Om tes och antites
Situationen inom kyrkan hårdnar nu märkbart.
Å ena sidan har vi de beryktade biskopliga direktiven som enligt min mening förorsakat mera bekymmer än glädje. Jag tror att vi borde förhandla med biskoparna om nya direktiv. Problemet är inte ovilja, inte heller detta att inte vilja vara lojal.
Problemet är att man måste bejaka sådant som man tycker att är fel, och förneka sådant som man tycker att är rätt.
Problemet är inte att man vill förhindra andra att "tycka fel" (sett ur ens egen uppfattning), utan enbart att man själv inte vill ställa upp på allt. (När jag skriver detta så menar jag naturligtvis inte att man ska legitimera det som är fel.)
På den andra sidan har vi en allt ivrigare grupp som a) vill skriva ut sig ur kyrkan b) eller kanske snarare börja med en verksamhet i kyrkan som inte underlyder någon biskops juridsdiktion.
Ingendera lösningen är ur min synvinkel optimal, men jag förstår båda lösningarna.
I denna situation, t.ex. när unga manliga teologer inte får ordination, när präster med "fel uppfattning" inte uppförs på förslag (till t.ex. khdetjänst) eller mister prästämbetet temporärt eller slutgiltigt, så förstår jag alltför väl att denna situation inte kan fortsätta genom att bara vara en passiv åskådare. Detta gäller ju nu också en kantor (Kokemäen srk, heter det inte Kumo på svenska?). Se t.ex. Rankinens blogg med hänvisningar!
Jag tror att såväl när det gäller det andliga livet och verksamheten som den teologiska undervisningen, så måste tyngdpunkten, den egentliga energin koncentreras på tesen, inte på antitesen. Men detta kan då innebära att man i något skede bedömer det så att de nuvarande strukturerna inte möjliggör en aktiv insats för tesen, och då kan båda ovannämnda lösningar bli aktuella, en del skriver ut sig, andra utvecklar en verksamhet inom kyrkan, ett slags tredje sektor.
Det är klart att den kristna förkunnelsen (och teologin) alltid måste vara både tes och antites. Det ser vi också av bekännelseskrifterna: vad som vi tror, vad vi avvisar och förkastar. Sanningen innebär alltid både ett jag och ett nej.
Det finns tre huvudrisker i denna situation:
- att man är så upptagen av att avvisa det teologiskt ohållbara att man glömmer tesen, att verka för att sprida evangeliet om Kristus så att människor kommer till tro (detta anger ju aposteln som Joh.s avsikt)
- att man psykologiskt låter sig påverkas av polariseringen att man skärper antitesen så att syntesen skall bli något så när vettig.
- att man själv påverkas så att man sakta men säkert själv glider, att gränsen hela tiden flyttas så att man accepterar sådant som man som kristen inte kan acceptera (Gud har skapat oss olika, en del är heterosexuella, andra homosexuella, för att ta ett aktuellt exempel).
Dvs: när man läser, hör och ser verkningar av en teologi som inte bekänner Kristus, Bibelns Kristus, när man hör teologisk (ideologisk) manipulering som artillerield hagla över kyrkan, svarar man med att fixeras kring frågor som gäller att avslöja och tillbakavisa det lögnaktiga och ohållbara.
Eller så låter man sig provoceras så mycket av radikaliteten att man tappar helheten och proportionerna. Egentligen är ju debattfrågorna teologiskt mycket obetydligare än frälsningsfrågan. Men den underliggande frågan, att dagens teologer är alltings mått, att det är vi som kan bedöma vad som i apostlarnas undervisning är hållbart och var de var "barn av sin tid", alltså bibelfrågan den är grundläggande. Och det är ju detta som dagens diskussioner handlar om.
Men den största risken - också för de konservativa är - tror jag - att glida med, att bli ett "barn av sin tid", att så småningom acceptera sådant. Man är fortfarande konservativ eller vad man är, avståndet förblir konstant - det växer inte ens där det borde växa.
En uppmjukning av alla attityder är på gång och detta måste varje kristen - och därmed varje teolog - vara uppmärksam på.
Det stora värdet är inte konservatism. Hellre skulle jag tala om tradition och förnyelse. I detta ingår den kritiska frågan vad som i våra traditioner är kristen biblisk tradition och vad som är våra "fäderneärvda stadgar".
Jag tror att det rent praktiskt sett finns två viktiga korrektiv till allt drivande.
1. Lev nära Kristus - i Ord och sakrament, i gudstjänst och tro.
2. Lev nära de kristna, den församling som bekänner Kristus, Låt oss inte överge vår församlingsgemenskap, såsom somliga har för sed..."
Henrik
Å ena sidan har vi de beryktade biskopliga direktiven som enligt min mening förorsakat mera bekymmer än glädje. Jag tror att vi borde förhandla med biskoparna om nya direktiv. Problemet är inte ovilja, inte heller detta att inte vilja vara lojal.
Problemet är att man måste bejaka sådant som man tycker att är fel, och förneka sådant som man tycker att är rätt.
Problemet är inte att man vill förhindra andra att "tycka fel" (sett ur ens egen uppfattning), utan enbart att man själv inte vill ställa upp på allt. (När jag skriver detta så menar jag naturligtvis inte att man ska legitimera det som är fel.)
På den andra sidan har vi en allt ivrigare grupp som a) vill skriva ut sig ur kyrkan b) eller kanske snarare börja med en verksamhet i kyrkan som inte underlyder någon biskops juridsdiktion.
Ingendera lösningen är ur min synvinkel optimal, men jag förstår båda lösningarna.
I denna situation, t.ex. när unga manliga teologer inte får ordination, när präster med "fel uppfattning" inte uppförs på förslag (till t.ex. khdetjänst) eller mister prästämbetet temporärt eller slutgiltigt, så förstår jag alltför väl att denna situation inte kan fortsätta genom att bara vara en passiv åskådare. Detta gäller ju nu också en kantor (Kokemäen srk, heter det inte Kumo på svenska?). Se t.ex. Rankinens blogg med hänvisningar!
Jag tror att såväl när det gäller det andliga livet och verksamheten som den teologiska undervisningen, så måste tyngdpunkten, den egentliga energin koncentreras på tesen, inte på antitesen. Men detta kan då innebära att man i något skede bedömer det så att de nuvarande strukturerna inte möjliggör en aktiv insats för tesen, och då kan båda ovannämnda lösningar bli aktuella, en del skriver ut sig, andra utvecklar en verksamhet inom kyrkan, ett slags tredje sektor.
Det är klart att den kristna förkunnelsen (och teologin) alltid måste vara både tes och antites. Det ser vi också av bekännelseskrifterna: vad som vi tror, vad vi avvisar och förkastar. Sanningen innebär alltid både ett jag och ett nej.
Det finns tre huvudrisker i denna situation:
- att man är så upptagen av att avvisa det teologiskt ohållbara att man glömmer tesen, att verka för att sprida evangeliet om Kristus så att människor kommer till tro (detta anger ju aposteln som Joh.s avsikt)
- att man psykologiskt låter sig påverkas av polariseringen att man skärper antitesen så att syntesen skall bli något så när vettig.
- att man själv påverkas så att man sakta men säkert själv glider, att gränsen hela tiden flyttas så att man accepterar sådant som man som kristen inte kan acceptera (Gud har skapat oss olika, en del är heterosexuella, andra homosexuella, för att ta ett aktuellt exempel).
Dvs: när man läser, hör och ser verkningar av en teologi som inte bekänner Kristus, Bibelns Kristus, när man hör teologisk (ideologisk) manipulering som artillerield hagla över kyrkan, svarar man med att fixeras kring frågor som gäller att avslöja och tillbakavisa det lögnaktiga och ohållbara.
Eller så låter man sig provoceras så mycket av radikaliteten att man tappar helheten och proportionerna. Egentligen är ju debattfrågorna teologiskt mycket obetydligare än frälsningsfrågan. Men den underliggande frågan, att dagens teologer är alltings mått, att det är vi som kan bedöma vad som i apostlarnas undervisning är hållbart och var de var "barn av sin tid", alltså bibelfrågan den är grundläggande. Och det är ju detta som dagens diskussioner handlar om.
Men den största risken - också för de konservativa är - tror jag - att glida med, att bli ett "barn av sin tid", att så småningom acceptera sådant. Man är fortfarande konservativ eller vad man är, avståndet förblir konstant - det växer inte ens där det borde växa.
En uppmjukning av alla attityder är på gång och detta måste varje kristen - och därmed varje teolog - vara uppmärksam på.
Det stora värdet är inte konservatism. Hellre skulle jag tala om tradition och förnyelse. I detta ingår den kritiska frågan vad som i våra traditioner är kristen biblisk tradition och vad som är våra "fäderneärvda stadgar".
Jag tror att det rent praktiskt sett finns två viktiga korrektiv till allt drivande.
1. Lev nära Kristus - i Ord och sakrament, i gudstjänst och tro.
2. Lev nära de kristna, den församling som bekänner Kristus, Låt oss inte överge vår församlingsgemenskap, såsom somliga har för sed..."
Henrik
4 kommentarer:
Och låt oss komma ihåg den sedelärande berättelsen om grodan i grytan!
Om allt som hänt i ev.luth under de senaste tretti åren hade hänt på en gång anno 1970, då hade nog många grodor hoppat ur kyrkgrytan i rena förskräckelsen.
Men nu har vattnet värmts upp långsamt, så långsamt att folk hunnit anpassa sig, glida med.
Kockarna har lyckats tämligen väl med att bedöma i vilken takt man kan öka på värmen under grytan!
Har du någon yttersta gräns?
Någon punkt där du har beslutit dig för att hit men inte längre, här blir det för varmt för mig i den här grytan!
Den som inte har någon sådan gräns kommer att sitta kvar och bli kokt.
Den tredje sektorn finns väl redan. Jag avser de inomkyrkliga väckelserörelserna, eller åtminstone de som ännu har en biblisk grund.
Hur skulle månne kyrkans ledning reagera om de skulle börja agera självständigt gentemot biskoparna?
Finns det en sådan beredskap den inte alltför avlägsna dag då "struturerna inte längre möjliggör en aktiv insats för tesen"?
Eller är det alltfort så viktigt att hålla sig väl också med ett biskopligt ledarskap som kastat både karta och kompass överbord, att den beredskapen saknas?
"Mina älskade, följ inte onda föredömen, utan goda"
Av Anonym, Klockan lördag, december 15, 2007 5:08:00 em
Hej!
Jag tänkte faktiskt på grodkokoningssyndromet när jag skrev detta, men skrev inte ut det för att jag tidigare skrivit om det.
Jag har en gräns, men vilken den är vet Jesus, inte jag. Sen om eller när Herren säger "gå", så går jag.
Jag har märkt att både vissa inom kyrkan och sådana som har tagit steget ut på något sätt vill skynda på mitt beslut - det intrycket får jag åtminstone.
Men andras uppmaningar har ingen verkan. Annan än: be för oss! Herren kan nog ge order om uppbrott om och när Han så vill. Visst kan jag diskutera frågan, men beslutet är ändå sådant att var och en måste svara för det.
"Om de skulle börja agera självständigt" skriver du. Det är nog måhända litet malplacerat, du skulle bara veta! Kampen pågår, och det handlar inte om små frågor. Det är ju klart att den tredje sektorn finns, men frontlinjen går inte mellan väckelserörelserna och kyrkan, utan tvärs igenom både rörelser och kyrka!
Jag understryker att jag känner din välmenande avsikt och sätter inga frågetecken kring den, så du ska inte ta min text som "fräsande", för det är inte så.
Men allt går nog nu så fort.
För mig är kyrkan "där Jesus är". Det är inte rena strukturer, därför att dessa orenas genast när människor kommer i bilden, varje kyrka av syndare har sina fel och brister, och detta kommer fram särskilt när kyrkan växer litet.
Jag menar - naturligtvis - inte att man ska tolerera det obibliska. Utan att man ska praktisera biblisk kristendom var man än är ställd.
Jag ville med mina ord om nya direktiv osv antyda att det INTE handlar om ovilja att underordna sig, t.ex. om vilja att sticka ut, att vara speciell, att aldrig vara nöjd. Jag ville att man skulle förstå att det är fel på hela grunden i det resonemang som vi nu ställs inför. Men detta är inte, vilket du väl vet, vad vår kyrka är och lär.
Jag tror att det kan vara väldigt olika på olika håll. "För evangeliets skull" - det är orsaken att stanna eller gå. Inte självändamål. Tillsvidare har jag fått verka, undervisa om Guds Ord och stå för min övertygelse i olika sammanhang, sådana som jag inte hade fått vara i som icke medlem.
Må Gud leda oss alla! Sången om Kristus skall aldrig få tystna!
mvh Henrik
Av Henrik Perret, Klockan lördag, december 15, 2007 6:14:00 em
Själv hade jag också en gräns, men Herren behagade flytta på mig INNAN den gränsen var nådd.
Så jag kan visst bejaka din inställning om att när Herren säger "gå", då går man!
Jag hör i varje fall inte till dem som på något sätt vill skynda på någon annan. Själv blev jag av andra uppmanad att lämna kyrkan första gången redan för typ 20 år sedan, jag skulle själv ha varit beredd att gå för några år sedan, när Bibelkommissionens styggelse blev upphöjd till enda godkända officiella bibelöversättning, men ändå kände jag att jag inte kunde göra något åt saken förrän Herren sade sitt "gå".
Rätt sak i fel tid kan bli väldigt fel!
Jag konstaterade också att jag trampade över i mitt förra inlägg. I min fråga "har du någon yttersta gräns" hade jag nämligen mer de andra som läser dina inlägg, och kommentarerna till dem, i tankarna än dig personligen.
Du har ju redan tidigare klart sagt ut att det även om det skulle vara ett svårt och tungt beslut för dig att lämna kyrkan, så är du ändå beredd att göra det om ingen annan väg finns kvar att gå.
Då trampade jag över. Det här är din blogg. Skriver jag kommentarer här så ska det vara kommentarer till dig, och det du skriver, inte ska jag använda detta som forum för att skriva för andra! Så jag ber om ursäkt för detta och får väl tänka mig för litet bättre i fortsättningen!
Av Anonym, Klockan lördag, december 15, 2007 10:29:00 em
No panic, broder!
H
Av Henrik Perret, Klockan lördag, december 15, 2007 10:52:00 em
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida