Problemförsamlingar?
Med anledning av Göran Stenlunds berättigat indignerade fråga i dagens nr av Hbl angående problemförsamlingar, vill jag - förutom att jag instämmer i hans indignation - konstatera bl.a följande:
- den verkliga skammen tillkommer de båda kyrkligt anställda som listat dessa församlingar
- hur kan t.ex. Nagu vara en problemförsamling där det bara finns en enda präst? Kommer han inte överens med sig själv?
- eller en församling där båda prästerna är män, kanske dessutom av samma åsikt?
- det finns också flera andra församlingar som dessa simpla kriterier kunde passa in på
Till farsen kring detta hör sedan att vissa församlingar känner sig föranledda att anmäla sig bort från listan. Jag förstår dem, åtminstone till stora delar. Vem vill nu vara i en problemförsamling?
Till det betecknande för vår tid hör ju nu att en kampanj är på gång som innebär att oberoende av vilka präster som är anställda i församlingen så skall en kvinnlig präst med jämna mellanrum anlitas. Men ska inte församlingens präster just tjäna den församling i vilken de är anställda? Är man lika mån om att de församlingar som har kvinnliga präster skall gästas av en manlig präst minst en gång i terminen eller året?
Den dag kommer snart när det finns bara kvinnliga präster i en församling. Upphör den då att vara "problemförsamling"?
Och hur är det med alla de andra församlingarna? Har de inga problem? Hur är det med församlingar där prästen förespråkar välsignelse av det som Gud förbannar (just dessa ord används i Bibeln)? Hur är det där prästerna inte anser att Jesus är den enda vägen till Gud?
Nu har jag inget behov av att pricka församlingar eller prästkolleger. Jag hade skrivit ett blogginlägg om problemförsamlingar, och har det ännu kvar opublicerat, men jag beslöt att kontakta redaktören Tua Ranninen. Vi växlade några kommentarer kring ämnet.
Jag förutsätter att redaktören inte har den inside information som listan förutsätter. Nog vet jag vad som åsyftas. Men det orättfärdiga är att man inte alls bedömer hur livet levs, utan listan är ett försök att ringa in de församlingar där det finns präster med den gamla ämbetssynen. Det blir ett angrepp på övertygelse, inte på hur man levt med övertygelsen.
Till helhetsbilden hör ju det faktum att prästen nästan alltid agerar ensam. Knappast har en tvåprästförsamling råd att ha båda i tjänst i samma gudstjänst hela tiden. Det hela begränsar sig till några helger under året, det är väl det maximala problemet?
Inte vill jag förringa de samarbetsproblem som finns, och inte heller förneka att övertygelser kan krocka med varann. Men nog finns det verktyg för sådana situationer också. Det behöver inte bli olösliga problem.
Man bör också understryka vikten av att värna om andan i arbetslaget - så långt som det bara är möjligt. Och jag tror att här handlar det faktiskt om lika stora utmaningar i en medarbetarskara där man är av samma åsikt, eller av samma kön (prästerna). Också i det fallet kan problem uppstå. De måste åtgärdas.
Jag tycker det är sorgligt att präster skall sälja varandra "på marknaden", för att inte tala om att biskopen säljer präster och hänger upp dem på massmedias "anslagstavla".
Allt detta leder bara till att motsättningarna och konflikterna inom kyrkan eskalerar.
Inte behöver vi vara förvånade över att folk förundrar sig över hur det står till i vår kyrka.
Frågan är: finns det en annan väg att gå? Och i såfall: vilken?
Jag tror ju det.
Henrik
- den verkliga skammen tillkommer de båda kyrkligt anställda som listat dessa församlingar
- hur kan t.ex. Nagu vara en problemförsamling där det bara finns en enda präst? Kommer han inte överens med sig själv?
- eller en församling där båda prästerna är män, kanske dessutom av samma åsikt?
- det finns också flera andra församlingar som dessa simpla kriterier kunde passa in på
Till farsen kring detta hör sedan att vissa församlingar känner sig föranledda att anmäla sig bort från listan. Jag förstår dem, åtminstone till stora delar. Vem vill nu vara i en problemförsamling?
Till det betecknande för vår tid hör ju nu att en kampanj är på gång som innebär att oberoende av vilka präster som är anställda i församlingen så skall en kvinnlig präst med jämna mellanrum anlitas. Men ska inte församlingens präster just tjäna den församling i vilken de är anställda? Är man lika mån om att de församlingar som har kvinnliga präster skall gästas av en manlig präst minst en gång i terminen eller året?
Den dag kommer snart när det finns bara kvinnliga präster i en församling. Upphör den då att vara "problemförsamling"?
Och hur är det med alla de andra församlingarna? Har de inga problem? Hur är det med församlingar där prästen förespråkar välsignelse av det som Gud förbannar (just dessa ord används i Bibeln)? Hur är det där prästerna inte anser att Jesus är den enda vägen till Gud?
Nu har jag inget behov av att pricka församlingar eller prästkolleger. Jag hade skrivit ett blogginlägg om problemförsamlingar, och har det ännu kvar opublicerat, men jag beslöt att kontakta redaktören Tua Ranninen. Vi växlade några kommentarer kring ämnet.
Jag förutsätter att redaktören inte har den inside information som listan förutsätter. Nog vet jag vad som åsyftas. Men det orättfärdiga är att man inte alls bedömer hur livet levs, utan listan är ett försök att ringa in de församlingar där det finns präster med den gamla ämbetssynen. Det blir ett angrepp på övertygelse, inte på hur man levt med övertygelsen.
Till helhetsbilden hör ju det faktum att prästen nästan alltid agerar ensam. Knappast har en tvåprästförsamling råd att ha båda i tjänst i samma gudstjänst hela tiden. Det hela begränsar sig till några helger under året, det är väl det maximala problemet?
Inte vill jag förringa de samarbetsproblem som finns, och inte heller förneka att övertygelser kan krocka med varann. Men nog finns det verktyg för sådana situationer också. Det behöver inte bli olösliga problem.
Man bör också understryka vikten av att värna om andan i arbetslaget - så långt som det bara är möjligt. Och jag tror att här handlar det faktiskt om lika stora utmaningar i en medarbetarskara där man är av samma åsikt, eller av samma kön (prästerna). Också i det fallet kan problem uppstå. De måste åtgärdas.
Jag tycker det är sorgligt att präster skall sälja varandra "på marknaden", för att inte tala om att biskopen säljer präster och hänger upp dem på massmedias "anslagstavla".
Allt detta leder bara till att motsättningarna och konflikterna inom kyrkan eskalerar.
Inte behöver vi vara förvånade över att folk förundrar sig över hur det står till i vår kyrka.
Frågan är: finns det en annan väg att gå? Och i såfall: vilken?
Jag tror ju det.
Henrik
9 kommentarer:
och käbblet fortsätter :-)
Av Anonym, Klockan fredag, maj 30, 2008 5:46:00 em
Frågan är: finns det en annan väg att gå? Och i såfall: vilken?
Jag tror ju det.
Det var mitt budskap.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 30, 2008 6:31:00 em
Finns det en annan väg? Ut... Nåja, det är kanske lite väl hårt sagt, men jag undrar nog verkligen om inte det är vad etablisemanget vill. Att vi ska gå ut. Jag tror att vi (åtminstone jag!) har ställt fel fråga när jag har funderat om vi har rätt att gå ut. Borde vi kanske i stället fråga om vi har fullmakt att vara kvar?
Kvinnoprästfrågan och därmed förenade bekymmer är INTE det stora problemet för oss, som jag ser det, utan majoritetens ovilja att lyssna till och lyda Guds ord. På det följer en massa elände, och ämbetsfrågan är bara början. Som du skrev i ett tidigare inlägg - vi behöver be om en väckelse. Och jag vill tillägga, även om det låter hårt: Om att biskoparna, kyrkans ledning och vi alla skulle få Guds nåd till att omvända oss från vår egen väg.
Kristian Nyman
Av Anonym, Klockan fredag, maj 30, 2008 6:54:00 em
Den relevanta frågan är: vad gör de i kyrkan?
Av Anonym, Klockan fredag, maj 30, 2008 8:37:00 em
Väg eller utväg?
Jag det är frågan. För mig är det ännu så: Ty dit du går vill ock jag gå, och där du stannar vill ock jag stanna. Ditt folk är mitt folk, och din Gud är min Gud.
Jag litar på att HERREN leder.
Men väckelse pch omvändelse, var och en från sin egen väg, det behöver vi sannerligen.
Men bytes äran i hån och skam
än mer det gäller med Jesus fram!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 30, 2008 8:40:00 em
Just det, Kristian Norrback! Och Nyman!
H
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 30, 2008 8:41:00 em
Bröder, en kort kommentar ännu!
Leif N berättade om ett besök i norra Sverige. Där var en konservativ broder som anhöll om ordination. Biskopen skulle fundera på saken.
Det var frågor om samarbete mm som det ju är i Sverige också.
Församlingen meddelade att "fundera du på saken, vi anställer honom ändå från xx.xx."
De skulle ha varit beredda att gå längre. Och hör och häpna: förordnandet kom, till tf khde tror jag, efter att församlingen visat beslutsamhet.
Denna myndiga, men inte grälsjuka inställning behöver vi här också.
Alla är säkert inte överens, men kanske begreppet "problemförsamling" skulle kunna få en ny innebörd...
Detta är ju bekännelseskrifternas linje. Att om biskoparna inte viger, så viger de själva åt sig präster.
Det är stora frågor som på sikt nu står på spel. Och det gäller inte bara Sverige.
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, maj 30, 2008 8:47:00 em
Man slutar aldrig förvånas av de nyheter vilka gäller konservativa präster med den gamla ämbetsteologin. Dock verkar metoderna att handskas med problemet förändrats, man har "börjat skjuta skarpt". Inom kyrkan vill man inte längre diskutera och via media svartmålas nu församlingar och därmed indirekt prästerna.
En fråga jag funderat på är hur långt sträcker sig de konservativas (präster och församlingsmedlemmar) tålamod egentligen?
Av Anonym, Klockan fredag, maj 30, 2008 9:24:00 em
En utblick från Sverige.
Jag vet ingenting om finländsk juridik, men här i Sverige skulle motsvarande lista över problemförsamlingar, baserad på övertygelsen hos respektive präst, kunna betecknas som åsiktsregistrering. Och det är förbjudet enligt svensk lag.
Kriminellt, med andra ord.
HS
Av Anonym, Klockan lördag, maj 31, 2008 1:49:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida