Vägkyrka eller regelvärk?
Jag satt för en tid sedan i en diskussion med tre teologie studerande. De skulle intervjua mig, det var en arbetsuppgift (ingår i studierna) för dem.
De frågade hur jag blev präst, hur jag fick min första prästtjänst, vad jag hade nytta av från studietiden osv.
Det slog mig att jag var mycket priviligerad. Jag hade sådana som väntade på mig, till min första prästtjänst. Jag minns diskussionerna med John Vikström, som då var biskop i Borgå och som prästvigde mig. Vi hade olika syn på mycket, men han var vänlig mot mig och mycket inklusiv.
Jag minns hur prästkragen och elvan kändes hård och ovan, hur en av assessorerna rättade till bältet (“albatrossen”) och visade “hur man skall knyta den”. Jag minns hur vi fem ordinander gick i processionen, när jag delade ut nattvarden, och att biskopinnan var en av dem som jag fick dela Herrens heliga nattvard åt, första gången.
Jag kommer ihåg hur jag hemma – efter högtidligheterna i Borgå – böjde knä på golvet i mitt föräldrahem och hur min far och min morfar på min begäran välsignade mitt liv som präst.
Och så tänkte jag på dessa studerande, i september 2009.
Jag frågade dem, vad de har för planer för framtiden.
Den första, en manlig studerande, svarade att han läser sig till teol.kand., “sen lämnar jag teologin, för jag har ingen framtid som präst eller teolog inom kyrkan”, sade han. “Jag börjar studera akutvård i stället. Sen kanske jag söker mig till Luther-stiftelsen.”
Den andra, en kvinnlig studerande, sade att hon inte har en aning om vad hon skall göra sen. Att bli lärare är en möjlighet, kanske, men hon visste inte om det var det som hon skulle vilja göra. “Jag har inte en aning om vad jag skall göra”, sade hon.
Studerande nr 3, en man, sade att han redan har valt en sådan inriktning i studierna att han inte siktar på att bli prästvigd. “Det kan jag inte med min övertygelse”, sade han. “Jag har en socionomexamen i bakgrunden, så det är alltid något att falla tillbaka på. Jag vet inte om någon av väckelserörelserna vill anställa mig.”
Detta är egentligen fruktansvärt!
Motiverade teologie studerande, med kallelse från Gud, som kyrkan inte vill ha, därför att de har fel åsikt i en fråga som man kallar “ordningsfråga”.
Jag tror att vi nu är i en ny situation, en situation som redan i praktiken funnits, men som genom riksdagens justitieombudsmans beslut har fått mera legitimitet (vilket jag anser att den inte haft tidigare). Dörrar har nu definitivt stängts. Detta skall församlingarna veta. Vi får inte längre präster från väckelserörelserna, om de inte lovar att acceptera “den nya ordningen”.
Jag låter folk ha den uppfattning de har, det finns många större frågor.
Men jag tror att vi måste göra något åt situationen nu. Jag fortsätter (också om jag blir hes) att säga att jag tror att vi måste låta ämbetsfrågan “tonas ner” så att både manliga och kvinnliga präster kan få arbeta i en situation när kyrkan behöver alla som är intresserade och motiverade att bygga Kristi kyrka.
Det betyder säkert inte att jag tycker att det är teologiskt legio vad man tänker. Men jag väntar också och ser vad som HERREN visar och välsignar. Jag vill, så mycket som jag kan, överlämna frågan åt Herren och be Honom visa på vägar vidare.
Men i denna situation återstår för oss i ledet, präster och lekmän, att börja se på andra lösningar. Om någon vill diskutera seriöst, kan man alltid göra det.
Jag tror kyrkan kunde bli en vägkyrka, en kyrka som visar på den väg som Paulus talar om i övergången från 1 Kor. 12 till 13. Man kan söka sanningen genom att arbeta och verka enligt sin övertygelse, och visa respekt för dem som har en annan övertygelse, i stället för att förorsaka regelvärk. Även om jag tror att ämbetsfrågan i många avseenden är en bibelfråga, så tycker jag att den är en svårare fråga än t.ex. frågan om välsignelse av samkönade par. Också den frågan är svår, inte att veta vad Bibeln lär, men att kunna säga det så att ingen känner sig bortstött från nådens gemenskap.
I ingen händelse tycker jag att någondera frågan skall vara fokus i en prästs eller i en kyrkas arbete. Inte är det manliga eller kvinnliga präster vi skall predika. Vi läser Guds Ord, försöker förstå det och lära det som Ordet säger. Och vi ber om ljus över förståelsen, så att den skall växa.
Nu måste vi inse att det inte finns alternativ i dagens läge än att se på alla alternativ, inklusive andra alternativ än att sitta och sucka. Kalla dem plan B, plan A eller Ö eller vad som helst. Nu är vi där, för alla biskopar, nuvarande och blivande har signalerat detta helt entydigt.
Detta är det svåraste i mitt nuvarande arbete: att inte kunna vara en vägvisare i studiernas slutskede. Och minnas hur fint det var att få börja i en kyrka, som – ja visst – var pluralistisk, men som kallade oss alla till bygget.
Jag tillhör dem som vill välsigna alla som vill bygga Kristi kyrka, inklusive Luther-stiftelsen m.fl. Men inte ens Luther-stiftelsen kan i längden ge arbete åt alla de goda teologer som väntar på att behövas.
Är situationen inte värd en allvarlig funderare? Genom hela kyrkan, från kyrkfolket till biskoparna och prästerna? Borde vi inte gå tillbaka, om inte till tiden före 1986, så som kompromiss åtminstone till beslutet och till klämmen – för bara tillsammans kan de förena vad som ännu kan förenas.
Nu handlar det om kyrkans framtid. På allvar.
Det handlar inte om oss, som har gett hela vårt liv i kyrkans tjänst och kanske blir utestängda på slutrakan. Det handlar om de unga, om dem som överväger att börja studera teologi, men som inte gör det därför att de inte har någon framtid som teologer. Att alla inte tänker så, vet jag. Men jag vet också att det just bland de unga finns sådana som söker helt andra lösningar därför att kyrkan inte “behöver dem”.
Jag vill också mycket starkt understryka att prästerna och lekmännen måste finna varandra på ett helt nytt sätt, dela ledarskapet och ansvaret. Man måste inte bli präst för att kunna verka i Guds rike! Det handlar säker inte bara om präster och prästvigningar! Detta har jag skrivt om många gånger.
Men nu skulle också alla sådana teologer behövas som tror på Jesus Kristus och som vill förkunna evangeliet. Har vi råd att säga “nej tack”, eller kanske t.o.m. bara “nej”? Jag talar inte för bråk eller gräl! Jag talar för möjligheter.
Min mardröm, som jag redan sett, är att man inte ens längre vill komma till kyrkan och börja arbeta där! Om de som inte tror lämnar kyrkan, är det en stor förlust! Varje människa är viktig, var och en är inbjuden! Men om de som tror lämnar kyrkan, är det katastrof!
Från vem är det bort om vi skulle bli en vägkyrka, en kyrka som vill visa på Vägen - Jesus?
Henrik
De frågade hur jag blev präst, hur jag fick min första prästtjänst, vad jag hade nytta av från studietiden osv.
Det slog mig att jag var mycket priviligerad. Jag hade sådana som väntade på mig, till min första prästtjänst. Jag minns diskussionerna med John Vikström, som då var biskop i Borgå och som prästvigde mig. Vi hade olika syn på mycket, men han var vänlig mot mig och mycket inklusiv.
Jag minns hur prästkragen och elvan kändes hård och ovan, hur en av assessorerna rättade till bältet (“albatrossen”) och visade “hur man skall knyta den”. Jag minns hur vi fem ordinander gick i processionen, när jag delade ut nattvarden, och att biskopinnan var en av dem som jag fick dela Herrens heliga nattvard åt, första gången.
Jag kommer ihåg hur jag hemma – efter högtidligheterna i Borgå – böjde knä på golvet i mitt föräldrahem och hur min far och min morfar på min begäran välsignade mitt liv som präst.
Och så tänkte jag på dessa studerande, i september 2009.
Jag frågade dem, vad de har för planer för framtiden.
Den första, en manlig studerande, svarade att han läser sig till teol.kand., “sen lämnar jag teologin, för jag har ingen framtid som präst eller teolog inom kyrkan”, sade han. “Jag börjar studera akutvård i stället. Sen kanske jag söker mig till Luther-stiftelsen.”
Den andra, en kvinnlig studerande, sade att hon inte har en aning om vad hon skall göra sen. Att bli lärare är en möjlighet, kanske, men hon visste inte om det var det som hon skulle vilja göra. “Jag har inte en aning om vad jag skall göra”, sade hon.
Studerande nr 3, en man, sade att han redan har valt en sådan inriktning i studierna att han inte siktar på att bli prästvigd. “Det kan jag inte med min övertygelse”, sade han. “Jag har en socionomexamen i bakgrunden, så det är alltid något att falla tillbaka på. Jag vet inte om någon av väckelserörelserna vill anställa mig.”
Detta är egentligen fruktansvärt!
Motiverade teologie studerande, med kallelse från Gud, som kyrkan inte vill ha, därför att de har fel åsikt i en fråga som man kallar “ordningsfråga”.
Jag tror att vi nu är i en ny situation, en situation som redan i praktiken funnits, men som genom riksdagens justitieombudsmans beslut har fått mera legitimitet (vilket jag anser att den inte haft tidigare). Dörrar har nu definitivt stängts. Detta skall församlingarna veta. Vi får inte längre präster från väckelserörelserna, om de inte lovar att acceptera “den nya ordningen”.
Jag låter folk ha den uppfattning de har, det finns många större frågor.
Men jag tror att vi måste göra något åt situationen nu. Jag fortsätter (också om jag blir hes) att säga att jag tror att vi måste låta ämbetsfrågan “tonas ner” så att både manliga och kvinnliga präster kan få arbeta i en situation när kyrkan behöver alla som är intresserade och motiverade att bygga Kristi kyrka.
Det betyder säkert inte att jag tycker att det är teologiskt legio vad man tänker. Men jag väntar också och ser vad som HERREN visar och välsignar. Jag vill, så mycket som jag kan, överlämna frågan åt Herren och be Honom visa på vägar vidare.
Men i denna situation återstår för oss i ledet, präster och lekmän, att börja se på andra lösningar. Om någon vill diskutera seriöst, kan man alltid göra det.
Jag tror kyrkan kunde bli en vägkyrka, en kyrka som visar på den väg som Paulus talar om i övergången från 1 Kor. 12 till 13. Man kan söka sanningen genom att arbeta och verka enligt sin övertygelse, och visa respekt för dem som har en annan övertygelse, i stället för att förorsaka regelvärk. Även om jag tror att ämbetsfrågan i många avseenden är en bibelfråga, så tycker jag att den är en svårare fråga än t.ex. frågan om välsignelse av samkönade par. Också den frågan är svår, inte att veta vad Bibeln lär, men att kunna säga det så att ingen känner sig bortstött från nådens gemenskap.
I ingen händelse tycker jag att någondera frågan skall vara fokus i en prästs eller i en kyrkas arbete. Inte är det manliga eller kvinnliga präster vi skall predika. Vi läser Guds Ord, försöker förstå det och lära det som Ordet säger. Och vi ber om ljus över förståelsen, så att den skall växa.
Nu måste vi inse att det inte finns alternativ i dagens läge än att se på alla alternativ, inklusive andra alternativ än att sitta och sucka. Kalla dem plan B, plan A eller Ö eller vad som helst. Nu är vi där, för alla biskopar, nuvarande och blivande har signalerat detta helt entydigt.
Detta är det svåraste i mitt nuvarande arbete: att inte kunna vara en vägvisare i studiernas slutskede. Och minnas hur fint det var att få börja i en kyrka, som – ja visst – var pluralistisk, men som kallade oss alla till bygget.
Jag tillhör dem som vill välsigna alla som vill bygga Kristi kyrka, inklusive Luther-stiftelsen m.fl. Men inte ens Luther-stiftelsen kan i längden ge arbete åt alla de goda teologer som väntar på att behövas.
Är situationen inte värd en allvarlig funderare? Genom hela kyrkan, från kyrkfolket till biskoparna och prästerna? Borde vi inte gå tillbaka, om inte till tiden före 1986, så som kompromiss åtminstone till beslutet och till klämmen – för bara tillsammans kan de förena vad som ännu kan förenas.
Nu handlar det om kyrkans framtid. På allvar.
Det handlar inte om oss, som har gett hela vårt liv i kyrkans tjänst och kanske blir utestängda på slutrakan. Det handlar om de unga, om dem som överväger att börja studera teologi, men som inte gör det därför att de inte har någon framtid som teologer. Att alla inte tänker så, vet jag. Men jag vet också att det just bland de unga finns sådana som söker helt andra lösningar därför att kyrkan inte “behöver dem”.
Jag vill också mycket starkt understryka att prästerna och lekmännen måste finna varandra på ett helt nytt sätt, dela ledarskapet och ansvaret. Man måste inte bli präst för att kunna verka i Guds rike! Det handlar säker inte bara om präster och prästvigningar! Detta har jag skrivt om många gånger.
Men nu skulle också alla sådana teologer behövas som tror på Jesus Kristus och som vill förkunna evangeliet. Har vi råd att säga “nej tack”, eller kanske t.o.m. bara “nej”? Jag talar inte för bråk eller gräl! Jag talar för möjligheter.
Min mardröm, som jag redan sett, är att man inte ens längre vill komma till kyrkan och börja arbeta där! Om de som inte tror lämnar kyrkan, är det en stor förlust! Varje människa är viktig, var och en är inbjuden! Men om de som tror lämnar kyrkan, är det katastrof!
Från vem är det bort om vi skulle bli en vägkyrka, en kyrka som vill visa på Vägen - Jesus?
Henrik
7 kommentarer:
Jag hör till de (som en gång varit) unga som har tvingats ”söka andra lösningar”. Jag har för mig att jag var en av de första som fick höra att jag inte kan få prästvigning – när jag började studera var dörren ännu öppen, men i något skede ändrade detta sig. Visst var det jobbigt (väldigt jobbigt!) att få veta att kyrkan inte behöver sådana som jag, men samtidigt var det också lite befriande! (Riktningen har ju nog varit utstakad en längre tid...) Men trots detta vill jag nog påstå att jag aldrig har ångrat att jag studerat teologi. För det är precis som du skriver: Man behöver inte vara präst för att kunna verka i Guds rike! Ska man verka i kyrkan som teolog – då behövs det kanske, men det finns ju andra möjligheter... Så du som kommer i kontakt med många teologiestuderande, och säkert också blivande teologiestuderande: Uppmuntra dem att studera! För teologisk kunskap behövs alltid. Men samtidigt behöver alla som börjar studera veta hur det ligger till med prästvigningsstoppet så att detta inte kommer som en chock sedan när de inte kan bli präster.
För mitt vidkommande är dock tyvärr din mardröm redan verklighet. Jag vet att man aldrig ska säga aldrig, men i dagens läge måste jag nog säga att jag inte kan se vad som skulle kunna få mig att jobba – eller ens på allvar engagera mig – i kyrkan så som den ser ut just nu. Men det finns ju nog möjligheter ändå, och arbetet tar inte slut i första taget!
Kristian Nyman
Av Anonym, Klockan lördag, oktober 03, 2009 8:54:00 em
Tack för detta. Gripande, och djupt tragiska ord!
Men du är definitivt en av dem som behövs i vår kyrka, så länge det finns människor som behöver höra Guds Ord!
Så predika Ordet, träd upp i tid och otid...!
Jag har brukat säga och tänka: de skall inte lämna kyrkan som delar och bekänner hennes tro. De ska lämna kyrkan som inte bekänner tron.
Detta sagt i ljuset av att vara herde, inte i betydelsen att jag vill driva ut dem som inte har funnit tron.
Men vi står nog nu inför viktiga tider. Guds rike består, men det är inte lika säkert med en orubbad framtid för Finlands ev.luth.
Tyvärr blir de allt flera, som säger att de har väntat tillräckligt länge. Och det är en allvarlig fråga, en mycket allvarlig: att troende människor tappar lusten att verka inom kyrkan!
Men teologer behövs, och präster! Och troende lekmän.
Jag tror bara att tiden nu är inne att verkligen be och samtala om vägar vidare. Och att verkligen be om att vi inte skall gå egna vägar, utan få vara i Guds tjänst, på Herrens vägar!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, oktober 03, 2009 9:11:00 em
Ja, hur är det nu? Är det så att troende människor tappar lusten att verka inom kyrkan, eller är det så att troende människor tappar lusten att vänta i det oändliga på att de ska få verka inom kyrkan?
Kanske det är både-och...
Sen undrar jag ju hur det riktigt i praktiken är med kyrkans tro kontra t ex broder Kristians tro.
Det förefaller mig som om han inte i alla stycken delar och bekänner den "tro" som kyrkan i dagsläget står för.
Slutligen måste jag konstatera att kyrkan uppenbarligen anser sig vara rik, mycket rik! Har man råd att utestänga sådana tillgångar som en Kristian Nyman, och många av hans olycksbröder skulle vara för kyrkan, då anser man helt klart att man är rik, ja, man har vunnit rikedomar och behöver ingenting!
Sen får ju var och en fundera på vilken församling den beskrivningen passar in på.
Ingmar R
Av Anonym, Klockan söndag, oktober 04, 2009 10:39:00 em
Bra fråga, Ingmar! Tyvärr tror jag att det gäller både sidorna, många - kanske också du - har haft en kärlek till vår kyrka, men blivit så besviken gång på gång att man inte längre orkar.
Frågan är om situationen skulle förändras om man fick verka fritt.
I ingen händelse är dessa frågor lösryckta, det är en kyrka som håller fast vid Ordet, som lever i Jesu kristi efterföljelse som väcker högaktning.
Om saltet mister sin sälta...
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan söndag, oktober 04, 2009 11:14:00 em
"Kanske också du" får nog strykas, Henrik. Jag kan väl inte påstå att jag nånsin skulle ha haft någon speciell kärlek till just lutherska kyrkan.
Jag har hela tiden varit verksam inom alla samfund, och har sett mig som en som tillhör och tjänar Kristi församling.
Orsaken till att jag kom att byta samfund har jag redogjort för i flera sammanhang, så det behöver vi inte gå närmare in på här.
Det får räcka med ett konstaterande att initiativet inte var mitt.
Visst har jag vid upprepade tillfällen blivit besviken på kyrkans agerande och vägval, framför allt när det gällde det aningslösa accepterandet av den bedrövliga tendensparafras som kallas "bibel 2000", och den smygfemininisering av gudsbilden som "den heliga anden" innebar. Hade jag inte lämnat FELK när jag gjorde skulle jag antagligen nog ha gjort det ändå vid det här laget. Det finns en gräns för vad jag med gott samvete skulle ha kunnat vara med och understöda med medlemskap och kyrkoskatt.
Den gränsen var dock ännu inte överskriden då när jag fick marschorder.
Nu är den det.
Ingmar R
Av Anonym, Klockan måndag, oktober 05, 2009 10:53:00 em
OK, vi stryker det.
Trodde bara att du under t.ex. Luthersk inremissions-tiden ville verka för FELK:s förnyelse också - att du skulle ha begränsat ditt "synfält" till FELK har jag däremot aldrig trott.
Lika litet som jag tror att ett likhetstecken kan sättas mellan FELK och Guds rike.
Men onekligen är kyrkan kär för mig, och därför är sorgen och smärtan så mycket större.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, oktober 05, 2009 11:15:00 em
Klart jag ville verka för förnyelse bland de kristna syskon som är medlemmar i FELK, det vill jag gärna hjälpa till med fortsättningsvis!
Inte för att de är medlemmar i FELK, utan just för att de är mina kristna syskon!
På samma sätt och med samma grundinställning ville jag vara med och arbeta för att göra Kristus mer känd bland mina frikyrkliga bröder och systrar medan jag jobbade för LIM och var medlem i FELK.
"En är er Fader, och ni är alla bröder..."
Därför var inte uppbrottet från FELK speciellt jobbigt för mig - varför skulle en byggnadsarbetare uppleva det smärtsamt att bli flyttad från en byggnadsställning till en annan, bara han får fortsätta att bygga på samma hus?
Och det är så jag uppfattar hela mångfalden av jordiska samfund och föreningar - byggnadsställningar alltihop.
Om en ställning flyttas så långt från det som ska byggas att inget vettigt arbete längre kan utföras, då ser jag inte heller något egenvärde i att stå kvar på den...
Vi får var och en vara lyhörda för var Byggmästaren vill ha oss!
Ingmar R
Av Anonym, Klockan tisdag, oktober 06, 2009 11:03:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida