Klara toner från katedern
I vårt land har nyligen en ganska intensiv diskussion förts om en präst som inte ville döpa "i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn" utan ville ersätta Fadern och Sonen och Anden med andra ord, Skaparen, Återlösaren och Heliggöraren.
Det har rått mycket delade meningar om detta. Skönt är det då - ännu en gång - att läsa vad biskopen i Rom svarar:
http://212.77.1.245/news_services/press/vis/dinamiche/d4_en.htm
Tack, Robert Ojala, för att du fäste min uppmärksamhet vid detta!
Vi ser vad teologisk klarhet eller teologisk tystnad kan åstadkomma (hänvisning till det förra inlägget). Därför är man glad över alla som frimodigt bekänner.
Henrik
Det har rått mycket delade meningar om detta. Skönt är det då - ännu en gång - att läsa vad biskopen i Rom svarar:
http://212.77.1.245/news_services/press/vis/dinamiche/d4_en.htm
Tack, Robert Ojala, för att du fäste min uppmärksamhet vid detta!
Vi ser vad teologisk klarhet eller teologisk tystnad kan åstadkomma (hänvisning till det förra inlägget). Därför är man glad över alla som frimodigt bekänner.
Henrik
1 kommentarer:
Lappo domkapitel hade ett helt annat beslut
än Vatikanen när det godkände ett dop i "den levande Skaparens, Återlösaren och
Heliggörarens namn".
http://tinyurl.com/yv8ahk
Men eftersom Suokonautios praxis för med sig
allvarliga ekumeniska problem, som katolska kyrkans informatör också
påpekade i TV, försöker bp Peura tydligen (om Kotimaas återgivning av honom
stämmer) sopa det under mattan och försäkra att dk:s beslut nog är "på samma
linje". Det är förstås inte sant.
Nog har Vatikanen både mer trovärdighet och mer omsorg om barnens
frälsning när de kräver nytt dop som är enligt Kristi instiftelse. Guds ord är Guds ord och Franz Pieper har en
poäng när han skriver: "I den hedniska världen fanns mångahanda dop i
gudars och människors namn och Kristus har för den skull gett
anvisning om att hans dop till skillnad från alla andra dop i bruk
skulle bland alla folk ske i "Faderns och Sonens och den helige Andes
namn"".
Få se om liknande formler blir vanliga nu i vår kyrka när det
inte för med sig några konsekvenser annat än att prästen i fråga i
fortsättningen lovar använda kyrkohandbokens dopformel, men fortsätter
använda sin egen jämsides!
Herre förbarma dig över vår kyrka!
Av HenrikO, Klockan tisdag, mars 04, 2008 12:21:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida