En nygammal undring
Tänk att det ska vara så svårt (läs: omöjligt) att förstå att man inte är eller vill vara någon kvinnohatare fast man tror att prästämbetet är ett farsämbete.
Tänk att det ska vara så svårt att förstå att man inte föraktar någon homosexuell medmänniska fast man tror att det monogama äktenskapet mellan man och kvinna är den kristliga "modellen" för kärleken.
Ingetdera ifrågasattes av de kristna kyrkorna under 2000 år, fram till vår egen tid.
- Men är det inte två helt olika frågor?
- Ja. Men de sammankopplas nuförtiden alltid genom en liknande argumentation, låt oss kalla den "spyridologi", läran om de två korgarna:
Vi måste skilja mellan huvudsak och bisak. Huvudsaken, den grundliggande principen, tillhör tron, den skall sättas i "trons korg", dvs den är oföränderlig och omistlig.
Bisaken skall sättas i den andra korgen, kärlekens korg, som står för det föränderliga.
Så sätter vi in våra frågeställningar i formeln och vips har vi svaret:
Vad prästämbetet beträffar är det VAD som förkunnas som är huvudsaken, och VEM som förkunnar en bisak. Det var patriarkalismens Puulus som avvisade kvinnliga präster, liksom Luther, men vi, upplysta och vidsynta som vi är (i bestämda frågor alltså) ser att också kvinnor är jämlika och därmed måste kunna kallas till präster.
Vad sexualiteten beträffar är kärleken det viktiga och oföränderliga. Kärlekens uttrycksformer är däremot en bisak, inte troheten, inte osjälviskheten, men väl formerna för kärlek. På "den gamla goda tiden" accepterade vi endast heterosexuella förhållanden, i vår tid vet vi att vi människor är olika, och därför är frågan om vem som kan gifta sig med vem en bisak; det kan handla om man och kvinna, men nuförtiden också om man och man, eller kvinna och kvinna. Huvudsaken är att alla förhållanden slår vakt om huvudsaken, dvs trohet och kärlek och osjälviskhet.
Vad ska man säga?
Det ena göra, det andra inte låta bli.
Det är klart att det finns huvudsaker och bisaker. Det är helt klart, att det viktigaste enligt Bibeln är VAD som förkunnas, att det är evangeliet om Jesus. Men det är också klart att Bibeln har en del att säga om VEM som skall förkunna:
- alla kristna, dvs det allmänna prästadömet (eller egentligen det gemensamma prästadömet)
- kyrkans "präster", personer som kyrkan kallar att förkunna Guds Ord, att vara församlingsföreståndare och pastorer, att förvalta sakramenten. Här kommer också frågan om vem som skall kallas till präst in.
Detsamma gäller "korgdiskussionen" (glöm det där med "spyridologi" - det är nog ett för svårt ord, kanske leder det till att man tänker på att man spyr...?) om sexualiteten. Det är klart att trohet, kärlek och osjälviskhet är kardinalord om äktenskapet, men det är också helt klart för både Jesus och Paulus och de andra apostlarna att det är en man och en kvinna som skall ingå äktenskap.
Om man i diskussionerna nämner polygamin, en del är polygama till "sin natur", ser många rött. Varför?
- Jämför inte homosexuella med polygamister, eller med pedofiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag jämför inte homosexuella med polygamister eller pedofiler, utan med människor. För alla är vi människor och bland oss människor finns det både det ena och det andra.
I Sverige har ett justitieråd i dagarna föreslagit att äktenskapslagstiftningen bör öppna för möjligheten till polygami...
Många frågor, men i grunden en undring bakom allt (själv använder jag nog helst ordet undran):
Är det inte så att i alla dessa diskussioner har människan blivit alltings mått?
Två frågor, en undring.
Nästa fråga har redan kommit. Den handlar om Jesus. Närmare bestämt om Jesus som enligt kristendomen är världens Frälsare och den enda Vägen till Gud.
Nu sägs redan att man inte skall missionera. Inte evangelisera, inte omvända. Låt människor själva välja vad de vill ha!
Man börjar t.o.m. glömma frågan skulle då Gud ha sagt?
Och man frågar inte om missionen: sade Jesus så?
Vem har släckt frågan?
Henrik
Tänk att det ska vara så svårt att förstå att man inte föraktar någon homosexuell medmänniska fast man tror att det monogama äktenskapet mellan man och kvinna är den kristliga "modellen" för kärleken.
Ingetdera ifrågasattes av de kristna kyrkorna under 2000 år, fram till vår egen tid.
- Men är det inte två helt olika frågor?
- Ja. Men de sammankopplas nuförtiden alltid genom en liknande argumentation, låt oss kalla den "spyridologi", läran om de två korgarna:
Vi måste skilja mellan huvudsak och bisak. Huvudsaken, den grundliggande principen, tillhör tron, den skall sättas i "trons korg", dvs den är oföränderlig och omistlig.
Bisaken skall sättas i den andra korgen, kärlekens korg, som står för det föränderliga.
Så sätter vi in våra frågeställningar i formeln och vips har vi svaret:
Vad prästämbetet beträffar är det VAD som förkunnas som är huvudsaken, och VEM som förkunnar en bisak. Det var patriarkalismens Puulus som avvisade kvinnliga präster, liksom Luther, men vi, upplysta och vidsynta som vi är (i bestämda frågor alltså) ser att också kvinnor är jämlika och därmed måste kunna kallas till präster.
Vad sexualiteten beträffar är kärleken det viktiga och oföränderliga. Kärlekens uttrycksformer är däremot en bisak, inte troheten, inte osjälviskheten, men väl formerna för kärlek. På "den gamla goda tiden" accepterade vi endast heterosexuella förhållanden, i vår tid vet vi att vi människor är olika, och därför är frågan om vem som kan gifta sig med vem en bisak; det kan handla om man och kvinna, men nuförtiden också om man och man, eller kvinna och kvinna. Huvudsaken är att alla förhållanden slår vakt om huvudsaken, dvs trohet och kärlek och osjälviskhet.
Vad ska man säga?
Det ena göra, det andra inte låta bli.
Det är klart att det finns huvudsaker och bisaker. Det är helt klart, att det viktigaste enligt Bibeln är VAD som förkunnas, att det är evangeliet om Jesus. Men det är också klart att Bibeln har en del att säga om VEM som skall förkunna:
- alla kristna, dvs det allmänna prästadömet (eller egentligen det gemensamma prästadömet)
- kyrkans "präster", personer som kyrkan kallar att förkunna Guds Ord, att vara församlingsföreståndare och pastorer, att förvalta sakramenten. Här kommer också frågan om vem som skall kallas till präst in.
Detsamma gäller "korgdiskussionen" (glöm det där med "spyridologi" - det är nog ett för svårt ord, kanske leder det till att man tänker på att man spyr...?) om sexualiteten. Det är klart att trohet, kärlek och osjälviskhet är kardinalord om äktenskapet, men det är också helt klart för både Jesus och Paulus och de andra apostlarna att det är en man och en kvinna som skall ingå äktenskap.
Om man i diskussionerna nämner polygamin, en del är polygama till "sin natur", ser många rött. Varför?
- Jämför inte homosexuella med polygamister, eller med pedofiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag jämför inte homosexuella med polygamister eller pedofiler, utan med människor. För alla är vi människor och bland oss människor finns det både det ena och det andra.
I Sverige har ett justitieråd i dagarna föreslagit att äktenskapslagstiftningen bör öppna för möjligheten till polygami...
Många frågor, men i grunden en undring bakom allt (själv använder jag nog helst ordet undran):
Är det inte så att i alla dessa diskussioner har människan blivit alltings mått?
Två frågor, en undring.
Nästa fråga har redan kommit. Den handlar om Jesus. Närmare bestämt om Jesus som enligt kristendomen är världens Frälsare och den enda Vägen till Gud.
Nu sägs redan att man inte skall missionera. Inte evangelisera, inte omvända. Låt människor själva välja vad de vill ha!
Man börjar t.o.m. glömma frågan skulle då Gud ha sagt?
Och man frågar inte om missionen: sade Jesus så?
Vem har släckt frågan?
Henrik
3 kommentarer:
Definitionen på humanism kan kanske ge en ledtråd till vem som "släckt frågan": Den är den filosofiska åskådning som placerar människan där teologin placerar Gud.
Tllämpad leder den fram till den situation där alla ska få som de vill - alla utom Gud.
Alltså en situation där ingen verklig gudsfruktan längre varken kan eller får existera.
I den process som fört fram till dagslägets "de skall ha ett sken av gudsfruktan men inte vilja veta av dess kraft" har just humanismens "mänskan är alltings mått" spelat en avgörande roll.
Vi får var och en be om nåd att inte influeras av "det fagra tal och de milda ord" som här viskas i öronen också på de troende!
Det är nämligen just det, som den helige Ande genom Paulus beskriver i Rom 16:17-18, som är innehållet i korg nummer två.
"Man bygger åt sig sin bedrägliga bro av otrogen kärlek och kärlekslös tro.
På den vill man komma till himmelens port, men faller, och fallet blir evigt och stort."
Av Anonym, Klockan torsdag, januari 03, 2008 7:53:00 fm
En "undring" från mig, ett fruntimmer som är FÖR kvinnliga präster, men har oerhört svårt att svälja tanken på kyrklig välsignelse av samkönade relationer - var passar jag in då? Jag följer ju inte mönstret, att den som stöder kvinnor som präster ska vara liberala och acceptera allt i kärlekens namn.
Jag ser också kopplingen mellan godkännade av homosexuella relationer och ett fortsatt godkännande av polygami och pedofili. Det är som ett oändligt tänjbart gummiband som drar oss mot avgrundens rand.
Av Anonym, Klockan fredag, januari 25, 2008 4:18:00 em
Tack för kommentar!
Det finns många som tänker som du, alls inte alla som har accepterat att kvinnor kan kallas till prästämbetet kan omfatta den nya trenden i fråga om homosexualitet.
Sen kan man naturligtvis fråga: varför. Mitt fråga blir: är det ett utslag av (sund) intuition, ett "så måste det vara", med hänsyn till livet, naturen mm. Eller är det i tillägg ett ja till äktenskapet enligt Bibelns ord, som också avvisar alla andra former av äktenskapsliknande gemenskaper, än det monogama, heterosexuella äktenskapet.
Men bakom finns frågan: är Bibeln tydligare i det ena eller andra fallet?
Jag tycker att det är den frågan vi ska brottas med: att först och främst försöka förstå Guds Ord. Och det hoppas jag att varje kristen människa vill göra.
Men viktigast är att alla som tror på Jesus "passar in".
Hälsn Henrik
Av Henrik Perret, Klockan måndag, januari 28, 2008 8:16:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida