Henriks kommentarer

25 maj 2008

Några ord ännu

Idag finns ett stort upplagt inlägg i Hufvudstadsbladet om den debatt som blossat upp på grund av biskopens öppna brev till mig.

Jag ber att få påpeka, vilket den uppmärksammade läsaren nog förstår, att ingen som helst kontakt har tagits med mig. Alla texter (och den förfärliga bilden, tagen vid ett annat tillfälle för flere år sen) bygger på plock ur Gustav Björkstrands brev, Kyrkpressens bloggdiskussioner, och valda delar ur mitt svar. Kanske har de i artikeln citerade prästerna kontaktats, vet ej.

Ganska beklämmande och diskutabelt är det med objektiviteten, tycker jag, när man utpekar vissa församlingar som problemförsamlingar. En församling består av många personer, med sannolikt ganska olika åsikter. Om församlingen har en enda präst, så skall denna präst tjäna församlingen. Eller om församlingen har bara manliga präster, är detta då en "problemförsamling"? Snart kommer vi att ha församlingar med bara kvinnliga präster. Upphör de då att vara problemförsamlingar?

Jag känner mig ganska maktlös när förvrängda beskyllningar ännu en gång går ut i massmedia. Men ingen skall åtminstone påstå att det är jag som önskar detta offentliga gräl!

Jag har t.ex. aldrig påstått att det bara är kyrkans ledning som har fel, att allt som är fel beror på biskopar osv - när två träta... osv - jag har endast sagt att biskoparnas redogörelse, för vilken biskoparna bär det fulla ansvaret, är orsaken till den uppenbara försämring av läget som vi nu upplever. Detta papper, som inte antogs enhälligt, och som inte är ett juridiskt beslut utan en - just det - redogörelse, har förändrat livet markant. Jag har vädjat om nya direktiv, för det hänger inte på viljan att underordna sig, vilket man hela tiden försöker antyda.

Det är helt enkelt ett dåligt beslut, inte bara i strid med kyrkomötets uttalade vilja (i form av klämmen, som godkändes nästan enhälligt efter att biskop RImpiläinen meddelat att han trots beslutet inte kommer att viga kvinnliga präster), utan även ett omänskligt beslut som vill begränsa rätten till övertygelse, åsiktsfrihet mm. Vem tar skada av att man kommer överens om arbetsturer, som t.ex. på sjukhus? Vi har inte - såsom så ofta påstås - velat hindra någon kvinnlig kollega att utföra sitt arbete.

Åtminstone kunde man gå in för att till de inomkyrkliga organisationerna prästviga dem som inte duger för församlingsarbete, men också, tycker jag, låta församlingarna få välja den präst de vill ha.

Detta anser jag att man bör få säga ut, utan onda eller nedbrytande avsikter. Jag har inte sökt strid. Men mitt liv som präst har försvårats mycket genom hela denna diskussion. Genom olika "påklistrade" åsikter framställs jag som en bråkstake och orosstiftare, vilket jag inte överhuvudtaget vill vara. Ingen säger heller något om alla de andra ämnen jag behandlat. Hbls redaktör tog inte heller med den delen av mitt svar som visade att Gustav Björkstrand citerat mig selektivt. Hans påståenden om att jag alltid skyller på kyrkans ledning mm skulle ju falla om man läste detta enda citat i sitt sammanhang, som jag hade i mitt svar. Men sådant citeras inte, för det passar kanske inte in..

Men när jag möter unga män som inte får en chans att bli präster (hur många söndagar i året tror någon att dessa skulle predika om kvinnliga eller manliga präster?), när församlingsbor döms till böter för att de ordnar en kyrksöndag, sådan den hållits under många år, och en biskop (inte i Borgå) sedan säger åt den som anmält henne och prästen för misstänkt brott att "du gjorde en mans jobb", då måste någon ropa ut detta.

Jag gör detta av omsorg om kyrkan. Jag tror att kyrkan inte överlever om hon förföljer sina trogna medlemmar. Är detta för mycket sagt? Behöver jag mera styrka mitt påstående att det är en kampanj mot oss konservativa i kyrkan??

Jag ber den seriösa läsaren läsa vad jag skrivit och sedan bedöma om jag varit okristlig, dömande och hård. Jag vill gärna klara upp sådant, för jag är inte en människa som vill leva i konflikt med andra människor.

Jag skulle gärna be prästkolleger, som nu också har funnit en glädje i att slå, att precisera vad i det jag skrivit som är fel. Endast så kommer vi vidare.

Jag beklagar djupt den antireklam som hela denna diskussion utgör. Jag kan inte reparera den skada som redan har skett. Jag skriver inte för att förbättra ett rykte som är förlorat, utan för att jag inte skall bli till anstöt för den som vill ha ett ärligt svar.

Läs och bedöm, och låt mig gärna veta vad som upplevs kränkande.

Henrik

11 kommentarer:

  • Henrik,

    På ett sätt är internet till en välsignelse idag: massmedia kan inte tro sig ha ensamrätt på probelmformulering eller sanningsförmedling. T.ex. via bloggar kan den enskilde medborgaren göra sin röst hörd och tillrättavisa den mediala hårdvinklingen genom att förmedla en annorlunda bild än vad vanligen kommer fram. Internationellt har bloggar blivit den vakthund som granskar medias skrämmande stora makt. Därför är det skönt om du orkar fortsätta skriva på din blogg. Du går det med silkesvantar, vilket är bra - även om jag personligen skulle önska att boxningshandskarna då och då kunde få komma till användning. ;)

    Av Blogger Vesa, Klockan söndag, maj 25, 2008 3:20:00 em  

  • Jo, jag är besviken på mig själv över att jag har argument, och skulle ibland vilja säga vad jag tänker, men så kommer rädslan för att skada någon annan, den kamp vi har att utkämpa...inte mot kött och blod....
    Kanske är det ändå bäst så.

    Detta sagt utan att hävda att jag inte stiger över strecket, det medger jag, men det citeras ju inte...

    hälsningar

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan söndag, maj 25, 2008 4:13:00 em  

  • Även om du fått dåligt rykte i pressen, så tror och hoppas jag att de människor som tagit sig tid att läsa din blogg snabbt sett förvrängningen i det som biskopen (och HBL?) skrivit. Fortsätt att göra det du gör! Dom som är ledare måste tåla att ifrågasättas, annars kan det gå riktigt illa.

    Och sen kan jag inte förstå varför Björkstrand känner sig så hotad av dig.. Fult spel är det han kör med i alla fall!

    A-M

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, maj 25, 2008 10:58:00 em  

  • Henca, du skall veta att din ödmjukhet, vänlighet och vilja att se saken ur andras synvinkel gör ett djupt intryck på mig. Helt säkert också på många som inte ser saken som oss.

    Det finns också sådana som det inte gör något intryck på. Åtminstone inte så att de skulle handla därefter. De som är indragna i maktens lockelser eller har ett journalistiskt behov av demonisering kanske blir okänsligare.

    Men framför allt handlar det om vad Paulus beskriver i Rom 1:28-32. De som har slagit in på syndens väg är dömda till att fortsätta på den vägen. De kan inte se för att Gud har gjort dem blinda. Bakgrunden till dagens problem måste vi se i gårdagens situation - som var ödesdiger, hur idyllisk den än ter sig ur vårt perspektiv.

    Jag förstår att din situation är tung nu. Vill därför påminna om att tentatio är ett av Guds verkningsfulla medel för att helga oss. Och att Jesus säger att när någon inte tar emot vad vi säger så skall välsignelsen vända tillbaka till oss.

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, maj 25, 2008 11:37:00 em  

  • Tack, alla, för era kommentarer. Just nu känns de extra uppmuntrande!
    Mera lär det komma av annan "färg", så det är bra med litet omväxling mellan varven...

    Förstår inte att det ligger i kyrkans intresse att såga sönder predikstolar. För det är ju det som blir verkan.

    I en tid när tiotusentals skriver ut sig varje år (!), och de flesta inte bryr sig tycker man att biskopar och andra skulle vara glada över att någon ens försöker. Behövs inte alla?

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan måndag, maj 26, 2008 12:13:00 fm  

  • ”Vi behöver ett Jesusfixerat budskap” (Kankkonen/ Ranninen) står det i HBL. Bra sagt, och jag har upplevt den här bloggen Jesusfixerat.

    Det hela blir säkert lugnare i fortsättningen, för folk börjar förstå så småningom att vi har två olika övertygelser on prästämbetet. Du skrev (den 30 september 2007) att man inte kan tala om en relation utan hänsyn till båda parters villkor. Det stämmer ju.

    Du frågade också (3 juni 2007): ”Varför blir det gång pä gång att vi alla som inte har bytt åsikt måste ”bevara avståndet intakt” och glida med så att vi inte blir en ytterlighetsrörelse eller ”inmålade” (i ett hörn)?” Du får höra, att du måste älska som en kristen och byta åsikt, annars blir du inmålad i ett hörn. Och där i hörnet ska du sitta stilla och INTE skriva på en blogg som har över 40 tusen läsare! Om du fortsätter att skriva, så har du missförstått ihörnetsittandets glädje helt och hållet. ;) Men: ja, tack!

    Av Blogger marika a-s, Klockan måndag, maj 26, 2008 10:23:00 fm  

  • På tal om förlorat rykte: Man kan se detta också ur en positiv synvinkel. Först när vi inte har något rykte att försvara längre är vi verkligt fria. När vi är svaga är vi starka, som Paulus säger.

    Av Anonymous Anonym, Klockan måndag, maj 26, 2008 6:35:00 em  

  • När vi är svaga är vi starka, som Paulus säger.

    Ja, nog är jag stark då...

    H

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan måndag, maj 26, 2008 11:54:00 em  

  • Den vanligaste beskyllning som möter den som presenterar obekväma sanningar är fortsättningsvis "Du är hård och dömande och kritisk".
    Och det är klart att man kan säga sanningen på ett sådant sätt att det blir fel. Det här är en svaghet, som jag tror att jag har lätt att känna igen hos andra, eftersom det är en av mina egna stora svagheter.
    Vad gäller dig, och det du har skrivit, vill jag säga att jag både har högaktat dig för, och också ibland irriterat mig på, din förmåga att lägga fram kritik i en försonlig ton, också då när jag personligen har tyckt att det hade varit läge att ta till en betydligt större hammare.
    Vad det gäller dem som ändå känner sig kränkta av det du skrivit, så gäller det gamla talesättet: "Passar galoscherna så är det bara att ta på dem."
    De som går med i drevet mot dig, både mediafolk och kyrkfolk, kanske kunde betänka det ord som säger "Du skall icke följa efter hopen i vad ont är!"

    Till sist ett par ord om ditt rykte. Det har blivit sämre på en del håll, och bättre på andra. Det beror bara på vem man frågar! :)
    "Och ve er när mänskorna talar väl om er, på samma sätt gjorde deras fäder i fråga om de falska profeterna..."

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan tisdag, maj 27, 2008 7:42:00 fm  

  • Jag vill understöda det Ingmar säger här ovan, och även många andra kommentarer, men vill ännu ge ett par synpunkter.

    När det gäller dömandet uttrycker sig Jan Bygstad bra i en bibeltimme över Romarbrevet 2 (hört på cd): Den är dömande, som predikar lag utan att låta det falla tillbaka på en själv. Döm själva, om det som Henrik skriver kan falla i den kategorin! Själv anser jag det inte.

    Det andra är, att vi måste inse faktum: den drivande kraften till allt detta är "den djävulska treenigheten" (Upp 13).

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, maj 28, 2008 7:21:00 fm  

  • Henrik, vi måste beundra Din vishet i trosfrågor, håll fast det i le och storm och för in människor på evighetens väg!

    Antte

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, maj 28, 2008 6:49:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida