Om transsexualitet och kirguriska ingrepp
Av förekommen anledning har diskussionerna om könsbyte eller ännu hellre könskorrigering genom kirgurgiska och hormonella ingrepp varit aktuell.
(När jag skriver "ännu hellre könskorrigering", är det inte ett uttryck för mitt synsätt utan för att man i en postmodern verklighet använder ord som signalerar att könet är en identitetsfråga, ett val som varje individ har rätt att göra. Detta kan givetvis diskuteras och göras till föremål för diskussion. För detta uttryck innehåller premisser som kan ifrågasättas.)
Paul McHugh, professor i psykiatri vid Johns Hopkins University, har en insiktsfull artikel i First Things - Journal of Religion, Culture and Public Life. En del av forskningsresultaten, som bl.a William G. Reiner gjort angående barn som opererats i korrigerande syfte har publicerats i den högt noterade New England Journal of Medicine.
Artiken är mycket läsvärd och pekar på de stora konflikter som uppstår.
Jag känner en person som jag lärde känna som kvinna, men som nu är man. I ärlighetens namn vill jag säga att jag alltid upplevde att "hon" var man - i en kvinnas kropp. Vi talar om svåra saker.
Men till detta hör mycket komplicerade frågeställningar, där man frågar sig om inte riktlinjerna snarare skulle ha varit att stärka den identitet som en person biologiskt har.
I alla fall handlar detta om mycket djupa frågor där man skall vara försiktig med för kategoriska svar. Men en väldig trötthet och nya problem följer med könskorrigeringar. Så mycket vågar jag dock säga att kön är inte - vilket man i dag ofta hävdar - "mera fråga om vad som finns mellan öronen än mellan benen". Könet är inte en definitionsfråga, Det finns ett större samband mellan kropp och själ, mellan anatomi och identitet än man ibland tror.
Jag tycker att alla kan berikas av en erfaren psykiaters redogörelse för en del av problematiken, även om den till all lycka inte gäller så många individer. Desto tyngre är den att bära för dem som berörs av den, på olika sätt: de personer som upplever sig som främlingar i sin kropp, deras anhöriga (barn, föräldrar, syskon) och vänner.
Jag tror - utan att vilja gå in för något slags oversimplification - att familjens kris (skilsmässa, missbruk av olika slag, för att inte tala om insest och pedofili mm) bidrar till den svaga identitet som mänga unga har idag.
Här behövs den kristna rösten - och omsorgen - starkt.
http://www.firstthings.com/article.php3?id_article=398&var_recherche=surgical
Henrik
(När jag skriver "ännu hellre könskorrigering", är det inte ett uttryck för mitt synsätt utan för att man i en postmodern verklighet använder ord som signalerar att könet är en identitetsfråga, ett val som varje individ har rätt att göra. Detta kan givetvis diskuteras och göras till föremål för diskussion. För detta uttryck innehåller premisser som kan ifrågasättas.)
Paul McHugh, professor i psykiatri vid Johns Hopkins University, har en insiktsfull artikel i First Things - Journal of Religion, Culture and Public Life. En del av forskningsresultaten, som bl.a William G. Reiner gjort angående barn som opererats i korrigerande syfte har publicerats i den högt noterade New England Journal of Medicine.
Artiken är mycket läsvärd och pekar på de stora konflikter som uppstår.
Jag känner en person som jag lärde känna som kvinna, men som nu är man. I ärlighetens namn vill jag säga att jag alltid upplevde att "hon" var man - i en kvinnas kropp. Vi talar om svåra saker.
Men till detta hör mycket komplicerade frågeställningar, där man frågar sig om inte riktlinjerna snarare skulle ha varit att stärka den identitet som en person biologiskt har.
I alla fall handlar detta om mycket djupa frågor där man skall vara försiktig med för kategoriska svar. Men en väldig trötthet och nya problem följer med könskorrigeringar. Så mycket vågar jag dock säga att kön är inte - vilket man i dag ofta hävdar - "mera fråga om vad som finns mellan öronen än mellan benen". Könet är inte en definitionsfråga, Det finns ett större samband mellan kropp och själ, mellan anatomi och identitet än man ibland tror.
Jag tycker att alla kan berikas av en erfaren psykiaters redogörelse för en del av problematiken, även om den till all lycka inte gäller så många individer. Desto tyngre är den att bära för dem som berörs av den, på olika sätt: de personer som upplever sig som främlingar i sin kropp, deras anhöriga (barn, föräldrar, syskon) och vänner.
Jag tror - utan att vilja gå in för något slags oversimplification - att familjens kris (skilsmässa, missbruk av olika slag, för att inte tala om insest och pedofili mm) bidrar till den svaga identitet som mänga unga har idag.
Här behövs den kristna rösten - och omsorgen - starkt.
http://www.firstthings.com/article.php3?id_article=398&var_recherche=surgical
Henrik
2 kommentarer:
Det verkar finnas en grundläggande förvirring hos många hbt-personer och deras vänner angående sexualitet. Å ena sidan får vi läsa hela tiden att homosexualitet har genetiska orsaker. Man bör alltså inte kalla homosexuella handlingar för "synd" eller "abnormala" om det är genetiskt bestämt på samma sätt som vänsterhänthet eller blå ögon. Å andra sidan får vi höra att kön är en konstruktion som samhälle ger en individ. Man får då välja sitt kön - om man nu vill vara man, kvinna eller något annat. Man kan då operera kroppen för att få den att harmoniera med könsidentiteten.
Hur som helst, undrar jag varför så många hbt-personer är så kritiska mot den längtan som många (kristna) människor med homosexuell läggning har att ändra den sexuella orienteringen. Reparativa terapier blir konsekvent underkända som forskningsområde trots viss (dock begränsade) framgång - och trots att liknande terapier används med framgång i behandlingen av pedofiler och våldtäktsmän.
Hur vill vi ha det? Om kön är en konstruktion och man får välja den sexuella identiteten man vill, varför dömer man ut dem som vill gå från en homosexuell läggning till en heterosexuell?
Av RayBaker, Klockan onsdag, december 03, 2008 5:30:00 em
Du ställer angelägna frågor.
Machen (se blogtextem Är kristendomen...) konstaterar att fårgorna borde bemötas i det skede när de är akademiska, när de funnit sina populära uttryck är det hart när omöjligt.
Den dom du talar om handlar ju ofta nästan om raseri. Varför?
Man kan förstås gissa sig till rätt svar..
Yack för din kommentar!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan onsdag, december 03, 2008 7:20:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida