Enhet - för att världen skall tro
Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Joh. 17:21
Jag fick häromdagen ett mail av en god vän som uppmärksamgjorde mig på Charta Oecumenica. Det var uppmuntrande. Jag har anledning att återkomma till detta ekumeniska dokument när jag har hunnit sätta mig grundligare in i det. Men det faktum att han tycktes “grubbla över” de kristnas enhet och hur vi skall komma vidare på ett konstruktivt sätt också i vår kyrka, gjorde mig glad. Och jag har märkt att många kristna nu är oroliga över situationen i våra kyrkor.
Det är glädjande att folk är bekymrade! För något måste ju ske, så mycket som nu skrivs och tycks och tänks om kyrkan är direkt kontraproduktivt.
När man anför enheten och kärleken mellan de kristna som mycket utmanande och konkreta målsättningar nu är man säkert på rätt spår. Man lyfter nämligen fram detsamma som Jesus: Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." Joh. 13:35.
Jag tror att det är oerhört viktigt att betona de kristnas enhet. Jag tror också att det är viktigt att inte låta för små frågor låta den kristna enheten brytas.
Men när man talar om de kristnas enhet tror jag att man ofta glömmer ett perspektiv, och kanske det viktigaste för den delen. Det handlar nämligen inte bara om en enhet mellan de kristna. Bibelordet i Jesu översteprästerliga bön citeras ofta bara delvis: “jag ber att de alla skall vara ett, för att världen skall tro att du har sänt mig.”
Men det står ju något mera: “..och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro...”
Den kristna enheten handlar både om en enhet i tiden och en enhet genom tiden med den apostoliska kyrkan. Den handlar om relationen till kristna i alla tider. Och det är genom tron på Kristus som vi är förbudna med varann.
Två engelska biskopar har nyligen skrivit till ärkebiskop Anders Wejryd i Sverige. Man har påtalat att det förslag som Svenska kyrkans kyrkostyrelse har lämnat till kyrkomötet utgör ett allvarligt hot mot den kristna enheten.
Det blir ingen kristen enhet i en kristenhet, som kommer överens, och som har fattat gemensamma beslut, om man har lösgjort sig från den apostoliska kyrkan, och från den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. En sådan kristenheten är i såfall bara som ett isflak, som flyter omkring i tidens hav, utan förbindelse med löfteslandet.
Enheten gäller inte bara i historisk mening. Det handlar om en Kyrka i gudsgemenskap, en som lever i tro på sin Herre, på samma sätt som Kyrkan, Kristi Kyrka, gjort i alla tider.
Enheten kan inte lösas genom att lösgöra sig från Guds Ord. Det är denna fråga som är helt primär idag. Ibland frågar man sig om det har någon betydelse för kyrkan vad som står i Bibeln. Man söker konsensus, men man uppnår inte någon kristen enhet om man inte håller fast vid livets Ord.
Det gör bara den kyrka, som bevarar apostlarnas undervisning, som håller fast vid Guds Ord. Det är Kyrkan, som fått uppdraget att “döpa och lära dem allt det jag har befallt er” (apostlarna).
Vi ser redan i början av Bibeln att när gudsgemenskapen brast, så brast också förhållandet mellan bröderna. För att finna varandra, ska vi söka oss “ad fontes”, till källorna, till Kristus, som är livets källa.
Men enheten genom tiden skall också föra oss till en enhet i tiden. Det är en fråga som ju NT ger stor uppmärksamhet.
Jag tror alltså att det är en fråga som skall oroa oss och engagera oss. Men jag tror att enheten bara finns i Kristus och att den bara kan födas genom att vi som enskilda och som kyrka omvänder oss till Kristus.
Den kristna enheten kan inte förandligas så att det att vara kristen i tiden försvinner. Men den kan inte heller kontextualiseras så att vi glömmer enheten med det som vår trosbekännelse påminner oss om: en helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Den enheten finns bara “i Kristus”. Den kristna enheten är inte bara en enhet mellan de kristna, utan mellan Kristus och de kristna.
Henrik
Jag fick häromdagen ett mail av en god vän som uppmärksamgjorde mig på Charta Oecumenica. Det var uppmuntrande. Jag har anledning att återkomma till detta ekumeniska dokument när jag har hunnit sätta mig grundligare in i det. Men det faktum att han tycktes “grubbla över” de kristnas enhet och hur vi skall komma vidare på ett konstruktivt sätt också i vår kyrka, gjorde mig glad. Och jag har märkt att många kristna nu är oroliga över situationen i våra kyrkor.
Det är glädjande att folk är bekymrade! För något måste ju ske, så mycket som nu skrivs och tycks och tänks om kyrkan är direkt kontraproduktivt.
När man anför enheten och kärleken mellan de kristna som mycket utmanande och konkreta målsättningar nu är man säkert på rätt spår. Man lyfter nämligen fram detsamma som Jesus: Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." Joh. 13:35.
Jag tror att det är oerhört viktigt att betona de kristnas enhet. Jag tror också att det är viktigt att inte låta för små frågor låta den kristna enheten brytas.
Men när man talar om de kristnas enhet tror jag att man ofta glömmer ett perspektiv, och kanske det viktigaste för den delen. Det handlar nämligen inte bara om en enhet mellan de kristna. Bibelordet i Jesu översteprästerliga bön citeras ofta bara delvis: “jag ber att de alla skall vara ett, för att världen skall tro att du har sänt mig.”
Men det står ju något mera: “..och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro...”
Den kristna enheten handlar både om en enhet i tiden och en enhet genom tiden med den apostoliska kyrkan. Den handlar om relationen till kristna i alla tider. Och det är genom tron på Kristus som vi är förbudna med varann.
Två engelska biskopar har nyligen skrivit till ärkebiskop Anders Wejryd i Sverige. Man har påtalat att det förslag som Svenska kyrkans kyrkostyrelse har lämnat till kyrkomötet utgör ett allvarligt hot mot den kristna enheten.
Det blir ingen kristen enhet i en kristenhet, som kommer överens, och som har fattat gemensamma beslut, om man har lösgjort sig från den apostoliska kyrkan, och från den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. En sådan kristenheten är i såfall bara som ett isflak, som flyter omkring i tidens hav, utan förbindelse med löfteslandet.
Enheten gäller inte bara i historisk mening. Det handlar om en Kyrka i gudsgemenskap, en som lever i tro på sin Herre, på samma sätt som Kyrkan, Kristi Kyrka, gjort i alla tider.
Enheten kan inte lösas genom att lösgöra sig från Guds Ord. Det är denna fråga som är helt primär idag. Ibland frågar man sig om det har någon betydelse för kyrkan vad som står i Bibeln. Man söker konsensus, men man uppnår inte någon kristen enhet om man inte håller fast vid livets Ord.
Det gör bara den kyrka, som bevarar apostlarnas undervisning, som håller fast vid Guds Ord. Det är Kyrkan, som fått uppdraget att “döpa och lära dem allt det jag har befallt er” (apostlarna).
Vi ser redan i början av Bibeln att när gudsgemenskapen brast, så brast också förhållandet mellan bröderna. För att finna varandra, ska vi söka oss “ad fontes”, till källorna, till Kristus, som är livets källa.
Men enheten genom tiden skall också föra oss till en enhet i tiden. Det är en fråga som ju NT ger stor uppmärksamhet.
Jag tror alltså att det är en fråga som skall oroa oss och engagera oss. Men jag tror att enheten bara finns i Kristus och att den bara kan födas genom att vi som enskilda och som kyrka omvänder oss till Kristus.
Den kristna enheten kan inte förandligas så att det att vara kristen i tiden försvinner. Men den kan inte heller kontextualiseras så att vi glömmer enheten med det som vår trosbekännelse påminner oss om: en helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Den enheten finns bara “i Kristus”. Den kristna enheten är inte bara en enhet mellan de kristna, utan mellan Kristus och de kristna.
Henrik
5 kommentarer:
Guds frid, ja, det är ju faktiskt stor skillnad på en predikan där man predikar Jesus Kristus enligt skriften-och alla de ord som hör det eviga Livet till-ur Tro till Tro och till Väckelse -till omvändelse och till förlåtelse och efterföljelse för åhörarna än på de mest fromma och behjärtade ord som kommer då vi förfaller till psykologiserande och "vetenskaplighet" vilket ju också kan i predikande själavård läggas under Kristi lydnad som förkunnelsen din(hans) här på bloggen visat.
Om man någon gång går frusen och hungrig från predikan som man hört så är det snarare i folkkyrkans tunna skal som man har klätts uti istället för i den feta varma innerliga märgfyllda innerligheten som en fattig väckelsmänniska av Guds Ande fått bjuda på, Lovad vare Herrens Helige Ande överallt där Kristus är.
Bön: Bliv hos oss Herre Jesus och väck Andens Liv i Kyrkor och samfund ty annars torkar vi ut och förgås hur mycket vi än "bekänner".Amen.
Tack Henrik P.S Jag har inte rösträtt utan förkunnar frifräsande i Kristi Kyrkas hägn. Kristi kärlek visar nog vilken ekumenik vi var och en behöver, från folk till folk till tidens slut. Amen hälsar Ulrik Fagerholm.
Av Anonym, Klockan tisdag, juli 28, 2009 9:31:00 em
Så menar jag ännu att "utanför församlingen finns ingen frälsning" - och församlingen på jorden är skingrad och stridande i olika kyrkor,denominationer och samfund (153 stora fiskar?)och enskilda (sargade,bidande) hjärtan DÄR HERREN Jesus velat bli kvar. Han har ju uttalat sitt Namn över alla döpta och lovat att vara med oss alla dagar intill tidens eller världens ände i och med det Heliga Dopet. Så kommer han alltså dagligen och välsignar den Han vill och förhärdar och låter missledas som inte aktar på Ordet!!!+ (Skriften och förlåtelsens -bättringens predikan i all dess mångfald genom ordet och livets händelser och de trognas förmaningar)
Vandrar vi i bättring inför Honom, i syndabekännelse, bot och Tro så är vi vackra som blommande "brudborstar" men om vi faller av så att Han förargas så är vi de vissnaste av tistlar i den andliga dödens trädgård som ändå kan rensas om den vaknar när den Gode Herden varma blod faller på den jord som ännu kan saltas och sandas för att bli lucker och fruktbärande. "PÅ alla ställen där jag upprättat en vård (plats=hjärta och kyrka)till Mitt Namns åminnelse skall Jag komma till dig och välsigna Dig" -"i Helig ande och eld" säger Jesus Kristus din förbarmare.Amen.
mvh Ulrik Fagerholm
Av Anonym, Klockan torsdag, juli 30, 2009 7:01:00 em
Charta Oecumenica är inte något helt problemfritt dokument. Åtminstone jag får en känsla av att man gör just det, som du säger inte kommer att fungera - söker konsensus utan att tillmäta det som står i Bibeln någon avgörande betydelse.
Tidens tecken-siten har framfört en bister och bitvis rätt träffsäker kritik av dokumentet i fråga.
www.tidenstecken.se/charta.htm
Ingmar R
Av Anonym, Klockan söndag, augusti 02, 2009 9:06:00 fm
I Sverige finns en kraftig kritik och negativ inställning till den organiserade ekumeniken från frikyrkligt håll. Stämmer antagligen överens med det som kan läsas på tidenstecken.se
Det finns dock en växande "naturlig" ekumenik som växer fram vid sidan av den organiserade. Det känns hoppfullt.
Av SigridL, Klockan måndag, augusti 03, 2009 9:32:00 fm
Tack för era kommentarer! Jag har varit ganska upptagen och samtidigt tycker jag att de talar för sig själv!
Jag tror nog att det i den postmoderna tiden finns mycket av "huvudsaken är att det känns bra", och att sanningen, lära osv inte får den uppmärksamhet som behövs.
Samtidigt är ju alla försök att lösa upp svåra knutar, inte minst inom de kristna kyrkorna, värda att tas på allvar.
Men priset kan ju inte vara att allt tolereras. Snarare då att allt prövas, övervägs, och att man söker en djupare förståelse av hur andra tänker, hur de har förstått Ordet.
Det är nog bara Kristus som kan förena oss. Bakvänt så det förslår blir det om vi ska skapa enhetlighet och rätlinjighet genom principer, paragrafer och kraftåtgärder. Så uppstår ingen enhet.
Kristus förenar!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan onsdag, augusti 05, 2009 9:47:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida