Henriks kommentarer

04 december 2008

Djuren och människan i Guds rike

Såg ett TV-program ikväll, ett diskussionsprogram med anledning av räden mot en hönsfarm i Närpes för någon vecka sedan. Närvarande var en polis, en dam från Finlands fjäderfäförbund (så heter det faktiskt), två djuraktivister med förankring i Djurens rätt (Oikeutta eläimille), den ena dessutom forskare.

Det var intressanta nyheter. Poliskomissarien var rätt så rakt på sak och sade bla. att polisen vet rätt väl vilka personer som är djuraktivister i Finland. "Finland är ett litet land". Flickorna - eller kanske de unga kvinnorna - verkade mycket ovetande (utan att sannolikt vara det) när det gäller linkarna mellan Djurens rätt och EVR (djurens befrielsefront, en olaglig rörelse som utfört räder mot pälsfarmer och nu också en höns- och broilerfarm). Polismannen sade bla att "alla som gripits för dåd i EVR:s namn har varit medlemmar i Djurens rätt". Att polisen rätt väl vet vad som händer framkom av den kvinnliga forskarens okunskap om en räd mot en farm, som polisen besvarade med motfrågan "visste du inte var din pojkvän var den natten?"

Heja polisen, tänkte jag faktiskt.

Jag måste erkänna att jag är en stor djurvän. Jag får illa att vara av att se hur djur har det, hur människor kan misshandla djur, pina dem, utsätta dem för förfärligheter osv. Jag tycker att det är en plikt att värna om djurens rätt. Och jag tycker inte om att döda, inte ens fiskar...

Vi har som kristna två perspektiv på djuren i Guds rike.

Både människor och djur räddar du, HERRE. (Ps. 36:7)

Den synen betraktar djuren som en del av Guds goda värld, av Guds skapelse, där människan är förvaltaren av skapelsen med ansvar inför ägaren.

Men den ideologi som präglade de två djuraktivisternas yttranden var beklämmande. Förutom att de inte klart tog avstånd från illegala handlingar, talade de sig varma för "varje individs rätt" (och då menade de höns/djur). Min motfråga blev: hur är det med mänskliga individer? Inte något medlidande.

I ett helt annat sammanhang än djurrättsaktivism finns några ord i 2 Petr. som lätt försvinner i en bisats, men som pekar på den principiella skillnaden mellan människan och djuren: Dessa människor är som oskäliga djur, födda till att fångas och dödas. (2:12).

Genom hela Bibeln går en linje som är tydlig: människan gar en gudsrelation som djuren inte har. De är nog en del av Guds skapelse, men inte en del av Guds frälsningsplan. Djur offras, påskalammet äts, djur arbetar osv.
Men människan måste lära sig att behandla djuren rättvist och vara godhjärtad.

Så har både missionen och många väckelser präglats av ett förändrat förhållande till djuren.

Han har nog säkert blivit omvänd, för han har blivit så snäll mot sin häst, sades det om en bonde som kommit till tro.

Detsamma vittnar missionshistorien om. Kristna människor behandlar sina djur på ett helt annat sätt. Det är inte bara förhållandet till andra människor som ändrats, också förhållandet till djuren blir ett annat.

Men den syn som går med på att skada en människas lagliga arbete och näring, hennes kanske under några generationer byggda pälsnäring eller hönsfarm mm, medan man blundar för vad man förorsakar en medmänniska, är nog inte kristen.

Missbruk måste påtalas och beivras. Men det finns lagliga vägar att åtgärda misstankar om djurplågeri och annat sådant som ingen kristen människa kan eller får godkänna.

Jag finner nog inte heller riktigt stöd i mässor för djur, för välsignelser och annat. Kanske kan man också säga att det inte heller finns förbud för någon att tala med Gud om allt.

Men grundsynen att människan är ett djur och att hennes existens inte är speciell är nog något man måste avvisa.

Samtidigt som vi ska fortsätta att behandla djuren väl!

Henrik

7 kommentarer:

  • Jag håller med dig till 100%. Om man i sin förvillelse skadar eller stjäl andras egendom som dessa okristna idealister gör så skall man också stå fram och ta det straff+gottgörelse som samhället och ägaren till kärnkraftverket eller husdjursanläggning o. a. pålägger en. Dessa människor är fega och deras filosofi hänsynslös och kortsiktig.Säg din mening men låt det bli därvid du anarkist och motståndare.
    Dock förstår jag nog hur sådana människor uppstår. Vi har missat målet i att meddela en värdegrund och betett oss dåligt över hela jorden men detta ursäktar inte denna form av antikristendom. Heja polisen, kraft och mod och klarsyn åt alla vittnen och angivare.
    mvh "Yleisvasikka" Ulrik F.
    P.S. O att Skapelsen skulle komma till sin rätt vid Guds Söners (döttrars) uppenbarelse. Det suckar - det suckar under skyarna. Kom Herre Jesus Kristus, Amen.

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, december 05, 2008 10:43:00 fm  

  • Tack för denna text! Jag håller helt med dig om det som du skriver. Som pälsdjursfarmare har dessa "tillslag" (jag kallar dem rätt och slätt terroristattacker) blivit något som hör till min vardag - även om vi har skonats, åtminstone hittills. Men alla möjliga säkerhetsarrangemang har blivit nödvändiga, och när det varnas om att något är på gång så blir det vanligen dåligt sovit den natten. Många gånger har jag också fått bege mig ut till farmen mitt i natten för att kolla att våra djur får vara i fred. Jag känner också den nu drabbade hönsfarmaren - vi har gått på samma pälsutbildning. När det kommer så nära är det verkligen inte trevligt!

    Jag hade inte tillfälle att se det program som du refererar till, men jag antar att polisen i programmet var Risto Nyholm. (Det låter som om det skulle vara han på de kommentarer som fälldes!) Han är en synnerligen duglig polis, och han behövs i kampen mot dessa radikala element. Problemet är att statsmakten hotar dra in finansieringen för den styrka som har specialiserat sig på djurrättsaktivism. Detta får verkligen inte hända! Dessa poliser behövs, och den information de besitter är ovärderlig när det gäller att få fast dessa förövare. Sedan är det en annan sak att straffen som utdöms tenderar att bli allt för låga - en sak som också polisen har påtalat...

    Kristian Nyman

    Av Anonymous Anonym, Klockan fredag, december 05, 2008 6:13:00 em  

  • Hej, du kan säkert se programmet på nätet ännu, kanske kommer det dessutom i repris??

    Jo, det var Risto Nyholm, en karl som visste vad han talade om. Det var intressant att som yrkesmänniska iaktta kroppsspråk, ögon, miner, händer, hela kroppsspråket.
    Dessa damer visste nog mera än de gav sig ut för att veta!

    Jag skrev att den syn som de företrädde inte var kristen. Jag kunde faktiskt ha tillagt att den inte är mänsklig heller.

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan fredag, december 05, 2008 7:13:00 em  

  • Vi skall naturligtvis fördöma räv- och hönsflickors räder mot farmer. Visst. Men jag reagerar mot dina höga tankar om hönsfarmarnas moral och hjältemodiga insatser. Historien om hönsfarmningen i Finland under senare år är ,skulle jag vilja påstå, historien om en mycket sjuk bransch. Jag jobbade som dataprogrammerare under 80-talet och gjorde program åt bl.a. ett företag som sysslade med ägghandel. Jag hade innan dess inte begripit vad Finlands jordbrukspolitik handlade om. Då klarnade det. De politiker som bla hönsfarmarna röstade in i riksdagen använde våra gemensamma skattepengar till att handla upp sina anhängares (och sin egen) överproduktion. Vi hade vid den tiden över 30 procents överproduktion av hönsägg. Inköpspriset var ca 10 mk per kg och försäljningspriset ca 1 mk per kg (när äggen dumpades på världsmarknaden). Vad det handlade om var naturligtvis att politikerna köpte röster av sina anhängare med andras pengar. Att denna handel inte väckte (och inte väcker!) någon större uppmärksamhet är synnerligen anmäkningsvärt när man jämför med det senaste rabaldret om valfinansieringen.

    För ett antal år sedan införde man en bestämmelse i Sverige om en minimistorlek för hönsburar eftersom man ansåg att gängse storlek var plågsam för djuren. Finska hönsfarmare passade på att för en billig penning upphandla de burar som blivit illegala i Sverige. Sedan exporterades överproduktionen till –just det!- Sverige! Så här handlar det verkligen inte om någon kristen altruism. Det handlar om pengar och att via sina politiker tillförskansa sig bidrag och subventioner från samhället.

    Med detta vill jag inte försvara några räder mot hönsfarmer, men kanske vi också borde vara lite mera kritiska mot jordbrukspolitikernas propaganda.

    Av Blogger Jan Bergman, Klockan fredag, december 05, 2008 11:44:00 em  

  • "Men jag reagerar mot dina höga tankar om hönsfarmarnas moral och hjältemodiga insatser."

    Varifrån fick du det?

    Fortfarande: reagera mot missbruk, men fördöm anarkin. Det är väl inget etiskt i att hämnas djurens ägare - oberoende av vad ont dessa gjort mot djuren

    - vilket det ju i de flesta fall inte handlar om!

    Verka för djurens rätt med lagliga medel - de finns ju!

    mvh Henrik

    Av Blogger Henrik Perret, Klockan lördag, december 06, 2008 12:00:00 fm  

  • Hela idén med "djurens rätt" börjar från fel ände. Det är vi människor som har en skyldighet gentemot djuren - och skapelsen - att bruka och bevara och ta väl hand om, det är inte djuren som har rättigheter.

    När djurrättsfilosofen Peter Singer säger att det i princip inte är någon skillnad i värde på en myras liv och hans sons liv, då hör jag en förvirrad och sjuk människas tankar.

    I övrigt kan man ju fråga sig vad det är för ett rättssystem, som ger strängare straff åt en människa som har sålt snus, än åt en som förstör en annans egendom och utkomstmöjligheter, och orsakar svält- eller kvävningsdöd för tusentals djur...

    Ingmar R

    Av Anonymous Anonym, Klockan söndag, december 07, 2008 3:18:00 em  

  • "Djurplågare kunna icke ärva Guds rike" lärde prosten Ringius sina konfirmander för hundra år sedan. Hans grund är lika aktuell idag, men det är verkligen inte det frågan gäller när man har med djurrättsaktivister att göra. I de bygder där jag lever och verkar är det minkfarmare som råkat illa ut. Pälsindustrins nytta kan givetvis diskuteras, men att släppa ut dessa gnagare är motsatsen till att vara djurvän. En plågsammare död än de flesta av dem mötet efter "befrielsen" är det svårt att tänka sig! Tack för ett sakligt inlägg i debatten!

    Av Anonymous Anonym, Klockan torsdag, december 11, 2008 4:53:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida