Meningslöst
Efter att jag har påvisat saker som vem som helst kan kontrollera angående programmet Spotlights “fakta”, har Spotlights ansvariga trio ännu mage att säga (Hbl 18.9) att deras fakta håller och att allt är noga kontrollerat, att mina beskyllningar är helt grundlösa osv (man påstod t.ex. att jag hade ljugit).
Nu har jag genom intyg visat att jag talat sanning, men ändå är alla Spotlights fakta helt riktiga och grundligt kontrollerade.
Med sådana personer och sådan argumentation är all diskussion meningslös.
Man har påstått att jag ljög om inskickade handlingar – jag påstod ju att de var insända långt före programmet, medan Spotlight (i programmet)hävdade att en del hade sänts in först samma dag (26.8). Vidare påstod man att när programmet sändes på kvällen 26.8 så var ännu ens inte allt insänt (inte ens det på nytt sända skannade materialet var enligt dem tillräckligt).
Jag har ett intyg på att allt var insänt 13.7, och att det som då kom till PRH var identiskt med det som på nytt sändes, samt att ingenting saknas.
Men det hjälper inte att säga detta. Inte ens fast man har intyg från PRH.
Om det finns någon sanningssökare konstaterar jag att när jag skrev om att handlingarna lämnats in “före Spotlight kom in i bilden” avsåg jag naturligtvis att jag fick förfrågan av PRH i månadsskiftet maj-juni (vilket jag har skrivit om många ggr tidigare), lämnade in svaret UTAN ATT VETA VEM ELLER VAD som förorsakade denna förfrågan. Jag måste av utrymmesskäl komprimera texten till oigenkännlighet. Det var det som jag avsåg. Att det var Spotlight som var orsaken till PRH:s begäran visste Spotlight, men inte jag – då. Försök inte.
Alltså: när den första förfrågan kom fick jag a) veta att vissa kopior av bokslut inte hade sänts in, och b) svarade jag på PRH:s begäran utan att veta vem som stod bakom den. Först under senare hälften av juli tror jag det var, klarnade det vad som var på gång när Pekka Palmgren från Spotlight tog kontakt.
Jag har skrivit ett svar till Hbl, men vet ännu inte om jag sätter in det. Det går inte att skriva kort utan att nya missförstånd uppstår. Men vi får väl se.
Spotlight förvränger också bilden av löneutbetalningen helt felaktigt genom att tala om att MediHelis understödare (!) skall ta ställning till om en lön som ett bolag har utbetalat är skälig. Och jag som trodde att MediHeli skulle ta ställning till om de godkänner en offert, om de tycker den är skälig eller oskälig. Styrelsen har godkänt allt och ansett att vårt erbjudande varit acceptabelt. Initiativet till att vi skulle engagera oss i fortsättningen (efter min anställningstid) kom för övrigt från MediHeli.
Vi har ju haft annan verksamhet också, och alla våra ersättningar från MediHeli var godkända av MediHelis styrelse. Den enda orsaken till att åren 1999-2000 var goda, var att volymen (antalet arbetsuppgifter, beställningar av telemarketingpaket mm) blev så enorm att detta gav ett jättefint resultat åt MediHeli och också ett riktigt bra resultat åt oss.
Men vårt resultat byggde på att mina svärföräldrar jobbade gratis (trots erbjudande om lön) på heltid (!!) och ville hjälpa sin dotter. Också andra i familjen hjälpte till utan ersättning. Skam över alla dem som på detta sätt utsätter också dem för vanära!
Och så hade vi ju alltså som sagt annan verksamhet, försäljning av akutvårdsutrustning mm.
Är det inte ett märkligt sammanträffande att samma koncept (med smutskastning av mig, misstänkliggörande av MediHelis insamlingar, ambulansverksamheten med att hjälpa unga) fanns redan år 2006 just inför biskopsvalet. När det inte kunde publiceras 2006 (jag sade att jag kontaktar en jurist) låg alla dessa viktiga fakta vilande för att nu inför biskopsvalet 2009 aktualiseras igen.
Säger detta inte egentligen allt?
Henrik
Nu har jag genom intyg visat att jag talat sanning, men ändå är alla Spotlights fakta helt riktiga och grundligt kontrollerade.
Med sådana personer och sådan argumentation är all diskussion meningslös.
Man har påstått att jag ljög om inskickade handlingar – jag påstod ju att de var insända långt före programmet, medan Spotlight (i programmet)hävdade att en del hade sänts in först samma dag (26.8). Vidare påstod man att när programmet sändes på kvällen 26.8 så var ännu ens inte allt insänt (inte ens det på nytt sända skannade materialet var enligt dem tillräckligt).
Jag har ett intyg på att allt var insänt 13.7, och att det som då kom till PRH var identiskt med det som på nytt sändes, samt att ingenting saknas.
Men det hjälper inte att säga detta. Inte ens fast man har intyg från PRH.
Om det finns någon sanningssökare konstaterar jag att när jag skrev om att handlingarna lämnats in “före Spotlight kom in i bilden” avsåg jag naturligtvis att jag fick förfrågan av PRH i månadsskiftet maj-juni (vilket jag har skrivit om många ggr tidigare), lämnade in svaret UTAN ATT VETA VEM ELLER VAD som förorsakade denna förfrågan. Jag måste av utrymmesskäl komprimera texten till oigenkännlighet. Det var det som jag avsåg. Att det var Spotlight som var orsaken till PRH:s begäran visste Spotlight, men inte jag – då. Försök inte.
Alltså: när den första förfrågan kom fick jag a) veta att vissa kopior av bokslut inte hade sänts in, och b) svarade jag på PRH:s begäran utan att veta vem som stod bakom den. Först under senare hälften av juli tror jag det var, klarnade det vad som var på gång när Pekka Palmgren från Spotlight tog kontakt.
Jag har skrivit ett svar till Hbl, men vet ännu inte om jag sätter in det. Det går inte att skriva kort utan att nya missförstånd uppstår. Men vi får väl se.
Spotlight förvränger också bilden av löneutbetalningen helt felaktigt genom att tala om att MediHelis understödare (!) skall ta ställning till om en lön som ett bolag har utbetalat är skälig. Och jag som trodde att MediHeli skulle ta ställning till om de godkänner en offert, om de tycker den är skälig eller oskälig. Styrelsen har godkänt allt och ansett att vårt erbjudande varit acceptabelt. Initiativet till att vi skulle engagera oss i fortsättningen (efter min anställningstid) kom för övrigt från MediHeli.
Vi har ju haft annan verksamhet också, och alla våra ersättningar från MediHeli var godkända av MediHelis styrelse. Den enda orsaken till att åren 1999-2000 var goda, var att volymen (antalet arbetsuppgifter, beställningar av telemarketingpaket mm) blev så enorm att detta gav ett jättefint resultat åt MediHeli och också ett riktigt bra resultat åt oss.
Men vårt resultat byggde på att mina svärföräldrar jobbade gratis (trots erbjudande om lön) på heltid (!!) och ville hjälpa sin dotter. Också andra i familjen hjälpte till utan ersättning. Skam över alla dem som på detta sätt utsätter också dem för vanära!
Och så hade vi ju alltså som sagt annan verksamhet, försäljning av akutvårdsutrustning mm.
Är det inte ett märkligt sammanträffande att samma koncept (med smutskastning av mig, misstänkliggörande av MediHelis insamlingar, ambulansverksamheten med att hjälpa unga) fanns redan år 2006 just inför biskopsvalet. När det inte kunde publiceras 2006 (jag sade att jag kontaktar en jurist) låg alla dessa viktiga fakta vilande för att nu inför biskopsvalet 2009 aktualiseras igen.
Säger detta inte egentligen allt?
Henrik
16 kommentarer:
Massmedia i ett nötskal.
Av Anonym, Klockan fredag, september 18, 2009 5:22:00 em
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Av Anonym, Klockan lördag, september 19, 2009 10:59:00 fm
Sluta skriva anonymt, Petter. Jag svarar på anklagelser, också för mina närmastes skull.
Jag tar bort dina inlägg så länge du är anonym.
H
Av Henrik Perret, Klockan lördag, september 19, 2009 11:23:00 fm
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Av Anonym, Klockan söndag, september 20, 2009 12:05:00 em
Jag förstår mig inte på sådana som skäller på andra utan att sätta ut sitt namn, de vet vem jag är men jag inte vem de är. Jag tar konsekvent bort sådant, vill inte ens bemöta dem.
Men elak var du, kanske ville du därför inte skriva vem du är.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan söndag, september 20, 2009 2:28:00 em
En Herrens tjänare skall inte strida, han skall vara vänlig mot alla, kunna undervisa, ha tålamod och med mildhet föra dem till ordningen som säger emot honom. Kanske Gud låter dem omvända sig och komma till insikt om sanningen (2.Tim.2:24-25).
Känner stor respekt för dig Henrik och inte alls värdig att ens skriva dessa rader från bibeln på din blogg. Jag vet "sanningen finns hos dig" och behöver varken bevis eller förklaringar. Jag hoppas att denna strid med människor som varken kan eller vill se sanningen kunde få ett slut. Låt oss i stället fokusera på det som är vår uppgift, att föra ut evangeliet till de förlorade, uppmuntra varandra och undervisa varandra om Jesu kärlek och arbeta för gemenskapen mellan oss kristna.
Högaktningsfullt,
Matias Gädda
Av Anonym, Klockan måndag, september 21, 2009 8:21:00 em
Instämmer.
Jag tycker kanske att det är en skillnad på kritik, som man alltid som kristen får vara beredd på och på tillbakavisande av lögner.
Men man blir lätt litet sönder av sådant här, att se djävulen i ansiktet (menar inte ngn av mina jordiska motståndare).
Men också vänner har varit förvillade och undrat och därför har jag velat på det bestämdaste avvisa. Kanske har jag gjort det på fel sätt. Jag ber ofta att inte bli någon till anstöt.
Men nu har jag ändå blivit det.
Det är lättare att skriva andakter om kampen att möta den hårt mot hårt - det finns kristna som säger ungefär att "det må nu vara hur som helst", "ingen är ofelbar" osv och de är de svåraste.
Dels därför att ingen - allra minst jag - är ofelbar. Dels därför att de tillämpar det fel - att man borde bekänna det man inte gjort.
Jag kan bara hoppas på att Gud upprättar mig, om Han i sin nåd vill. Och att STI:s understöd inte faller, just nu är det dåligt!
Det har varit mycket tungt för mig, och tungt för mina närmaste. För en del vänner har det inte varit lika tungt.
Hoppas allt dock är i Guds händer.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, september 21, 2009 10:03:00 em
Jag minns när jag gick i bibelskola, en lektion som handlade om saligprisningarna.
"Ja, och sen har ju västerlandets kristna gjort ett eget tillägg också" sade läraren. "Saliga äro de lagom kristna, ty de väcker ingen anstöt!"
Ingmar R
Av Anonym, Klockan måndag, september 21, 2009 10:32:00 em
Men du är ju i bibliskt sällskap i alla fall - Jobs vänner ville ju också ha honom att bekänna synder han inte begått!
Ingenting nytt under solen...
För övrigt blev ju Job upprättad när han bad för dessa vänner ... vilka Herren lovade att avstå från att göra något förskräckligt emot, om Job ville ta på sig uppgiften att be för dem...
Ingmar R
Av Anonym, Klockan tisdag, september 22, 2009 10:30:00 fm
Har tänkt på det, tack för påminnelsen. Be gärna för mig, jag är nog ganska sönder av allt, så Gud måste hela mig om det ska bli något mera.
Det är lättare att skriva andaktsböcker om lidande än att drabbas av det själv, parat med lögner och förtal.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, september 22, 2009 10:43:00 fm
Jo, ibland får man ta emot både det ena och det andra för sin övertygelse.
Jag sa en gång - av förekommen anledning - att somliga saligheter kan jag tänka mig att avstå från, som t ex saligheten när människorna smädar och förföljer och sanningslöst säger allt ont om en.
Fast sen undrade jag för mig själv om jag kommit nära nådesföraktets gräns när jag sade så...
det ska väl fortfarande vara nog för lärjungen om det går honom som hans Mästare.
Men, du kommer igen, och du kommer vidare! Guds adress är ju fortfarande densamma! Jes 57:15
Ingmar R
Av Anonym, Klockan tisdag, september 22, 2009 12:58:00 em
Det är direkt hälsovådligt att bekänna sådana synder som man inte begått. Tack och lov för att du förstått det Henrik!
Måtte du och de dina orka tills allting vänder sig till välsignelse!
Många hälsningar till hela familjen,
Regina Kreander
Av Anonym, Klockan tisdag, september 22, 2009 6:17:00 em
Instämmer helt i Reginas ord!
Av Anonym, Klockan onsdag, september 23, 2009 1:54:00 em
Instämmer med Regina!
H. Kerstin Lindén
Av Anonym, Klockan onsdag, september 23, 2009 1:55:00 em
Bästa Henrik!
Även om ingen kan vara så att alla gillar en, så tror jag nog inte att det är din person som väcker anstöt. Tvärtom. Men när åsikterna väcker anstöt är det så lätt att låta det gå ut över personen också. I dessa dagar tänker man också på vad biskop Gärtner blev utsatt för.
Förföljelse börjar ofta med att svartmåla moralen hos den/de som skall förföljas. På så sätt kan man få allmänhetens godkännande för trakasserierna. "Det är bara rätt åt dem, när de är sådana.." Jag är rädd att detta är bara början.
Jag förstår att det tyngsta kanske är att bli misstänkt även av vänner.
Hur någon vän kan ryckas med i drevet är dock mera än jag kan förstå. Om inte förtroendet annars räcker till (vilket det borde!) så borde väl åtminstone dina utförliga redogörelser göra det.
Håkan Salo
Av Unknown, Klockan torsdag, september 24, 2009 5:14:00 em
Tack för vänliga kommentarer!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, september 24, 2009 5:23:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida