Henriks kommentarer

12 juni 2009

Självbestämmanderätt?

Den amerikanska forskaren Wendy Brown har sagt några kloka ord om politiken:

När toleransen blir den politiska målsättningen, följer därmed att politiken inte längre är det sammanhang där konflikter kan lösas på ett konstruktivt sätt.”

Jag tror att hon har rätt. Hennes ord äger sin tillämpning långt utöver politikens område, också inom kyrkan. En docent vid universitetet skrev nyligen i en artikel att “kyrkans beslutsfattare, både på Skatudden och i kyrkomötet, ofta är oförmögna att handlägga sådana konflikter, som har att göra med värde- och lärofrågor.”

Detta är inte ont förtal, så är det ju tyvärr. När man tänker på de svåra frågeställningar, som kyrkan har att ta ställning till, är det ju inte i första hand genom lärosamtal man försöker lösa konflikterna. Det är genom disciplinära förfaranden och tjänstemannarätt, där “synden” just utgörs av vad som upplevs som brist på tolerans.

Trots allt tal om tolerans, om varje människas unika värde, så är bestämda grupper undantagna. Man har ju under åren som gått visat allt annat än tolerans mot präster och lekmän inom vår kyrka.

Jag tror att det finns en annan väg. En övermåttan härlig väg. Kärlekens väg, som Paulus så starkt talar om i 1 Kor. 13.

Går kärlek och sanning att förena?

“Den (kärleken) gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen,” skriver aposteln i samma kapitel.

Sin glädje (!) i sanningen. Det finns säkert “sanningar” av många slag. Kalla fakta, iskalla sanningar.

Den kristna sanningen är varm, som kärleken. Den är glad, för i den finns kärlekens glädje, den, som har sin glädje i sanningen.

Aposteln Johannes lär oss att sanningen är en person, Jesus. I Jesu person förenas nåd och sanning.

Det är därför vi kristna måste hålla oss till Jesus. Att följa Jesus betyder också år 2009 att hålla fast vid (bevara) hans Ord. “Att lära dem allt det som jag har befallt er” – det är kyrkans uppgift också år 2009.

Utmaningen är att “vara sanningen trogen i kärlek.” Att inte ersätta sanningen med kärleken, för den kärlek som NT talar om, är sanningens vän och följeslagare, förbunden med sanningen.

När jag läser artiklar och uttalanden undrar jag ibland om det i Bibeln finns någon självbestämmanderätt. Något som ger mig – eller någon annan – rätt att bestämma vad man tar emot: det där är primärt och viktigt, det där sekundärt och oviktigt?

Nu motsätter jag mig inte det att man ur Bibeln försöker utläsa vad som är viktigt, centralt och primärt, och vad som är tidsbundet, sagt under bestämda villkor, givet för en viss tid, till en viss grupp människor osv. Låt detta samtal fortsätta!

Men i många av de stora frågorna har vi en 2000 år gammal tolkningstradition, versus en – låt oss säga 40 år, eller 50 år, eller 100 år gammal tolkningstradition.

NT uppmanar oss att “kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga” (Judas v.3). Paulus talar om en paradosis, en tradition, som har överlämnats åt kyrkan, traderats, och som har mottagits av kyrkan, och som vi inom kyrkan skall bevara.

Detta betyder inte alls att “allt måste vara och förbli som det alltid har varit”. Evangeliet söker sig alltid nya vägar till människor, och nya former ofta också. Förnyelse är något mycket viktigt, men inte förändring av tron, av Jesu ord, eller av apostlarnas ord.

Det finns nog svåra frågor i Bibeln. Också jag frågar ofta – kanske i motsats till vad någon tror? - om jag har uppfattat det eller det rätt, eller ens ungefärligen rätt, eller om jag kanske helt har missförstått vår Herre.

Men det finns också många aktuella frågeställningar, tror jag, där det handlar om ett val, om vi tar emot eller inte tar emot den (läro)tradition, som har överlämnats åt oss.

Och därför frågar jag om vi vill utöva självbestämmanderätt i frågor där vi inte har fått någon sådan?

Henrik

7 kommentarer:

  • Kom att tänka på det här
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=172264

    Av Blogger SigridL, Klockan lördag, juni 13, 2009 9:10:00 em  

  • Får man fråga om lagarna i Moseböckerna är sekundära och tidsbestämda, eller om de bör gälla även idag i vår kyrka?

    Av Anonymous Trygve Smedman, Klockan söndag, juni 14, 2009 9:56:00 em  

  • Tack, SIgrid för tipset! Har läst...

    Till Trygve:

    jag tror att Jesus och apostlarna ger svar på den frågan: Jesus inskärper ju mycket av det som vi skulle kalla "morallagen" - t.ex. Guds tio bud. Men inte som frälsningsväg.

    Hela offerlagstiftningen har ju fullbordats i och med det fullkomliga offret, Jesus själv.

    Däremot tror jag att det som Gud hatar i GT, hatar Han också i NT. Däremot kan lagar och förbud vara givna i en historisk situation, till ett bestämt folk osv.

    Men, vad tror du själv? Och om mitt svar är för allmänt, kan du kanske precisera din fråga, eller konkretisera den?

    Lagen har fått sin ände (grek. télos, som betyder fullbordan, mål) i Kristus, för var och en som tror.

    mvh
    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan söndag, juni 14, 2009 11:17:00 em  

  • Citerade slarvigt Rom. 10:4

    Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som tror.

    Så står det.

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan söndag, juni 14, 2009 11:41:00 em  

  • Ja jag själv är ju inte så inkommen, det är därför jag frågar. Jag kan ju ta som exempel 3:e Moseboken, där det finns lagar om sexualliv och rening osv. Är det något som gäller idag?. Men straffskalan för dessa brott är det väl ändå inte meningen att vi skall tillämpa?.

    Så har jag hör talas om "Gamla testamentets ceremoniallag" och att denna så inte skulle gälla mera. Vad innebär detta begrepp?.

    Och om lagen har fått sin ände, vad innebär det då att

    Men förr skall himmel och jord förgå än en enda prick i lagen faller bort (Luk. 16:17)

    ?

    Tacksam för svar!

    Av Anonymous Trygve Smedman, Klockan måndag, juni 15, 2009 10:37:00 em  

  • Hej, helt kort nu:

    Jesus uppfyllde hela Lagen, alla offer, all skuld. Med Lagen (Tora) menas också Moseböckerna och lagen och profeterna = Gamla testamentet som vi skulle säga (judarnas benämning på GT).

    Ang Luk 16:17, läs också LUk 16:16 (föregående vers)! Handlar om detsamma som Matt 5:17-18.

    Ceremoniallagen är gudstjänst med dess offer- och reningsföresskrifter mm ("ceremonierna"). I Hebréerbrevet skrivs om hur Jesus har uppfyll allt detta som vår Överstepräst, en gång för alla, med sitt eget blod gick Han i i det allra heligaste och vann en evig förlossning.

    OM du har tillgång till Bo Giertz' bok "Att kunna läsa sin Bibel" - den kan finnas i din församling, så kan du ha glädje av den.

    När GT:s föreskrifter är uppfyllda gäller de inte längre, men det som Gud säger ja till och nej till är givetvis gällande än idag.

    "Men med Guds hjälp står jag ännu i dag som vittne inför både små och stora. Och jag säger ingenting annat än vad profeterna och Mose har sagt skulle ske: att Messias skulle lida och att han som den förste som uppstått från de döda skulle förkunna ljuset både för vårt folk och för hedningarna."
    Apg. 26:22-23

    GT skall läsas i ljuset av uppfyllelsen.

    Detta blev hafsigt, vi kan återkomma senare (mitt barnbarn har förts till sjukhus med 3. gradens brännskador, så det är litet rörigt).

    mvh

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan tisdag, juni 16, 2009 12:05:00 fm  

  • Hej!

    Tack för svaret och boktipset. Hoppas att det blir bra med barnbarnet.

    Av Anonymous Trygve Smedman, Klockan tisdag, juni 16, 2009 8:15:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida