Hyvinge, Hyvinge, Hyvinge
Nästa vecka samlas präster och andra intresserade till en överläggning i Hyvinge. Överläggningen, som består av föredrag, diskussioner och en avslutande nattvardsmässa, har ett central tema: till kärnan (Ytimeen, till kärnan, eller till centrum).
I förhandsuppgifterna berättas att man vill samla dem som vill stå för klassisk kristendom, men som inte snavar på ämbetsfrågan.
För mig känns det litet konstigt, trots att jag förstår den viktiga intentionen att försöka samla människor kring de centrala frågorna för kyrkan. En av dem är Bibelns ställning i vår kyrka, kanske särskilt inför de diskussioner som nu förs om välsignelse av homosexuella par, men även principiellt.
Det konstiga är förorsakat av det faktum att det i Hyvinge samtidigt finns medkristna som är åtalade, misstänkta för diskriminering. Det går som alla minns tillbaka till en händelse i våras när SLEY:s kyrkhelg förorsakade skriverier i tidningarna på grund av att en av SLEY:s präster ville väja när han till sin överraskning och i strid med den förhandsinformation som han fått stod inför en situation som nog föreföll arrangerad. SLEY hade kommit överens om en traditionell kyrksöndag, en sådan söndag när det i församlingen var endast manliga präster i gudstjänsten.
Jag tror det skulle vara viktigt att på lämpligt sätt markera den nytestamentliga grundtesen:
Om en lem lider, så lider alla lemmarna med den.
Också detta är klassisk kristen tro.
Det är bra att tänka på hur de har det, som har "snavat" och fallit på ämbetsfrågan. Just i Hyvinge.
Jag hoppas att kyrkan som helhet mycket tydligt skulle ta avstånd från processandets väg. Och att man inte skulle provocera andra kristna.
Hur kan någon av er som ligger i tvist med en annan våga gå till rätta med honom inför de orättfärdiga och inte inför de heliga? Vet ni inte att de heliga skall döma världen? Om nu världen skall dömas av er, duger ni då inte till att döma i de minsta mål? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Skall ni då inte kunna döma i vardagliga ting? Men när ni har sådana tvister, sätter ni dem till domare som församlingen inte har förtroende för. Det här säger jag för att få er att skämmas. Finns det ingen förståndig bland er,någon som kan bli skiljedomare mellan bröder? I stället går broder till rätta med broder, och detta inför otroende. På det hela taget är redan det att ni processar med varandra ett nederlag för er. Varför lider ni inte hellre en oförrätt? Varför låter ni inte hellre andra roffa åt sig? I stället gör ni själva orätt och roffar åt er - och detta drabbar bröder. ur 1 Kor. 6.
Henrik
I förhandsuppgifterna berättas att man vill samla dem som vill stå för klassisk kristendom, men som inte snavar på ämbetsfrågan.
För mig känns det litet konstigt, trots att jag förstår den viktiga intentionen att försöka samla människor kring de centrala frågorna för kyrkan. En av dem är Bibelns ställning i vår kyrka, kanske särskilt inför de diskussioner som nu förs om välsignelse av homosexuella par, men även principiellt.
Det konstiga är förorsakat av det faktum att det i Hyvinge samtidigt finns medkristna som är åtalade, misstänkta för diskriminering. Det går som alla minns tillbaka till en händelse i våras när SLEY:s kyrkhelg förorsakade skriverier i tidningarna på grund av att en av SLEY:s präster ville väja när han till sin överraskning och i strid med den förhandsinformation som han fått stod inför en situation som nog föreföll arrangerad. SLEY hade kommit överens om en traditionell kyrksöndag, en sådan söndag när det i församlingen var endast manliga präster i gudstjänsten.
Jag tror det skulle vara viktigt att på lämpligt sätt markera den nytestamentliga grundtesen:
Om en lem lider, så lider alla lemmarna med den.
Också detta är klassisk kristen tro.
Det är bra att tänka på hur de har det, som har "snavat" och fallit på ämbetsfrågan. Just i Hyvinge.
Jag hoppas att kyrkan som helhet mycket tydligt skulle ta avstånd från processandets väg. Och att man inte skulle provocera andra kristna.
Hur kan någon av er som ligger i tvist med en annan våga gå till rätta med honom inför de orättfärdiga och inte inför de heliga? Vet ni inte att de heliga skall döma världen? Om nu världen skall dömas av er, duger ni då inte till att döma i de minsta mål? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Skall ni då inte kunna döma i vardagliga ting? Men när ni har sådana tvister, sätter ni dem till domare som församlingen inte har förtroende för. Det här säger jag för att få er att skämmas. Finns det ingen förståndig bland er,någon som kan bli skiljedomare mellan bröder? I stället går broder till rätta med broder, och detta inför otroende. På det hela taget är redan det att ni processar med varandra ett nederlag för er. Varför lider ni inte hellre en oförrätt? Varför låter ni inte hellre andra roffa åt sig? I stället gör ni själva orätt och roffar åt er - och detta drabbar bröder. ur 1 Kor. 6.
Henrik
5 kommentarer:
Sveriges Radios medarbetare i Helsingfors, Christer Fridén, bidrog nyligen med en s.k. utrikeskrönika i radioprogrammet Människor och tro. Jag tror att man fortfarande kan lyssna på programmet i sin helhet via www.sr.se. Följande är ett utdrag ur nämnda krönika.
En åklagare i Finland åtalar nu tre präster för att de vägrar samarbeta med en kvinnlig präst. De åtalade är förstås män, om någon nu trodde något annat.
Vid en gudstjänst i början av mars i år utsattes kvinnan för utpressning. En manlig kollega, en gästpredikant, uppmanade henne att omedelbart försvinna, annars tänkte han själv dra. Och det hade väl varit det bästa, kanske. Men kvinnan, som inte ville ha bråk, avlägsnade sig utan att ha fått något som helst stöd av kyrkoherden, som också var med i kyrkan. Så nu åtalas gästprästen, kyrkoherden och ordföranden i den lokala, konservativa kyrkorörelse som bjudit in prästen som inte tål en kvinna vid sin sida i Guds hus.
Det lilla men hårdnackade kvinnoprästmotståndet i Finland, och andra av präster ledda motståndsrörelser mot t ex homosexuella, retar gallfeber på de flesta finländare, som inte begriper varför prästerna så länge har fått hålla på och styra och ställa precis som de vill i strid mot både lag och förordning, helt i avsaknad av normalt folkvett och i en anda av hat och oförsonlighet.
Det har också upprört den finländske professorn i rättshistoria, Jukka Kekkonen, som kritiserar kyrkan för att ställa sig vid sidan av lagen, och han gör till och med jämförelser med alla de extrema ytterlighetsrörelserna i samhället, som också ger blanka den i lagboken, samhällsmoralen och demokratiskt fattade beslut.
Ser man det så, så är det mer en gradskillnad än en artskillnad mellan kvinnoprästmotståndets torpeder och skinnskallar som "knackar bög".
Själv är jag inte insatt i detaljerna i det aktuella fallet, men i mina öron låter det som en oerhört vinklad bild av läget. Precis som vanligt i svenska medier, kan man väl tillägga.
HS, Sverige
Av Anonym, Klockan fredag, september 28, 2007 3:23:00 em
Ja, det är nog en vinklad bild.
För det första handlar det om tf khden, om en gästande präst från finska evangelieföreningen och en kvinnlig (drygt 70 år) pensionär, som är förtroendevald i församlingen och ordf för lokalföreningen.
Hennes andel är att hon kommit överens med tf khden om en helg när enbart manliga präster var i tjänst (det är ju ingen ny fråga, en traditionell helg med besök av evangelieföreningens präst).
Prästen, Ari Norro, sade att respekterar församlingens beslut men att han för sitt samvetes skull drar sig undan, han krävde ingenting, uppmanade inte heller, men den kvinnliga prästen sade attt hon går.
Det var nog tydligt en provokation, den kvinnliga ordf hade kollat läget och fått svaret att bara manliga präster tjänstgör då.
Det finns mera att berätta, och jag är den första att beklaga den kvinnliga prästens "öde", så får inte frågor skötas att ngn skall ställas inför dylika obehag. Men ALLT hade gjorts för att det skulle gå odramatiskt till.
Så visst kan man säga att det är en vinklad bild som förmedlades. Och värt är nästan det att en pensionär, en kvinna blir åtalad för diskriminering av kvinnor... Och hennes andel blir att hon hade kommit överens om besöket, och att hon sade ungefär "så du kom också" eller ngt.
Beklagligt.
Ett väldigt antivittnesbörd. Kyrkan måste lära sig att hantera frågor med respekt och högaktning. Men detta är trots allt den mindre frågan, den större frågan är vad BIbeln lär, och att försöka samtala, studera, och bedja sig till en enhet här.
Många hälsningar
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, september 28, 2007 3:40:00 em
Just så. Att ett braskande inslag betyder mera än sanningen för sensationspressen har väl länge varit allmänt känt, men nu faller även Sveriges radio i samma grop!?! Detta är ju inget annat än lögner och förtal. Men det visar väl vad klockan är slagen...
Kristian Nyman
Av Anonym, Klockan fredag, september 28, 2007 4:24:00 em
Det är inget nytt att Sveriges Radio och Sveriges Television behandlar traditionellt bekännande kristna på det här sättet. Så har det varit i årtionden.
HS, Sverige
Av Anonym, Klockan fredag, september 28, 2007 4:40:00 em
Tack för din kommentar! Just det, Kristian, klockan!
Spänt mellan Syrien och Israel, uppbackat av Iran, Irak och kanske Ryssland (nära relationer). Så tankarna går allt oftare bl.a till HEs. 38/39 och Upp. 20.
I de senaste råens diskussioner har just medias makt blivit påfallande uppenbar. Därför skall alla sakliga nyheter uppskattas - mycket skadligt sker när propagandistisk text släpps lös.
Av Henrik Perret, Klockan fredag, september 28, 2007 4:41:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida