Vem är "alla", "ingen" och "var och en"?
Två aktuella paragrafer i vår Grundlag, 6 § och 11 §, innehåller orden alla, ingen och var och en. Man undrar ibland vem som avses. Först lagtexten, sedan någon (lekmanna)kommentar.
6 §
Jämlikhet
Alla är lika inför lagen.
Ingen får utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd eller handikapp eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.
Barn skall bemötas som jämlika individer och de skall ha rätt till medinflytande enligt sin utvecklingsnivå i frågor som gäller dem själva.
Jämställdhet mellan könen i samhällelig verksamhet och i arbetslivet främjas enligt vad som närmare bestäms genom lag, särskilt vad gäller lönesättning och andra anställningsvillkor.
11 §
Religions- och samvetsfrihet
Var och en har religions- och samvetsfrihet.
Till religions- och samvetsfriheten hör rätten att bekänna sig till och utöva en religion, rätten att ge uttryck för sin övertygelse och rätten att höra till eller inte höra till ett religiöst samfund. Ingen är skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning.
I jämliketsparagrafen har vi dels detta att alla är lika inför lagen. Och tillägget att ingen får särbehandlas, i listan som följer förekommer centralt på grund av sitt kön, men även orden religion, övertygelse, åsikt.
Man undrar hur man kan avgränsa olika grupper av människor, och på något sätt förutsätta att någras åsikt väger tyngre än andras.
Vad religions- och samvetsfriheten beträffar står det att ingen är skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning. Vem avses med ordet "ingen"?
En vanlig tolkning är att det inte längre gäller dem som anslutit sig till ett religionssamfund. Man väljer åtminstone när man blir präst i kyrkan, då måste man mer eller mindre blint lyda de beslut som fattats.
Men säger lagen det? Eller är det så att rätten att bekänna och utöva en religion, rätten att ge uttryck för sin övertygelse och rätten att höra till eller inte höra till ett religiöst samfund är något annat än att "inte vara skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning". För en lekman förefaller detta sistnämnda att vara ett tillägg. Det skulle i så fall betyda att även om man har anslutit sig till ett religiöst samfund så gäller samvetsfriheten.
Det finnas exempel på jämförbara fall.
Prof. Saraviita sade åt mig att problemet och styrkan med denna paragraf (11 §) är att den är så villkorslös.
Jag tycker att den aktuella diskussionen om rätten att väja har en tilläggsaspekt. Att agera så att man hindrar någon att få sin rätt är en sak, att avgränsa sig själv borde väl vara något annat??
Jag kan inte förstå (men det är ju inget kriterium) att rätten att väja skulle innebära diskriminering. Om man primärt utestänger sig själv från något? Man hänvisar till ett förhållande som råder inom en själv.
Det finns också något annat som psykologiskt sett förvånar. Om någon finskspråkig kollega skulle säga åt mig att han inte vill stå vid altaret med mig för att jag har svenska som modersmål, skulle det inte falla mig in att kräva att han gör det, och om han inte går med på det föra det till rätten i och för avgörande.
Skulle någon vilja ha en kollega vid altaret som är tvungen att vara där? Med risk att annars inte kunna försörja sin familj?
De frågor som man bör få sakligt utredda, utan några som helst hotbilder (som så ofta har förekommit i debatten) är bl.a:
(1) Gäller detta att inte tvingas att ta del i religionsutövning också dem som är med i ett religiöst samfund, inklusive präster?
(2) Innebär förrättande av gudstjänst religionsutövning också för den prästs vidkommande, som förrättar gudstjänsten?
(3) Är väjning av samvetsskäl = diskriminering, direkt eller indirekt?
(4) Vad innebär stadgandet i Lag om jämställdhet mellan kvinnor och män (8.8.1986/609) och särskilt det som sägs om i 2 §:
Begränsningar i lagens tillämpningsområde
Stadgandena i denna lag tillämpas inte
1) på verksamhet som ansluter sig till evangelisk-lutherska kyrkans, ortodoxa kyrkosamfundets eller andra religiösa samfunds religionsutövning, ---?
(5) Vilka är de förändringar i lagtexter som nu har skärpts med hänsyn till denna fråga och som alltså innebär att läget har förändrats?
Det behövs nu en grundlig diskussion, bl.a om det som docent Pekka Leino skrivit om i sina böcker, om Arto Seppänens teser i avhandlingen (avhandlingen har blivit enhälligt godkänd) och det som bl.a. Jyrki Anttinen m.fl. har sagt i diskussionen.
En blogg är säkert inte den optimala platsen för en diskussion, men skulle någon vilja argumentera sakligt, är jag givetvis beredd att ocensurerat ge utrymme också åt längre inlägg.
Jag hoppas att den grundliga diskussion om detta som utlovats verkligen nu förs.
Henrik
6 §
Jämlikhet
Alla är lika inför lagen.
Ingen får utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd eller handikapp eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.
Barn skall bemötas som jämlika individer och de skall ha rätt till medinflytande enligt sin utvecklingsnivå i frågor som gäller dem själva.
Jämställdhet mellan könen i samhällelig verksamhet och i arbetslivet främjas enligt vad som närmare bestäms genom lag, särskilt vad gäller lönesättning och andra anställningsvillkor.
11 §
Religions- och samvetsfrihet
Var och en har religions- och samvetsfrihet.
Till religions- och samvetsfriheten hör rätten att bekänna sig till och utöva en religion, rätten att ge uttryck för sin övertygelse och rätten att höra till eller inte höra till ett religiöst samfund. Ingen är skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning.
I jämliketsparagrafen har vi dels detta att alla är lika inför lagen. Och tillägget att ingen får särbehandlas, i listan som följer förekommer centralt på grund av sitt kön, men även orden religion, övertygelse, åsikt.
Man undrar hur man kan avgränsa olika grupper av människor, och på något sätt förutsätta att någras åsikt väger tyngre än andras.
Vad religions- och samvetsfriheten beträffar står det att ingen är skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning. Vem avses med ordet "ingen"?
En vanlig tolkning är att det inte längre gäller dem som anslutit sig till ett religionssamfund. Man väljer åtminstone när man blir präst i kyrkan, då måste man mer eller mindre blint lyda de beslut som fattats.
Men säger lagen det? Eller är det så att rätten att bekänna och utöva en religion, rätten att ge uttryck för sin övertygelse och rätten att höra till eller inte höra till ett religiöst samfund är något annat än att "inte vara skyldig att mot sin övertygelse ta del i religionsutövning". För en lekman förefaller detta sistnämnda att vara ett tillägg. Det skulle i så fall betyda att även om man har anslutit sig till ett religiöst samfund så gäller samvetsfriheten.
Det finnas exempel på jämförbara fall.
Prof. Saraviita sade åt mig att problemet och styrkan med denna paragraf (11 §) är att den är så villkorslös.
Jag tycker att den aktuella diskussionen om rätten att väja har en tilläggsaspekt. Att agera så att man hindrar någon att få sin rätt är en sak, att avgränsa sig själv borde väl vara något annat??
Jag kan inte förstå (men det är ju inget kriterium) att rätten att väja skulle innebära diskriminering. Om man primärt utestänger sig själv från något? Man hänvisar till ett förhållande som råder inom en själv.
Det finns också något annat som psykologiskt sett förvånar. Om någon finskspråkig kollega skulle säga åt mig att han inte vill stå vid altaret med mig för att jag har svenska som modersmål, skulle det inte falla mig in att kräva att han gör det, och om han inte går med på det föra det till rätten i och för avgörande.
Skulle någon vilja ha en kollega vid altaret som är tvungen att vara där? Med risk att annars inte kunna försörja sin familj?
De frågor som man bör få sakligt utredda, utan några som helst hotbilder (som så ofta har förekommit i debatten) är bl.a:
(1) Gäller detta att inte tvingas att ta del i religionsutövning också dem som är med i ett religiöst samfund, inklusive präster?
(2) Innebär förrättande av gudstjänst religionsutövning också för den prästs vidkommande, som förrättar gudstjänsten?
(3) Är väjning av samvetsskäl = diskriminering, direkt eller indirekt?
(4) Vad innebär stadgandet i Lag om jämställdhet mellan kvinnor och män (8.8.1986/609) och särskilt det som sägs om i 2 §:
Begränsningar i lagens tillämpningsområde
Stadgandena i denna lag tillämpas inte
1) på verksamhet som ansluter sig till evangelisk-lutherska kyrkans, ortodoxa kyrkosamfundets eller andra religiösa samfunds religionsutövning, ---?
(5) Vilka är de förändringar i lagtexter som nu har skärpts med hänsyn till denna fråga och som alltså innebär att läget har förändrats?
Det behövs nu en grundlig diskussion, bl.a om det som docent Pekka Leino skrivit om i sina böcker, om Arto Seppänens teser i avhandlingen (avhandlingen har blivit enhälligt godkänd) och det som bl.a. Jyrki Anttinen m.fl. har sagt i diskussionen.
En blogg är säkert inte den optimala platsen för en diskussion, men skulle någon vilja argumentera sakligt, är jag givetvis beredd att ocensurerat ge utrymme också åt längre inlägg.
Jag hoppas att den grundliga diskussion om detta som utlovats verkligen nu förs.
Henrik
9 kommentarer:
Lagar och lagtolkning följer med en viss fördröjning (och inte alltid till 100 %) förändringar i den allmänna opinionen. Den som kämpar mot detta kämpar på längre sikt förgäves. Eftersom det stora flertalet i den evangelisk-lutherska kyrkan är för kvinnopräster och uppfattar t.ex. väjning som en protest mot kvinnopräster, förändras relevant lagtolkning så småningom. Detta är inte unikt, lagtolkning och praxis förändras rätt ofta som en följd av förändringar i samhällsklimatet och den allmänna opinionen. Det är tyvärr i det långa loppet fåfängt att kämpa mot detta med t.ex. bibelcitat. Detta resonemang är delvis tillämpbart också gällande t.ex. inställingen till homosexualitet och (för att ta ett icke-kyrkligt exempel) inställningen till svenskans ställning i Finland. Enda möjligheten att delvis undvika inflytandet från den allmänna opinionen är att grunda ett nytt exklusivt samfund med endast en bråkdel av kyrkans nuvarande medlemmar.
Av Anonym, Klockan fredag, februari 22, 2008 8:09:00 fm
Tillägg till föregående kommentar: med nuvarande accelererande utskrivningstakt kommer kyrkans medlemsantal att sjunka till en bråkdel av nuvarande medlemsantal inom ett par decennier även utan grundande av ett mera exklusivt samfund
Av Anonym, Klockan fredag, februari 22, 2008 8:14:00 fm
Tack för dina kommentarer. Du får gärna skriva med namn, men som Du vill.
Jag har en annan utgångspunkt, jag försöker handla enligt övertygelse.
Den som lever får se, både vad ämbetsfrågan och språkfrågan beträffar. Jag tror att det mycket snart kan komma en tid när kyrkan blir intresserad av alla som bara vill dela tron och föra den vidare, just på grund av det vikande medlemstalet där jag har en likartad uppfattning som du.
Men själva grundfrågan i mitt inlägg gäller inte en vilja att vara olaglig, utan just frågan om lagarna verkligen har förändrats i den riktning som du säger. Det är vissa nyckelfrågor som måste utredas, t.ex. just den s.k. negativa religionsfriheten, vad den innebär och för vem.
Tack för dina bidrag!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, februari 22, 2008 8:52:00 fm
Hej,
här kommer ett inlägg i diskussionen, med all den auktoritet en lekman kan tänkas ha:
1. Den negativa religionsfriheten gäller naturligtvis också präster, då de agerar i egenskap av privatpersoner.
2. En person som utför en uppgift som anvisats av arbetsgivaren inom ramen för hans tjänste- eller arbetsförhållande representerar arbetsgivaren och inte sig själv. En präst som är vigd och anställd av kyrkan kan i sin tjänsteutövning knappast åberopa religionsfrihet i relation till sin arbetsgivare. Kyrkan utövar religion i egenskap av trossamfund, en präst som förrättar gudstjänst utför juridiskt sett en tjänsteuppgift. En präst som utför uppdrag inom sin tjänst utför således tjänsteuppdrag på sin arbetsgivares vägnar. En präst kan inte vägra utföra ett tjänsteuppdrag om han inte kan hänvisa till ett uttryckligt stadgande, som utgör grund för en sådan vägran. Grundlagens stadganden om religionsfrihet gäller inte som en sådan specialklausul.
3. Om en präst vägrar tjänstgöring tillsammans med en annan präst sker detta, försåvitt jag förstår, på basen av att man underkänt den andre på någon grund. Är det inte då fråga om diskriminering?
4. När jämställdhetslagen bereddes och stiftades visste man ingenting om vilka beslut kyrkan skulle ta om prästämbetets öppnande för kvinnor. Man hade rent formellt inte kunnat påskynda den processen med hänvisning till jämställdhetslagen. När kyrkan senare fattade sitt beslut är det på ett sätt naturligt att jämställdhetslagen även tillämpas på den evangelisk-lutherska kyrkan.
5. Den viktigaste förändringen är den nya diskrimineringslagen (Lagen om likabehandling 2004/21), som förbjuder allehanda diskriminering inom arbetslivet och inom den offentliga förvaltningen.
Det är uppenbart, att kyrkan påverkas av den profana lagstiftningen på gott och ont. Kyrkliga tvister kommer även i fortsättningen att slitas av världsliga domstolar, vilka kan förväntas erbjuda det neutrala forum som behövs i frågor av rättvisekaraktär. Detta förfarande kan försvaras utifrån behovet av en rättvisestruktur.
Kyrkan borde med fog kunna förväntas erbjuda även en nådens struktur, för kyrkans ämbete är i grunden ett nådens ämbete. Utifrån detta perspektiv borde man kunna finna en modell där representanter för de två ämbetssynerna kan existera sida vid sida. Kyrkan har visserligen öppnat prästämbetet för kvinnor, men detta borde inte utgöra ett hinder för att präster och medlemmar med den gammalkyrkliga synen skulle ha hemorträtt i vår kyrka.
Esa Killström
Av Anonym, Klockan lördag, februari 23, 2008 12:11:00 em
Tack, Esa för synpunkter.
Jag tillåter mig att betvivla det att religionsfriheten gör skillnad mellan "privatperson" och "tjänsteuppdrag".
Jag vet att det har varit diskussion om läkare, som å tjänstens vägnar "måste" utföra abort.
Men prof. Ilkka Saraviita, som är en av de största auktoriteterna, menar i alla fall att denna paragraf gäller biskop, präst, och generaler..
En annan sak är ju att en kyrka inte skall lösa sina frågor med juridik.
Frågan kompliceras ju också av det faktum att denna traditionella uppfattning är legitim, av kyrkan erkänd. Frågan är om man kan göra den skillnad mellan övertygelse och handling som t.ex. biskop Björkstrand gör. Jag skriver medvetet frågan, för det är det jag skulle vilja veta.
Hur skulle det vara med t.ex. röstning. Jag får ha en övertygelse, men jag skulle inte få ge uttryck för min övertygelse i handling?
Jag har många frågor. Men jag måste av tidsbrist återkomma. Fram för fria diskussioner!
Tack!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, februari 23, 2008 12:25:00 em
Med all respekt för Saraviita håller jag nog en hacka på distinktionen privatperson-tjänsteuppdrag i alla fall.
Grundlagens 11 § slår vakt om samvetsfriheten. Om vi tillämpar den på generaler (eller militärer överhuvudtaget) kan man hamnai en situation, där en kompanichef i aktiv tjänst av etiska skäl vägrar bära vapen och stöder sig på just detta lagrum.
Motsvarande spänningar står säkert att finna på annat håll.
Mvh Esa
Av Anonym, Klockan lördag, februari 23, 2008 1:43:00 em
Hej, tack igen, har ingenting emot att detta ventileras grundligt.
Jag frågar mig däremot vad samvetsfrihet är för något. Kan man avsäga sig sitt samvete med hänvisning till att det är en tjänsteuppgift? Det vore ju då lätt! OCh omvänt frågar jag mig: kan man tänka sig att en präst förrättar (!) en gudstjänst utan att i detta ta med hela den teologiska biten av ämbetssynen? Det är just denna syn på prästen bara som en "tjänsteman" jag vill avvisa. Prästen är aldrig "privatperson" heller, det finns ingen skillnad när han är "i tjänst" eller "inte i tjänst", samma etiska och moraliska och andliga krav finns hela tiden.
Jag tänker nu högt, för att seriöst fundera på det du säger.
Ska läsa och tänka litet och sedan kanske kommentera ytterligare.
Analogin med officeren haltar väl nog. Motsvarande situation för en präst skulle vara att han han vägrar förrätta gudstjänst eller överhudutaget döpa osv.
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, februari 23, 2008 3:19:00 em
Hej, synen på präster (och andra församlingsarbetare) blir lite olika beroende på infallsvinkeln. Du tog avstamp i profan lagstiftning, alltså blev inlägget en juridisk trevare.
Juridiskt bestäms relationen mellan kyrkan och dess anställda utifrån tjänstemanna- och arbetsrättsliga perspektiv. Då blir nog prästen en enkel tjänsteman.
Teologiskt är prästen Verbi Divini Minister, man talar om "character indelebilis", termer som öppnar dimensioner som är onåbara för traditionell lagstiftning.
De teologiska och juridiska perspektiven låter sig näppeligen förenas - annat än möjligen inom den kanoniska rätten, som ju inte är aktuell i de lutherska kyrkorna.
Grundlagens stadganden om religions- och samvetsfrihet skyddar den enskilda medborgarens rätt att ingå privaträttsliga avtal. Jag tvivlar på att man kan åberopa religions- och samvetsfrihet gentemot sin arbetsgivare. Den senare måste rimligtvis kunna förvänta sig att tjänsteinnehavaren utför det arbete han blivit ålagd att utföra.
Detta nu för diskussionens skull, men det här är som sagt inte min bransch.
Mvh Esa
Av Anonym, Klockan lördag, februari 23, 2008 6:35:00 em
Hej Esa, du borde läsa Arto Seppänens avhandling. Kunde ge mycket att tänka på.
Allt gott!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, februari 23, 2008 6:45:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida