Henriks kommentarer

03 juni 2009

"Ur er egen krets"

Den som läser Nya testamentet märker snart hur ofta det varnas för falska profeter, villolärare osv. Det är en varning som man sällan hör nuförtiden.

Ibland har jag funderat på detta: tänk vilken tur vi har som är födda i en tid och i en kyrka, som inte har några villolärare! Det som man så ofta varnar för i NT, finns nästan inte alls i vår tid. Hur är det möjligt?

Hur känner man igen en villolärare eller en falsk profet?

Knappast är det som i Kalle Anka, där alla uppträder under temat nomen est omen... Bovarna heter t.ex. Herr Skurkén, eller något annat lika avslöjande.

Snarare är det så att vi inte ser eller inte vill se detta. Det kan bero på att vi har fel uppfattning om en falsk profets kännetecken. Vi kanske på något sätt tror att han skall vara extrem, avvikande, eller kanske bara osympatisk i allmänhet.

Men rättare är det sannolikt att säga att en falsk profet är trevlig, social, sansad och allmänbildad. Han gör ju allt för att inte bli upptäckt. Poängen är att han (eller hon) skall väcka förtroende, och verka trovärdig.

Satan själv gör sig lik en ljusets ängel, skriver Paulus (2 Kor. 11:14).
Paulus säger till de äldste i Efesus att han vet att “när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden.”

Bilden är stark. Man undrar hur dessa kan komma in. Paulus svarar:
“Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida.” (Apg. 20:30)

Med andra ord: de behöver inte komma in, de är ibland oss!

Nu skall vi inte dra fel slutsats! Detta skall inte leda till en allmän misstänklighet och till att vi ser snett på alla våra medmänniskor, och i synnerhet medkristna!! Nej.

Snarare skall vi börja med att fråga Herren: Herre, icke är det väl jag?

Men den andra lärdomen är att varken trevlighet, bildning, socialkompetens eller något annat kan avslöja vad som är sant och vad som är falskt. Men det får ju inte – självklart – tolkas tvärtom: att alla trevliga människor är falska profeter, eller att en sann Herrens tjänare måste vara tråkig...

Det handlar inte om människor som har en annan åsikt än jag. Det handlar inte om sådana som förstår Bibeln annorlunda. Detta är inte något kännetecken, för min (eller någon annans) förståelse är inte utgångsläget, inte rättesnöret.

“Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse.” Gal. 1:8. I 2 Kor. 11 talar Paulus om sådana som förkunnar “en annan Jesus”.

Lägg märke till detta: vi själva! Eller en ängel! Paulus hade fått behålla kännetecknet: Herre, icke är det väl jag?
Det är den apostoliska förkunnelsen som är rättesnöret, och i den ingår ju både GT och NT, precis som Jesus lärde sina apostlar. Det handlar om en förkunnelse som ställer Jesus i centrum, om en förståelse av Bibeln som ett vittnesbörd om Kristus (Luk. 24:27, 44). Det är fråga om vad som sägs om frälsningen.

Men det kristna evangeliet är inte bara det förkunnade evangeliet, till kyrkans sanna kännetecken hör också det trodda och mottagna evangeliet. Lära och liv hör samman. Och det hör samman med den församling, som bekänner tron på Kristus.

När vi talar om kristen enhet, särskilt med tanke på Jesu översteprästerliga bön i Joh. 17:21 att de alla må vara ett, fokuserar vi ofta på enheten med samtidens kristna (i samma kyrka och andra kyrkor). Men vi glömmer ofta ett lika viktigt, kanske (ur en synpunkt sett) viktigare perspektiv: enheten med den apostoliska kristenheten, med urkyrkan, med den kyrka som föddes den första pingstdagen.

Nervknuten i den kristna förkunnelsen på Ordets grund då och nu var och är evangeliet om syndernas förlåtelse i Jesu namn och blod.

Den ondes budskap innehåller ingen barmhärtighet, och har ingen lösning på problemen. Han anklagar, men har inget svar, ingen utväg. Den Helige Andes budskap är att Jesus är svaret, hos Honom finns hjälp för alla. Han är både utvägen, och Vägen in (Joh. 14:6).

Jag tror att vi lever i en tid när det är livsviktigt för oss präster att församlingen är vaksam och prövar vad som sägs och lärs (vilket inkluderar det som skrivs på denna blogg).

Och att man gör som de kristna i Berea: “de tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde.” Apg. 17:11.

Henrik

2 kommentarer:

  • Tack, Henrik! Det var verkliga biskopsord, oavsett hur det går i valet. Det är märkligt hur många som tycks tro att villolärare ska se ut som monster (typ Lordi ;o).

    De är naturligtvis lika trevliga som du och jag (minst). Rune W Dahlén presenterade t.o.m. i sin doktorsavhandling om Missionskyrkan (Bibeln som bekännelse och bekymmer) en tes om att de liberala ständigt uppfattats som - och kanske också varit - trevligare än de bekännelsetrogna. Det kan handla om mänsklig synd och brist (säkert!) men också om att det är svårare att ständigt vara "trevlig" om man känner sej förpliktigad att bära fram hela Guds ord (även dess varningar).

    Villolärare kan förstås vara mer eller mindre medvetna och uppriktiga (alldeles som bekännelsetrogna f.ö.!). Somliga försöker inte ens verka bibeltrognare än dom är - John Shelby Spong berättar själv på nätet att han i Norge kallades "ulv i ulvakläder" (träffande anser jag). Men inte ens då reagerar tillräckligt många (i Sveriges kyrka åtminstone, där tvärtom ledande teologer bjudit in honom upprepade gånger under 2000-talet).

    Nåväl. Frågan "inte är det väl jag?" är ju viktig. Liksom bönen i de sista verserna av Psalt. 139.

    Av Blogger Andreas Holmberg, Klockan onsdag, juni 03, 2009 2:44:00 em  

  • Guds frid, det är ju fakta att det i Gamla Testamentet finns ganska många våldsamma saker och uttrycksätt som de första kristna på det etiska planet tillämpade och tolkade symboliskt.Som vi kan se av andaktstraditionen. De första kristna var ju t ex inte alls benägna till att med våld försvara sig. Inte heller bredde man då ut budskapet med våld utan med kärlek och bevisning i Andens kraft.(som du försöker tillsammmans med många andra i vår underliga tidsepok där förändrande av lagar och tider och andemening tycks vara legio)
    Gamla Testamentets våldsamhet skall också vi hysa mot begärelsen i vårt eget hjärta(jag menar på ett andligt-symboliskt plan) men sant är att Barmhärtighetens förlåtelse I Jesu Namn och i kraften av Hans försoningsblod är det som gör oss till rättfärdiggjordna kristna som trots svaghet ibland kan vara glada och kanske förmå göra något gott. mvh Ulrik Fagerholm

    Av Anonymous Anonym, Klockan måndag, juni 08, 2009 10:42:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida