Henriks kommentarer

31 mars 2008

Joh. 21:15 - ett "crux interpretum"

I Joh. 21:15 finns ett mycket intressant bibelord, ett ord som Sven Danell kallar svårare än prästexamen. Man kunde säga att det är den verkliga pastoralexamen, inkörsporten till allt pastoralt arbete.

Simon, Johannes' son, älskar du mig mer än dessa göra?" (KB 1917)

Bibel 2000 översätter: "Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?"

I Svenska folkbibeln (SFB) står det:

Simon, Johannes' son, älskar du mig mer än dessa?


I de finska bibelöversättningarna står:

"Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" (KR 1933/38)

"Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" (KR 1992)

I engelska översättningar heter det

"Simon, son of Jonah, do you love Me more than these?" (New King James)

På samma sätt översätter t.ex. NIB och NIV, med tillägget att de sätter in ett do you truly love me..

Man kan konstatera att svenska och finska översättningar (utom SFB) styr översättningen. Genom att säga "dessa gör" respektive "nämä" (toiset) tolkar man entydigt texten så att Jesus frågar Simon Petrus om han älskar Honom mera än de andra lärjungarna älskar Honom.

Detta är säkert en möjlig översättning, både språkligt och sakligt sett. Men är det säkert att Jesus frågar så?

Den grekiska översättningen har orden pléon touton (omega), som ordagrant betyder "mer än dessa".

För tolkningen att Jesus menar som våra svenska och finska översättningar har översatt, talar det faktum att Petrus sade "Om än alla andra komma på fall, så skall dock jag det icke." Mark. 14:29.

Men vid närmare studium har jag börjat fundera på detta.

Varför skulle Jesus jämföra Petri kärlek med andra lärjungars kärlek? Varför skulle andra lärjungars kärlek utgöra en norm för Petrus?

Det står dessutom så sade även alla andra (Mark 14:31, SFB).

Om man ser på kontexten ser man att Petrus hade återvänt till sitt gamla liv från vilket Jesus hade kallat honom (Luk. 5). Han gick och fiska. Situationen påminner om Petri kallelse, men avviker ju i väsentliga detaljer från den. Jesus förefaller att medvetet ha valt att agera på ett sådant sätt att Petrus skulle minnas sitt första möte med Jesus och kallelsen att bli människofiskare.

I kontexten ser man också att antalet fiskar, 153 stycken, nämns. Det finns många förklaringsförsök. Det fanns allt som allt 153 arter, 153 symboliserar "hela världen" (med variationer). Eller man har påpekat att 153 bildar en liksidig triangel med 17 per sida (1+2+3+4 etc---+17=153). Man har också sagt att grekiskan ord "det är Herren" - textens centrala ord - ger talvärdet 153 (varje grekisk bokstav representerar ett talvärde, men det stämmer bara om man tar huvudorden "kyrios estin", och inte tar med bestämda artikeln).

Åtminstone tror jag att man vågar säga att det faktum att fiskarna nämns, visar att de har betydelse för förståelsen av texten.

Min uppfattning är att man bör översätta älskar du mig mer än dessa? Då låter man tolkningsmöjligheterna finnas, då kan dessa i svenskan stå både för subjekt och objekt. På finska kunde man säga "rakastatko minua näitä enemmän?" och behålla den öppna översättningen.

Helhetsbilden gör att jag är böjd att tro att Jesus ställer Petrus för en återupprättelse, där Han upprepar kallelsen att bli människofiskare och inte fiskare. Hans fråga är en anamnes (en åminnelse) av kallelsen, och frågan kan sägas innehålla frågeställningen älskar du fiskarna (ditt gamla liv, ditt världsliga yrke, ditt liv före kallelsen) mera än du älskar mig?

Jesu svar - föd mina (inte "dina") lamm - tycker jag bekräftar tesen att det handlar om människofiskandets kallelse.

Grammatiken gör det möjligt att förstå "pleon touton" = "mera än dessa' såsom syftande på fiskarna, och inte de andra lärjungarna.

I princip är förstås ett "både och" möjligt (båda översättningarna) även om jag mera tror på "fiskarna" än jämförelsen med de andra lärjungarna, trots att Petrus "angav tonen" och var den som på ett speciellt sätt behövde upprättelse och också skulle komma att bära ansvar.

Men i alla fall kvarstår frågan, den fråga som ingen herde, eller annan lärjunge, kommer förbi, Jesu fråga:

Älskar du mig?

Henrik

P.S. Ett crux interpretum betyder ett svårtolkat ord, ett ord där tolkningarna går i kors, en svårtydd text o.dyl.

4 kommentarer:

  • En intressant tanke. För min del har jag sett de tre frågorna som ett avklädande - älskar mer än dessa, älskar, har kär. Det skulle också tala för att dessa avser de andra lärjungarnas kärlek, på samma sätt som jämförelsen med Petrus bedyrande "om än alla andra ...".

    Av Anonymous Anonym, Klockan tisdag, april 01, 2008 8:08:00 fm  

  • Lärde mig i någon predikan/något bibelstudium att bortse från "göra" i texten. Har alltid tyckt att det var tydligt att se att Jesus talar om att älska honom mer än de andra, de trygga, invanda. Spännande att tänka att det kan syfta på fiskarna/fisket - som också är det trygga och invanda.
    Att de tre frågorna samtidigt är ett avklädande, ett sätt att svara mot förnekelserna, visar ytterligare på att man sällan blir färdig med en text.
    Sigrid L

    Av Anonymous Anonym, Klockan tisdag, april 01, 2008 4:48:00 em  

  • "Älskar du mig mer än dessa?" När jag möter den frågan förstår jag den som att Jesus frågar: "Älskar du mig mer än du älskar dessa andra, dina medlärjungar, dina medmänniskor?"
    Budet lyder ju: "Du ska älska Herren, din Gud, över allt, och din nästa som dig själv".
    Om Petrus, eller någon annan, skulle ha gått in i ett herdeskap där hans medmänskor, deras önskemål och deras behov och begärelser, hade varit kärare för honom än Herren, då hade det hela flummat ur rätt snabbt. Just som det har gjort i dagens kristenhet.

    För övrigt får vi väl anta att om ett ord kan tolkas på flera sätt, och tolkningarna inte utesluter varandra, då har det väl varit Guds mening att alla nyanserna skulle finnas där? "Cruxet" kommer när vi med våld ska ha fram en entydig tolkning...

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan måndag, april 07, 2008 8:12:00 fm  

  • Säkert finns flera viktiga aspekter. Mina poänger var två:

    (1) Man bör översätta så att tolkningarna i grundtexten blir möjliga i översättningen.

    Detta var det viktigaste.

    Men sedan också:

    (2) De flesta som tolkar denna vers citerar Petri ord att "om än alla andra..." men citerar inte detta: detsamma sade också de andra lärjungarna.

    Hela situationen är uppbygg som en anamnes och en restaurering av Petri kallelse: Jesus slår fast att kallelsen att vara människofiskare gäller!

    Så också för oss!

    Herre, lär oss fiska!

    Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan måndag, april 07, 2008 8:33:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida