Om biskopsvigningen
Med anledning av skriverier ( i Borgåbladet, som jag ej sett, men hört om, samt därav följande bloggar) om mina kommentarer till Jan-Erik Andelin om varför jag ej var med vid biskopsvigningen.
För länge sedan stod det något i Grönköpings veckoblad om en staty som var gjord av farmor. Litet senare märkte någon tryckfelet och kom med rättelsen: det skall naturligtvis stå att statyn var gjord av mormor..
Med den känslan i bakfickan skriver jag på min egen bloggsida vad jag själv anser om biskopsvigningen, så att inte rättelser ska ge upphov till nya missförstånd.
Jag sade åt Jan-Erik Andelin på Borgåbladet att "knappast var det det någon som saknade mig där". (Han kommenterade: säg inte så.)
Sedan konstaterade jag att jag inte fann ngt provokativt i att kvinnliga präster medverkade i vigningsgudsjänsten, och att jag inte såg detta som en markering mot mig, det var en helt konsekvent genomförd biskopsvigning enligt Gustavs syn. Jag fann det jag såg av den helt "väntat". (Såg inte hela gudstjänsten för jag gick till körövningen).
Däremot förvånade det mig nog att Christina Odenberg medverkade. Jag vet att Svenska kyrkan sänt henne som dess representant till vigningen (tror inte att de hade sänt henne om jag varit electus :-). Hon medverkade och har öppet argumenterat för välsignelse av registrerade par, vilket både ärkebiskopen och Gustav Björkstrand tagit avstånd från (kyrklig välsignelse av registrerade samkönade par). Jag tycker nog att gränsen för det kristligt rimliga måste gå någonstans.
Jag var - i klartext - sagt alltså INTE förvånad över att sådana kyrkor som har kvinnliga biskopar sänder någon till en prästvigning, men nog förvånad över att ingen (åtminstone offentligt) reagerat mot detta som Bibeln enligt min bedömning (och jag är nog inte ensam om den bedömningen) tar avstånd från, alltså utlevd homosexualitet. Men detta är inte det enda, eller det främsta som Bibeln tar avstånd från. "Den som är utan synd, kaste första stenen."
Sedan konstaterade jag också ungefär med orden (ganska exakt minns jag) att det som varit tyngst att möta har varit att många kyrkligt aktiva reagerat med så öppet förakt och t.o.m. hat mot mig. Jag erkänner att det gjort ganska ont ibland. Vänskaper på 30, 40 år har brustit tack vare detta biskopsval! Jag har inte ändrat syn. De som öppet i TV eller massmedia gått ut mot mig, eller på bloggar, har inte i de flesta fall en aning om vilka mina motiveringar är.
Om det är detta eller vad det är som fått Andelin att tala om en bränd Perret som gjorde det jag tror att alla väntade sig (sic!): jag firade gudstjänsten (med att ackompanjera två körer) i min egen församling (som organist) det är väl inget illa med det? (språkligt rättat 08.12.2006)
Jag har meddelat Gustav Björkstrand att jag inte tänker profilera mig som hans motpart, utan att han har mitt stöd i allt gott han gör!
Sedan är det en annan sak att livsrummet för oss som tillhör denna minoritet ser ut att bli mycket litet. Jag har nyligen samtalat med ärkebiskopen och tre andra biskopar, tillsammans med ledarna för våra väckelserörelser. (Det jag skulle ha försökt förhindra var att man skulle ha spelat ut dessa åsiktsgrupper i ämbetsfrågan mot varandra, men det gick ju inte fram.) Det som observerades var att jag inte anser mig ha skäl att stå vid altaret, men att jag inte vill "sätta mig över andras tro". Det skulle med litet välvilja kunna förverkligas i kyrkan. Men vilja finns inte.
Inför det faktum att ingen biskop har förklarat sig villig att viga dem som av samvetsskäl har betänkligheter med "samvigningar", och - om man får tro biskoparna - det finns inte församlingar som är villiga att ta emot präster "med den gamla synen" (något jag nog tillåter mig att betvivla, möjligen gäller detta församlingsråd, och en del anställda). Det mesta som en präst gör är "ensamarbete" (dop, vigslar, jordfästningar osv), och om VILJA finns (som sagt) skulle det gå att, som jag ser det, NEDMONTERA "ämbetskäbblet" (en saklig diskussion skulle däremot behövas om själva grunden för beslutet och för ställningstaganden, om inte för att ändra någons syn så för att underlätta förståelsen).
Men inför det ovan sagda och det faktum att 70% av teol.stud. är kvinnor kommer friden att kanske återställas så småningom. Eller?
Nu arbetar jag glatt och frimodigt på, har inte brist på arbete. Och jag vill inte att Gustav Björkstrand som biskop skall börja sitt svåra uppdrag med onödiga skuggor. "Upp till bevis", alltså, barmhärtighet, nåd skall gälla, liksom också att kyrkan skall vara rotad och grundad i kärleken. Och: så länge vi talar om en kyrka talar vi om en kyrka som är byggd på apostlarnas och profeternas grundval, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.
Adventshälsningar till både meningsfränder och kritiker
Frid!
Henrik
För länge sedan stod det något i Grönköpings veckoblad om en staty som var gjord av farmor. Litet senare märkte någon tryckfelet och kom med rättelsen: det skall naturligtvis stå att statyn var gjord av mormor..
Med den känslan i bakfickan skriver jag på min egen bloggsida vad jag själv anser om biskopsvigningen, så att inte rättelser ska ge upphov till nya missförstånd.
Jag sade åt Jan-Erik Andelin på Borgåbladet att "knappast var det det någon som saknade mig där". (Han kommenterade: säg inte så.)
Sedan konstaterade jag att jag inte fann ngt provokativt i att kvinnliga präster medverkade i vigningsgudsjänsten, och att jag inte såg detta som en markering mot mig, det var en helt konsekvent genomförd biskopsvigning enligt Gustavs syn. Jag fann det jag såg av den helt "väntat". (Såg inte hela gudstjänsten för jag gick till körövningen).
Däremot förvånade det mig nog att Christina Odenberg medverkade. Jag vet att Svenska kyrkan sänt henne som dess representant till vigningen (tror inte att de hade sänt henne om jag varit electus :-). Hon medverkade och har öppet argumenterat för välsignelse av registrerade par, vilket både ärkebiskopen och Gustav Björkstrand tagit avstånd från (kyrklig välsignelse av registrerade samkönade par). Jag tycker nog att gränsen för det kristligt rimliga måste gå någonstans.
Jag var - i klartext - sagt alltså INTE förvånad över att sådana kyrkor som har kvinnliga biskopar sänder någon till en prästvigning, men nog förvånad över att ingen (åtminstone offentligt) reagerat mot detta som Bibeln enligt min bedömning (och jag är nog inte ensam om den bedömningen) tar avstånd från, alltså utlevd homosexualitet. Men detta är inte det enda, eller det främsta som Bibeln tar avstånd från. "Den som är utan synd, kaste första stenen."
Sedan konstaterade jag också ungefär med orden (ganska exakt minns jag) att det som varit tyngst att möta har varit att många kyrkligt aktiva reagerat med så öppet förakt och t.o.m. hat mot mig. Jag erkänner att det gjort ganska ont ibland. Vänskaper på 30, 40 år har brustit tack vare detta biskopsval! Jag har inte ändrat syn. De som öppet i TV eller massmedia gått ut mot mig, eller på bloggar, har inte i de flesta fall en aning om vilka mina motiveringar är.
Om det är detta eller vad det är som fått Andelin att tala om en bränd Perret som gjorde det jag tror att alla väntade sig (sic!): jag firade gudstjänsten (med att ackompanjera två körer) i min egen församling (som organist) det är väl inget illa med det? (språkligt rättat 08.12.2006)
Jag har meddelat Gustav Björkstrand att jag inte tänker profilera mig som hans motpart, utan att han har mitt stöd i allt gott han gör!
Sedan är det en annan sak att livsrummet för oss som tillhör denna minoritet ser ut att bli mycket litet. Jag har nyligen samtalat med ärkebiskopen och tre andra biskopar, tillsammans med ledarna för våra väckelserörelser. (Det jag skulle ha försökt förhindra var att man skulle ha spelat ut dessa åsiktsgrupper i ämbetsfrågan mot varandra, men det gick ju inte fram.) Det som observerades var att jag inte anser mig ha skäl att stå vid altaret, men att jag inte vill "sätta mig över andras tro". Det skulle med litet välvilja kunna förverkligas i kyrkan. Men vilja finns inte.
Inför det faktum att ingen biskop har förklarat sig villig att viga dem som av samvetsskäl har betänkligheter med "samvigningar", och - om man får tro biskoparna - det finns inte församlingar som är villiga att ta emot präster "med den gamla synen" (något jag nog tillåter mig att betvivla, möjligen gäller detta församlingsråd, och en del anställda). Det mesta som en präst gör är "ensamarbete" (dop, vigslar, jordfästningar osv), och om VILJA finns (som sagt) skulle det gå att, som jag ser det, NEDMONTERA "ämbetskäbblet" (en saklig diskussion skulle däremot behövas om själva grunden för beslutet och för ställningstaganden, om inte för att ändra någons syn så för att underlätta förståelsen).
Men inför det ovan sagda och det faktum att 70% av teol.stud. är kvinnor kommer friden att kanske återställas så småningom. Eller?
Nu arbetar jag glatt och frimodigt på, har inte brist på arbete. Och jag vill inte att Gustav Björkstrand som biskop skall börja sitt svåra uppdrag med onödiga skuggor. "Upp till bevis", alltså, barmhärtighet, nåd skall gälla, liksom också att kyrkan skall vara rotad och grundad i kärleken. Och: så länge vi talar om en kyrka talar vi om en kyrka som är byggd på apostlarnas och profeternas grundval, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.
Adventshälsningar till både meningsfränder och kritiker
Frid!
Henrik
10 kommentarer:
Tack för ett gott arbete utfört i Malms kyrka på söndag! Du är en god förebild för många unga trots att vårt utrymme i kyrkan till synes minskar.
Av Anonym, Klockan onsdag, december 06, 2006 11:06:00 em
Låt oss be om ännu en förnyelse och genomgripande väckelse både för Markus och för vår kyrka! Det skulle vi alla behöva, bli gripna!
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan onsdag, december 06, 2006 11:38:00 em
Jag länkade till detta inlägg från min blogg, så att också dina synpunkter skulle få komma fram. Hoppas detta passar.
God fortsättning på adventstiden!
Av Kalle af, Klockan torsdag, december 07, 2006 9:01:00 fm
Bästa Henrik!
Hörde Dig i Åbo och tyckte att Du kunde ha blivit en bra biskop - med karisma och vyer (förnyelse och väckelse). Tråkigt, att Du upplever inte utrymme för Dina läsesätt av Bibeln.
Du talar om kärlek. Bra! Men så skriver Du: "att gränsen för det kristligt rimliga måste gå någonstans." Är detta inte att utestänga människor som vill komma till Jesus Kristus, vår Frälsare, och möta Guds kärlek i honom?
Av Anonym, Klockan torsdag, december 07, 2006 11:52:00 em
Hej Johan!
Jag tror jag förstår vad Du egentligen vill säga (?). MIn fråga blir: utestänga från vad?
Det finns en gräns för vad som är kristligt och rätt. Det finns en gräns mellan rätt och orätt, för oss alla!
Ingen är utestängd från Guds kärlek i Kristus. Det varken kan eller vill jag medverka till.
Men det kan väl inte bli en synonym för att bejaka allt beteende?
Vi talar inte om starka eller svaga här egentligen, utan vi talar om svaga på olika sätt. Vi berörs alla av Rom. 3:23, som tur är följs denna vers omedelbart av vers 24...
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan fredag, december 08, 2006 8:35:00 fm
Tack Henrik! (Du har uppfattas min kommentar rätt.)
Jag uppskattar mycket Romarbrevets verser som Ditt svar!
Kärlek kommer att bli förverkligad i alla de konkreta fall då vi verkligen möter våra medmänniskor. I just gemenskapsbildandet finns Kristus med - i varje kristens verklighet välsignande det som bär goda, levande frukter.
Av Anonym, Klockan lördag, december 09, 2006 2:40:00 fm
"Vad intet öga sett, vad intet öra hört" ... jag vore ju förstås tacksam om du, Henrik, kunde gå ad fontes och läsa det som har skrivits, också då det är nånting så lågt och smått som ett "skriveri" härifrån det Grönköping där du ville bli biskop.
Borgåbladet ställde sig inför biskopsvalet i flera repriser till försvar för den verkliga Henrik Perret, inklusive meriter, som de flesta finlandssvenska journalister bör känna till - mot den mediamobb som hade konstruerat en enögd mediafigur kallad "Perret".
Om det inte har nån betydelse i den stora masterplanen, så böjer jag mig självfallet för det och ska inte återkomma.
Du använder, tralala, samma generaliserande ton om mig och mitt yrke som dina motståndare använder om dig.
Så hjälp då i så fall dig själv.
Jan-Erik Andelin
Borgåbladet
Av Anonym, Klockan lördag, december 16, 2006 12:39:00 fm
Bästa Jan-Erik!
Jag har gått ad fontes, och jag har ingen udd riktad mot dig annat än att jag anser att felbedömde mig (Bränd Perret). Besvikelsen gällde inte att jag inte blev biskop, utan gäller det sätt som andra omgången bedrevs på, jag har förlorat vänner fårn 30-40 år tillbaka för denna kampajs skull.
Inte jämför jag Borgå med Grönköping, analogin gäller ENDAST att när man försöker korrigera så blir det mormor/farmor syndrom... Vilket ju denna korrespondens bevisar.
Nästa gång, om du eller jag vill det, ska jag läsa först, eller så vara tyst.
Detta är ingen svartmålning av någon.
Hur var det med ad fontes, jag har fått post av Bbl läsare som uppfattat det som jag och kanske ännu mera. Bilden av en sur och dålig förlorare som satt hemma och tjurade, men sedan måste slåa sig till kyrkan.
Jag har öppet sagt att andra omgången och det ständiga smädandet var tungt, att mitt pastoral rykte sågats sönder ganska mycket, människor som inte HAR EN ANING om vad jag står för och varför yttrar sig med stor självsäkerhet.
Jag förespråkade dessutom livsrum för BÅDA sidor, jag tror fortfarande att det är enda vägen.
Jag har läst ngt ledarstick av dig där du för all del framhöll ngt positivt, tack för det förresten, men poäng här missade du nu också OM du tror att jag ville förklena dig - jag konstaterar bara att jag uppfattar din text så att du missförstod mig (det kan ju lika väl ha berott på mig) - jag talar BARA om saken, inte om skuld.
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, december 16, 2006 1:09:00 fm
I intervjun i Borgåbladet skrev jag nog också om det hån och hat du upplevde dig hade fått ta emot av människor, "som jag har vigt och vars barn jag har döpt".
Likaså är du citerad om den linje i ämbetsfrågan du egentligen hade velat kommunicera, kort men dock.
Vi har rett ut det mesta av detta i god anda i privata mejl och de är kanske inte motiverat att fortsätta något vihi-nähä kring just detta.
Den raljans jag beklagade mig över hänförde sig till den här Grönköpings-klacksparken. Men den var uppenbarligen inte så nedlåtande som den lät.
Jan-Erik Andelin
Av Anonym, Klockan lördag, december 16, 2006 9:32:00 em
Grönköpingsanalogin har INGEN SOM HELST anknytning till raljerande eller något nedsättande; dess enda avsikt var att belysa att hur lätt förklaringar ger upphov till nya missförstånd.
Hälsn H
Av Henrik Perret, Klockan lördag, december 16, 2006 10:34:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida