Henriks kommentarer

06 september 2006

Bibelsyn

Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. 2 Petr. 1:19-21

Dessa ord av Petrus uttrycker min bibelsyn.

1. Inledning i vers 19 anknyter till det som sägs i verserna före texten och anknyter till Bibelns tillförlitlighet. Petrus vet vad han talar om. Inga fabler, inte uppdiktat, inte fria fantasier. Ordet är fast, eller tillförlitligt, som det också kan översättas.

2. Ordet är ett ljus som lyser på en mörk plats. Ordet är inte till sin karaktär en samling allvarliga tankar, en lagsamling, ett fördömande av allt som är fel. Förvisso finns det allavr i Bibeln, sannerligen fördöms det som strider mot Guds heliga vilja. Men Bibelns grundton är "ett ljus som lyser på en mörk plats". I världen, i mitt liv, i allas mörker.

3. Bibelns stora hemlighet är Morgonstjärnan. Det är det som Ordet verkar, det är det som Ordet bär i sig. Bibeln är kristocentrisk, dess stora Ärende är Kristus, Han som är Morgonstjärnan (Upp. 22:16). Det säger också hur och varför Bibeln skall läsas.

4. Bibeln är inte en spegel av vad man har tänkt om Gud i olika tider. Naturligtvis möter vi också detta. Men primärt och principiellt är Bibel en Guds uppenbarelse, den Helige Andes verk. Därför heter det: så säger HERREN. Det heter inte: så sade man om Herren. De hade fått det från Gud, säger Petrus, inte från sin hjärna, sin erfarenhet, sitt hjärta. Petrus har ett märklgit ord om profeterna i 1 Petr. 1:10-12 där han antyder att profeterna studerade sina egna texter (!!) för att finna vad "Kristi Ande i dem" hänvisade till...

Någon sade till mig att min bibelsyn gör Bibeln till en fetisch. Nonsens. Man kan inte tro på Kristus och tvivla på Hans Ord.

I bekännelsen till Bibeln som Guds Ord är Jesu egen inställning till GT utslagsgivande. I vår tid möter man ofta en nedvärdering av GT. Så sade inte Jesus. Han sade att allt måste fullbordas som är skrivet om mig GT (Luk 24) och att inte den minsta bokstav, inte en prick av lagen skall förgås.
Apostlarna underströk: inte utöver vad skrivet är. Paulus sade att han inte säger något annat (obs!) än vad profeterna och Mose har sagt att skall ske, nämligen att Messias skall lida och uppstå (Apg. 26:22,23), att han tror allt vad som är skrivet i Lagen och profeterna (Apg. 24:14-16).

Både GT och NT knyts till Jesus.

Sådan är min bibelsyn, därför att det är så jag har förstått och sett att Bibeln ser på sig själv.


Henrik

5 kommentarer:

  • Amen! Detta ord av aposteln har du, Henrik, gång på gång hållit framme i olika utfrågningar! - Minns tyvärr inte att någon annan kandidat skulle ha citerat Bibeln när de förklarat sin bibelsyn. Mest har det varit variationer på Bibeln är normen, MEN ... och Huvudsaken är ju att ... - Tror att satsen om Den Helige Ande i vers 21 kunde lyda handgripligare "BURNA av Den Helige Ande har människor" - "ledda" är ju lite svagare i svenska.

    Det räcker med en enda vers given av den Helige Ande för att slå hål på otrons sats att bibeln är mänskors tankar och upplevelser av Gud. Om det finns EN ENDA sådan vers så kan de kritiska aldrig gå säkra. Och nu vittnar Skriften om mycket mer: All Skrift är gudaandad ...

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, september 06, 2006 7:56:00 em  

  • Du har rätt, ferå kan översättas på många sätt: bring, bring about, carry, endure, move, guide etc säger ett av mina lexikon.

    Det är så beklämmande med den syn på GT som många har, och som nu igen kommer fram i TV-debatten. Jag försökte för övrigt och försöker ofta använda just sådana Ord som inte bara talar om principer utan som talar om konkret vad det innebär. Jag tycker att just detta ord är ett så fint ord, där allt finns med.

    Det skapande Ordet som precis som en gång i skapelsens morgon åstadkom det som det talade om: varde Kristus i vårt hjärta - och det vart...! Paulus skriver ju om det hur de fick Kristus målad inför deras ögon etc.

    H

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, september 06, 2006 9:12:00 em  

  • Ja, min bottennotering vid Vasa-debatten kom just vid frågan om Bibeln som Guds ord. Henric Schmidt visste att "särskilt GT" bygger på muntlig tradition och måste DÄRFÖR vara otillförlitligt på många ställen ... ! Det är ju sådant man kan grubbla på första året vid teologiska, men att inte komma längre på en hel lång prästgärning ?! - Ja, det är ju bland annat därför Teologiska Institutet måste grundas. - (Vasadebatten skulle visst lagras på nätet, så min elektroniska tradition borde kunna konntrolleras.)

    Av Anonymous Anonym, Klockan onsdag, september 06, 2006 9:46:00 em  

  • Jo, bottennapp! Debatterna från Hfors och Korsholm finns för övrigt redan på www.biskopsval.fi.
    H

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan onsdag, september 06, 2006 10:09:00 em  

  • Hej Henrik,jag tycker om din Bibelsyn och ser att du vill följa Guds ord.
    Nu har jag en fråga till dig,När jag läser Bibeln så står det mycket om sabbaten, den sjunde dagen, också i NT finns många texter om sabbaten, Jesus själv är sabbatens Herre och Han gick i synagogan som Hans sed var och det är väl Honom vi skall följa och inga traditioner som kom in senare i kyrkan, som att vi nu firar veckans första dag.
    Jag är uppväxt med att det var väldigt viktigt att man inte arbetade på söndag och att man hänvisade till Guds tio bud, men efter att ha läst Bibeln har jag förstått att ska vi överhuvudtaget hänvisa till Guds bud så är det lördagen vi bör hålla helig, men nu blir vi ju inte frälsta av laggärningar utan endast genom Jesus, men Jesus säger att Han inte kommit för att upphäva utan för att fullborda så lagen är väl knappast heller upphävd?
    Hur ser du på denna fråga och på de som väljer att helighålla sabbaten?

    Gud vare med dig.

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, september 29, 2006 11:14:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida