Väckelserörelser?
Det finns – eller kanske borde man skriva: fanns? - en gammal princip när det gäller väckelserörelserna. Den har inte så starkt uttalats i vårt land som t.ex. i Norge. Men ändå har det varit så att de nya väckelserna ofta har organiserats i föreningar o.dyl.
Principen lyder
I olika skeden har man frångått denna princip. Man har “förkyrkligats” och integrerats i högre eller lägre grad i de kyrkliga strukturerna. Till detta hör t.ex. att vissa föreningar fått en ganska officiell status. Man har t.ex. valt en biskop till ordförande, och biskopen har låitet sig väljas därför att organisationens arbete har upplevts som kyrkans "eget" arbete. Eller man har fått rikskollekter eller stiftskollekter som bevis för ett erkännande för en kyrklig lojalitet. Nu upplever vi för övrigt också denna princips motsats, i form av bortfall av budgetmedel (gäller t.ex. SLEY, den finska evangelieföreningen).
En god broder och vän påpekade att en väckelserörelses frihet i förhållande till den officiella beslutsfattningen inom kyrkan ofta har visat sig vara en nödvändighet när det gäller att bevara rörelsernas andliga arv. Detta är en tes som sannolikt bara till en del äger sin riktighet, men det finns exempel på detta.
Också i vårt svenska stift har vi exempel på något av detta.
Ett intressant inlägg som jag hade missat (av andra orsaker) är förre missionsdirektor Henrik Smedjebackas inlägg i Kyrkpressen under rubriken Glömmer Missionssällskapet de fyra miljarderna?
Där skriver Henrik Smedjebacka om den nya strategi som föreläggs årsmötet i Joensuu. Han skriver bl.a såhär (Kp 23/2003)
----“Finska Missionssällskapet har utarbetat en ny strategi som skall diskuteras vid årsmötet i Joensuu 7.6.2003. En del betoningar i den nya strategin är gamla, men frågan om missionens inriktning och missionssällskapets struktur är totalt ny. Det är därför skäl att fästa uppmärksamhet vid den.
--- “Vi läser i den nya strategin: ‘Sällskapet inordnar sig i kyrkans struktur som en internationell aktör och stärker gemenskapen i vittnesbörd och tjänst mellan vår kyrka, dess församlingar och de utländska kyrkorna.’ Denna inordning i kyrkans struktur, som sällskapet av allt att döma är initiativtagare till, betyder att sällskaets självständighetstid snart är förbi och att dess missionsidentitet upphör. Strategin är således en dödsdom för vårt lands äldsta missionssällskap.”
---“Den nya strategin är mycket förbryllande. Skall missionsuppgiften begränsas till ett mellankyrkligt samarbete, och skall de nästan fyra miljarderna icke-kristna nästan helt glömmas bort?”
Jag citerar bara en del av Henrik Smedjebackas inlägg, men jag tycker att det bör uppmärksammas. http://www.kyrkpressen.fi/paperarchive/KP232003.pdf.
Nu några år senare kan man fråga var vi står och vad strategin medfört. En jämförelse med utvecklingen i Sverige (Svenska Kyrkans mission), som uppvisar stora likheter, och en blick på den diskussion som boken Kun jää sulaa (när isen smälter) gav upphov till, kanske bekräftar det som Smedjebacka varnade för?
Jag vill i detta sammanhang endast peka på en trend i diskussionerna idag. Också FMS har i hög grad haft karaktären av en väckelserörelse. Det har varit trons folk som burit verksamheten, i förbön och genom personliga offer. Så är det säkert ännu också, men inte i samma utsträckning som förr. Vilka har följderna blivit i och med en större integrering?
Finns det något samband mellan en fri rörelse och möjligheten att påverka kyrkan positivt genom att inte vara knuten till de kyrkliga strukturerna?
I detta sammanhang bör man också fråga om väckelserörelserna med skäl kan kallas väckelserörelser längre. Vinner någon av rörelserna i högre grad nya medlemmar genom att människor kommer till tro? Eller är rekryteringen i huvudsak “sociologisk” dvs den att yngre generationer i samma familjer och släkter ansluter sig medan någon större nyrekrytering inte sker.
Avsikten med dessa rader är inte att peka finger. Jag tror att Henrik Smedjebackas farhågor och frågor har ett större intresse än enbart som ett diskussionsinlägg angående Finska Missionssällskapet. FMS har fyllt 150 år och jag lyckönskar jubilaren!
Kanske är utvecklingen den att många rörelser har uppkommit som ett slags “proteströrelser” på grund av att något i kyrkans förkunnelse eller praxis saknats. Så småningom kanske frukten av olika rörelser – t.ex. den karismatiska rörelsen – har integrerats i olika sammanhang och till denna del fyllt en av sina viktiga uppgifter.
Men frågeställningen har blivit en tankeställare för mig. Är en väckelserörelse – vilken den än är – till sitt väsen en rörelse som för att kunna verka fritt också strukturellt måste vara fri i förhållande till kyrkans beslutsprocesser?
Här handlar det mycket mera om principen än om någon enskild organisation. Men utvecklingen inom de olika väckelserörelserna och därmed jämförbara rörelser inom vår kyrka kan säga något av vikt. Något som vi har orsak att ta på allvar.
Henrik
Principen lyder
- för kyrkan
- om möjligt med kyrkan
- inte under kyrkan
I olika skeden har man frångått denna princip. Man har “förkyrkligats” och integrerats i högre eller lägre grad i de kyrkliga strukturerna. Till detta hör t.ex. att vissa föreningar fått en ganska officiell status. Man har t.ex. valt en biskop till ordförande, och biskopen har låitet sig väljas därför att organisationens arbete har upplevts som kyrkans "eget" arbete. Eller man har fått rikskollekter eller stiftskollekter som bevis för ett erkännande för en kyrklig lojalitet. Nu upplever vi för övrigt också denna princips motsats, i form av bortfall av budgetmedel (gäller t.ex. SLEY, den finska evangelieföreningen).
En god broder och vän påpekade att en väckelserörelses frihet i förhållande till den officiella beslutsfattningen inom kyrkan ofta har visat sig vara en nödvändighet när det gäller att bevara rörelsernas andliga arv. Detta är en tes som sannolikt bara till en del äger sin riktighet, men det finns exempel på detta.
Också i vårt svenska stift har vi exempel på något av detta.
Ett intressant inlägg som jag hade missat (av andra orsaker) är förre missionsdirektor Henrik Smedjebackas inlägg i Kyrkpressen under rubriken Glömmer Missionssällskapet de fyra miljarderna?
Där skriver Henrik Smedjebacka om den nya strategi som föreläggs årsmötet i Joensuu. Han skriver bl.a såhär (Kp 23/2003)
----“Finska Missionssällskapet har utarbetat en ny strategi som skall diskuteras vid årsmötet i Joensuu 7.6.2003. En del betoningar i den nya strategin är gamla, men frågan om missionens inriktning och missionssällskapets struktur är totalt ny. Det är därför skäl att fästa uppmärksamhet vid den.
--- “Vi läser i den nya strategin: ‘Sällskapet inordnar sig i kyrkans struktur som en internationell aktör och stärker gemenskapen i vittnesbörd och tjänst mellan vår kyrka, dess församlingar och de utländska kyrkorna.’ Denna inordning i kyrkans struktur, som sällskapet av allt att döma är initiativtagare till, betyder att sällskaets självständighetstid snart är förbi och att dess missionsidentitet upphör. Strategin är således en dödsdom för vårt lands äldsta missionssällskap.”
---“Den nya strategin är mycket förbryllande. Skall missionsuppgiften begränsas till ett mellankyrkligt samarbete, och skall de nästan fyra miljarderna icke-kristna nästan helt glömmas bort?”
Jag citerar bara en del av Henrik Smedjebackas inlägg, men jag tycker att det bör uppmärksammas. http://www.kyrkpressen.fi/paperarchive/KP232003.pdf.
Nu några år senare kan man fråga var vi står och vad strategin medfört. En jämförelse med utvecklingen i Sverige (Svenska Kyrkans mission), som uppvisar stora likheter, och en blick på den diskussion som boken Kun jää sulaa (när isen smälter) gav upphov till, kanske bekräftar det som Smedjebacka varnade för?
Jag vill i detta sammanhang endast peka på en trend i diskussionerna idag. Också FMS har i hög grad haft karaktären av en väckelserörelse. Det har varit trons folk som burit verksamheten, i förbön och genom personliga offer. Så är det säkert ännu också, men inte i samma utsträckning som förr. Vilka har följderna blivit i och med en större integrering?
Finns det något samband mellan en fri rörelse och möjligheten att påverka kyrkan positivt genom att inte vara knuten till de kyrkliga strukturerna?
I detta sammanhang bör man också fråga om väckelserörelserna med skäl kan kallas väckelserörelser längre. Vinner någon av rörelserna i högre grad nya medlemmar genom att människor kommer till tro? Eller är rekryteringen i huvudsak “sociologisk” dvs den att yngre generationer i samma familjer och släkter ansluter sig medan någon större nyrekrytering inte sker.
Avsikten med dessa rader är inte att peka finger. Jag tror att Henrik Smedjebackas farhågor och frågor har ett större intresse än enbart som ett diskussionsinlägg angående Finska Missionssällskapet. FMS har fyllt 150 år och jag lyckönskar jubilaren!
Kanske är utvecklingen den att många rörelser har uppkommit som ett slags “proteströrelser” på grund av att något i kyrkans förkunnelse eller praxis saknats. Så småningom kanske frukten av olika rörelser – t.ex. den karismatiska rörelsen – har integrerats i olika sammanhang och till denna del fyllt en av sina viktiga uppgifter.
Men frågeställningen har blivit en tankeställare för mig. Är en väckelserörelse – vilken den än är – till sitt väsen en rörelse som för att kunna verka fritt också strukturellt måste vara fri i förhållande till kyrkans beslutsprocesser?
Här handlar det mycket mera om principen än om någon enskild organisation. Men utvecklingen inom de olika väckelserörelserna och därmed jämförbara rörelser inom vår kyrka kan säga något av vikt. Något som vi har orsak att ta på allvar.
Henrik
6 kommentarer:
Evageliska Fosterlandsstiftelsen i Sverige (EFS)är på många orter numera fast knutna genom samarbetskyrkorna till Svenska Kyrkan. Man hade hoppas att EFS skulle påverka Svenska Kyrkan i positiv riktning, men jag befarar att EFS inte har fått denna möjlighet. Nu är EFS bunden till de förändringar som sker inom den Svenska Kyrkan, samkönade äktenskap och den nya missionssyn som är antagen. Om inte EFS ser upp så kommer organistionen att helt intregeras med Svenska Kyrkan och detta resulterar i att EFS tappar rollen som väckelserörelse.
Och på längre sikt; helt upphöra.
Av Anonym, Klockan lördag, januari 24, 2009 10:13:00 fm
Ja, man får verkligen hoppas att EFS bevarar sitt arv också i nya tider. EFS har för mig personligen och redan för mina föräldrar betytt ierhört mycket.
Men risken för oss alla är att somna in - såsom alla jungfrurna (!!) i Matt, 25.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, januari 26, 2009 12:31:00 em
"Inte under kyrkan."
Det är, naturligtvis, ganska svårsmält för kyrkan, att det skulle finnas rörelser inom kyrkan, som man inte har tummen på, som har egna stadgar, egen ekonomi, egna anställda.
Så, taktiken har varit att på något sätt ändå få dessa rörelser in under kyrkan. Det ena sättet har varit att göra det på ekonomisk väg, pengar kan ju användas som både piska och morot, det andra att göra det via något man frestas kalla infiltration. Och här bär väckelserörelserna själva nog ett ansvar för att de hamnar in under kyrkan.
Ta nu EFS som exempel. Minns jag rätt kom Svenska Kyrkan på ett verkligt genidrag: Man erbjöd prästvigning åt EFS-pastorerna. Och när EFS svalde det betet, då ställde sig dess pastorskår in under kyrkan - och därmed hela EFS.
Eller väckelserörelserna i Borgå stift. Präster i styrelserna, präster som ordföranden. Goda och välmenande män, utan tvivel, men också män som känner sig mer eller mindre tvingade att vara under den kyrka de låtit viga sig till att tjäna.
I följd av det har rörelserna som helhet hamnat under kyrkan på ett annat sätt än de annars hade gjort. Turerna före, under och efter SLEF:s årsmöte i somras är det färskaste exemplet.
Och allt detta är förstås bara hur jag ur mitt gräsrotsperspektiv tycker att det ser ut...
Ingmar R
PS och nog är det märkligt med ordverifieringen! När jag skrivit detta får jag bokstäverna "unfree"...
Av Anonym, Klockan måndag, januari 26, 2009 4:51:00 em
:-), jag skulle mera kalla det för freestyle..
Tack för ordet (Ordet)!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, januari 26, 2009 6:28:00 em
Det finns en annan tradition än den Du nämner, i varje fall i Sverige, och det är en rädsla för "föreningskristendom" eller "andeliga sällskaper", som den ursprungliga termen löd. Den främste exponenten för denna hållning var prosten Henric Schartau, som nu står staty i Lund (hans tredje predikstol) med texten "Bruka Guds ord" på sockeln. Förhoppningsvis kan inskriptionen få medföra att han ännu får vara ett redskap för väckelse.
Hans erfarenhet av herrnhutismen (brödraförsamlingen) hade medfört att han avvisade allt "självgjort religionsväsende" och ville vara avgjort och uttalat kyrklig. Den inställningen gick i arv till hans lärjungar i Göteborgs stift. Det var först när vi fick en kyrkomission (i motsats till sällskapsmission) som de var beredda att understödja arbetet.
För egen del står jag medvetet i just den västsvenska traditionen (även om jag genom min farmor har kopplingar till EFS, vilka jag är mycket tacksam för). Jag menar att varningarna för överandlighet och t o m för ungdomsverksamhet är värda att lyssna till, även om jag anser att vi måste agera annorlunda nu när människor inte längre kommer inom hör håll på det sätt som de gjorde förr.
Detta gör att jag på principiella grunder förhåller mig avvaktande till alla självständiga initiativ, även om jag varit (och delvis är) aktiv i Kyrkliga Förbundet för evangelisk-luthersk tro. Det betyder inte att jag förespråkar att man ställer sig "under kyrkan" på det sättet att man alltid följer sittande ärkebiskop. Den sortens kyrkotrohet har aldrig varit utmärkande för Västkusten.
Man har tvärtom varit kritisk, ibland direkt negativ (tex när det gällde Nathan Söderblom, vars initialer man gärna vände på - något som jag ser som djupt orättvist) till kyrkoledningen, men eftersom man samtidigt varit obrottsligt lojal har man inte marginaliserat sig själv. Den risken är jag övertygad om att bekännelsetrogna grupperingar löper i vårt land idag.
Det finns fortfarande stora möjligheter att förkunna ett oavkortat Guds ord från predikstolen och i konfirmandundervisningen. Så skall jag själv denna eftermiddag hålla en lektion där vi i samtalsgrupper fördjupar oss i sjätte budet. Kyrkoherden har uttryckligen sagt till mig att jag inte får skräda orden utan måste vara tydlig om det bibliska och skapelsegivna mönstret.
Av Anonym, Klockan tisdag, januari 27, 2009 10:38:00 fm
Ja, sannerligen finns det på många håll dessa "7000 män som inte har bljt knä för Baal" - och nu menar jag ju inte bara män!
Vi ska glädja oss över alla möjligheter!
Herren med oss
H
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, januari 27, 2009 10:52:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida