Vatikanen har talat
Denna nyhet publicerades i den svenska tidningen Dagen (www.dagen.se).
Vatikanen bannlyser kvinnor som prästvigs
Katolska kyrkans troskongregation har fastslagit att prästvigning av kvinnor automatisk medför bannlysning både av vigningsförrättaren och av dem som mottar vigningen.
- Detta kommer knappast som en överraskning för den som vet något om katolsk kyrkorätt, säger katolske prästen och professorn Anders Piltz till Dagen.se.
Enligt katolsk kyrkolag kan endast döpta män motta vigningens sakrament.
Anders Piltz berättar att det finns två sorters bannlysning (exkommunikation). En sker automatiskt vid vissa typer av brott (till exempel vid skändning av nattvardselementen, brott mot bikthemligheten, biskopsvigning utan uppdrag).
Den andra typen av bannlysning sker efter vissa brott som inte finns förtecknade i lagen men som anses så allvarliga att åtgärden ändå vidtas. Den första typen kallas latae sententiae, den andra ferendae sententiae.
Troskongregationen (Congregatio de doctrina fidei) har nu alltså fastslagit att prästvigning av kvinnor hör till den första kategorin.
- Det har förekommit några vigningar av kvinnor. En katolsk biskop som företar en sådan vigning vet i förväg att han blir utesluten ur kyrkans gemenskap. De biskopar som varit i verksamhet som vigningsförrättare av kvinnor har sannolikt redan från början varit på kant med kyrkan, menar Anders Piltz.
Pastor Tom Reese, framstående akademiker vid Woodstock Theological Center vid Georgetownuniversitetet i USA:s huvudstad Washington, menar att beskedet ska betraktas som en varning till det växande antalet katoliker som stöder prästvigning av kvinnor, uppger TT.
-Jag tror att de har insett att det är allt starkare stöd bland katoliker för prästvigning av kvinnor och kyrkan vill nu klargöra att det är uteslutet, säger han.
Kommentar:
Jag publicerar denna nyhet av flera olika skäl. För det första beundrar jag Vatikanen för att man så uppenbart lyssnar till sin egen tradition och inte söker det i tiden opportuna och politiskt korrekta. Jag avser inte ett stöd för något slags envishet, men nog en envetenhet.
För det andra visar denna nyhet hur starkt man vill framhålla den ämbetsteologi man har. Ofta framhålls, att den katolska kyrkan har en helt annan ämbetssyn än den lutherska. Och det är ju sant. Men frågan är om den lutherska ämbetssynen till alla delar har förändrat ämbetsteologin att det inte finns gemensamma drag. En luthersk präst är inte en offerpräst, utan ett evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete. Men det är ändå skäl att betona det medvetna talet om instiftat ämbete. I praktiken har mycket luthersk ämbetsteologi - trots förnekelse - kommit att bli ren funktionalism. Man ser det enbart som en ändamålsenlighetsfråga, och/eller en karismatisk fråga, en fråga om nådegåvor. Kyrkans tidigare historia visar på det ödesdigra i att skilja Anden och ämbetet (nådegåva). Båda renodlingarna (ämbetet på Andens bekostnad, Anden på ämbetets bekostnad) blir fel.
För mig har det hela tiden varit så att hela denna utveckling inte drivits av teologiska orsaker, utan av samtidens ideologiska förväntningar. I lösningen finns också enligt min mening gnostiska element. Däremot tror jag verkligen att många kvinnor som svarat på kallelsen och utbudet gjort detta fullt seriöst, med en personlig vilja att tjäna Kristus och hans kyrka. Sedan kan man fråga om kyrkan erbjuder dem rätta, teologiska alternativ.
Här ser vi som känt olika. Men jag tror fortfarande att det skulle vara viktigt för den lutherska kyrkan att först diskutera vad som menas med "präst", att studera ämbetsteologin grundligt. Först därefter kan frågan om vem som skall kallas till ämbetet bli aktuell. Inför beslutet var det nog utvecklingen i samhället, utbildningsargumentet (samma utbildning måste ge samma utdelning - rättighet) och en ganska funktionalistisk ämbetssyn (behov, passar för uppgiften osv) som styrde diskussionerna. Därför upplevs den teologiska diskussionen idag också så starkt som ett angrepp på jämställdheten (diskriminering).
Men denna ämbetsteologi är bara ett exempel. Det är enligt min mening så att Vatikanen mera värderar sin teologi och sina traditioner än de lutherska kyrkorna. Risken kan ju vara dubbel: man fortplantar och konserverar då lätt fel som begåtts, men man behåller också sin teologiska grundinställning visavi det faktum att teologiska frågor skall lösas teologiskt.
Här har vi nog skäl att tänka efter.
Sen är det en annan sak att jag inte tror att det i dagens läge skall ödslas för mycket energi på denna fråga. Nu bör nog fokuseringen på kyrkans egentliga uppdrag vara det som upptar tid och krafter. Låt dem fortsätta som tror på den nya lösningen, men låt också dem fortsätta som håller fast vid den gamla ämbetssynen. Kanske skall framtiden ge större klarhet än vår tid nu kan uppbringa.
För tydlighetens skull: jag kan inte (hur gärna jag än skulle vilja) bejaka alla lösningar i ämbetsfrågan, men jag anser att vi inte får låta en generation gå till att bara fastna i ett käbbel om en fråga. Men denna princip aktualiseras just och förhindras för närvarande när man vägrar prästviga dem som har traditionell ämbetssyn. Det är ju faktisk just i och med det som man vill göra en enda fråga saliggörande, trots att man ofta anklagar oss för detta.
Till eftertanke. Man skulle nog ha följt den gamla devisen: Tänk efter - före.
Min konkreta målsättning är inte att upphäva beslutet. Jag hoppas konkret endast att de som bekänner kyrkans tro och som har kyrkans traditionella ämbetssyn skall kallas till präster och få verka enligt sin övertygelse i kyrkan. Vad andra gör är sedan deras egen sak. Var och en av oss måste pröva oss själva, studera, be och samtala.
Och framför allt: förkunna evangeliet för allt skapat.
Henrik
Vatikanen bannlyser kvinnor som prästvigs
Katolska kyrkans troskongregation har fastslagit att prästvigning av kvinnor automatisk medför bannlysning både av vigningsförrättaren och av dem som mottar vigningen.
- Detta kommer knappast som en överraskning för den som vet något om katolsk kyrkorätt, säger katolske prästen och professorn Anders Piltz till Dagen.se.
Enligt katolsk kyrkolag kan endast döpta män motta vigningens sakrament.
Anders Piltz berättar att det finns två sorters bannlysning (exkommunikation). En sker automatiskt vid vissa typer av brott (till exempel vid skändning av nattvardselementen, brott mot bikthemligheten, biskopsvigning utan uppdrag).
Den andra typen av bannlysning sker efter vissa brott som inte finns förtecknade i lagen men som anses så allvarliga att åtgärden ändå vidtas. Den första typen kallas latae sententiae, den andra ferendae sententiae.
Troskongregationen (Congregatio de doctrina fidei) har nu alltså fastslagit att prästvigning av kvinnor hör till den första kategorin.
- Det har förekommit några vigningar av kvinnor. En katolsk biskop som företar en sådan vigning vet i förväg att han blir utesluten ur kyrkans gemenskap. De biskopar som varit i verksamhet som vigningsförrättare av kvinnor har sannolikt redan från början varit på kant med kyrkan, menar Anders Piltz.
Pastor Tom Reese, framstående akademiker vid Woodstock Theological Center vid Georgetownuniversitetet i USA:s huvudstad Washington, menar att beskedet ska betraktas som en varning till det växande antalet katoliker som stöder prästvigning av kvinnor, uppger TT.
-Jag tror att de har insett att det är allt starkare stöd bland katoliker för prästvigning av kvinnor och kyrkan vill nu klargöra att det är uteslutet, säger han.
Kommentar:
Jag publicerar denna nyhet av flera olika skäl. För det första beundrar jag Vatikanen för att man så uppenbart lyssnar till sin egen tradition och inte söker det i tiden opportuna och politiskt korrekta. Jag avser inte ett stöd för något slags envishet, men nog en envetenhet.
För det andra visar denna nyhet hur starkt man vill framhålla den ämbetsteologi man har. Ofta framhålls, att den katolska kyrkan har en helt annan ämbetssyn än den lutherska. Och det är ju sant. Men frågan är om den lutherska ämbetssynen till alla delar har förändrat ämbetsteologin att det inte finns gemensamma drag. En luthersk präst är inte en offerpräst, utan ett evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete. Men det är ändå skäl att betona det medvetna talet om instiftat ämbete. I praktiken har mycket luthersk ämbetsteologi - trots förnekelse - kommit att bli ren funktionalism. Man ser det enbart som en ändamålsenlighetsfråga, och/eller en karismatisk fråga, en fråga om nådegåvor. Kyrkans tidigare historia visar på det ödesdigra i att skilja Anden och ämbetet (nådegåva). Båda renodlingarna (ämbetet på Andens bekostnad, Anden på ämbetets bekostnad) blir fel.
För mig har det hela tiden varit så att hela denna utveckling inte drivits av teologiska orsaker, utan av samtidens ideologiska förväntningar. I lösningen finns också enligt min mening gnostiska element. Däremot tror jag verkligen att många kvinnor som svarat på kallelsen och utbudet gjort detta fullt seriöst, med en personlig vilja att tjäna Kristus och hans kyrka. Sedan kan man fråga om kyrkan erbjuder dem rätta, teologiska alternativ.
Här ser vi som känt olika. Men jag tror fortfarande att det skulle vara viktigt för den lutherska kyrkan att först diskutera vad som menas med "präst", att studera ämbetsteologin grundligt. Först därefter kan frågan om vem som skall kallas till ämbetet bli aktuell. Inför beslutet var det nog utvecklingen i samhället, utbildningsargumentet (samma utbildning måste ge samma utdelning - rättighet) och en ganska funktionalistisk ämbetssyn (behov, passar för uppgiften osv) som styrde diskussionerna. Därför upplevs den teologiska diskussionen idag också så starkt som ett angrepp på jämställdheten (diskriminering).
Men denna ämbetsteologi är bara ett exempel. Det är enligt min mening så att Vatikanen mera värderar sin teologi och sina traditioner än de lutherska kyrkorna. Risken kan ju vara dubbel: man fortplantar och konserverar då lätt fel som begåtts, men man behåller också sin teologiska grundinställning visavi det faktum att teologiska frågor skall lösas teologiskt.
Här har vi nog skäl att tänka efter.
Sen är det en annan sak att jag inte tror att det i dagens läge skall ödslas för mycket energi på denna fråga. Nu bör nog fokuseringen på kyrkans egentliga uppdrag vara det som upptar tid och krafter. Låt dem fortsätta som tror på den nya lösningen, men låt också dem fortsätta som håller fast vid den gamla ämbetssynen. Kanske skall framtiden ge större klarhet än vår tid nu kan uppbringa.
För tydlighetens skull: jag kan inte (hur gärna jag än skulle vilja) bejaka alla lösningar i ämbetsfrågan, men jag anser att vi inte får låta en generation gå till att bara fastna i ett käbbel om en fråga. Men denna princip aktualiseras just och förhindras för närvarande när man vägrar prästviga dem som har traditionell ämbetssyn. Det är ju faktisk just i och med det som man vill göra en enda fråga saliggörande, trots att man ofta anklagar oss för detta.
Till eftertanke. Man skulle nog ha följt den gamla devisen: Tänk efter - före.
Min konkreta målsättning är inte att upphäva beslutet. Jag hoppas konkret endast att de som bekänner kyrkans tro och som har kyrkans traditionella ämbetssyn skall kallas till präster och få verka enligt sin övertygelse i kyrkan. Vad andra gör är sedan deras egen sak. Var och en av oss måste pröva oss själva, studera, be och samtala.
Och framför allt: förkunna evangeliet för allt skapat.
Henrik
11 kommentarer:
Roma locuta, causa finita, sägs det. Det finns väl ingen som tror att frågan är slutbehandlad fördenskull. Var så säker på att den blossar upp pånytt inom kort.
Man kan beundra påvekyrkan för dess beslutsamhet och handlingskraft, detta till skillnad från t.ex. de nordiska kyrkorna. Men då glömmer man att vi talar om vitt skilda storheter, organisatoriskt sett. Den romerska kyrkan utgör en global, toppstyrd organisation som är mer eller mindre välrepresenterad i olika länder. De nordiska kyrkorna är nationella, omfattande ett folk. Det faller sig naturligt att man i de mindre kyrkorna är mera lyhörd för åsikterna på fältet. I de minsta kyrkorna (frikyrkorna) handlar det om att vinna (dvs människornas förtroende) eller försvinna, men där handlar frågan inte om ämbetsteologi.
Kyrkans uppgift är först som sist att göra Kristus känd och trodd. Här behövs alla, såväl präster som lekmän, män och kvinnor, unga och gamla. Gärna skulle jag se att företrädare för den gamla ämbetssynen skulle prästvigas och engageras. Men då borde man kunna bereda varandra utrymme och arbetsro, utan risk för ändlösa debatter där den andra partens syn ständigt ifrågasätts.
Av Esa Killström, Klockan söndag, juni 01, 2008 4:25:00 em
Ulrik Fagerholm sade: Med anledning av nyheten vore det inte skäl att låta Den Helige Ande sköta om bikthemlighet och sakramentets helighållande. Jag har upplevt brott mot tystnadsplikt på alla nivåer inom stat och kyrkosamfund. Man söndrar och härskar, tjallar och läcker som det passar syftet man har. Vad säger väl en katolsk gosse eller flicka när förbrytaren med lögn på läpparna avnjuter sakramnet sk..t säger jag.
Av Anonym, Klockan måndag, juni 02, 2008 8:00:00 fm
Ulrik F säger ytterligare: Kvinnoprästfrågan och alla andra kristliga problemfrågor hänger som ofta sagts ihop med "de stora avfallet" från synen på Den Heliga Skrift och avfallet från den rena tron som är att vandra i ande och sanning upplyst av den Heliga Skrift.För att lägga lite bränsle till debatten finns kommentaren om tystnadsplikt och sakramentets helighållande. Kollade boken Tystnadsplikt som meddelar att tidig kristendom hade offentlig bekännelse (ex Apg 19:18, Matt 3:6) och att bikthemlighet är en teologisk konstruktion.
Eftersom folket och de ledande i stat och kyrka i sin självilja och liberalism förvränger Skriften så vill jag parafrasera på Apg 13:10 .
O ni djävulens barn, stat och kyrkosamfund, ni som är fulla av all slags svek och arglistighet och fiender till allt vad rätt är, skall ni då inte upphöra attförvrida Herrens raka vägar. Amen.
Av Anonym, Klockan torsdag, juni 05, 2008 8:52:00 fm
Hej Henkka!
Ett par korta kommentarer. Din antydan om den bristande teologiska grunden för vår kyrkas ämbetssyn är lika dålig som den är utnött. Det finns goda teologiska motiveringar för att göra prästämbetet tillgängliga för både män och kvinnor. Det första är något som du som luthersk teolog borde känna till. Nämligen att prästämbetet är givet till församlingen, inte till prästerna. Och i församlingen härskar principen att "här är icke man eller kvinna". Varför "glömmer" du bort det? På vilket sätt är det en "ny" ämbetssyn?
För det andra, när du säger att de som har en gammal ämbetssyn inte får prästvigning. Det är milt talat en halvsanning. Den fulla oförfalskade sanningen är att hindret gäller de som deklarerar att de inte kan agera liturgiskt med kvinnliga prästerl. Och denna vägran har inget att göra med bibelns ord utan är hämtat ur den evangeliska rörelsens råd när prästämbetet öppnades för kvinnorna. Det finns ingen koppling till skriften "whatsoever". Om man inte hävdar att uppmaningen att "inte gå i ok med de otrogna" skulle gälla denna situation. Men i så fall definierar man sina medkristna som hedningar, och i så fall skall man väl inte överhuvudtaget åstunda att få finnas kvar i denna kyrka. Hela den här debatten som du nu också vill lägga åt sidan visar sig alltså gälla en minst sagt kluven önskan.
Så vad ska man kalla det, det brukar heta att frisera sanningen.
Men så är det ofta när de verkliga argumenten tryter och man är för feg för att ändra åsikt. Då blundar man. Med hörande öron skall de intet höra och med seende ögon skall de ingenting se, var det någon som skrev för länge sen. Historien upprepar sig, det har den gjort många gånger. Vem hade trott att det skulle ske på det här sättet?
Av Anonym, Klockan torsdag, juni 05, 2008 9:22:00 em
Hej Nanne!
Om det vore så enkelt att argumentation är att upprepa sina egna påståenden för att förklena andras, då vore allt ganska enkelt.
Du säger att det finns goda argument för en annan ämbetssyn. Det vill jag inte förneka. Vilka tänker du på? Låt komma!
För det andra så är inte ordet om allas enhet i Kristus något som har med kyrkans ämbete att göra annat än att varje ämbetsinnehavare skall vara medlem av det allmänna prästadömet.
Gal 3 talar ju om de döptas och troendes enhet i Kristus. Samme Paulus talade ju om att alla inte ska vara församlingsföreståndare och äldste. Läs och se.
Du har också börjat med motivforskning. När de verkliga argumenten trytar, blundar, för feg osv. Bästa Nanne! Tror du att det krävs mera feghet att ha mina åsikter än att följa med och bli "rumsren"? Det tror jag nämligen inte.
Om du har läst vad jag har skrivit så ser du att jag många ggr sagt att a) man måste leva enligt det ljus man har fått b) jag kräver inte att alla ska ha samma syn c) jag kräver inte att alla ska dra samma slutsatser av samma syn.
Många är för rädda för att våga göra det du skulle vilja. Klimatet är sådant.
Om du vill ha en seriös diskussion, ställer jag gärna upp. Men då ska du kanske inte läsa in motiv och annat som inte alls är sanna.
Du kan gärna börja med att förklara varför detta avsteg från kyrkans traditionella syn är teologiskt hållbart. Gal. 3 duger definitivt inte, ingen seriös luthersk ämbetsteologi bygger på Gal. 3.
Sök i pastoralbreven, sök i Ef. 4-5, sök i 1 Kor. 14, sök i 1 Tim och Tit, i Apg och 1 Petr.
Och så ska du lägga av med din småspydiska ton, den klär dig inte. Detta sagt med reservation, om jag missuppfattat dina tongångar gäller denna begäran icke, den är då onödig.
Låt oss försöka förstå.
med vänlig hälsning
Henrik
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, juni 05, 2008 11:24:00 em
Två förtydligande:
man kunde säga enklare: det torde krävas mera mod att stå för en obekväm syn än att låta sig sköljas med (då inte sagt att alla som är för har låtit sig sköljas, men för den som av feghet överger en övertygelse, skulle det vara = feghet).
Och sen ska det stå att många är för rädda för att göra vad de skulle vilja.
Frid för natten och för livet
H
Av Henrik Perret, Klockan torsdag, juni 05, 2008 11:28:00 em
Hmmm... käbbel?
Av Anonym, Klockan fredag, juni 06, 2008 10:21:00 fm
Jo, kanske litet småkäbbel.
Men ska man låta bli att svara?
Du ska nog skriva under eget namn. I synnerhet sådana kommentarer...
Henrik Perret
Av Henrik Perret, Klockan fredag, juni 06, 2008 10:35:00 fm
Betecknande är att Du skrev ditt inlägg när jag svarade, inte efter Nanne Nybergs litet småspydiska inlägg.
Det är ju klart att det också går att tänka så. När en meningsfrände skriver är det sakinlägg, när någon bemöter det är det käbbel.
När någon meningsfrände säger något är det information, när andra talar är det propaganda...
Bra med enkla koncept..:-)
Henrik
P.S. Nu blev jag litet onödigt spydisk, tag det med en glimt i ögat och sätt ut ditt namn nästa gång!
Av Henrik Perret, Klockan fredag, juni 06, 2008 10:38:00 fm
Det är ingen som har nappat på Henriks tanke om att det vore viktigt för den lutherska kyrkan att ta en diskussion om vad som menas med "präst"?
Jag tycker att det här är ett mycket bra förslag, speciellt om det samtalet sedan kunde sträcka sig längre än till att bara definiera vad den lutherska kyrkan menar med "präst".
Att en stor del av striden om manliga och kvinnliga präster och deras existensberättigande i grunden härrör sig från prästämbetets nuvarande utformning förefaller mig uppenbart.
Men det är bara en del av problematiken som prästämbetet för med sig. Hur många av dem som blir prästvigda passar egentligen i prästrocken, med den färdiga modell för arbetet som den har med sig?
De som har en mer utpräglad inriktning inom någon av de tjänstegåvor som räknas upp i Ef 4 kvävs av prästkragen. Och det är inget jag sitter här och teoretiserar fram vid tangentbordet. Jag har rest runt i Borgå stift i sjutton år på heltid. Jag känner följaktligen många av prästerna personligen. Jag har sett dem i arbete, och jag har sett hur de mår.
Det finns inga tjänster för utpräglade evangelister. Inte heller för utpräglade lärare. Vem vågar uppträda som profet? Det skulle vara du då... :)
Alla förväntas vara allt, och det leder till att ingen egentligen har en chans att få fullt ut bli det han är tänkt att vara. Jag ser dig som ett exempel på detta. Det är först nu, i ditt nuvarande arbete, som din gåva kommer till fullt uttryck. Så länge du hade prästtjänst var det så mycket annat du var tvungen att göra...
Det finns kvinnor med kallelse att be, att profetera, att undervisa, osv men som det nu ser ut är den enda riktiga plattformen för detta, som erbjuds inom kyrkan just prästämbetet, och ämbetet har buntats ihop med att ha det yttersta anvaret för en lokalförsamling.
Och man får nog lov att riva ut en och annan sida ur Bibeln innan man blir av det faktum att just den ställningen av ledarskap är något som Herren har avsett ska drabba enbart män!
Så vart ska då kvinnorna ta vägen med sina gåvor och sin kallelse??
Att bannlysa dem är ingen lösning, lika litet som det är någon lösning att använda yrkesförbudets bannstråle mot de konservativa unga teologerna.
Jag tycker absolut att ni ska ta och diskutera prästämbetet! Och var för all del inte främmande för tanken att det kanske vore dags att modifiera det litet grann också, så att en större mångfald kunde få komma till uttryck i det!
Man måste ju inte "fortplanta och konservera fel som begåtts"!
Ingmar R
Av Anonym, Klockan fredag, juni 06, 2008 12:32:00 em
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Av Henrik Perret, Klockan fredag, juni 06, 2008 11:25:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida