Lönar det sig att vara kristen?
Det finns några “meritlistor” i NT, där Paulus talar om en Guds tjänares förmåner. Särskilt i 2 Kor. berättar han hur det varit och om det har lönat sig att svara ja på Guds kallelse.
Nu är ju inte alla kristnas liv så dramatiskt. Men något av detta får nog många smaka på. Det är lätt att skriva ner dem, liksom i en andakt. Men när de drabbar en själv känns det inte alltid så angenämt.
Av förekommen anledning har jag dessa dagar bl.a tänkt på orden dysfemi och eufemi. De finns i den första texten. Idag används dysfemism och eufemism i betydelsen att med ord försöka förvärra eller förmildra något. Man säger inte “utvecklingstörd” utan förståndshandikappad (t.ex.). Man säger inte “städerska”, utan väljer ngt i stil med lokalvårdare.
Dysfemi är motsatsen. Man säger något som förvärrar den egentliga situationen. Månne inte de i Sverige använda orden “heterofascist” och “heterobesatthet” är ngt av detta.
Men hos Paulus betyder de “ont rykte” (dysfemi) och “gott rykte” (eufemi).
Det är jobbigt med rykten. Det pratas och tycks och oftast kanske det lönar sig att inte ens försöka bemöta sådant. För om man gör det blir förklaringarna kanske upphovet till nya rykten..
Lättast skulle det vara att dra sig från allt. Då skulle man sannolikt få vara mera i fred.
Men det gjorde åtminstone inte Paulus. Han tog emot alla dessa naturaförmåner och var en Guds tjänare i alla väder.
“Nej, under alla förhållanden vill vi visa att vi är Guds tjänare, med stor uthållighet, under lidanden, nöd och ångest, under hugg och slag, under fångenskap och upplopp, under arbete, nattvak och svält, i renhet och insikt, i tålamod och godhet, i den helige Ande, med uppriktig kärlek, med sanningens ord och Guds kraft, med rättfärdighetens vapen i både höger och vänster hand, under ära och vanära, med dåligt rykte och gott rykte. Man kallar oss villolärare, men vi talar sanning.”
2 Kor. 6:4-8
Är de Kristi tjänare? Det är jag ännu mer, för att nu tala likt en dåre. Jag har arbetat mer, suttit i fängelse mer, fått hugg och slag i överflöd och ofta svävat i livsfara. Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio gisselslag, så när som på ett, tre gånger har jag blivit piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn låg jag i det djupa vattnet. Jag har ofta varit på resor, utstått faror på floder, faror bland rövare, faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under arbete och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta utan mat, frusen och naken. Förutom allt detta har jag den dagliga uppgiften, omsorgen om alla församlingarna.
2 Kor. 11:23-28
Man kan säkert se dessa listor som avskräckande exempel! Det lönar sig inte att vara kristen, att gå med.
Men man kan också vända på steken: om livet, som för Paulus’ del slutade med att han blev halshuggen, var sådant som innehöll så många svårigheter och Paulus trots allt drog slutsatsen att han fortsatte, han följde Kristus till slutet, då måste det ha gett mera än det tog!
Nu vill jag inte – om någon trodde det – placera in mig i någon Paulus-kategori. Mycket av det lidande och obehag som drabbat mig har jag säkert själv förorsakat. Kanske dock inte riktigt allt..
Men varje kristen människa, alla som står i motvind mot tidsandan, får smaka på något av detta. Att du kritiseras, att ditt namn nämns som något ont.
Står vi för sanningen också om vi förtalas? Är vi villiga att ta på oss “den korsmäkta dräkten med smädnamn”
som Rosenius skriver om i en av sina psalmer?
Det är en viktig fråga för människan, som har en inneboende vilja att vara politiskt korrekt.
Henrik
Nu är ju inte alla kristnas liv så dramatiskt. Men något av detta får nog många smaka på. Det är lätt att skriva ner dem, liksom i en andakt. Men när de drabbar en själv känns det inte alltid så angenämt.
Av förekommen anledning har jag dessa dagar bl.a tänkt på orden dysfemi och eufemi. De finns i den första texten. Idag används dysfemism och eufemism i betydelsen att med ord försöka förvärra eller förmildra något. Man säger inte “utvecklingstörd” utan förståndshandikappad (t.ex.). Man säger inte “städerska”, utan väljer ngt i stil med lokalvårdare.
Dysfemi är motsatsen. Man säger något som förvärrar den egentliga situationen. Månne inte de i Sverige använda orden “heterofascist” och “heterobesatthet” är ngt av detta.
Men hos Paulus betyder de “ont rykte” (dysfemi) och “gott rykte” (eufemi).
Det är jobbigt med rykten. Det pratas och tycks och oftast kanske det lönar sig att inte ens försöka bemöta sådant. För om man gör det blir förklaringarna kanske upphovet till nya rykten..
Lättast skulle det vara att dra sig från allt. Då skulle man sannolikt få vara mera i fred.
Men det gjorde åtminstone inte Paulus. Han tog emot alla dessa naturaförmåner och var en Guds tjänare i alla väder.
“Nej, under alla förhållanden vill vi visa att vi är Guds tjänare, med stor uthållighet, under lidanden, nöd och ångest, under hugg och slag, under fångenskap och upplopp, under arbete, nattvak och svält, i renhet och insikt, i tålamod och godhet, i den helige Ande, med uppriktig kärlek, med sanningens ord och Guds kraft, med rättfärdighetens vapen i både höger och vänster hand, under ära och vanära, med dåligt rykte och gott rykte. Man kallar oss villolärare, men vi talar sanning.”
2 Kor. 6:4-8
Är de Kristi tjänare? Det är jag ännu mer, för att nu tala likt en dåre. Jag har arbetat mer, suttit i fängelse mer, fått hugg och slag i överflöd och ofta svävat i livsfara. Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio gisselslag, så när som på ett, tre gånger har jag blivit piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn låg jag i det djupa vattnet. Jag har ofta varit på resor, utstått faror på floder, faror bland rövare, faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under arbete och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta utan mat, frusen och naken. Förutom allt detta har jag den dagliga uppgiften, omsorgen om alla församlingarna.
2 Kor. 11:23-28
Man kan säkert se dessa listor som avskräckande exempel! Det lönar sig inte att vara kristen, att gå med.
Men man kan också vända på steken: om livet, som för Paulus’ del slutade med att han blev halshuggen, var sådant som innehöll så många svårigheter och Paulus trots allt drog slutsatsen att han fortsatte, han följde Kristus till slutet, då måste det ha gett mera än det tog!
Nu vill jag inte – om någon trodde det – placera in mig i någon Paulus-kategori. Mycket av det lidande och obehag som drabbat mig har jag säkert själv förorsakat. Kanske dock inte riktigt allt..
Men varje kristen människa, alla som står i motvind mot tidsandan, får smaka på något av detta. Att du kritiseras, att ditt namn nämns som något ont.
Står vi för sanningen också om vi förtalas? Är vi villiga att ta på oss “den korsmäkta dräkten med smädnamn”
som Rosenius skriver om i en av sina psalmer?
Det är en viktig fråga för människan, som har en inneboende vilja att vara politiskt korrekt.
Henrik
2 kommentarer:
Paulus skrev också på något ställe att det han skriver om sig själv skriver han på dårars vis eftersom han i dessa sammanhang måste hålla fram sin egen livshistoria då han ju som benådad i Kristi Nåd helst av allt hade velat att Han,Frälsaren (jesus,gud och fadern) skulle bli framhållen.-Ja, Jesus Kristus och Honom som korsfäst till försoning för synderna. Och uppstånden från de döda.Ja, självgivandes i den Helige Ande.
Det som du citerade och några andra texter av Paulus där han talar om sig själv berättar ju om många som ville lägga "ett ok som inte ens fäderna kunnat bära" - alltså Lagen på de kristna och som samtidigt berömde sig att vara något och kallade sig apostlar men förmörkade ändå Nådens frihet.
Efter att ända intill idag och till jordelivets slut undertecknad trots tron varit en svag och uslig syndare så säger jag ändå frimodigt när jag sett hur mycket förlåtelse och tålamod Gud och de andra kristna visat mig: JA DET LÖNAR SIG ATT VARA I KRISTEN TRO OCH BEKÄNNELSE då får man leva i Nåd och förlåtelse och trots att hela ens gamla jag protesterar nöja sig med att och om när vi blir fullärda och lydiga d v s lika vår mästare så är vi troligen redan begravda eller utsätts för så skymfligt förtal att vi inte ens vågar fråga? Vad är det som gör att jag inte längre får någon tjänst i evl.fi. mvh Ulrik Fagerholm (syndare och rättfärdig på samma gång genom den otroliga TRON PÅ JESUS GUD OCH FADERN;JA;DENHELIGEANDE.Amen.
Av Anonym, Klockan fredag, augusti 07, 2009 1:18:00 fm
Nej. Jag tror inte att det skulle vara lättare att dra sig undan. Och inte tror jag att man skulle få vara mer ifred heller. Kanske på ett sätt, men inte på ett annat.
Vi är i krig.
Det är sällan någon låter en retirerande motståndare vara ifred, då erbjuds ju de allra bästa tillfällena till framgångsrik offensiv!
Det enda som verkligen skulle göra det "lättare" vore total kapitulation - men en sådan innebär att man blir världens vän, och vems ovän blir man då?
Och så behöver man ju kunna se sig i spegeln också. Det blir tungt att leva annars. För att kunna göra det måste man vara sann mot det man tror vara rätt - och mot Den man tror på.
Precis som du hittills har varit.
Håll ut, broder!
Det är viktigare vad som sägs om oss i himlen än vad som sägs på här på jorden!
Ingmar R
Av Anonym, Klockan måndag, augusti 10, 2009 7:53:00 fm
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida