Samma Gud?
Man hör ofta sägas att egentligen tror vi nog på samma Gud, muslimerna och vi.
Jag har hört det många gånger, bl.a. en gång av en god vän vid bröllopsmottagningen efter vigseln som jag hade förrättat. Han höll ett tal till brudparet och talade sedan till oss alla, många kända och okända vänner. Talet gick ut på att kristendomen och islam egentligen handlar om samma sak, om samma Gud som finns bakom båda religionerna. Mannen (brudgummen alltså) var formellt kristen, han hade konverterat för sin bruds skull, men senare har han visat sig vara muslim i hjärtat, tror jag.
Efter en stund gick brudparet och talade med gästerna. Jag och brudens far satt ensamma vid bordet. Jag satt (för en gångs skull) tyst. Han såg på mig, brudens far som hade sagt dessa ord, och sade: det tyckte inte Henrik om.
- Nej, sade jag, det tyckte jag inte om. För det stämmer inte.
Häromkvällen hörde jag en kristen palestinier tala. Han medverkade vid ett möte där också en messiansk jude talade, det var en bild som fastnade på näthinnan som jag sent skall glömma! Efesierbrevets ord om hur de båda har blivit ett, hur skiljemuren är borta, i Kristus nämligen, var uppfyllda inför mina ögon och öron. Gripande!
Särskilt minns jag den kristna palestinierns ord. Inte bara hans ord, utan hans blick, hans ögon. Han talade om hur viktigt det är att be för muslimerna. Om ni inte ber, sade han, vem ber då för dem?
Han konstaterade också att många kristna tänker om muslimer att de är "hopplösa fall". Inte som människor, men som muslimer: de har valt sin religion och från den kan man inte vika.
Han talade om hur det kristna evangeliet om Jesus måste förkunnas för dem. Om vi inte talar med muslimer om Jesus, så tror de att Han inte är viktig för oss heller. Nu lämnar vi dem oftast i fred, för "dem kan man inte påverka."
Jag skall inte glömma hans fråga: hur många muslimer går till helvetet varje dag därför att de inte känner Jesus?
Märk väl: detta var hans fråga, den f.d. muslimen, bosatt i Israel, en flitig gäst på Västbanken, för att vittna för sina vänner om Jesus.
Han betonade också hur det kristna evangeliet är radikalt för kvinnorna. Många kvinnor lever i ständig fruktan. Rädslan att vara beroende av mannen, leva på hans villkor, och försöka vara en god gustru så att han inte förskjuter henne.
Han berättade om hur han försöker betona att Jesus beskyddar och välsignar kvinnor lika mycket som män. Att Paulus, Kristi apostel säger att här inte är jude eller grek, träl eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett, i Kristus Jesus.
Det kristna evangeliet har sällan i all enkelhet ljudit så radikalt, så nödvändigt. För kvinnor och för män.
Han berättade hur han med livet som insats tar sig över gränsen, för att kunna missionera.
Vart kommer du, när du dör, brukar han fråga sina palestinska vänner. De kan inte svara, de har inget svar.
- Ställ samma fråga till mig!
Vart kommer du när du dör?
- Till himlen, med Jesus, svarar mannen och hans ansikte lyser.
Detta torde ha varit hans första resa till väst, och avsikten med hans resa var kristallklar.
Med skam tänkte jag på hur tröga vi är (jag är) här hemma att tala med det missionsfält som Gud har sänt till våra dörrar, eftersom vi inte gått ut. Hur han, en palestinier, vittnar för judiska militärpoliser om Jesus, ber dem läsa Bibeln som han ger dem och får ett löfte av dem att de verkligen skall läsa den, också Nya testamentet (han berättar hur de gömmer Bibeln innanför sina skottsäkra västar...)
En nöd, en hunger efter evangeliet. Hur felaktiga prioriteringar har vi inte. Hur vansinnigt är det inte i ljuset av sådana människor att svara med att skära ner missionsanslaget på grund av våra debatter!
Våra syskon inom pingströrelsen har agerat. Med egentligen ganska små resurser och ett svagare utgångsläget har de åstadkommit under bland muslimer i Mellanöstern, genom radio och TV-mission, genom evangeliserande program via Internet.
"Ingen, ingen, kommer till Fadern utom genom mig. Det finns ingen annan väg till Gud än Jesus", sade han, palestiniern, den f.d. muslimen.
Han vet.
Henrik
Jag har hört det många gånger, bl.a. en gång av en god vän vid bröllopsmottagningen efter vigseln som jag hade förrättat. Han höll ett tal till brudparet och talade sedan till oss alla, många kända och okända vänner. Talet gick ut på att kristendomen och islam egentligen handlar om samma sak, om samma Gud som finns bakom båda religionerna. Mannen (brudgummen alltså) var formellt kristen, han hade konverterat för sin bruds skull, men senare har han visat sig vara muslim i hjärtat, tror jag.
Efter en stund gick brudparet och talade med gästerna. Jag och brudens far satt ensamma vid bordet. Jag satt (för en gångs skull) tyst. Han såg på mig, brudens far som hade sagt dessa ord, och sade: det tyckte inte Henrik om.
- Nej, sade jag, det tyckte jag inte om. För det stämmer inte.
Häromkvällen hörde jag en kristen palestinier tala. Han medverkade vid ett möte där också en messiansk jude talade, det var en bild som fastnade på näthinnan som jag sent skall glömma! Efesierbrevets ord om hur de båda har blivit ett, hur skiljemuren är borta, i Kristus nämligen, var uppfyllda inför mina ögon och öron. Gripande!
Särskilt minns jag den kristna palestinierns ord. Inte bara hans ord, utan hans blick, hans ögon. Han talade om hur viktigt det är att be för muslimerna. Om ni inte ber, sade han, vem ber då för dem?
Han konstaterade också att många kristna tänker om muslimer att de är "hopplösa fall". Inte som människor, men som muslimer: de har valt sin religion och från den kan man inte vika.
Han talade om hur det kristna evangeliet om Jesus måste förkunnas för dem. Om vi inte talar med muslimer om Jesus, så tror de att Han inte är viktig för oss heller. Nu lämnar vi dem oftast i fred, för "dem kan man inte påverka."
Jag skall inte glömma hans fråga: hur många muslimer går till helvetet varje dag därför att de inte känner Jesus?
Märk väl: detta var hans fråga, den f.d. muslimen, bosatt i Israel, en flitig gäst på Västbanken, för att vittna för sina vänner om Jesus.
Han betonade också hur det kristna evangeliet är radikalt för kvinnorna. Många kvinnor lever i ständig fruktan. Rädslan att vara beroende av mannen, leva på hans villkor, och försöka vara en god gustru så att han inte förskjuter henne.
Han berättade om hur han försöker betona att Jesus beskyddar och välsignar kvinnor lika mycket som män. Att Paulus, Kristi apostel säger att här inte är jude eller grek, träl eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett, i Kristus Jesus.
Det kristna evangeliet har sällan i all enkelhet ljudit så radikalt, så nödvändigt. För kvinnor och för män.
Han berättade hur han med livet som insats tar sig över gränsen, för att kunna missionera.
Vart kommer du, när du dör, brukar han fråga sina palestinska vänner. De kan inte svara, de har inget svar.
- Ställ samma fråga till mig!
Vart kommer du när du dör?
- Till himlen, med Jesus, svarar mannen och hans ansikte lyser.
Detta torde ha varit hans första resa till väst, och avsikten med hans resa var kristallklar.
Med skam tänkte jag på hur tröga vi är (jag är) här hemma att tala med det missionsfält som Gud har sänt till våra dörrar, eftersom vi inte gått ut. Hur han, en palestinier, vittnar för judiska militärpoliser om Jesus, ber dem läsa Bibeln som han ger dem och får ett löfte av dem att de verkligen skall läsa den, också Nya testamentet (han berättar hur de gömmer Bibeln innanför sina skottsäkra västar...)
En nöd, en hunger efter evangeliet. Hur felaktiga prioriteringar har vi inte. Hur vansinnigt är det inte i ljuset av sådana människor att svara med att skära ner missionsanslaget på grund av våra debatter!
Våra syskon inom pingströrelsen har agerat. Med egentligen ganska små resurser och ett svagare utgångsläget har de åstadkommit under bland muslimer i Mellanöstern, genom radio och TV-mission, genom evangeliserande program via Internet.
"Ingen, ingen, kommer till Fadern utom genom mig. Det finns ingen annan väg till Gud än Jesus", sade han, palestiniern, den f.d. muslimen.
Han vet.
Henrik
3 kommentarer:
Men visst, Henrik, är det väl samma Gud. Det finns ju bara en. eller hur?
Under studietiden tänkte jag en hel del på de 0lika religionerna och såg framåt mot en världsreligion, som skulle vara en sammansmältning av alla dagens religioner. Alla skulle delta med olika bitar och i min vision skulle kristendomen bidra med Kristus.
Aldrig tvivalde jag på att Gud var densamma i alla religioner. Men att det inte räcker med Gud/Fadern, utan att vi även behöver Sonen och Anden.
Sonens uppgift är klar och tydlig, att ge oss frälsning, men vilken uppgift har egentligen Anden?
Carola
Av Anonym, Klockan tisdag, maj 01, 2007 9:50:00 fm
Nej. De andra gudarna är avgudar, den "GUD" som inte bekänner Jesus, som är Guds Ansikte, är inte en sann Gud.
Att muslimer i likhet med andra bekännare söker Gud, behöver man inte förneka. Inte heller att det i olika religioner kan finnas sanna etiska och moraliska principer.
Ingen annan Gud finns än Han, som uppenbarat sig i Jesus Kristus. De andra är avgudar, "gudar som inte kan hjälpa".
Många synkretistiska grupper (t.ex. bahaismen) lär ett evolutionistiskt schema där man talar om en helhet med primitiva och högstående religioner, som toppas av de monoteistiska religionerna (ilsam, judendom och kristendom), men detta är inte kristet.
Det är det anstötliga, men också det stora och radikala i kristen tro. Jesus, Frälsaren, HERREN, Han som dog för oss och uppstod.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, maj 01, 2007 7:52:00 em
Om den Helige Andes uppgift kan vi läsa i Joh. 14-16, i Romarbrevet m.fl.
1. Han skall förhärliga Kristus,
2. Påminna om vad Jesus har sagt (jfr Matt. 28:18-20)
3. Föda tron i vårt hjärta, genom evangeliets ord,
4. Väcka våra dödliga kroppar till liv
5. göra oss till Kristi vittnen (Apg. 1:8)
6. Utrusta oss till tjänst (1 Kor. 12, Ef. 4)
7. forma oss i ett liv i Kristi efterföljelse
Osv. Det låter som en katalog. Men det är liv, dramatik, kamp, frid mitt i alla stridigheter.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan tisdag, maj 01, 2007 7:58:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida