Henriks kommentarer

27 maj 2009

Jag kan inte tro det

Idag kablas nyheten ut att Stockholms nya biskop heter Eva Brunne. Det är inte i och för sig oväntat att en annan kvinna väljs till biskop i Stockholms stift efter Caroline Krook.

Men Brunne är den första öppet lesbiska biskop, som dessutom lever samman med en annan präst.

Det är kanske inte politiskt korrekt att nämna detta. Ändå nämner t.ex. MTV:s nyhetssida det, och uppenbart också därför att man förstår att det inte låter sig förenas med vad som traditionellt betecknas som kristen trosuppfattning. Jag tror nog att “vanliga människor” någonstans i sitt innersta inser att detta inte kan vara ett rätt kristet spår, oberoende vilka rättigheter lagstiftningen ger.

Ringer ingen klocka i kristna människors öron ens nu, är det beklämmande. Någonstans måste gränsen dras.
Det skall tilläggas att det inte alls är bättre ställt med den manliga biskop i USA – Gene Robinson – som lever samman med en man.

Man frågar sig:

Vad säger Bibeln? Säger Bibeln överhuvudtaget något?
Ger Bibeln någon som helst vägledning åt kyrkorna idag, och i så fall vilken?

Och om vi “inte kan basera våra ställningstaganden på bibelord”, vilket har sagts, hur kan vi som kristen kyrka förkunna syndernas förlåtelse? Den förkunnelsen måste basera sig på Bibelns ord.

Inte för att jag sätter likhetstecken mellan människors livsinriktningar och syndernas förlåtelse, vilket nog alla torde förstå.

Men det finns två fullständigt olika bibelsyner – som inom sig rymmer tolkningar och förståelser, men som aldrig låter sig förenas eller konsolideras.

Den ena synen är så säger HERREN.
Den andra synen är skulle då Gud ha sagt?

Varje kristen människa och varje kyrka måste välja mellan dessa synsätt. Efter det valet kommer frågan vad har Gud sagt? Men grundprincipen för varje tolkning av en bibeltext, måste vara en förståelse i linje med vad som är sagt, eller en tolkning, som visar att ett bud eller ett ord inte längre är relevant, att texten själv, eller dess villkor upphäver en bestämd förståelse.

Inget ord i Bibeln kan tolkas så att Gud säger nej, men menar ja.

Att “Gud hatar synden, men älskar syndaren” är däremot en paradox som Bibeln tydligt vittnar om.

I ett historiskt – t.o.m. ett närhistoriskt – perspektiv skulle en nyhet av detta slag för - låt oss säga bara 20-30 år sedan - ha klassats som det grövsta förtal. Det var så orimligt att det inte kunde tänkas. Man skulle beskylla någon för något fullkomligt otänkbart.

Idag är det verklighet. Jag kan inte tro det. Men så är det.

Jag har ingen som helst lust att huta åt enskilda medmänniskor. Men detta är ett problem som inte bara – och i synnerhet här – gäller enskilda människor, utan kyrkan och kyrkor.  

I urkyrkan resulterade uppgörelsen (Apg. 5) i att “stor fruktan kom över hela församlingen och över alla andra som hörde detta.”

Det är när man konfronteras med sådana frågor som Guds ljus faller över ens egen själ.
Hur är det med dig?
Jag måste erkänna att jag har betydligt större problem än det ovan beskrivna på betydligt närmare håll. Det handlar om hur jag har förvaltat mitt liv som kristen och präst. Det är alltid där det skall börja och sluta.

Så var det för Paulus också. Han betecknade sig som den “störste bland syndare”. (1 Tim. 1:15). Grundtexten använder ordet “protos”, som betyder “den förste” eller den främste. Vulgata säger primus ego sum. Jag är primus (den förste) bland syndare! Men han säger något mera: Kristus Jesus har ju kommit till världen för att rädda syndare - och bland dem är jag den störste.

Det är bättringens väg, omvändelsens väg, som är den enda vägen till välsignelse.

Henrik

16 kommentarer:

  • Gud skaparen har skapat världen. Det finns homosexuella i världen. Gud gör inga misstag. Så säger Herren.

    Av Anonymous Mona, Klockan onsdag, maj 27, 2009 11:51:00 fm  

  • Det finns även psykopater, jordbävningar, farliga sjukdomar, tsunamis etc. Jag har inget emot homosexuella men logiken haltar i föregående inlägg.

    Det är ju intressant att Eva Brunne blivit vald i kamp med andra så hon torde ha ett rätt stort stöd inom Stockholms stift.

    Av Anonymous Anders, Klockan onsdag, maj 27, 2009 12:05:00 em  

  • Hej Mona, hej Anders!

    Till Er båda: tack för Er kommentar!

    Jag understryker att jag egentligen inte har skrivit om Evas person och hennes situation, utan om biskopen i Stockholms stift.

    Jag skrev om en nyhet som publicerades i våra största media igår och idag. Det var därför jag kommenterade, jag har inget behov av att kritisera enskilda människor.

    För 20-30 år sedan, med samma skapelseteologi som klangmatta, hade detta varit otänkbart. Har utvecklingen förändrats av teologiska skäl - detta sagt utan horn och taggar, som sakfråga?

    Till Mona: jag tror inte det håller att sätta likhetstecken mellan "född sådan" och "skapad sådan". Vi föds ju med mycket sådant som vi alla kan vara eniga om att inte kan räknas till Guds skapelse.

    Dessutom säger en lång erfarenhet mig (som inte är någon absolut norm!) att de flesta homosexuella inte har en homosexuella identitet från födelsen, utan från barndomen och tidiga uppväxtår. Jag känner personligen många som först varit heterosexuella, gifta med barn osv, men som sedan "upptäckt" att de är homosexuella. Denna problematik är mycket djup och jag vill inte - allra minst i en blogg - spekulera i orsaker.

    Att de upptäcker sin sexuella identitet först senare utesluter naturligtvis inte att det har varit medfött, alltså funnits med från starten. Men därom är forskningen inte ense. Men det är en annan fråga, också det.

    Jag understryker att det inte är homosexualiteten i sig, böjelsen, identiteten, som är något problem. Däremot - om vi får tro Bibelns ord - kan livsstilar vara det.

    Heterosexualiteten är Guds gåva, men också den kan förvaltas fel. Enligt Bibeln kan inte gifta leva som om de inte var det, och ogifta inte heller som om de var gifta.

    Så har alla kristna kyrkor lärt, intill våra dagar, på något enstaka undantag när.

    Till Anders: Jag är inte riktigt säker på att jag uppfattar dig rätt, men blir din logik din att jag inte kan skriva om en stor nyhet som kablas ut? När jag skriver om homosexualiteten och kyrkan, borde jag då skriva om tsunami? Eller vad menar du? Var brister logiken?

    Hur ska jag förstå satsen "jag har inget emot homosexuella men logiken haltar i föregående inlägg"?

    Jag hade inte tänkt skriva om Evas person. Så mycket kan jag säga - och det hör egentligen inte hit, dvs det var inte det jag skrev om - att när jag ser hennes bild, så ser hon trevlig ut, och ger ett spontant intryck av en vänlig människa. Jag tror helt säkert att hon inte är vald på grund av sexuell identitet.

    Jag har också mycket lätt för att tro att hon har goda och starka kvalifikationer för ett sådant ledaruppdrag.

    Vi ser säkert olika på kvinnligt episkopat. Men det skrev jag ingenting om.

    Men oberoende av vilken syn man har i den frågan, så är hennes utlevda homosexualitet en överskriden gräns, nota bene sedd ur kyrkans synvinkel.

    Det handlar inte om vad en människa har gjort, utan vad hon (=alla människor) gör.

    Hon är demokratiskt vald - jag ifrågasätter ingenting där (har ingenting med det att skaffa heller eftersom jag inte tillhör Stockholms stift). Hon har säkert goda gåvor och är en person som folk tycker om - annars skulle hon inte ha blivit vald, i hård konkurrens dessutom, som du påpekar.

    Allt detta förstår jag.

    Men en helt annan problematik kvarstår. En mycket stor sådan - sedd ur den klassiska kristendomens synvinkel.

    mvh Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, maj 27, 2009 1:00:00 em  

  • Med "föregående inlägg" avsåg jag Monas kommentar...

    Av Anonymous anders, Klockan onsdag, maj 27, 2009 1:44:00 em  

  • Här är nyheten, sådan mtv publicerade den igår:

    Ruotsiin maailman ensimmäinen avoimesti lesbo piispa26.05.2009 18:24

    Ruotsissa on valittu piispaksi maailman ensimmäinen avoimesti lesboksi julistautunut henkilö.

    Eva Brunne, joka on aiemmin toiminut muun muassa Sundbybergin ja Flemingsbergin seurakuntien kirkkoherrana, sai Tukholman hiippakunnan piispan vaalissa 413 ääntä, kun vastaehdokkaana ollut Hans Ulfvebrand sai 365 ääntä. Asiasta kertoo ruotsalainen XQ-sivusto.

    Brunne elää rekisteröidyssä parisuhteessa pappi Gunilla Lindénin kanssa. Parilla on kolmevuotias poika.

    Brunne vihittiin papiksi 1978 Lundin hiippakunnassa.

    (MTV3)

    I nyheten sägs alltså att biskopens namn är Eva Brunne och att hon är den första öppet lesbiska biskops som valts i världen. Vidare står det namnet på den präst hon lever samman med i ett registrerat partnerskap och att paret har en treårig son.

    Det var alltså denna nyhet, som enligt min uppfattning tydligt noterar det "extraordinära" i att en öppet lesbisk person som lever i ett partnerskapsförhållande, kan väljas till biskop i Sverige.

    De som kan finska kan jämföra situationen i Svenska kyrkan med förhållandena inom den finska Ortodoxa kyrkan - se t.ex. på Kotimaas hemsida hur det ortodoxabiskopsmötet motiverar sin avstängning av fader Mitro Repo, som har ställt upp i EU-valet som obunden kandidat på SDP:S listor.

    Där möter vi en kyrka som vet vad den vill, och som håller fast vid allmännelig kristen och kyrklig linjedragning.

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, maj 27, 2009 1:52:00 em  

  • OK Anders, jag anade det sedan, bekalagar mitt missförstånd! Förlåt om jag sårade dig! När det stod "föregående inlägg" tänkte jag inte på "kommentar", vilket ordet föregående borde ha lett mig till!

    Pax et bonum!

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, maj 27, 2009 1:55:00 em  

  • Blev inte sårad, "inlägg" kunde missförstås.

    Av Anonymous anders, Klockan onsdag, maj 27, 2009 1:57:00 em  

  • Tilläggas kan Brunne inte tror på bibeln heller.

    Brunnes replik till Metro på frågan om jungfrufödseln:
    "Alltså, jag tror på Gud, men jag tror inte på enskildheter på det sättet. För mig har Gud gjort det stora undret. Det är inte rimligt att man lyfter upp jungfrufödseln så mycket. För då gör man Maria till mindre kvinna än hon var. Poängen är att Jesus föddes, hur det gick till kommer vi aldrig att få veta."


    //Anna-Mari Korin

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, maj 27, 2009 6:56:00 em  

  • Guds frid alla.
    Alla som lite har studerat historia vet ju att i alla länder och i kristna länder fanns och finns något slag av rättskipning när det gäller gärningar som är "brottsliga" enligt Guds Lag och enligt "den naturliga lagen" som är nedlagd i varje väsen men som tydligen kan förmörkas och förföras bort från den ursprungliga andemeningen.(Genom syndens förförande verkan! Därför skall vi söka Nåd för ingen är väl omedveten om Vad Jesus sade om Domen.DEtta är Domen att Ljuset har kommit i världen men att människorna älskade mörkret mera än ljuset för att deras gärningar var onda. Det som sker nu i Kyrkorna är så fasansfullt att det bara kan benämnas "steget före öppen antikristendom" i Norden. Herre tack för dina moteldar och varma ljus. Låt oss förbli i Din kärleks Nåd och Sanning vi fattiga syndiga kristna av idag.
    Arndt som levde på 1600-talet levde fortfarande i ett land där man t ex genom äktenskapsbrott stötte myndigheternas svärd i sig om man blev tagen fast med sitt brott. Ännu 1734 års Lag för Sverige-Finland hade straffsatser gällande sedligheten även om de kanske sällan tillämpades. Reminiscenserna av dessa Lagar för mänsklighetens sedlighet Givna av Gud åt de kristna folken genom Skriften och genom den naturliga lagen nedlagd i människors hjärtan och samhällen har man framförallt efter andra världskriget strävat till att utrota ur hjärta och sinne på gemene man kvinna och barn. De bedrövliga följderna kallas livet på jorden som det ser ut idag. Jag säger: Gränsen är dragen och given, den som inte förblir Guds Ord, Lag och Förlåtelses budskap lydig, till dem talar domen redan nu genom skriften.(Bibeln elller den Heliga Skrift) Herre väck oss och led oss på den rätta vägen i Ande och Sanning! Bekännelseskrifternas Luther sade att på grund av mänsklighetens tilltagande svaghet så kommer församlingsordningen att mildras och det har vi ju alla som fått nåd att lite göra inblickar i olika historiska skeenden sett. Och det är bra så att alla kan få smaka barmhärtighet men farligt när det har gått så här långt. Det började ju med redan synen på masturbation och Vi vet ju redan vilken minoritet som lobbar i Holland. Men som sagt ALL SLAGS SYND Som Gud Nämner ÄR SYND OCH MÅSTE I NÅD OCH SANNING FÖRDRIVAS ELLER FÖRLÅTAS.Amen. mvj Ulrik Fagerholm.

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, maj 27, 2009 8:21:00 em  

  • Hej Henrik!
    Tack för en bra och läsvärd bloggpost. Jag har tagit mig friheten att länka till den från min blogg.

    Gud välsigne dig!

    /Mikael

    Av Blogger Mikael Nilsson, Klockan torsdag, maj 28, 2009 12:45:00 fm  

  • Ditt inlägg lämnar många frågor öppna.
    Visst finns det människor, många, som hör att klockan ringer, som du uttrycker det.
    Men vad ska de göra av ringsignalen? Är det en dörrklocka eller en väckarklocka? Eller en själaringning?

    Någonstans måste gränsen dras, säger du.
    Och många håller med dig. Men frågan blir då, om vi nu säger att här måste gränsen dras, vad innebär denna dragna gräns så där i praktiken?
    (Sen frågar säkert några också varför gränsen ska dras först här, varför inte tidigare?)

    Hur kan en kristen kyrka förkunna syndernas förlåtelse, om den inte baserar sina ställningstaganden på bibelord? frågar du också.
    Den fråga som då också måste ställas är huruvida den förlåtelse som förkunnas av en kyrka som kastat Ordet överbord verkligen är Guds förlåtelse?
    Jag menar, om man välsignar det Gud förbjuder och delar ut förlåtelse utan att nämna omvändelse, då är vi väl överens om att i det första fallet ingen Guds välsignelse ges, oavsett vad människan uttalar, men hur blir det i det senare fallet?
    Och vad ska man dra för slutsatser av detta?

    Den sista meningen i ditt inlägg förstår jag som att du håller före att omvändelsen alltid hör samman med välsignelsen...och bra så!

    Ingmar Rönn

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, maj 29, 2009 11:44:00 em  

  • Hej!

    Kan du precisera och säga vilka frågor som du tycker att jag lämnar öppna?

    Vet inte riktigt vad Du menar denna gång, broder. Om du menar att jag lämnar eller att för dig är många frågor öppna eller vad...

    mvh Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan lördag, maj 30, 2009 12:12:00 fm  

  • Tack, Mikael för din vänliga hälsning!

    Gud välsigne dig!

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan lördag, maj 30, 2009 12:40:00 fm  

  • Aj då! Vet inte riktigt hur jag ska få det här mer preciserat.

    Kanske så här: Frågorna är väl inte så öppna för mig - därmed inte sagt att jag har kommit fram till hundraprocentigt rätta svar.

    Jag tror att "ringsignalen" är en väckarklocka, och om inte de troende vaknar och agerar är risken stor att den övergår till själaringning.
    Frågan jag inte ser något egentligt svar på i din text är hur de som vaknar ska agera?

    Gränsen har överskridits så många gånger redan, att det är litet svårt att längre förklara på ett trovärdigt sätt varför gränsen ska dras just vid en praktiserande lesbisk kvinnlig biskop.
    Men låt gå för att de troende inom evluth skulle sätta ner foten och säga: "Om något liknande skulle hända här i Finland, då är den sista gränsen överskriden!"
    Vad blir då den praktiska konsekvensen av detta?
    Inget svar på den frågan heller, vad jag kan se.

    Sen har vi då den väldiga frågan om den syndernas förlåtelse, som kyrkan förkunnar.
    För egen del har jag dragit den slutsatsen att en kyrka, som har förkastat Guds ord och godtar och i vissa fall rentav välsignar sådant som Gud har förbjudit - ta t ex det vedertagna otyget med kyrklig vigsel för män som överger fru och barn för att de har hittat något yngre och vackrare som de hellre vill tillbringa nätterna med - inte kan anses vara pålitlig när den förkunnar syndernas förlåtelse åt sina medlemmar.
    Vad blir den praktiska konsekvensen av detta?
    Själv skulle jag önska att det sades rakt ut från biskopsstol och predikstolar, att Gud aldrig kommer att välsigna synd, och att ingen förlåtelse ges åt andra än "den som sig bättrar och tror", och om inte den predikan duger, då duger inte Jesus heller.

    Detta därför att bättring och omvändelse kopplas samman med förlåtelsen i Skriften.

    Som förlåtelsen idag förkunnas blir det fråga om rena bedrägeriet, och ser man ett sådant, då antingen avslöjar man det eller är delaktig i det.

    Den kristna kyrkan har inget viktigare budskap än det om syndernas förlåtelse, och villkoret för den.
    I fråga om den saken har gränsen överskridits för så länge sedan att man tycks ha glömt att den finns.
    Jag skulle gärna vilja att väckarklockan ringde ifråga om välsignelse och godkännande av diverse sexuella synder, men ännu hellre ville jag att den ringde ifråga om det här!
    För här finns grundorsaken till den utförsbacke som du inte kan tro att det faktiskt kanas så snabbt i.

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan lördag, maj 30, 2009 10:03:00 fm  

  • Hej Ingmar!

    Jag vet inte riktigt var jag skall börja, jag tycker nämligen att du öppnar en "onödig front".

    För det första har jag ju ingenstans sagt att gränsen skall gå först vid öppet lesbiska kvinnliga biskopar! Jag frågade endast: finns det ingenting som får kyrkfolket och prästerna att vakna och förstå att detta inte är kristendom? Så alltså.

    För det andra så menar jag att det som är klart är att en kristen skall tro på Jesus och följa Honom. Detta är ju naturligtvis punkt 1 i vår tro, även om det kom (kronologiskt) som punkt 2 här.

    Men vad detta innebär i praktiken är inte lika lätt. Jag är försiktig att säga att den enda konsekvensen blir att gå ut ur kyrkan. För i så fall kommer frågan "vart då?" Sen anser jag också att om den dagen kommer, så skall herdarna och hjorden gå tillsammans, inte bara så att herdarna sticker, och lämnar hjorden i sticket...

    Om jag förkunnar Guds Ord, om jag försöker så tydligt jag kan lära det som Bibeln säger, har det någon avgörande betydelse var jag säger det? Är sanningen beroende av om jag säger det i Filadelfia i Helsingfors bland vännerna där, eller säger det i Lutherstiftelsens gudstjänstgemenskap någonstans, i Andreaskyrkan eller i Petrus församling??
    Har jag ansvar för om de i Ivalo eller Pyttis lär något annat???

    Jag tycker att det viktigaste är att vi har frihet att förkunna Guds Ord oavkortat.

    Några av Er bröder, som (ur min synpunkt sett) tyvärr har tagit steget ut (kyrkan skulle behöva sådana som ni) har nu valt att öppna något slags front (artig för all del) mot sådana av oss som stannar kvar. VARFÖR? Är inte evangeliet det viktiga?

    Och sen ännu: min kommentar gällde nyheten att Stockholm valt åt sig en öppet lesbisk, kvinnlig biskop. Måste jag då ta med hela ecklesiologin, framtiden för kyrkan, förhållandet till bröder och systrar i andra kyrkor, linjedragningar osv??
    Det kan du väl inte mena?

    Ni upplever kanske en besvikelse över att folket inte följt er ut ur kyrkan, och vi upplever (med er) en enorm besvikelse över den förnekelseteologi som finns inom våra nordiska folkkyrkor, men vi har en platform för evangeliet som än så länge åtminstone är viktig.

    Om du läser mina inlägg, så vet du nog var jag står i både den ena frågan och den andra! Också att "än räckes Guds frälsning, tillden som sig ångrar och tror."Jag har skrivit till Dig, broder Ingmar, men som Du nog förstår kanske mera ett brev till dig som skall läsas av andra...

    Låt oss förkunna Guds Ord i tid och otid! Låt oss bygga Guds rike, eller rättare sagt be Gud om nåd att få vara med där Han bygger sitt rike!

    Är det inte ur den synpunkten viktigt att detta sker i så många sammanhang som möjligt?

    Och ännu en fråga, till begrundan bara:
    om landet ockuperas av främmande makt, skall vi då lämna landet, sticka iväg och söka ett nytt hemland? Eller?Jag vill välsigna alla som verkar i vår kyrka för att bygga Kristi kyrka! Jag vill också välsigna alla andra kristna grupper och kyrkor och sammanhang där samma målsättning finns!

    mvh
    din broder

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan lördag, maj 30, 2009 10:51:00 fm  

  • Tack för ett ärligt och utförligt svar!
    Jag ska försöka svara på samma sätt från min sida.

    Först av allt kan jag väl öppet konstatera att den lutherska kyrkan lämnade mig långt innan jag lämnade kyrkan. På vad vis detta skulle vittna om att den "behöver" mig vet jag inte.
    Under tiden efter millennieslkifte sjönk andelen predikokallelser jag fick från lutherskt håll stadigt, medan andelen frikyrka steg.
    2006 var andelen 91% frikyrka och 9% kyrka. Småningom upplevde jag tydlig kallelse att ta steget dit där mitt arbete och de som ville ha med mig att göra redan fanns.

    Inte heller känner jag någon besvikelse över att andra valt att stanna kvar i kyrkan. Jag bildade ju inget nytt, jag anslöt mig till en befintlig frikyrkoförsamling, och drar nu mitt strå till stacken där.
    Jag har inte utövat påtryckning eller övertalning mot någon för att få dem att byta samfund.

    Inte heller var detta min avsikt med mina kommentarer här på tråden.
    Vad jag mer tänkte på var att det är många som önskar och väntar att de inomkyrkliga väckelserörelserna, typ SLEF, SLEY, Luthersäätiö, Kansanlähetys, skulle höja sin profil och bli ett tydligare alternativ till det som pågår inom den officiella kyrkan. Signalen till detta bör då rimligtvis komma från de herdar och lärare som är kända och erkända i de sammanhangen.

    Vad jag känner är en oro för vad som händer med alla dem som finns kvar inom ELFK, och som nu dras med en bit i taget i det allmänna avfallet. Avståndet mellan de motsträviga och dem som går i spetsen för utförsåkningen är ofta konstant, och vad detta innebär på litet sikt krävs det ingen större profetgåva för att inse.

    Och varför bryr jag mig? Jag kan bara helt enkelt inte låta bli. Mina syskon inom ELFK är inte mina syskon i mindre grad än mina bröder och systrar i pingstväckelsen...

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, maj 31, 2009 12:20:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida