Henriks kommentarer

31 december 2008

Såsom i en spegel - tankar inför det nya året

Några frågor vill jag återkomma till och jag börjar med det som står i slutet av förra inlägget.

50 000 personer lämnar kyrkan
!

När detta skrivs, vet jag inte annat än att det innebär en ökning av antalet utträdda med 40%, att 40% av dem är kvinnor (som i princip har förhållit sig lojalt till kyrkan), att 50% av dessa är under 30 år. Sannolikt är det så att ca 70% av dem är under 40 år. Detta är - menar jag - något som inte har väckt den oro som den bör väcka inom kyrkan.

Det skall vara en sorg för oss.

Den främsta orsaken är ekonomisk, kyrkoskatten, och den nästviktigaste är att man inte tror på något. Dessa två är tydligt avskilda från andra orsaker. Vi återkommer till dessa i början av året, i fjol var den tredje orsaken "diskrimineringen av kvinnliga präster", kanske är det så i år också. En växande orsak är särkert också en kyrkokritik från andra hållet, kyrkan har tappat sin kristna substans. Låt oss vänta på mera fakta.

Men några tankar har jag.

Den allvarligaste trenden är att unga vuxna lämnar kyrkan, börjande från den månad de fyllt 18 år
!

Detta kommer att påverka medlemsskapet radikalare i framtiden. Kyrkan har heller inte särskitl mycket verksamhet som är utformad enligt unga vuxnas behov (tidsmässigt, strukturellt, ledarskapet mm.) Här finns den stora utmaningen.

Men unga vuxnas steg ur kyrkan - med undantag av dem som är missnöjda med kyrkans kristna profil - är också ett tecken på att föräldragenerationen och far/mor/föräldragenerationen inte lyckats föra den kristna tron vidare till sina barn. Även om aftonbönen beds i många, kanske rent av i de flesta, hem, har söndagsskolan mer eller mindre dött. Visserligen har dagklubbar och "vardagskyrkor" och församlingarnas musikskolor mm. övertagit väsentliga delar. Kyrkans barnarbete är ett stort glädjeämne, men det brister före och framför allt efter skriftskolan.

En trend som är tydlig är att detta sammanhänger med kvinnornas sekularisering. Innan någon får hicka vill jag förtydliga mig och hänvisa till den skottske professorn Callum Browns undersökningar när kyrkan i Skottland "rasade samman". Han konstaterade att orsaken var den att kvinnorna inte längre orkade bära hela lasset ensamma. Förutom många andra värderingar och motiv valde de männens själviska och sekulariserade livsvärden, och när kvinnorna inte förde barnen till söndagsskolan eller kyrkan så förde ingen dem. De lärde sig inga psalmer, kanske inte något om den kristna tron egentligen.

Nu skall ingen tro att jag vill beskylla kvinnor för sekulariseringen! Bakom varje sådan situation finns en man, som har svikit. Vi har inte lyckats hitta modeller som kunde förena familjeliv och yrkeskarriär på ett sunt sätt. På det individuella planet har vi säkert många som lyckats med konststycket, men tidens melodi har blivit - på gott och ont - få barn, dagis, yrkeskarriär, litet hemmaliv, försvagade känslomässiga kontakter med bristande social kompetens som följd, mindre bundenhet till familj och traditioner.

Jag påpekar att jag nu talar om trender, inte om antal, inte om hur långt det gått nu. Men en av våra utmaningar är att fråga hur vi vill ha det! Är detta bra? Finns det alternativ, för barnens och familjens och äktenskapets skull? Alternativ som ger individer rätt att andas, där olika personligheter ryms, där både kvinna och man är tillfreds med helhetssiuationen, ett avtal som är ett resultat av överläggningar, inte ett diktat.

Jag tror att vi måste försöka förnya hemmens betydelse.

I tiden ligger starkt en stark betoning på individen på kollektivets bekostnad. Jag tror att tidens stundom narcistiska toner måste flyttas i riktning mot det kollektiva, till instutionerna (de goda): äktenskapet, familjen, församlingen, kyrkan, samhället, världen.

De viktigaste utmaningarna för kyrkan idag och i morgon är:

1. Satsa på att kyrkan blir och förblir kyrka
! Kyrkans kallelse är inte att famla allt mellan himmel och jord, utan stöda och hjälpa människan att finna sin Gud och sin nästa.

2. Satsa på de unga! Kyrkan måste på allvar ge förtroenden åt de unga, inte bara skapa verksamhetr de unga, utan verksamhet som planeras, leds och förverkligas av de unga.

3. Jag tror att ännu en mycket stor utmaning är att kunna tradera kristendomen vidare från en äldre generation till de unga
-. Kyrkan är inte enbart de ungas kyrka, men också de ungas kyrka. Unga människor behöver få egen tid och eget livsrum. Men de behöver också, både när de vet det och när de inte tror det, den erfarenhet som äldre kristna människor har. Att vi äldre behöver lära oss av de yngre är faktiskt en sanning som är lika sann

Men vägen vidare kan inte handla om avbrott och nollstart. Det måste handla om stafett - det är från denna kategori som Nya testamentets ord om att motta och överlämna traditioner har tagits (t.ex. 1 Kor. 15). Ett vägstycke behöver man springa tillsammans...

Jag tror att det inte först och främst handlar bara om folkkyrkans överlevnad i vårt land.

Det handlar om kristendomens överlevnad
. Därför tror jag att det i allt högre grad kommer att kräva ökat samarbete över samfundsgränserna, vilket inte behöver innebära läromässigt kaos, det kan handla om projekt, om samarbetsformer osv.

Så länge vi har möjligheter och kontaktutor genom folkkyrkans möjligheter, så länge dessa kan vara evangeliets tjänare skall det välkomnas. Dock inte så att "avtalets" andra del handlar om att sälja innehållet och utbyta värden..

Än så länge handlar "kyrkan" och "samhället" om samma människor, men bilden förändras hela tiden.

Jag påminner om de uttryck som jag tidigare hänvisat till, den anglikanska kyrkans attenders, fringe, de-churched, non-churched.

De aktiva, de som har endast sporadiska och marginella kontakter, de som lämnat kyrkan och de som aldrig haft kontakt med kyrkan. Idag är över 1 miljon finländare utanför evangelisk-lutherska kyrkan och inte medlemmar i någon annan kristen kyrka.

Det finns massor att göra. Och här behövs allas insats. Jag tror att en stor orsak till brist på trivsel och meningsfyllt medlemsskap är detta att "ingen har lejt oss". Människan vill vara subjekt, inte bara objekt. Fram för lekmannaledarskap, för medbestämmande och samverkan!

Motståndet kommer förvisso att bli hårdare. Många finländare vill skaka av sig de sista spåren av kristna traditioner - kristendomen skall ut från skola och samhälle. Och ändå har hela vårt samhället byggt på kristendomens välsignelser, utan att därmed förringa de människors stora insatser som inte är bekännande kristna.

Jag har sett, "såsom i en spegel", märkväl en antikens otydliga spegel. Förvisso ser många andra klarare. Men jag hoppas denna ofullständiga bild, bara nerskrivet en nyårsafton av en människa vars kunskap och vetande och tänkande är "ett styckverk", kanske ändå kan bli läsaren till eftertanke och framför allt - till välsignelse.

I Jesu namn
! Så börjar vår kyrkohandbok det nya året på nyårsdagen.

När bönderna i västra Sverige förr i tiden skulle börja sådden, tog de hatten av sig, och sade "i Jesu namn!" Så kunde sådden börja.

Det är i detta tecken jag vill att sådden skall börja också det nya året!

I Jesu namn! Med Jesus fram!

Gott Nytt År 2009!

Henrik

6 kommentarer:

  • I stycket som börjar med orden "Jag har sett, 's¨som i en spegel' mot slutet av inlägget, har jag ändrat ordningsföljen på satserna, för att första satsen i den förra versionen slutade på hälft!

    Ingenting nytt har dock tillagts, utan tankegången är densamma.

    1.1.2009 kl. 23.58

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan torsdag, januari 01, 2009 11:58:00 em  

  • Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan torsdag, januari 01, 2009 11:58:00 em  

  • Det kan väl hända att jag har fel, men borde inte ett medlemskap i kyrkan utgå från en kristen tro enligt trosbekännelsen:

    Jag tror på Gud, Fadern, den allsmäktige, himlens och jordens skapare, och på Jesus Kristus, Guds ende Son, vår Herre, som blev avlad av den heliga Anden, föddes av jungfrun Maria, led under Pontius Pilatus, korsfästes, dog och begravdes, steg ner till dödsriket, uppstod på tredje dagen från de döda, steg upp till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns, högra sida och skall komma därifrån för att döma levande och döda, och på den heliga Anden, en helig, allmännelig kyrka, de heligas gemenskap, syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet.

    Om man då som jag anser detta vara nonsens från början till slut bör man väl inte höra till kyrkan? eller hur? Visst kan ja medge att kyrkan sysslar med en hel del bra och nödvändig verksamhet men det gör även röda korset, unicef etc. och till dem ger jag gladeligen av mina pengar. Men de förväntar sig inte att att jag skall tro på talande ormar allsmäktiga gudar och syndafloder. Inte häller förväntar de sig att jag skall anse homosexualitet vara något dåligt eller vissa dagar i veckan skulle vara viktigare (heligare) än några andra.

    ”Den allvarligaste trenden är att unga vuxna lämnar kyrkan, börjande från den månad de fyllt 18 år!”

    Är nu det här så konstigt? Hade jag bara haft de möjligheterna och förstånd/intellek nog att protestera vid mitt dop hade jag nog gjort det. medlemskap i kyrkan är ju inte bara ett ställningstagande vad gäller teologiska frågor utan även när det gäller värdsliga. Jag blev alltså medlem i kyrkan utan mitt samtycke och det är först vid 18 års ålder man kan skriva ut sig utan föräldrarnas samtycke. Vore det inte bättre om vi lade av med det här tvångsmedlemskapet och väntade tills individen i fråga är tillräkligt gammal för att själv avgöra om han/hon vill höra till kyrkan? Aldrig i världen skulle vi väl acceptera att föräldrar skriver in sina barn i politiska organisationer. Ett litet barn är knappast en troende kristen i någon större mån än vad han/hon är kapitalist, kommunint eller humanist.

    Av Anonymous Anonym, Klockan lördag, januari 03, 2009 12:17:00 fm  

  • Hej! Du skriver öppet och ärligt och det uppskattar jag alltid. Du är inte ohövlig.

    Men om jag skulle fråga dig såhär:

    Sen, om och när Du får barn, tycker du skall ha rätt att ge dina värderingar vidare åt dina barn?

    Om du svarar ja, så säger jag att det är detta som sker i dopet, det är familjens svar, och konfirmationen (confirm) är bekräftelsen, det egna svaret. Vår religionsfrihetslagstiftning har du ju gått till att man från 12 år kan påverka sin tillhörighet (så att man hörs inför byte till eller från) osv.

    Men du kanske (gissar jag..?) svarar NEJ. Ett barn skall få bestämma själv sedan när det blir tillräckligt gammalt.

    Men då blir min motfråga: vad ska du ge dina barn för värderingar? Är det att INTE TRO på Jesus Kristus ett neutralt utgångsläge? Givetvis inte.

    Skall du låta ditt barn vara värdeanalfabet? Du ger ändå värderingar, hur vet du att Ditt barn vill ha just dessa, de som du tycker att är rätta??

    Sen kan man också fråga om man kan vänta till 18 år, alla blir ju inte så gamla, inte ens 15..

    Men den djupaste orsaken är att Jesus Kristus har gett en "missionsbefallning", en order med andra ord. Att döpa och lära - hela vår västerländska civilisation har sina rötter i den kristna tron, såväl vetenskapen, som t.ex. sjukvården osv. (Därmed naurligtvis inte sagt att alla vetenskapsmän skulle vara eller ha varit personligt bekännande kristna).

    Med dessa rader - som Du inte ska uppfatta som fräcka eller kränkande, för de är inte det - försöker jag i kvällens sena timme bara fundera på det faktum att frågan är större än man tror.

    Också bekännelsen "jag ska inte döpa och lära mitt barn" är ett ställningstagande, en "tro".

    Jag ser det inte som tvångsmedlemskap, utan som föräldrarätt. All fostran bygger på något. Varje människa har sina premisser.

    Det innebär ju också att om föräldrar INTE hör, så kan inte barnen vara medlemmar.

    Men allt kan missbrukas - och ingen fostran får innebära våld eller annat psykiskt eller fysiskt våld.

    Men också om ett barn inte vill gå och lägga sig, kan föräldrar nog enligt min syn säga "nu måste du vila" - så allt kan ju vridas och vändas hit och dit.

    Tack i alla fall för din kommentar!

    Skriv gärna med namn!

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan lördag, januari 03, 2009 1:02:00 fm  

  • Det är verkligen alarmerande om man hör till kyrkan och anser att trosbekännelsen är nonsens, eller betraktar den som en del av en "allmän röra med tomtar, troll och Kalevala m.m. som kallas kulturarv" ("Röran" är ett citat ur en tänkvärd predikan på trettondagen).

    Personligen ger jag mycket hellre ett "tvångsmedlemskap" åt mina tre barn än ett totalt värdetomrum!

    Vad hände förresten med den personliga relationen till Gud, Jesus och den Helige Ande i vår kyrkas ibland ganska så ensidiga betonande av att "det räcker med att du är döpt"? Dopet räcker inte om lärandet och därmed också möjligheten till en personlig Gudskontakt uteblir. "Utan Guds ord är vatten blott vatten och intet dop"...

    hälsningar Sheila L-E

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, januari 07, 2009 1:10:00 em  

  • Hej Sheila!

    Tack för din kommentar!

    Jag tror att det är ett mycket vanligt och försåtligt missförstånd att alternativet till en kristen fostran och ett medvetet trosval skulle vara en saklig neutralitet, utan bindningar.

    Ateismen är lika mycket en tro som kristendomen.

    "Jag tror, att det inte finns någon Gud".

    Så jag har också valt för mina barn, som redan är vuxna, och livet går vidare med nya val...

    Det är lätt för mig att skriva under det du säger.

    mvh
    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, januari 07, 2009 11:58:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida