du menar gudstjänstrummet så är frågan en annan. Ingen dog förrän vi hade kvinnliga präster, så litet rim och raison! Men min poäng är inte att frånta ngn ngt, som du minns! Hela tiden har mitt utgångsläge varit att ge livsrum, men inte själv delta i sådant som man inte finner teologiskt biblsikt stöd för. Detsamma erbjuder jag ju alla andra!

    Men jag har den senaste tiden, typiskt nog :-), umgåtts ganska mycket med kvinnliga präster. Vi har en liten grupp som är teologiskt oenig i sakfrågan, men som tycker att kyrkan själv bör hantera den och vara öppen för olika synsätt. Detta är ju ingen optimal situation, inte ens en teologisk lösning, men kanske pragmatisk, som ger tid. Tidsaspekten kan behövas för att Gamaliels råd skall kunna uppfyllas. Jag tror att många av oss sätter sitt hopp till Gud nu och ber att Han själv skall gripa in och lösa denna fråga för kyrkan. Lösningen måste ju alltid vara i linje med Ordet.
    Jag tror också att frågans dominans måste tonas ner från båda hållen. Det är bara svårt när prästbröders utkomst respektive arbetsmöjligheter tas ifrån dem. Då måste man vara solidarisk.

    En av mina kvinnliga prästvänner sade att hon allvarligt överväger att avgå från sin tjänst om Jari Rankinen i Vammala mister prästämbetet. För sitt samvetes skull.
    Vet du vad - nu går rollerna litet tokigt. Men jag sade åt henne: gör ändå inte det. Bind inte ihop ditt liv med hans. Men nog har hon en vacker själ! Sådant finns också mitt i alla denna hatomspunna kyrka.
    Sådant väcker hopp.
    Jag anser inte att frågan kan lösas på en "goodwill-axel", men nog kan den kristna kärleken tänja sig. En helt annan fråga är att varje människa och präst ska fråga efter Guds ledning i sitt liv både praktiskt och principiellt.

    Det är viktigt att fasthålla, anser jag, att vår inställning inte skall fixeras vid vårt förhållande till kvinnliga eller manliga präster, utan till Guds Ord.
    Vårt handlande skall styras därefter.

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan fredag, maj 18, 2007 1:48:00 em  

  • Svar:1 Ja.
    Svar:2 Ja.
    Det är ju förvisso inte den vigandes tro/otro som avgör vad den vigde kommer att förkunna.Gud väljer sina tjänare ,de som förkunnar hans rena ord ,oberoende
    och högt över våra system.Den som förkunnar ett falskt budskap kommer att visas bort,kanske inte här och av oss,men
    av den som har all makt.
    ThomasN

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, maj 18, 2007 9:15:00 em  

  • Men Thomas, det står ju inte "Gud ska dra er ifrån dem" eller "Den som välkomnar en sådan ska Gud visa bort", utan "Dra er ifrån dem!" resp. "Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar."

    Av Anonymous Anonym, Klockan lördag, maj 19, 2007 7:09:00 fm  

  • Om någon frågar vad som är min grund till salighet,om det ej fordras mera här som måste vara med förutom Jesu blod och sår, som man så ofta höra får,jag svara då:Min grund är god den heter Jesu blod

    Vem kommer att visas bort?
    Jo den som inte tror (förkastar)Guds frälsning genom sin Son.

    Det har du rätt i att man inte skall
    välkomna en "varg i fårakläder",och
    den falska fökunnelsen är alltid det som
    röjer denhär "vargen".

    Sedan är det en annan sak HUR man "drar
    sig ifrån" och "inte välkomnar" en sådan
    förkunnelse.
    Ett sätt är att inte deltaga i dylika
    "varg" samlingar och möten.
    Andra sätt är att tex.ordna helt egna
    möten i egna lokaler.
    En mellan väg är tex.att ordna möten i
    kyrkor och försammlingshem eller bönehus

    ThomasN

    Av Anonymous Anonym, Klockan lördag, maj 19, 2007 11:09:00 fm  

  • Varför tycker du att den internationella kyrkogemenskapen bör vara informerad om vad som sker nu i Finland, då du inte tycker att den finländska kyrkogemenskapen bör vara informerad om vad som sker i Evangeliföreningen?

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, juni 06, 2007 8:45:00 em  

  • Det har ju sagt förut. Därför att jag inte skulle klassificera det som information om vad som sker här.

    Jag tycker inte att Kristet perspektiv skall bli ett organ för att reda upp en organisations inre synpunkter. De flesta läsare kan inte säga bu eller bä i frågan. De har inte insyn, är inte medlemmar. Jag tycker att Sändebudet är ett rättare forum.

    Nog tycker jag att det är en viss "skillnad på differansen" på problemens art. Tycker inte du det?

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, juni 06, 2007 9:16:00 em  

  • Nog måste det väl i högsta grad klassas som information om vad som sker här.

    Den internationella kristenheten kan inte heller säga bu eller bä. De saknar insyn och är inte medlemmar i FELK. Är inte Kotimaa, Kristet Perspektiv etc. rättare forum för att reda upp våra inre synpunkter?

    Visst är det skillnad i differensen, men problematiken är likartad. Man gör i sin iver att behaga världen (för kyrkans del = massmedia, för SLEF = kyrkoetablissemanget) avkall på Guds bud och hindrar dem som troget vill gå in i uppgiften.

    Av Anonymous Anonym, Klockan torsdag, juni 07, 2007 11:15:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida