Välsignelse och..?
“För eder först och främst har Gud låtit sin tjänare uppstå, och han har sänt honom för att välsigna eder, när I, en och var, omvänden eder från eder ondska." Apg. 3:26.
...för att välsigna er, när ni omvänder er...
Petrus har något väsentligt att säga i välsignelse-debatterna: att välsignelse och omvändelse hör samman.
Men om detta talar man inte. Det har blivit borta i alla debatter. Och ändå är det nyckeln till välsignelsen. Läs Apg. 3:19-26.
Jag tror att många av oss har anledning att söka oss till Läkarmottagningen.
Henrik
...för att välsigna er, när ni omvänder er...
Petrus har något väsentligt att säga i välsignelse-debatterna: att välsignelse och omvändelse hör samman.
Men om detta talar man inte. Det har blivit borta i alla debatter. Och ändå är det nyckeln till välsignelsen. Läs Apg. 3:19-26.
Jag tror att många av oss har anledning att söka oss till Läkarmottagningen.
Henrik
6 kommentarer:
Folkbibeln översätter stället evangeliskt, bibliskt: För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram, och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar.
Gud ger omvändelsens välsignelse av nåd, men utan trons omvändelse till Guds ord kan ingen behaga Gud.
mvh
Markus Saarinen
Av Anonym, Klockan onsdag, februari 17, 2010 9:46:00 em
I samma tal, några verser tidigare, översätter Folkbibeln evangeliskt och bibliskt så här: "Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade" (Apg 3:19)
Samma tal, samme Petrus, samme helige Ande i båda fallen.
Det är inte antingen - eller, det är fortfarande både-och...
Tänk vad bra att vi har varandra, Markus! :) Annars kunde vi ju gå och ta överbalans åt varsitt håll...
Tack för det här inlägget Henrik! Det är inte svårt att instämma. Sen kan man ju gå vidare och säga, att det ju inte är utan orsak som omvändelsen inte längre omtalas. När synden inte längre får kallas synd, vad ska man då med omvändelsen till?
Av Ingmar R, Klockan torsdag, februari 18, 2010 3:23:00 em
Hej Markus!
Problemet med Apg. 3:26 är att det språkligt kan fattas både transitivt och intransitivt.
I ljuset av 3:19, vilket Ingmar helt riktigt understryker, och med beaktande av att detta är slutet på en talperikop, kan en uppmaning "att vi ska omvända oss" vara möjlig.
Men vi fortsätter! I varje fall har du rätt rent läromässigt, att det är Gud som är den som verkar i oss både vilja och gärning för att hans goda vilja ska ske.
Men vi har många uppmaningar i Bibeln, som är omöjliga för oss, allt från "kom till mig" till många andra, så jag tycker att man måste ta sig en funderare innan man utesluter båda möjligheterna till översättning.
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, februari 18, 2010 4:13:00 em
Tack för detta inlägg!
H. Kerstin Lindén
Av Anonym, Klockan måndag, februari 22, 2010 10:31:00 fm
"Tänk vad bra att vi har varandra, Markus! :) Annars kunde vi ju gå och ta överbalans åt varsitt håll..."
Det bibliska är att en och samme predikant predikar både-och; som också är fallet i mitt inledande inlägg: "Gud ger omvändelsens välsignelse av nåd, men utan trons omvändelse till Guds ord kan ingen behaga Gud."
Guds ords tjänare förmedlar alltså budskapet om att åhöraren må söka HERREN medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till HERREN, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse (Jes. 55:6-7).
Men Herrens tjänare ska också klart framföra hos vem förlåtelsen(s orsak) hittas; dvs. hos Kristus, Guds Ord, som framgångsrikt har gått lagens väg i hela världens ställe, genom att en gång för alla utföra en rening från synderna.
Den enskilda människan uppmanas alltså att förtvivla på sin egen viljas och sina egna gärningars väg, som leder till fördärvet, och uppmuntras i stället att genom det heliga dopets tro fästa sin förtröstan på Guds evangelium, som här och nu förklarar den ogudaktige rättfärdig i Kristus.
Jesu lidande och död var inte förgäves. Vilken syndare som helst får därför tack vare Kristi evangelium tro sig salig i Guds kärleksrika vilja att utge sin enfödde Son för hela världen.
Guds av evighet utvalda, men här i världen i anden fattiga människor, ska inte gå vilse och avfalla till Guds förbannelse, utan av Guds nåd kommer de tryggt att i den Helige Andes glädje och frid föras hem till himlens evighet: Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det. Med glädje skall ni dra ut, i frid skall ni föras fram. Bergen och höjderna skall brista ut i jubel inför er, alla markens träd skall klappa i händerna. Där nu törnsnår finns skall cypresser växa upp, där nässlor står skall myrten växa upp. Detta skall bli HERREN till ära, ett evigt tecken som inte skall utplånas. (Jes. 55:10-13).
Markus S
Av Anonym, Klockan måndag, februari 22, 2010 1:33:00 em
Men då predikar vi ju båda både-och! Bara att keep up the good work... :)
Av Ingmar R, Klockan måndag, februari 22, 2010 7:44:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida