Allting nytt?
I dagens Hbl (4.12) skriver chefredaktören för tidningen Kotimaa Olav S. Melin bl.a följande:
I debatten om kyrkan och de homosexuella åberopas från motståndarhåll en så kallad klassisk kristendom. Det är en statisk tro som inte är öppen för förnyelse och förändring oavsett tid och rum. En sådan gudsbild formas mera av Traditionens makt och rädsla för det främmande än av en levande tro på en levande Gud som sagt: Se jag gör allting nytt. En omprövning måste vara möjlig i allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra.
Statisk tro, inte öppen för förnyelse och förändring. Formad av Traditionens makt, rädsla för det främmande. Det var inte lite det! Och sedan detta: motståndarhåll!
Och exegesen av Upp. 21:5 "Se, jag gör allting nytt" resulterar i följande konklusion:
En omprövning måste vara möjlig i allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra.
Allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra!
Jag tror att jag förstår vad den gode Olav S menar. Att traditionella uppfattningar mm måste prövas. Och att man måste vara beredd att ompröva sina åsikter, sina tankar, sin ståndpunkt. Så förstår jag hans text. Och jag förstår att han också inkluderar sig själv i denna beredskap till att ompröva sina tankar.
Ibland undrar jag ändå om Olav ser hur genomskinligt han skriver, månne inte, han är yrkesmänniska. Men "motståndare", "inte öppen för förnyelse", "statisk", "tradition" (med stort T dessutom) versus "allting nytt", "öppen", "levande tro på en "levande Gud".
Man blir ju nästan rädd för sig själv och sina vänner...
Samtidigt undrar man litet mera seriöst sagt, varför en yrkesman skall måsta använda penseln så. Några penseldrag som mest förmedlar känslointryck, utan att åskådaren eller den nymålade förväntas upptäcka det enkla greppet?
Det är ju så typiskt för vår tid: "liberal", "motståndare", "konservativ", "fundamentalist" osv. Jag brukar tänka och säga när jag hör sådana ord: du har ännu ingenting sagt. För det är bara klichéer.
Frågan efter genomläsningen blir dock: omprövas i ljuset av vad?
Jag kan inte värja mig för intrycket att det ändå är förändringen som blir den ledande principen, och tyvärr konkret förändringen bort från Guds Ord, Bibeln.
Kanske är det relevant att just efter dessa ord påminna om Judas' brevs tredje vers: ...att kämpa för den tro som en gång för alla meddelats åt de heliga.
Jag hoppas och tror att ingen tar emot detta som "vi representerar de heliga och våra meningsmotståndare de oheliga".
Den gudsbild som Jesus har uppenbarat, kan inte förändras. Bibelns människosyn, skapad till Guds avbild, till man och kvinna, en man skall överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de två skall vara ett kött - detta kan inte ändras.
I allt gäller givetvis att vår förståelse kan fördjupas, men inte i betydelsen i konflikt med Guds klara Ord.
Vår kyrkas bekännelses formalprincip innebär att "Guds Ord är det enda rättesnöret enligt vilket alla läror och lärare skall prövas och bedömas."
Hur blir det då, om detta gäller?
Allting nytt - det betyder nog något annat än en anpassning till det politiskt och religiöst och tidsmässigt "korrekta".
Jag tycker dessutom att ett studium av väckelserörelsernas historia talar sitt tydliga språk om något helt annat än en statisk tro som inte är öppen för förnyelse.
Och det är just Guds förnyelse som vi behöver.
Henrik
I debatten om kyrkan och de homosexuella åberopas från motståndarhåll en så kallad klassisk kristendom. Det är en statisk tro som inte är öppen för förnyelse och förändring oavsett tid och rum. En sådan gudsbild formas mera av Traditionens makt och rädsla för det främmande än av en levande tro på en levande Gud som sagt: Se jag gör allting nytt. En omprövning måste vara möjlig i allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra.
Statisk tro, inte öppen för förnyelse och förändring. Formad av Traditionens makt, rädsla för det främmande. Det var inte lite det! Och sedan detta: motståndarhåll!
Och exegesen av Upp. 21:5 "Se, jag gör allting nytt" resulterar i följande konklusion:
En omprövning måste vara möjlig i allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra.
Allt som har med människosyn, gudsbild, kyrkosyn och samhälle att göra!
Jag tror att jag förstår vad den gode Olav S menar. Att traditionella uppfattningar mm måste prövas. Och att man måste vara beredd att ompröva sina åsikter, sina tankar, sin ståndpunkt. Så förstår jag hans text. Och jag förstår att han också inkluderar sig själv i denna beredskap till att ompröva sina tankar.
Ibland undrar jag ändå om Olav ser hur genomskinligt han skriver, månne inte, han är yrkesmänniska. Men "motståndare", "inte öppen för förnyelse", "statisk", "tradition" (med stort T dessutom) versus "allting nytt", "öppen", "levande tro på en "levande Gud".
Man blir ju nästan rädd för sig själv och sina vänner...
Samtidigt undrar man litet mera seriöst sagt, varför en yrkesman skall måsta använda penseln så. Några penseldrag som mest förmedlar känslointryck, utan att åskådaren eller den nymålade förväntas upptäcka det enkla greppet?
Det är ju så typiskt för vår tid: "liberal", "motståndare", "konservativ", "fundamentalist" osv. Jag brukar tänka och säga när jag hör sådana ord: du har ännu ingenting sagt. För det är bara klichéer.
Frågan efter genomläsningen blir dock: omprövas i ljuset av vad?
Jag kan inte värja mig för intrycket att det ändå är förändringen som blir den ledande principen, och tyvärr konkret förändringen bort från Guds Ord, Bibeln.
Kanske är det relevant att just efter dessa ord påminna om Judas' brevs tredje vers: ...att kämpa för den tro som en gång för alla meddelats åt de heliga.
Jag hoppas och tror att ingen tar emot detta som "vi representerar de heliga och våra meningsmotståndare de oheliga".
Den gudsbild som Jesus har uppenbarat, kan inte förändras. Bibelns människosyn, skapad till Guds avbild, till man och kvinna, en man skall överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de två skall vara ett kött - detta kan inte ändras.
I allt gäller givetvis att vår förståelse kan fördjupas, men inte i betydelsen i konflikt med Guds klara Ord.
Vår kyrkas bekännelses formalprincip innebär att "Guds Ord är det enda rättesnöret enligt vilket alla läror och lärare skall prövas och bedömas."
Hur blir det då, om detta gäller?
Allting nytt - det betyder nog något annat än en anpassning till det politiskt och religiöst och tidsmässigt "korrekta".
Jag tycker dessutom att ett studium av väckelserörelsernas historia talar sitt tydliga språk om något helt annat än en statisk tro som inte är öppen för förnyelse.
Och det är just Guds förnyelse som vi behöver.
Henrik
7 kommentarer:
Visst använder Olav S. Melin fina retoriska knep? Några konkreta argument kommer han inte med för sina åsikter som tydligt lyser igenom texten.
Det gamla goda retoriska argumentet "nytt är bättre än gammalt" och sedan kommer steg nummer två då motståndarna stämplas för "en så kallad klassik kristendom", "statisk tro", "inte öppen för förnyelse". Av det följer resonemanget att man skall sträva efter en modern kristen tro som är flexibel och som alltid "öppen för förändring oavsett tid och rum". Förändras efter vad kan frågas?
Kristen tro är tydligen synonym för en tro där man agerar som en kameleont. Dessutom kan innehållet i tron bytas utan i stort sett hela tiden och var som helt. Ärligt talat vem tilltalar en sådan livsåskådning? Det låter som ett varumärke i kris och man söker frentiskt efter nya sätt att markandsföra sig utan framgång.
Av Anonym, Klockan onsdag, december 05, 2007 2:14:00 fm
Tack för denna kommentar, Henrik! När jag läste den - och det du återgett av vad Melin skrivit - kom jag att tänka på det som C.S.Lewis skrev i "Kung Caspian och skeppet Gryningen". Lewis låter ståthållaren Gumpas prata sig varm för "förändring och utveckling", och Caspian kontrar med att säga att "jag har sett bådadera där hemma. I ett ägg. Där kallar vi det för att ruttna."
Hårda ord, men ack så aktuella även i vår tid!
Kristian Nyman
Av Anonym, Klockan onsdag, december 05, 2007 6:51:00 fm
När vi nu en gång citerar Lewis kan vi ju ta en pärla från "Helvetets brevskola också:
"Skräcken för Det Gamla Vanliga är en av de mest nyttobringande känslor vi har lyckats framkalla i människohjärtat. Den är en outsinlig källa till kätteri i religionen, till dårskap i rådslag, till otrohet i äktenskapet och till obeständighet i vänskap. En gång i världen visste människorna att somliga förändringar är till det bättre, andra till det sämre, och andra åter vare sig det ena eller det andra. Vi har nu fått dem att i stor utsträckning glömma denna kunskap. Det enbart konstaterande adjektivet "oförändrad" har vi nämligen ersatt med det känslobetonade "stagnerande"!"
(Tumskruv skriver till Malört)
När jag läste dagens Kp fick jag en svårbetvingad lust att skrika högt. Där sitter Paarma och påstår att "kyrkan inte fattar beslut utifrån gallupsvar". Vem tror han att han lurar? Kyrkan hänger efter samhället som en annan svans. Jag minns at jag en gång i en predikan sade något i stil med att "meidän piti olla pää eikä häntä, mutta nykyään kirkko ei ole muuta kuin hännänpää". Det blir inte lika bra på svenska, tyvärr...
OSM är en typisk bortdefinierare. Bortdefiniering går ut på att man medelst negativt laddade värdeomdömen demoniserar en miningsmotståndare. Sen är risken för att någon ska ta honom på allvar betydligt förminskad.
Jag har inga tvivel på att inte yrkesmannen Melin skulle se hur genomskinligt hans grepp är - dvs för andra som vet något om debatteknik. Tyvärr är det alltför många som låter lura sig. Därför fungerar greppet. Och därför använder han det. Inte skriver han för att övertyga dem som tycker annorlunda än han själv, han skriver för att skapa negativa stämningar mot dem!
UPP 21:5 handlar f ö om den dag då den här världsordningen kommit till sitt slut. Att försöka använda den texten som stöd för att släpa in världens väsende i den kristna församlingen under förebärande att detta är Herren som gör nytt, det är nog att göra svart till vitt.
Av Anonym, Klockan onsdag, december 05, 2007 1:56:00 em
Om man som jag nu ser praktiskt på dessa två olika uppfattningar och tänker sig att kristen A och kristen B, som tillhör olika "läger", träffas för att be om väckelse för våra länder i Norden - kommer de att lyckas? Kommer de att i god sämja kunna sätta sig ner och med allvar anropa vår himmelske Fader om nåd och väckelse över människorna?
Om de kan det är det ändå inte alldeles ute med oss.
(Även om jag i sak håller med om era tankar.)
Sigrid L
Av Anonym, Klockan onsdag, december 05, 2007 6:35:00 em
Ja, det kan ju bli vissa problem med överenskommelsen i bönen, om man med "väckelse" eller "förnyelse" menar helt olika saker.
Om den ene ber om en "förnyelse" där Guds Ord kastas överbord, och om en förändring bort från Guds Ords undervisning, som till slut kommer att utmynna i rena spongianismen, och den andre ber om en väckelse med omvändelse och tro enligt Bibelns modell, då kommer ju de båda bedjarna att be om motsatta saker!
Någon slags gemensam huvudriktning måste finnas, om man ska kunna komma överens om att be om väckelse. Vi kan vara av olika mening om en hel del saker, och ändå stå tillsammans i den andliga striden, men kan vi inte ens vara överens om det som Henrik benämner kyrkans formalprincip - som också är all verklig kristendoms grund, då finns inte heller någon gemensam huvudriktning.
Så, om kristen A och kristen B är t ex bibeltroende pingstpastor och bibeltroende luthersk präst ser jag inga hinder för den gemensamma bönen. Hoppet är inte ute, om de bara kan se allt det väsentliga som förenar dem!
Om de däremot är av ovanbeskrivna modeller, så att den ene vill stå på apostlarnas och profeternas grund, tolkad som dessa själva enligt Skriften förstod den, och den andre på något självuppfunnet gungfly, då finns det nog inte mycket hopp för det böneprojektet.
Av Anonym, Klockan torsdag, december 06, 2007 8:46:00 em
Jag tror tyvärr att Ingmar Rönn har i stort sätt rätt i sina kommentarer till Melin och Paarma. Fast det kan hända att Ingmar litet överskattar OSM.
Av Anonym, Klockan måndag, december 10, 2007 7:53:00 em
Jag har fått mycket respons på kyrkans status idag, och det är mycket samstämmigt.
Men allt är ju förutsagt. Man har bara svårt att tro att det skall gälla ens egen tid och sammanhang.
Utan att ställa sig själv utanför riskzonen! Men i Jesu sällskap kan alla vara trygg.
Ett av de centrala orden i min kyrkosyn är "var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."
Denna konsensus med Guds folk i tiden och genom tiderna behövs nog idag.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, december 10, 2007 8:14:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida